Tweedehands familieauto max €3k

Pagina: 1
Acties:

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10 19:18
Ik wil een auto kopen en ik twijfel tussen twee modellen.
Een Opel Corsa met 280k uit 2007
Een Ford Focus met 145k uit 2003

Eigenlijk wil ik het liefst de Opel Corsa, maar ik vraag me af hoe erg het is dat ie zo veel op de teller heeft. Is dat echt een groot risico? En wat voor onderhoudskosten kan ik verwachten bij deze autos.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vraag me af hoe je een Corsa als familie-auto ziet en in hetzelfde rijtje propt als een Focus? Op papier zijn het al 2 verschillende segmenten. Bot gezegd; schets eerst eens wat je van een auto verwacht (zitplaatsen, deuren, afstanden, laadvermogen, noem maar op).

En qua kosten; er zijn zat sites (waaronder Autoweek) waar auto's op korte & lange termijn staan besproken, wat voorkomende defecten/euvels zijn, wat onderhoud gemiddeld kost etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

De Focus heeft geen NAP en wordt als onlogisch bestempeld. Daar zou ik extra op letten mocht je voor die gaan.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Waarom specifiek die 2 auto's? Je zoekt in de meest populaire catogorie, en komt met 2 auto's aan waarvan er eentje behoorlijk wat kilometers heeft, en de ander een onlogische kilometerstand :P Verder zijn het 2 verschillende auto's, een boodschappenauto'tje en een middenklasse stationwagon :?

Vaak bu'j te bang!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-11 17:34

vectormatic

Warlock of the doorlock

De corsa heeft vrij veel gelopen per jaar, de focus juist verdacht weinig voor zijn leeftijd

En wat @MAX3400 al zegt, een corsa en een focus schelen een goede klasse, wat heb je eigenlijk nodig als "familieauto"? Als je nog met kinderwagens of 2 weken vakantie in italie met 2 kids te maken hebt zou ik je de corsa al meteen afraden.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• aufbakanleitung
Het zijn beide 4-5 deurs en er kan een kinderwagen achterin: familie auto.

Of moet ik toch maar mijn trots inslikken en voor deze lelijke Diahatsu Gran Move gaan?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:27
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:06 ]

• vectormatic
  • Laatst online: 11-11 17:34

vectormatic

Warlock of the doorlock

aufbakanleitung schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:00:

Of moet ik toch maar mijn trots inslikken en voor deze lelijke Diahatsu Gran Move gaan?
Je komt wel heel snel met specifieke auto's, en kwa model/prijs schiet je all-over the place, zonder nu precies aan te geven wat een familieauto voor jouw geval precies moet kunnen.

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een goede focus stationwagon, even er van uitgaande dat je de gemiddelde 2 kinderen hebt (dan wel binnenkort gaat hebben) en met de auto op vakantie wil kunnen. Aanbod is er meeeeer dan genoeg, alternatieven ook

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• MAX3400

MAX3400

Chevrolet Nubira Station 1.6

@aufbakanleitung je geeft nogmaals weinig informatie, eerlijk gezegd. Zit je in een paniek-modus want morgen moet er een nieuwe auto zijn of heb je daadwerkelijk gedegen onderzoek & tijd voor een andere auto uitzoeken?
No way dat je normaal een kinderwagen in een Corsa krijgt. Ja, zolang er niemand op de achterbank wil zitten of je geen boodschappen hebt gedaan. Nog afgezien waar laat je jezelf, je partner en je kind dan?

[ Voor 32% gewijzigd door MAX3400 op 22-02-2018 12:08 ]

• TheBrut3
  • Laatst online: 17:48
[b][message=54363781,noline]aufbakanleitung schreef op donderdag 22 februari 2018 @
Eigenlijk wil ik het liefst de Opel Corsa
Dan moet je voor de Corsa gaan.
[b][message=54363781,noline]aufbakanleitung schreef op donderdag 22 februari 2018 @
maar ik vraag me af hoe erg het is dat ie zo veel op de teller heeft. Is dat echt een groot risico?
Het is een risico. Hoe groot kunnen wij op internet niet zien, wij kennen het verleden niet.
En wat voor onderhoudskosten kan ik verwachten bij deze autos.
Zelfde als op vorige vraag. Wij kunnen dat niet zien en we kunnen ook niet zien wat er de laatste jaren aan gedaan is.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 14:17

Metro2002

Memento mori

Als je budget zo beperkt is zou ik voor een japanner gaan shoppen. Veel grotere kans dat je wat fatsoenlijks vindt dat ook heel blijft. Of kijk naar de merken die heel hard afschrijven zoals bv Citroën.
Ik zou beide auto's die gepost zijn links laten liggen. 1 met een astronomische kmstand (voor zo'n auto zeker) en 1 met een onlogische tellerstand. Daar kan weinig goeds uit gaan komen.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Bij een familie-auto moet ik toch echt denken aan minimaal zo'n Ford Focus station, eerder aan Ford Mondeo/VW Passat/Toyota Avensis/Mazda 6 etc.
Een Corsa is m.i. wel erg minimaal :P
En idd, wat bovenstaande zegt. Ik zou met dat budget eerder voor een Corolla o.i.d. gaan, of een Yaris (Verso)

[ Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 22-02-2018 12:27 ]

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Voor €3000,- kun je best wat leuks vinden, maar wat zijn de eisen?

- Merk/type?
- Kilometerstand
- Benzine/diesel
- Automaat/handgeschakeld
- Opties, denk aan cruice control, airco etc.

Je zou als je oog valt op een auto eens google kunnen raadplegen om te kijken wat de zwakkere punten zijn en waar je op moet letten.

Ik zou ook niet weten waarom een corsa niet zou kunnen, past meer in zo een kofferbak dan je denkt.

edit: om je eerste vraag te beantwoorden: veel kilometers zeggen niks. Enige probleem is dat die corsa's een ketting hebben ipv distributieriem. Deze hoeven in principe nooit vervangen te worden als het onderhoud altijd netjes op tijd word uitgevoerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2018 12:35 ]

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als eens gekeken voor een Golf 4 Variant? Deze zijn laatste tijd ook in prijs aan het zakken. En bieden ook genoeg plaatst. Of een Opel Astra.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Toyota Corolla Wagon 1.6 VVT-i Linea Terra Bovag bij Garage.

Toyota Corolla Verso 1.6 VVT-i L.Terra Bij particulier

Volvo V40 1.6 110PK Europa Xenon

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 22-02-2018 12:40 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-11 19:39

meddle

:o

Een mazda 6 is het overwegen waard, zijn vrij betaalbaar en gewoon goede auto's. Let wel op roest rondom de wielkasten, is een gevoelig punt bij deze auto's.

specs PC

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die kleine gebakjes zijn relatief gewild en dus relatief duur, QED.
Ik had een paar maanden terug het zelfde. Is een Passat station uit 2003 met 263k op de teller geworden. Gewoon simpele 100 pk 1.6 benzinemotor (geen turbo dus kan ook niet stuk), weinig fratsen, doet wat het moet doen. Wel airco, elektrische spiegels en cruise control. En een bak ruimte waar je u tegen zegt. Was voor onder de 2500 klaar inclusief afleverkosten, bij een vakgarage in de buurt.

Kwestie van een beetje goed zoeken dus, maar dan heb je veel meer auto voor je geld :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tommie12
  • Laatst online: 17:12
Ik hoop wel dat je je realiseert dat in die categorie auto's en met dat budget, je behoorlijk wat risico loopt dat je binnen 1-2 jaar nog eens dat bedrag op tafel kan leggen voor wat onderhoud en hier of daar een herstelling.

Onze Mitsu Space Wagon is weg gegaan op een leeftijd van 14 jaar met 120k op de teller.
Eigenlijk zag die er nog redelijk uit, en fundamenteel niks groot mis mee maar:
- groot onderhoud: 350€
- distributieriem: 700€
- koppeling: 700€ (kon ook 1000€ worden, want die begon door te slippen als je wat gas gaf)
- centrale vergrendeling: 350€
- banden 500€

Dus om verder te kunnen rijden gingen we ineens bijna 3000€ moeten uitgeven. Dat hebben we dus niet gedaan en iets recenter gekocht.
Voor deze auto kreeg ik relatief makkelijk 1000€ voor export. Cash in het handje, geen papieren nodig, het enige wat moest was dat de motor draait, en die zelf de transportvrachtwagen op kon rijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 18:45
Zelf heb ik een octavia hatchback van 2006 met 275000 km (lpg) op de teller. Deze gekocht uit de lease en inmiddels al 8 jaar met echt alleen beurten en 1x remklauwen, accu. Deze is echt ruim en rijdt prima. Elk jaar denk ik koop een ander maar ja blijft maar rijden zonder kosten aan bv lpg. Misschien ook een optie voor je.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Yucon

*broem*

Waarom niet een andere focus wagon als bij deze de NAP een puntje zou zijn? Het zijn behoorlijk goede auto's en voor hun leeftijd zien ze er best courant uit.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-11 23:03
Private lease een nieuwe polo ?
Ruim genoeg als je naar eem corsa / focus kijkt maar geen ridico of gezeur

[ Voor 55% gewijzigd door wd200 op 22-02-2018 19:53 ]

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:09
Als je op een budget zit dan vind ik wat je zelf wil altijd bijzaak.
Dat het voldoet aan je eisen (ruimte, benzine/diesel etc), is het betrouwbaar en komt er geen duur onderhoud aan.
Daarna vind ik kun je pas kijken naar wat je mooi vind etc.

En bij TS heb ik het gevoel dat hij niet weet wat zijn prioriteiten zijn.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Japanners scoren altijd goed op betrouwbaarheid en onderhoud kosten, als je niet veel te spenderen hebt zal ik altijd een Jap aanraden.
Ik vind ze meestal saai, maar ben toch heel blij met mijn swift uit 2006. Op de beurtjes en apk na nog geen kosten gehad.

• t14wo
  • Laatst online: 14:34
wd200 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:52:
Iemand wil een auto van 3.000 euro kopen en jij raadt een private lease van een gloednieuwe auto aan?
Ik ga er maar even vanuit dat iemand die zo'n auto koopt het niet héél breed heeft hangen, dus dan is een risico nemen wat je met private lease doet niet een beste keuze.

Private lease overweeg je in mijn ogen als je een auto tot een jaar of 4 oud zou willen kopen. En dan nog moet je enorm opletten op de (mogelijke) nadelen.

• wd200
Of omdat je niet veel te besteden heb wil het risico van een oude auto voorkomen en je hebt financiële zekerheid. Je weet altijd welk bedrag de auto kost en wordt verrast met duur onderhoud.

Het is maar net met welke visie je erna kijkt.
Als ik iets goedkoops zou moeten kopen zou het Japans zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door wd200 op 22-02-2018 21:37 ]

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:29
Ik heb 4 jaar geleden een hyundai getz uit 2004 gekocht voor dat bedrag met 86.000 km en NAP.

tot de ca. 200.000 gereden daarna weggedaan voor wat nieuwers. Heb nooit gezeik of onverwachte kosten gehad met die auto.

Dan zou je er daar nu makkelijk 1 van kunnen vinden met een nieuwer bouwjaar voor dat geld.

[ Voor 20% gewijzigd door CrystalViriS op 22-02-2018 21:43 . Reden: van alles vergeten ]

• Tommie12
t14wo schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:35:
[...]

Iemand wil een auto van 3.000 euro kopen en jij raadt een private lease van een gloednieuwe auto aan?
Ik ga er maar even vanuit dat iemand die zo'n auto koopt het niet héél breed heeft hangen, dus dan is een risico nemen wat je met private lease doet niet een beste keuze.

Private lease overweeg je in mijn ogen als je een auto tot een jaar of 4 oud zou willen kopen. En dan nog moet je enorm opletten op de (mogelijke) nadelen.
Ik vind het zeker niet gek om juist dan voor private lease te kiezen.
Voor 200-300€ per maand heb je dan een auto waarmee je enkel nog moet tanken.

Als je al moet krabben om 3000€ bij elkaar te krijgen, wat doe je dan als je nadien een herstelling van 1500€ voor je neus krijgt. Je moet ook verzekering en rijtaks betalen.

Japanner of niet, met een auto van 10 jaar oud kan je ELKE dag het risico lopen een dikke herstelling voor je neus te krijgen. Gewoon al een distributieriem kost meer dan 500€.

• MAX3400

MAX3400

Tommie12 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:58:
[...]
Als je al moet krabben om 3000€ bij elkaar te krijgen, wat doe je dan als je nadien een herstelling van 1500€ voor je neus krijgt. Je moet ook verzekering en rijtaks betalen.

Japanner of niet, met een auto van 10 jaar oud kan je ELKE dag het risico lopen een dikke herstelling voor je neus te krijgen. Gewoon al een distributieriem kost meer dan 500€.
Gezien je woordkeuze, ben je bekend met Belgische kosten/prijzen? Een WA-verzekering (alhoewel niet altijd verstandig), kost grofweg 350 Euro per jaar in NL voor een middenklasse auto en de bijbehorende wegenbelasting is ongeveer 500 Euro per jaar (1100kg auto / Groningen). Het zijn inderdaad bedragen om rekening mee te houden maar die komen toch altijd bij een auto ongeacht of deze auto nu 3K kost of nieuw 50K kost.

En qua onderhoud; zo ken ik er nog wel een paar... Een distributieriem moet je tijdig vervangen; als die kapot gaat tijdens het rijden, kan je vaak je hele motorblok wel gedag zeggen. Maar andersom, elke auto vereist (tijdig) onderhoud en relatief gezien zijn die kosten hoger bij een oudere auto. Maar dat kan ook voordelig zijn want je moet/hoeft niet meer naar de dealer toe (tegen hogere prijzen).

• meddle

meddle

Maar op lange termijn geef je alsnog veel meer uit. Als je een leasecontract hebt van 3 jaar voor €300, wat overigens al vrij goedkoop is voor een wat grotere auto, tenzij je echt weinig rijdt, geef je uiteindelijk gewoon €10800 uit over die periode. Daarvan kun je een auto van €3000 heel wat keren laten repareren. Dus als je niet veel wil uitgeven kun je beter een goedkope auto halen en maandelijks €50 opzij zetten voor reparaties.

specs PC

• Tommie12
50€ per maand is te weinig voor een auto van 10 jaar oud.
Het gaat juist over de onzekerheid.

Nu, je moet ook willen rijden met een auto van 15 jaar oud...

Ik zal even de rekening van mijn zoon hier neerzetten.
Hij kocht 3 jaar geleden een VW POLO 1.4 TDI van 6000€.
Rijtaks: 350€ per jaar
Verzekering zonder eigen schade : 900€ (jonge bestuurder 22jaar oud)
Hij rijdt 10k per jaar nu, en heeft al 1200€ aan herstellingen uitgegeven (onderhoudje en een lekkende airco, en eigenlijk is de distributieriem nu aan de beurt).
Ondertussen is er een dikke hagelbui geweest, en de auto staat van voor tot achter vol met kleine blutsen.
Daardoor is de auto vrijwel waardeloos.

Als hij de auto nu verkoopt, dan denk ik dat hij amper 1000€ kan krijgen, ook omdat die auto binnen 2 jaar niet meer in enkele steden in België binnen mag.

Dus, als we kijken wat er over 36 maanden aan kosten en waardeverlies in zit:

Afschrijving: 5000€
Verzekering 2700€
Rijtaks : 1000€
Onderhoud: 1200€

Alles samen: 9900€, of 275€ per maand

Voor dat bedrag kan je makkelijk een nieuwe Polo krijgen in Private Lease, en die is dan comfortabeler, alles werkt, en bij een ongeval ben je niet alles kwijt.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
aufbakanleitung schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:49:
Ik wil een auto kopen en ik twijfel tussen twee modellen.
Een Opel Corsa met 280k uit 2007
Een Ford Focus met 145k uit 2003

Eigenlijk wil ik het liefst de Opel Corsa, maar ik vraag me af hoe erg het is dat ie zo veel op de teller heeft. Is dat echt een groot risico? En wat voor onderhoudskosten kan ik verwachten bij deze autos.
Familieauto & die corsa = nee, nee en nog eens nee. Owja en NEE.Ik heb de 3 deurs gehad en het scheelt niks met die achterbak zie ik. Toen wij op vakantie gingen was dat echt hopeloos. Ja, je kunt wel spullen kwijt, maar het is bomvol. Met mijn huidige Focus had ik niet het probleem dat de auto bomvol zat. Bij onze laatste vakantie hadden we veel meer spullen en bleef het tenminste nog overzichtelijk en zat de auto niet tot het dak vol. En met 280k op de teller zou ik echt zoiets hebben van :w Gooi het budget wat omhoog als je een familiewagen wilt hebben waar je wat meer vertrouwen in kunt hebben. De oude diehard wagens zoals Focus, Mazda, Volvo mogen dan niet de mooiste zijn en oud, maar blijven rijden.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-10 10:40
wd200 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:52:
nou qua ruimte moet je een Polo niet met een Focus vergelijken, meer met een Fiesta....

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-11 19:03
Tommie12 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:39:

Hij rijdt 10k per jaar nu, en heeft al 1200€ aan herstellingen uitgegeven (onderhoudje en een lekkende airco, en eigenlijk is de distributieriem nu aan de beurt).
Ondertussen is er een dikke hagelbui geweest, en de auto staat van voor tot achter vol met kleine blutsen.

Als hij de auto nu verkoopt, dan denk ik dat hij amper 1000€ kan krijgen, ook omdat die auto binnen 2 jaar niet meer in enkele steden in België binnen mag.

Verzekering 2700€

Voor dat bedrag kan je makkelijk een nieuwe Polo krijgen in Private Lease, en die is dan comfortabeler, alles werkt, en bij een ongeval ben je niet alles kwijt.
Dit is niet echt een goed voorbeeld. Door een Polo van 6000 euro te kopen neem je een relatief dure auto door de vraag naar dit model, die niet bekend staat om de betrouwbaarheid.

Een betrouwbare Japanse auto koop je voor tussen de 1000 en 2000 euro als je een beetje oog hebt op wat je koopt en je onderzoek doet. Je afschrijving is dan bijna 0 €, en waarschijnlijk is het onderhoud van die Japanner goedkoper omdat er minder stuk gaat.

Enige nadeel is dat je je dan niet in een Polo verplaatst maar "slechts" in een Toyota, Subaru of Mitsubishi :)

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Detmer schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:53:
De Focus heeft geen NAP en wordt als onlogisch bestempeld. Daar zou ik extra op letten mocht je voor die gaan.
Hoe weet je dat? Waar kun je dit soort info terugvinden?
Geeft NAP ook weer waarom het onlogisch is?

Youtube: DashcamNL

• Pyramiden
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:12:
[...]

Op de website van het RDW:
https://ovi.rdw.nl

Kenteken invullen en dan onder het kopje tellerstanden.

• meddle

meddle

Tommie12 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:39:

Verzekering 2700€

€1800 over 3 jaar voor onderhoud is niet zo gek hoor als je een betrouwbaar model koopt van een niet "luxe" merk. Je moet er ook rekening mee houden dat auto's van 10+ jaar oud over het algemeen makkelijker te onderhouden zijn dan die van nu, zolang ze maar niet zo oud zijn dat je er geen onderdelen meer voor kunt krijgen. Maargoed je kunt natuurlijk pech hebben en meer uitgeven, of juist geluk en dan zit je er ver onder. Het is meer dat je een buffer opbouwt zodat je niet in een keer €500 voor een distributieriem moet ophoesten.

Verder is grootste kostenpost in jouw plaatje de afschrijving, maar als je zoon die auto gewoon nog een paar jaar blijft rijden smeer je die kosten uit over een langere termijn, aangezien een goed rijdende auto altijd wel rond de €1000 waard blijft. Dus die maandelijkse lasten gaan uiteindelijk wel omlaag als je maar blijft rijden. Daarnaast schrijft een auto van €3000 normaal niet zo veel meer af zolang je hem onderhoudt.

Zelf rij ik nu 5 jaar in een mazda 626 uit 2000 waar ik €1200 voor heb betaald, ik heb ondertussen 70k in de auto gereden. In die periode waren mijn kosten:

-Reparaties: Nieuwe banden €320; Nieuwe uitlaat €380; Distributieriem €470; onderhoud en kleine reparaties doe ik verder zelf, kosten daarvan waren ongeveer €400. Totaal dus €1570 aan onderhoud kwijt over 5 jaar.

-Verzekering: ongeveer €20/mnd dus €1000 totaal.

-Belasting: €608/jaar dus €3040 totaal.

-Afschrijving: Auto is nu waarschijnlijk rond €1000 waard dus ongeveer €200.

Totaal over 5 jaar is dus €5810 ofwel €97 per maand. Daar heb je lang geen vergelijkbare auto voor bij een leasemaatschappij hier in NL. Als ik bijv. bij leaseplan kijk dan zou ik voor het leasen van een tweedehands peugot 308sw al zo'n €380/mnd kwijt zijn, en dan rij je echt geen veel luxere wagen.

specs PC

• wd200
TIGER79 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:47:
[...]

nou qua ruimte moet je een Polo niet met een Focus vergelijken, meer met een Fiesta....
Ik zei ook dat de polo prima past tussen een Corsa een focus

• BlakHawk
meddle schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:29:
Maar op lange termijn geef je alsnog veel meer uit. Als je een leasecontract hebt van 3 jaar voor €300, wat overigens al vrij goedkoop is voor een wat grotere auto, tenzij je echt weinig rijdt, geef je uiteindelijk gewoon €10800 uit over die periode. Daarvan kun je een auto van €3000 heel wat keren laten repareren. Dus als je niet veel wil uitgeven kun je beter een goedkope auto halen en maandelijks €50 opzij zetten voor reparaties.
Je rekent jezelf een beetje rijk.
In die 10k zitten ook verzekering, wegenbelasting en onderhoud...

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:06
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:52:
[...]

Je rekent jezelf een beetje rijk.
In die 10k zitten ook verzekering, wegenbelasting en onderhoud...
Zelfs als je €100 permaand kwijt bent aan belasting+verzekering is dat maar €3600 over die 3 jaar. Dan hou je dus €7000 over. Neem de €3000 aanschaf daar af en je hebt €4000 over (+eventuele doorverkoop waarde).

Dan mag je dus €1000 per jaar aan onderhoud uitgeven, ben je alsnog €1000 minder kwijt totaal, mag je onbeperkt kilometers rijden en zit je niet vast aan een contract.

Private lease is vergelijkbaar in prijs met een nieuwe auto aanschaffen. Een tweedehands is gewoon een stuk goedkoper.

• BlakHawk
Philip Ross schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:04:
[...]

Zelfs als je €100 permaand kwijt bent aan belasting+verzekering is dat maar €3600 over die 3 jaar. Dan hou je dus €7000 over. Neem de €3000 aanschaf daar af en je hebt €4000 over (+eventuele doorverkoop waarde).

Dan mag je dus €1000 per jaar aan onderhoud uitgeven, ben je alsnog €1000 minder kwijt totaal, mag je onbeperkt kilometers rijden en zit je niet vast aan een contract.

Private lease is vergelijkbaar in prijs met een nieuwe auto aanschaffen. Een tweedehands is gewoon een stuk goedkoper.
in dit geval misschien wel.
Mijn vader heeft nét ongeluk gehad met zijn Kia Picanto.

Had vorige week opeens de keuze bij apk: 2000 euro instoppen, of niet...

Hij heeft het niet gedaan en weer een andere auto gekocht voor 4000.

Je moet maar net geluk hebben, of eerder geen ongeluk. Dan rijd je ook nog eens nieuw bij lease...

• Philip Ross
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:08:
[...]

in dit geval misschien wel.
Mijn vader heeft nét ongeluk gehad met zijn Kia Picanto.

Had vorige week opeens de keuze bij apk: 2000 euro instoppen, of niet...

Hij heeft het niet gedaan en weer een andere auto gekocht voor 4000.

Je moet maar net geluk hebben, of eerder geen ongeluk. Dan rijd je ook nog eens nieuw bij lease...
Natuurlijk rij je nieuw bij lease. Maar als dat je niet uitmaakt voegt het weinig toe.

Bij een ongeluk is ook maar de vraag in hoeverre je alles vergoed krijgt als het jouw fout was.

Natuurlijk zijn er altijd situaties waarin je beter af bent met de lease maar dat is net als gokken. Er is een hele grote kans dat je een beetje geld kwijt bent (namelijk omdat lease duurder is) maar heb wel een kleine kans om een relatief groot bedrag te winnen (namelijk tweedehands gaat stuk, je moet een nieuwe kopen etc.)

• Pyramiden
Lease is per definitie duurder dan een auto kopen. Die leasemaatschappij is geen liefdadigheidsinstelling. Het gebouw, de medewerkers, etc, moeten gewoon betaald worden. Dat zijn extra kosten bovenop de kosten van de auto zelf die je normaal zelf voor je rekening zou nemen en dan loop je ook vaak nog flexibiliteit mis en de restwaarde van de auto.

Er zal ongetwijfeld een klein schaalvoordeel zijn, maar je betaald gewoon voor een stukje betrouwbaarheid/continuïteit. Er zijn N=1 situaties te benoemen waarin leasen goedkoper uitvalt, maar over de hele breedte ben je gewoon goedkoper uit met een eigen auto, helemaal als je tijd en energie steekt in het kopen van betrouwbare tweedehands auto.

Verwijderd

dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:12:
[...]

Auto's krijgen de termen: Logisch, geen oordeel of onlogisch.

Logisch = de tellerstand is verklaarbaar
Geen oordeel = dat er vaak een schrijffout is gemaakt, maar hierdoor de stand niet logisch doorloopt: stel de KM stand is 148k en er word 145k ingevoerd terwijl de laatste keer dat er een km stand is ingevoerd deze 146k was zal deze geen oordeel krijgen. Dit zie je vaker terug bij kleine afwijkingen die het makkelijkste verklaarbaar zijn door menselijke fouten.
Onlogisch = als er hele grote verschillen in zitten. bijv. ene jaar staat die op 200k en jaar daarop word er 150k ingevuld.

Als de auto dealer word onderhouden vullen ze bij elke beurt/apk/eventuele garagebezoekjes de KM stand in bij het RDW.

+ zelf kan je niet inzien waar het fout is gegaan. Een autobedrijf kan een lijst uitdraaien, maar hiervoor moet hij wel bij hun in de voorraad staan.

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-11 16:42
Zoals al eerder aangehaald, zou ik persoonlijk voor een Japans merk gaan. Toyota, Mazda, Suzuki, Nissan etc. Jarenlang bij een autobedrijfje gewerkt, waar een paar jappen (vooral Mazda's en Toyota's) rondliepen met 500K+ op de teller. Ik heb zelf nog een tijdje met een 323F gereden met 433.000 KM op de teller :)

Over het algemeen zijn het niet de knapste auto's, maar goed, dat het blijft rijden is belangrijker.. Onderdelen zijn relatief goedkoop (veel goed imitatiespul te krijgen). Stoelen zitten over het algemeen heel prima.

Edit: https://www.autowereld.nl...nap-27056642/details.html

Zoiets lijkt me een goede keus (ik zeg niet specifiek deze, maar het soort auto).

[ Voor 15% gewijzigd door Ardj op 23-02-2018 13:49 ]

• BlakHawk
Philip Ross schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:11:
[...]

Natuurlijk rij je nieuw bij lease. Maar als dat je niet uitmaakt voegt het weinig toe.

Bij een ongeluk is ook maar de vraag in hoeverre je alles vergoed krijgt als het jouw fout was.

Natuurlijk zijn er altijd situaties waarin je beter af bent met de lease maar dat is net als gokken. Er is een hele grote kans dat je een beetje geld kwijt bent (namelijk omdat lease duurder is) maar heb wel een kleine kans om een relatief groot bedrag te winnen (namelijk tweedehands gaat stuk, je moet een nieuwe kopen etc.)
Het maakt natuurlijk altijd iets uit.
Nieuw is per definitie beter uitgerust, zowel in opties als in veiligheidssystemen.
Pyramiden schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:26:
Lease is per definitie duurder dan een auto kopen. Die leasemaatschappij is geen liefdadigheidsinstelling. Het gebouw, de medewerkers, etc, moeten gewoon betaald worden. Dat zijn extra kosten bovenop de kosten van de auto zelf die je normaal zelf voor je rekening zou nemen en dan loop je ook vaak nog flexibiliteit mis en de restwaarde van de auto.

Er zal ongetwijfeld een klein schaalvoordeel zijn, maar je betaald gewoon voor een stukje betrouwbaarheid/continuïteit. Er zijn N=1 situaties te benoemen waarin leasen goedkoper uitvalt, maar over de hele breedte ben je gewoon goedkoper uit met een eigen auto, helemaal als je tijd en energie steekt in het kopen van betrouwbare tweedehands auto.
Niet waar...
Ik heb hier een consumentenbond liggen waar uitgerekend is dat private lease tot 19% goedkoper is dan met geleend geld kopen en 11% goedkoper dan met eigen geld kopen.

De vergelijking is uiteraard wel nieuw <-> nieuw.

Mijn zwager heeft voor 24 maanden, 15.000 km een Peugeot 2008 voor 349 per maand.
Dat is inclusief alles, dus all risk verzekerd, wegenbelasting en onderhoud.
Daar kun je hem zelf met kopen niet van rijden.

• Philip Ross
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:42:
[...]

Nieuw is per definitie beter uitgerust, zowel in opties als in veiligheidssystemen.

[...]

Niet waar...
Ik heb hier een consumentenbond liggen waar uitgerekend is dat private lease tot 19% goedkoper is dan met geleend geld kopen en 11% goedkoper dan met eigen geld kopen.

Mijn zwager heeft voor 24 maanden, 15.000 km een Peugeot 2008 voor 349 per maand.
Ik ken dat soort berekeningen, maar die gaan er van uit dat je vrij vaak een nieuwe auto koopt, terwijl de grootste afschrijving het eerste jaar is. Dus een nieuwe auto kopen is sowieso niet voordelig. Een auto van 2 jaar oude tweedehands kopen is echt al veel goedkopere dan leasen. Daarnaast is 15.000KM per jaar ook niet echt veel he.

Als je 10 jaar een dergelijke lease hebt ben je toch al €40K kwijt. Dan heb je wel 5 keer een nieuwe auto gehad. Als je een nieuwe auto koopt en daar 10 jaar mee doet dan kom je niet zo snel aan de €40K.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

[...]

Niet waar...

DIt is dus echt bullshit!
TS vraagt om een gezinsauto met een budget van 3000 euro. Met privatelease ben je in een jaar al bijna 3000 euro kwijt bij de meest goedkope karig uitgerustee A-klasse koekblik :o

Vaak bu'j te bang!

• Pyramiden

Niet waar...

Wegenbelasting is 379 per jaar= 32 euro per maand.
Wat zou allrisk zijn? 60 euro per maand?
Laten we het ruim nemen en uitgaan van 100 euro per maand totaal.
(349-100)*24=5976
Dat is bijna zesduizend euro om de afschrijving en het onderhoud over de eerste 2 jaar te dekken. Volgens mij gaat dat makkelijk lukken.
Zou je particulier een auto kopen waar net de kop vanaf is ben je al helemaal goedkoper uit.

Die berekeningen van de consumentenbond zou ik graag inzien. Gebouwen en personeel kosten gewoon geld. Dat geld moet ergens vandaan komen. Het zijn extra kosten en die moeten op een of andere manier gedekt worden. Daarnaast is het woordje "tot" ook interessant in "tot 19%". Het maximale voordeel is dus 19%, maar in hoeveel procent van de gevallen was het voordelig? En hoeveel was het voordeel wanneer de berekening niet in het voordeel van leasen uitviel?
Heb je een auto waarbij de olieschraapveren niet genoeg schrapen en de distributieketting oprekt en de versnellingsbak in elkaar draait in de eerste twee jaar, dan ben je misschien minder kwijt, maar over het algemeen zijn dat soort grote kostenposten in de eerste jaren gewoon garantie, mits het merk redelijk is op dat gebied.

[ Voor 50% gewijzigd door Pyramiden op 23-02-2018 15:36 ]

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10 22:33
misschien moeten we die discussie over private lease even ergens anders gaan voeren, ik denk niet dat de TS met zijn budget kan kijken naar een PL auto en dat is ook niet wat de vraag was. Ik denk namelijk dat de TS die optie al lang bekeken heeft.

Ben het wel met de reacties hierboven eens dat een japans merk een goede keuze zou zijn in dit geval. met een beetje goed zoeken kun je zo wel een paar pareltjes vinden zoals bijvoorbeeld @Ardj laat zien.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@aufbakanleitung anders eerst maar wat actiever laten worden in zijn eigen topic? ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:59

Dhrax

Prog Lord

t14wo schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:35:
[...]

Inderdaad, private lease is een super slecht advies. Mensen die het geld niet hebben maar wel willen pochen met een nieuwe wagen kiezen voor private lease.

@aufbakanleitung Met jullie budget is er genoeg leuk spul te vinden. Ik heb zelf jarenlang auto's in deze categorie gereden en heb hiervoor meerdere Renault Laguna's gehad. Zeer comfortabele auto's, redelijk zuinig (1:12 benzine) en de onderhoudskosten vallen ook alle sinds mee. Kosten aan een auto ga je hoe dan ook krijgen. De Laguna heeft helaas een slechte naam, deels terecht maar men praat elkaar veel na en heeft geen praktijkervaring. Ik heb 3 modellen gehad en heb daar geen moment spijt van gehad, uitstekende auto's met zo nu en dan eens een manco en kosten, niets wat andere merken niet hebben ;)

• aufbakanleitung
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NTQ1WDcyNg==/z/eiUAAOSwdTBaeDsD/$_83.JPG

Ik heb uiteindelijk een Ford Focus 1.8 uit 2001 met 225k op de teller gekocht van een particulier voor €1250. Deze auto is met 7.9L/100km niet erg zuinig, is best zwaar (wegenbelasting €512) en heeft ook een iets duurdere verzekering dan sommige andere auto's waar ik naar keek.

Auto kopen
Link naar sheet

De reden dat ik toch voor deze heb gekozen is dat die hogere kosten worden gecompenseerd door de lagere aanschafkosten van de auto. En een wat zwaardere auto en sterkere motor heeft ook zo z'n voordelen; hij rijdt namelijk heerlijk! Onderhoudskosten heb ik zoals je ziet niet mee genomen, dat vond ik te lastig. De auto loopt iig nog heel soepel; dus ik hoop dat ie dat ook voor de komende 30 megameter blijft doen.

[ Voor 4% gewijzigd door aufbakanleitung op 25-02-2018 12:05 ]

• Pyramiden
Prima keuze. Als er verder geen rare verborgen verbreken aan deze auto zitten denk ik dat je hier de komende jaren nog goedkoop veel plezier van gaat hebben.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hoop dat je gecontroleerd hebt op roest, want roesten kunnen Fords uit die periode heel goed :X Niet zo zeer zichtbaar, maar vooral de onderkant rot behoorlijk weg. In onze Focus die er nog erg netjes uit zag kon ik met wat zoeken gewoon een schroevendraaier naar binnen prikken :X

People as things, that’s where it starts.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, dan schrijf je in een jaar tijd 1250 af, kost die auto je 100 euro per maand en kun je rustig verder kijken (aangenomen dat de apk nog goed is). Would work for me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1