Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nadelen Windows server 2016 op home pc?

Pagina: 1
Acties:

• Rct124
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11 09:46
Ik open even een brainstorm topic of er ook nadelen zijn van het draaien van Windows Server 2016 op een thuis PC vergeleken met Windows 10.

Waarom? Ik gebruik zeer vaak remote desktop, maar het nadeel is dat andere gebruikers thuis niet tegelijk aangemeld kunnen zijn. Met een Windows Server variant kun je wel meerdere desktops naast elkaar draaien.
Afgezien de prijs, wil ik hiermee graag de nadelen inventariseren van het draaien van een Windows Server op een thuis-pc.

Shoot :)

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
De nadelen samen gevat:

Je kan niet zomaar Office installeren
Voor gebruikers heb je User Calls nodig
Sommige eigenwijze software zal niet te installeren zijn i.v.m. detectie OS
Sommige home en particuliere software zal niet installeren als dit bedrijf ook een zakelijke versie heeft

Maar verder kan het wel, alleen als je het op een legale manier wilt doen is het financieel niet haalbaar. Overigens zou ik dan (ook niet legaal maar goed) een tweak uitvoeren op je Windows 7 of Windows 10 installatie zodat je wel met meerdere users kunt inloggen. Wanneer je zoekt op multiple rdp sessions Windows 10 kom je er vast wel uit. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Red-Front op 22-02-2018 11:45 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je dan toch geld over zou hebben voor Windows Server 2016; kan je misschien beter investeren in 1x Windows 10 Pro, een sloot geheugen en nog 10x Windows 10 Home ofzo... Maak je 10 mooie VM's in Hyper-V op Pro, geef ze allemaal 2.5GB RAM (zat voor kleine taken) en klaar.

Heeft iedereen zijn eigen VM, kan doen en laten wat hij/zij wil, zonder dat het invloed heeft op de host-machine.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je het via het boekje van Microsoft wil doen heb je Remote Desktop Services nodig. Daar moet je vervolgens RDS User CALs voor kopen voor elke gebruiker die erop gaat werken. Tevens moet er een reguliere user CAL zijn voor elke gebruiker die op die machine zou kunnen werken.

In de praktijk ben je beter af met een RDP wrapper of iets als ThinStuff.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Je kunt wel met server software overweg? Een hoop zaken moet je 'anders' regelen dan met win10. Firewall toegang, gebruikers, rechten, enz. Ik zelf krijg bv Domoticz niet aan de praat onder server 2016; ruzie met IIS.

Verder kun je veel software niet installeren: veel software draait gewoon niet op een server O/S en iets als een virusscanner bv moet je vrijwel altijd voor betalen. Server 2016 heeft ook niet de standaard microsoft store, mocht je daar iets van willen draaien.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:13

TheVMaster

Moderator WOS
dragon2 schreef op Thursday 22 February 2018 @ 13:06:
Je kunt wel met server software overweg? Een hoop zaken moet je 'anders' regelen dan met win10. Firewall toegang, gebruikers, rechten, enz. Ik zelf krijg bv Domoticz niet aan de praat onder server 2016; ruzie met IIS.

Verder kun je veel software niet installeren: veel software draait gewoon niet op een server O/S en iets als een virusscanner bv moet je vrijwel altijd voor betalen. Server 2016 heeft ook niet de standaard microsoft store, mocht je daar iets van willen draaien.
...en geen Edge. Daarnaast heeft de Semi-Annual versie volgens mij niet eens een UI meer. Maar goed, daarnaast is dit een Server OS waar het over gaat...die hoort niet thuis in Windows Clients.

• Rct124
MAX3400 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:50:
Als je dan toch geld over zou hebben voor Windows Server 2016; kan je misschien beter investeren in 1x Windows 10 Pro, een sloot geheugen en nog 10x Windows 10 Home ofzo... Maak je 10 mooie VM's in Hyper-V op Pro, geef ze allemaal 2.5GB RAM (zat voor kleine taken) en klaar.

Heeft iedereen zijn eigen VM, kan doen en laten wat hij/zij wil, zonder dat het invloed heeft op de host-machine.
Zo heb ik het momenteel ingericht, maar toch niet altijd handig met switchen tussen pc's. Maar is inderdaad wel een van de easy-way oplossingen.

• Rct124
dragon2 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:06:

Heb ik rekening mee gehouden en kan ik inrichten. Maar inderdaad ik denk dat ik snel tegen software issues aan loop van het niet willen draaien wegens Server OS.

• Rct124
Bedankt ik ga ook zeker deze eens bekijken.
Momenteel maak ik verbinding via Chrome Remote desktop omdat de RDP poort dicht zit op de tweede locatie. Chrome RDP staat dan wel weer in RDP modus, dus werkt via RDP ipv de standaard Chrome remote desktop (scherm uitschakelen bij gebruik, etc etc).
Eens kijken of ik een en ander kan combineren.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je kan ook aan de ontvangende kant via portforwarding werken
Ik heb ook 2 locaties waar 3389 gesloten is, dus verbind deze langs mijn router naar 8084.
Al het inkomende 8084 verkeer gaat dan naar de 3389 op de betreffende server

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

FreshMaker schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:41:
Je kan ook aan de ontvangende kant via portforwarding werken
Ik heb ook 2 locaties waar 3389 gesloten is, dus verbind deze langs mijn router naar 8084.
Al het inkomende 8084 verkeer gaat dan naar de 3389 op de betreffende server
En anders per VM in het register de port aanpassen; zolang je geen courante ports gebruikt, kan je bij wijze van spreken dus van 3389 t/m 65K doornummeren. Desnoods aan de buitenkant (firewall) ook nog eens mappen naar andere ports.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1