Advies: aanschaf router wel/niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-01 15:52
Ik zoek een router.. of eigenlijk wil ik weten of ik een router nodig heb. Ik heb voor het moment Telfort als internet leverancier. En op zich tevreden met de modem die ze leveren. Alleen deze kent zijn beperkingen.
Ik ga binnenkort verhuizen.

De volgende apparaten zitten verbonden op het WiFi:
-Sonos (1 bedraad dus aan de modem/router), die zend over WiFi naar een ander kastje. Deze is gekoppeld aan mijn stereo.
- NAS (bedraad aan de modem/router).
- 2 Laptops, over WiFi. Deze worden max 1 a 1,5 uur gebruikt door mijn kinderen. Spelen spelletjes (kinderspelletjes.nl) of netflix.
- 1 laptop, wisselend WiFi of bekabeld. Gebruik is veelal Internet en af en toe zet ze Skype(-achtige) conferences op voor haar werk aan haar klanten. Meerdere mensen verbinden dus aan zo'n sessie. Kwaliteit moet goed zijn. Gaat om haar inkomsten (en die indirect die van mij :)).
- 1 vast computer, mijn PC. Ik speel hier mijn games. En ik heb er een bloedhekel aan als het traag is.
- 2 mobieltjes die als ze thuis zijn, ook op WiFi zijn aangesloten.

Nu is in onze woning WiFi niet optimaal. Signaal komt niet erg goed op zolder.
Bovenstaand is zoals ik het nu al gebruik. Echter komt daar in elk geval in het nieuwe huis Philips Hue bij. Die gebruikt dus ook mijn WiFi. Het huis is zo'n 125m2 groot, alles begane grond. Nu zal het verbruik niet erg hoog zijn. En ik zie daar zomaar een paar andere domotica oplossing bij komen.

Ik wil daar een internetverbinding afnemen van 100mbit/100mbit, er ligt nl. glasvezel. Ook bij Telfort. Schijnbaar de enige die daar levert. Bij de rest is mijn postcode onbekend. |:(

Is het zinnig om QoS te gaan inzetten om dit goed te managen, of maak ik mij iets teveel zorgen?
Het gaat mij vooral om dat als mijn vriendin zo'n sessie heeft dat ik rustig kan blijven spelen zonder lag, zonder dat wij last hebben van elkaar. Zij klaagt dus nu dat die sessie niet goed werkten, kan te maken hebben met WiFi of dat het abonnement niet goed genoeg was (deze is recent verhoogd naar 100mbit/10mbit. Ik haal overigens 50mbit/20mbit volgens speedtest). En zeker als later mijn kinderen ook nog eens toevallig iets op Netflix kijken. En dat de wifi dekking ook nog eens goed genoeg is om alle Hue lampen goed te bedienen.

Ik overweeg dus een router te kopen: TP-Link Touch P5. Niet duur en kan daarmee QoS inzetten. Dekkingsgraad ken ik niet. En als ik deze zou aanschaffen, zijn daar passende apparaten voor om te zorgen dat WiFi in het hele huis goed is? Mocht ik het net niet redden met 1 router.
Ik verwacht weinig last te hebben van de WiFi van de buren. Het wordt een vrijstaand huis, waar de buren ongeveer 10m aan beide zijden zijn verwijderd. Dus niet zoals nu, waar ik er zeker zo'n 15 signalen waarneem :(

Alle reacties

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vaste computer hangt via WiFi aan de router of bedraad?

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-01 15:52
Sorry.. Vaste computer bedraad.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Als je "meer zekerheid" over je WiFi wilt hebben zou ik eerder in de richting van Ubiquiti apparatuur kijken.
Zelf dan kan je van te voren niet weten of overal in huis de ontvangst goed zal zijn.
Over Ubiquiti is bij Tweakers ook een topic.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....