Vraag

• Lagonas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:25
Ik ben sinds begin deze maand vanuit de detachering overgenomen door de klant, en dit heeft mij iets opgeleverd waar ik tot nu toe nog niet mee in aanraking ben geweest, en hiervoor wil ik graag wat advies en eventueel goeie opties.

Mijn nieuwe werkgever betaald namelijk wel mijn pensioen, maar wilt niet de verdere lasten op zich nemen. Dit resulteert in een bedrag van 400 euro netto per maand bovenop mijn salaris die ik zelf dien te investeren / sparen. Nu heb ik eigenlijk 2 vragen.

1: Bij een salaris tussen de 3 en 3.5k bruto, is dit zo royaal als ik zelf denk, of valt dit toch tegen? Als ik internet moet geloven ligt de gemiddelde totale pensioenbijdrage (werkgever + werknemer) zo tussen de 200 en 300 per maand, maar het lijkt overal erg te schommelen.
2: Wat zou worden aangeraden als een juiste manier van pensioen opbouwen? Ik heb besloten om voor zover mogelijk niet bij banken of bedrijven informatie in te winnen i.v.m. een "wij van wc eend" verhaal die ik verwacht, en dus eerst ervaring te zoeken van Tweakers die eenzelfde scenario hebben.

Ik heb natuurlijk zelf wel gezocht op internet, maar als iemand die totaal niet thuis is in dit soort financiën, wordt ik er echt niet wijzer van, en heb ik bij elke website die ik bezoek meer vraagtekens.

Alle reacties

Anoniem: 677216

lagonas schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:17:
Mijn nieuwe werkgever betaald namelijk wel mijn pensioen, maar wilt niet de verdere lasten op zich nemen.
Hoe zit het nou? Betaalt je werkgever je pensioen, of niet? Wat versta je onder 'verdere lasten'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagonas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:25
Mijn werkgever betaald mijn pensioen, maar betaald het gewoon netto op mijn eigen rekening, i.p.v. via een pensioenregeling die ergens wordt gestald zoals ik normaal gewend ben.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:15
400 netto om in je eigen pensioen voorziening te investeren klinkt helemaal niet verkeerd.
Lijkt me wel dat je het ook voor je pensioen moet gebruiken omdat je anders alsnog belasting over dat bedrag moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:29
Dan betaalt je werkgever dus niet je pensioen en heb je geen pensioenregeling. Normaliter wordt een pensioen in een CAO afgesproken en is er een fonds die ervoor zorgt dat er vermogen wordt opgebouwd en wordt verdeeld over de gerechtigden

Er wordt dan maandelijks een afdracht gedaan, deze afdracht bestaat uit twee delen. Een werkgeversdeel (niet zichtbaar voor werknemer) en een werknemersdeel (wel zichtbaar voor werknemer). Het werknemersdeel gaat over het algemeen van je bruto salaris af, maar soms wordt dit ook door de werkgever betaald en houd je dus netto meer over.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-07 07:16

Tijntje

Hello?!

Als stelregel moet je er van uitgaan dat je minimaal 10% van je bruto salaris zou moeten inleggen in een pensioen als je het zelf regelt.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Anoniem: 677216

Bij verschillende partijen, bijvoorbeeld Brand New Day, kan je voor je pensioen sparen. De inleg is dan van je inkomen aftrekbaar, dus je betaalt er geen belasting over - dat betaal je zodra je pensioen gaat uitkeren.
Je kan het bij zo'n partij investeren in aandelenfondsen en/of obligatiefondsen. Op je inleg haal je rendement (hopelijk positief), en met die pot geld kun je op een gegeven moment een pensioenuitkering aankopen.

Het genoemde bedrag lijkt me redelijk in verhouding tot het salaris. Zorg wel dat het bedrag met de jearen meegroeit met je salaris :)

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Beetje fatsoenlijke collectieve pensioenregeling kost op dit moment volgens mij al gauw meer dan 20% van het bruto loon. Op individuele basis pensioen regelen zal meestal duurder zijn. Het bedrag van 400 euro netto betekent 700 euro bruto ongeveer? In dat geval zit je op 700/3500=20%. Denk dat dit een redelijk bedrag is op basis hiervan.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:49
1: Bij een salaris tussen de 3 en 3.5k bruto, is dit zo royaal als ik zelf denk, of valt dit toch tegen? Als ik internet moet geloven ligt de gemiddelde totale pensioenbijdrage (werkgever + werknemer) zo tussen de 200 en 300 per maand, maar het lijkt overal erg te schommelen.
Bij mij is het €600, salaris van 3.6k. Maar dat is via een pensioenfonds en niet zelf sparen.

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:58

Mijn nieuwe werkgever betaald namelijk wel mijn pensioen, maar wilt niet de verdere lasten op zich nemen. Dit resulteert in een bedrag van 400 euro netto per maand bovenop mijn salaris die ik zelf dien te investeren / sparen. Nu heb ik eigenlijk 2 vragen.

Misschien mis ik iets, maar wat bedoel je met netto? Een bruto bedrag waarbij je na loonbelasting € 400,- overhoudt? Of € 400,- bruto, waarbij je de ingehouden belasting hierover kan terugkrijgen als je het in een pensioenpotje stort?

Het bedrag klinkt mij niet gek vergeleken met een pensioenfonds met opbouw en doorsnee premie (premie is niet afhankelijk van leeftijd). Een bruto salaris van € 3.500,- zou mijn werkgever € 425,- per maand aan pensioenpremie kosten. Voor degenen die de berekening willen zien:

[(Salaris*12+vakantietoeslag)-franchise]*werkgeversbijdrage
[(3.500*12*1,08)-13.500]*16%=~5.100 p /jaar ~ 425 p/maand
2: Wat zou worden aangeraden als een juiste manier van pensioen opbouwen? Ik heb besloten om voor zover mogelijk niet bij banken of bedrijven informatie in te winnen i.v.m. een "wij van wc eend" verhaal die ik verwacht, en dus eerst ervaring te zoeken van Tweakers die eenzelfde scenario hebben.
Wat past bij jouw doelen en waar jij je comfortabel bij voelt. Sparen, beleggen of een mix van de twee. Beleggen kan dan weer ook op een schaal van hoog risico en hoog verwacht rendement tot laag risico en laag verwacht rendement. Om hier echt wat zinnigs over te zeggen is meer kennis nodig over jouw financiële draagkracht, ander vermogen, toekomstplannen en wensen en carriéreverwachtingen de komen jaren of zelfs decennia. Probeer toch in contact te komen met een financieel planner of adviseur. Kan ook een onafhankelijke/zelfstandige zijn natuurlijk zonder verdere eigen belangen.

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-07 17:48
Frijns.Net schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:42:
400 netto om in je eigen pensioen voorziening te investeren klinkt helemaal niet verkeerd.
Lijkt me wel dat je het ook voor je pensioen moet gebruiken omdat je anders alsnog belasting over dat bedrag moet betalen.
Dat lijkt me niet. Zoals ik het lees heeft de werkgever die 400 euro gebruteerd en heeft dus netjes belasting en sociale lasten afgedragen. TS hoeft daarmee niet voor een naheffing te vrezen.
Het geintje bij pensioen is dat je natuurlijk nu onbelast kunt sparen voor een belaste uitkering later. Werkgever van TS past dit ook toe maar dan op een andere manier.
Bij 400 netto is het best wel interessant, er zijn zat financiële produkten waar je fiscaal vriendelijk kunt sparen voor later. De rendementen zijn meestal ook beter als bij de klassieke pensioenfondsen. Je moet het dan ook wel echt doen en die €400 niet als een leuke aanvulling op je inkomen zien, dan heb je later (op AOW na) echt niks meer om te verteren.

iRacing Profiel

Pagina: 1