Waarom (nog) geen topic om spammers op het forum te melden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Mijn vraag
Spammer gespot? Meldtopic *Frontpage only* Bestaat voor de FP. Maar kennelijk moeten spammers op het forum nog individueel gemeld worden, terwijl die er ook vaak genoeg zijn.
Is dit bewust gedaan (wellicht om SM meteen bij de crew naar boven te laten komen) of gewoon iets waar (nog) niet over nagedacht is?
Vroeger waren er geen sticky's, tegenwoordig wel, dus zie niet waarom dit nu niet een sticky zou kunnen zijn ipv losse topic.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een hamer en een zaag >:)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- mijn hoofd tegen de muur geslagen, hielp niet
- mijn haren uitgetrokken. Vond mijn vriendin niet zo top
- de hond van de buren gevraagd. Geen reactie
- dichtsbijzijnde Joost aangesproken (want die mag het weten). Maar die wist het ook niet :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Beste antwoord (via The Eagle op 22-02-2018 17:31)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

The Eagle schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:12:
Blijft voor mij de vraag waar de voorkeur van de crew ligt. Een simpele TR per topic, of een topic in SM.
We aim to please :)
Nog liever dat je de spammer op kantoor opzoekt en vriendelijk verzoekt nooit meer te spammen :P

Bij ‘eenvoudige’ spam werkt een topicreport m.i. het makkelijkste. Iedere mod zal (als ze fatsoenlijk werk leveren) hun eigen forum actief bijhouden. Ook een SeM-topic kan handig zijn bij spoed oid, daar zullen global mods / crew met banrechten het zien en kunnen dan reageren. Maar de lokale crew zal in de regel een topicreport sneller moeten kunnen zien. Edit: bij spam over meer subfora idd SeM, dan is toch al idd een global nodig voor het puinruimen.

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 22-02-2018 15:19 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:58

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

The Eagle schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:26:
Mijn vraag
Spammer gespot? Meldtopic *Frontpage only* Bestaat voor de FP. Maar kennelijk moeten spammers op het forum nog individueel gemeld worden, terwijl die er ook vaak genoeg zijn.
Is dit bewust gedaan (wellicht om SM meteen bij de crew naar boven te laten komen) of gewoon iets waar (nog) niet over nagedacht is?
Vroeger waren er geen sticky's, tegenwoordig wel, dus zie niet waarom dit nu niet een sticky zou kunnen zijn ipv losse topic.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een hamer en een zaag >:)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- mijn hoofd tegen de muur geslagen, hielp niet
- mijn haren uitgetrokken. Vond mijn vriendin niet zo top
- de hond van de buren gevraagd. Geen reactie
- dichtsbijzijnde Joost aangesproken (want die mag het weten). Maar die wist het ook niet :/
Omdat er een Rapporteer-functie is?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Op de FP heb je geen topic-reports, dus vandaar een apart topic. Doorgaans werken topic-reports prima voor het melden van spammers op het forum, die zullen eerder opgepakt worden dan een melding in een verzameltopic. Een apart topic in SM kan ook, dan krijgt het de aandacht van crew die niet als dagelijkse taak hebben om de specifieke subfora (waar op dat moment de spam staat) schoon te houden (die zouden dus ook die stickies niet in de gaten houden)

[ Voor 56% gewijzigd door naitsoezn op 22-02-2018 12:31 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Daarmee onderstreep je dus de toeveging die een apart topic kan hebben: een centrale meldplaats, forumbreed. De spammers die ik de afgelopen weken gerapporteerd heb maakten meedere topics over meerdere subfora. En ik mag aannemen dat daarna die user ook een ban aan zijn broek moet krijgen, weet niet of een mod van een subform ok een GoT ban uit kan delen (meen van niet). Als ik dar in gelijk heb moet ie alsnog door.
Dat, icm het feit dat je dit zsm van het forum af wilt hebben, lijkt me een goede reden voor een centraal topic in SM :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Alleen is SM, Schop een Modje, alleen in topics te posten door crew en de TS van het topic zelf. Als jij een topic zou openen, kan niemand anders spammers rapporteren. Een centraal topic is daar dus redelijk nutteloos. Apart melden kan altijd en dat wordt ook vlot opgepakt als de personen met de juiste rechten langs komen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

The Eagle schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:30:
Dat, icm het feit dat je dit zsm van het forum af wilt hebben, lijkt me een goede reden voor een centraal topic in SM :)
Ah, je bedoelde een sticky in SM, ik dacht dat je een sticky in een subforum bedoelde. Nee, een sticky in SM gaat dus niet werken om redenen die HoT aangeeft. Een sticky in een ander subforum zie ik niet echt meerwaarde in omdat elke 'extra' plaats waar zoiets gemeld kan worden er voor kan zorgen dat de kans groter is dat iets gemist wordt. Ik zie verder het bezwaar van aparte topics in SM ook niet zo :)

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 22-02-2018 14:05 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Ach das waar ook ja, op een SM topic kun je niet meer reageren. Behalve dat ene van McBeun en co dan :P
En losse sticky's zijn idd niet handig :)

Blijft voor mij de vraag waar de voorkeur van de crew ligt. Een simpele TR per topic, of een topic in SM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als het duidelijk iemand is die op meerdere plekken spamt, dan is een topic in SM (incl. @mention van relevante admins) altijd fijn, want dat betekent doorgaans ook dat er een ban gezet moet worden om verdere overlast te stoppen en de kans dat iemand met banrechten een topic in SM spot zijn wat groter dan een TR hier of daar.

Die TRs komen meestal ook vanzelf wel (omdat niet iedereen op het idee zal komen in SM aan de bel te trekken).

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 22-02-2018 15:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

The Eagle schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:12:
Nog liever dat je de spammer op kantoor opzoekt en vriendelijk verzoekt nooit meer te spammen :P

Bij ‘eenvoudige’ spam werkt een topicreport m.i. het makkelijkste. Iedere mod zal (als ze fatsoenlijk werk leveren) hun eigen forum actief bijhouden. Ook een SeM-topic kan handig zijn bij spoed oid, daar zullen global mods / crew met banrechten het zien en kunnen dan reageren. Maar de lokale crew zal in de regel een topicreport sneller moeten kunnen zien. Edit: bij spam over meer subfora idd SeM, dan is toch al idd een global nodig voor het puinruimen.

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 22-02-2018 15:19 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Check, helder verhaal. Dank voor de toelichting en feedback :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
Zelf doe ik altijd SeM in plaats van een TR. Lokale crew, dat is als ik de lijst zo zie een a twee mods per forum en nog een mod per categorie - d'r zal er maar net eentje op vakantie zijn en de ander uitslapen, dan staat zo'n spampost er meerdere uren. Dat gun ik de spammer niet, voor je het weet wordt het rendabel om hier te spammen. :X

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
vanaalten schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:34:
Zelf doe ik altijd SeM in plaats van een TR. Lokale crew, dat is als ik de lijst zo zie een a twee mods per forum en nog een mod per categorie - d'r zal er maar net eentje op vakantie zijn en de ander uitslapen, dan staat zo'n spampost er meerdere uren. Dat gun ik de spammer niet, voor je het weet wordt het rendabel om hier te spammen. :X
SeM is voor belangrijke en/of spoed zaken, als er echt iets loos is, er bloed uit loopt of de pleuris uitgebroken is. Als er eens een keer ergens in een topic een verloren post met een linkje staat dan volstaat een TR prima. Als iemand net geregistreerd is en forumbreed 5 topics heeft gemaakt in een halve minuut om z'n paspoorten te spammen en daar vrolijk mee door lijkt te gaan dan maak gerust een SeM topic.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 22-02-2018 18:40 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
OK. :)
Maar misschien wel goed als dat soort dingen bij alle mods zo gezien worden, want in het verleden heb ik van een andere moderator te horen gekregen dat spam zonder meer in SeM gemeldt kan worden.

Ik zal mij verder gedragen. ;)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het ligt aan het soort spam. Is het duidelijk iemand die een off-topic post maakt om wat aan te prijzen die je met een enkele klik al in meerdere topics ziet, dan is het een SeM aangelegenheid.
Wordt er een linkje geplaatst en semi-ontopic gereageerd waarbij het linkje toevallig wijst naar een site van de poster zelf, dan voldoet een TR. Dat is namelijk niet direct een hit & run spammer zoals in m'n eerste voorbeeld.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

vanaalten schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:02:
OK. :)
Maar misschien wel goed als dat soort dingen bij alle mods zo gezien worden, want in het verleden heb ik van een andere moderator te horen gekregen dat spam zonder meer in SeM gemeldt kan worden.

Ik zal mij verder gedragen. ;)
Don’t worry. Ik mag hopen dat we dankbaar zijn ongeacht de route ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
F_J_K schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:18:
Ik mag hopen dat we dankbaar zijn ongeacht de route ;)
Dat zijn we zeker :)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1