Tommie12 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:39:
50€ per maand is te weinig voor een auto van 10 jaar oud.
Het gaat juist over de onzekerheid.
Nu, je moet ook willen rijden met een auto van 15 jaar oud...
Ik zal even de rekening van mijn zoon hier neerzetten.
Hij kocht 3 jaar geleden een VW POLO 1.4 TDI van 6000€.
Rijtaks: 350€ per jaar
Verzekering zonder eigen schade : 900€ (jonge bestuurder 22jaar oud)
Hij rijdt 10k per jaar nu, en heeft al 1200€ aan herstellingen uitgegeven (onderhoudje en een lekkende airco, en eigenlijk is de distributieriem nu aan de beurt).
Ondertussen is er een dikke hagelbui geweest, en de auto staat van voor tot achter vol met kleine blutsen.
Daardoor is de auto vrijwel waardeloos.
Als hij de auto nu verkoopt, dan denk ik dat hij amper 1000€ kan krijgen, ook omdat die auto binnen 2 jaar niet meer in enkele steden in België binnen mag.
Dus, als we kijken wat er over 36 maanden aan kosten en waardeverlies in zit:
Afschrijving: 5000€
Verzekering 2700€
Rijtaks : 1000€
Onderhoud: 1200€
Alles samen: 9900€, of 275€ per maand
Voor dat bedrag kan je makkelijk een nieuwe Polo krijgen in Private Lease, en die is dan comfortabeler, alles werkt, en bij een ongeval ben je niet alles kwijt.
€1800 over 3 jaar voor onderhoud is niet zo gek hoor als je een betrouwbaar model koopt van een niet "luxe" merk. Je moet er ook rekening mee houden dat auto's van 10+ jaar oud over het algemeen makkelijker te onderhouden zijn dan die van nu, zolang ze maar niet zo oud zijn dat je er geen onderdelen meer voor kunt krijgen. Maargoed je kunt natuurlijk pech hebben en meer uitgeven, of juist geluk en dan zit je er ver onder. Het is meer dat je een buffer opbouwt zodat je niet in een keer €500 voor een distributieriem moet ophoesten.
Verder is grootste kostenpost in jouw plaatje de afschrijving, maar als je zoon die auto gewoon nog een paar jaar blijft rijden smeer je die kosten uit over een langere termijn, aangezien een goed rijdende auto altijd wel rond de €1000 waard blijft. Dus die maandelijkse lasten gaan uiteindelijk wel omlaag als je maar blijft rijden. Daarnaast schrijft een auto van €3000 normaal niet zo veel meer af zolang je hem onderhoudt.
Zelf rij ik nu 5 jaar in een mazda 626 uit 2000 waar ik €1200 voor heb betaald, ik heb ondertussen 70k in de auto gereden. In die periode waren mijn kosten:
-Reparaties: Nieuwe banden €320; Nieuwe uitlaat €380; Distributieriem €470; onderhoud en kleine reparaties doe ik verder zelf, kosten daarvan waren ongeveer €400. Totaal dus €1570 aan onderhoud kwijt over 5 jaar.
-Verzekering: ongeveer €20/mnd dus €1000 totaal.
-Belasting: €608/jaar dus €3040 totaal.
-Afschrijving: Auto is nu waarschijnlijk rond €1000 waard dus ongeveer €200.
Totaal over 5 jaar is dus €5810 ofwel €97 per maand. Daar heb je lang geen vergelijkbare auto voor bij een leasemaatschappij hier in NL. Als ik bijv. bij leaseplan kijk dan zou ik voor het leasen van een tweedehands peugot 308sw al zo'n €380/mnd kwijt zijn, en dan rij je echt geen veel luxere wagen.