Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanleg netwerk nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Beste mede-Tweakers! Met een beetje geluk teken ik binnen enkele weken voor een nieuwbouwhuis. Natuurlijk ben ik al na aan het denken over het nieuw aan te leggen netwerk en mijn wensen. Ik heb een simpele weergave gemaakt van mijn idee.

Met tekst en uitleg: glasvezelaansluiting met KPN. Experiabox is alleen de modem. Dan wil ik graag een 16-switch met PoE, voor de access points en de camera's die buiten hangen en die altijd aan zullen staan. Verder zullen hier ook de computer, receiver, etc mee worden verbonden.

Daarbij wil ik nog een extra PoE-switch voor de camera's die binnen hangen. Deze wil ik fysiek uit kunnen schakelen als ik thuis ben, ik wil natuurlijk geen bewegingsmeldingen als ik thuis ben, en tevens vind ik het geen fijn gevoel als er iemand mee kan kijken. Het uitschakelen zou ik willen doen met iets van een smart stopcontact of klikaanklikuit met een schakelaar ergens.

De plaatsing van de AP's ben ik nog niet over uit. Een in de woonkamer natuurlijk, maar waar precies? Ergens hoog aan de muur? Aan het plafond? Het is nu nog makkelijk te kiezen omdat ik overal loze leidingen kan laten leggen. Op de eerste verdieping zat ik aan de overloop te denken aan het plafond. En op zolder maakt het niet zoveel uit waar deze komt.

Ook het camerasysteem twijfel ik nog over. Zeker binnen moet het dienen als soort van alarmsysteem, maar dan uiteraard met beeld. Maar, er loopt ook een poes rond binnen, en die moet natuurlijk niet het alarm triggeren. Zouden jullie er nog een alarmsysteem met bewegingsmelders naast nemen? Of alleen bewegingssensoren (die niet afgaan op kleine dingen als een kat) en die koppelen via de Synology aan de camera's als bewegingsdetectie?

Hoe zouden jullie dit (anders) aanpakken? Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt voor het meedenken :) !

Netwerkidee nieuwbouwhuis

[ Voor 20% gewijzigd door TKroon op 22-02-2018 11:14 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

Ik zie een boel Ubiquiti apparaten...deze accesspoints kun je het beste aan het plafond hangen. Tenzij je voor de inwalls kiest, die kunnen in de muur (what's in a name ;)). Heeft te maken met het afstraal patroon

Uitgangspunt voor WiFi (in mijn ogen) is dat je:

1) "zo veel mogelijk" accesspoints plaatst
2) de afstand zo kort mogelijk wilt houden tussen accesspoint en device
3) alleen 5GHz band gebruikt (legacy daargelaten)

Heb je ook al gedacht aan WiFi dekking in de tuin?

Andere tip: Overweeg om alvast kabels door de buizen te laten trekken, het komt vaak voor dat loze leidingen niet helemaal loos zijn...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Ik heb expres loze leidingen laten leggen IN het plafond. Dan komt er een klein buisje uit. Daarop komt de AP. De AP's moeten "centraal" staan op je verdieping. Op iedere verdieping ééntje.

Ik was wel continu (zeg maar "dagelijks") achter de aannemer dat hij de buizen goed afdicht met tape tijdens leggen, zodat er geen (nat) cement / beton in kan komen. Of hij moest (beter) een hele buis gebruiken zonder koppelstukjes.

Na oplevering zijn de volgende tips belangrijk:

1. Er zal een zwarte trekkoord in de buis zitten. Gebruik dit koord om een STALEN veer in de buis te trekken.

2. Gebruik een trekkous (te krijgen bij professionele winkels). Wikkel de UTP zeker niet om het oogje in de trekveer.

3. Gebruik 3M lube glijmiddel te koop bij Conrad: https://www.conrad.nl/nl/...37108-3m-02-l-540909.html

4. Doe dit karweitje met twee personen. De ene staat "beneden" en spuit de 3M smurrie op een doekje Door dit doekje dubbel te vouwen en de kabels er door heen te voeren (laat ze zo min mogelijk twisten), en met beleid. Dan gaat het goed.

Volgens mij kan je de camera's op een bepaalde tijdstip NIET laten opnemen, en op een andere tijdstip wel. Je kan wél een "zone" aangeven waar de camera naar beweging moet kijken, en ook hoeveel seconden die beweging moet zijn voordat hij met opnemen begint. Hij kan ook de eerst "xxx seconden" opnemen wat nét voor de beweging ontstond.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2018 11:33 ]

• TKroon
  • Niet online
@lier en @Verwijderd dank voor jullie reacties. De tuin is niet zo groot, dus dan zou een centrale plafondmontage in de woonkamer volstaan, ook voor de tuin. De loze leiding in het plafond bedoel je dat er geen hele hap uit het plafond is, maar echt alleen de leiding. Het AP dekt dan dus volledig af. Dat zou wel het mooiste zijn ja. Heb al eens gehad met het monteren van een kleine lamp dat deze smaller was dan de contactdoos....

Ik werk onregelmatig, dus het instellen van de camera's op basis van tijdstippen werkt niet goed. Heb al aan geofence gedacht ivm de meldingen, maar dan nog vind ik het in strijd met mijn privacy dat er een camera op staat te nemen terwijl ik thuis ben. En daar komt het energieverbruik dan nog bovenop.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Goede tips haik.
Een andere optie die ik gebruik is veel simpeler:
Je netwerk kabel naast de trekkabel leggen en met electratape omwikkelen.
Zo heb ik al heel erg veel kabels getrokken en dat gaat 9/10 keer prima.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TKroon schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:43:
Experiabox is alleen de modem. Dan wil ik graag een 16-switch met PoE, voor de access points en de camera's die buiten hangen en die altijd aan zullen staan. Verder zullen hier ook de computer, receiver, etc mee worden verbonden.
Oke, en je routing dan? Want met enige nuance; de EB v10 is absoluuut niet geschikt om meer dan zoveel static IPs uit te delen en/of x aantal portforwards te realiseren.
Deze wil ik fysiek uit kunnen schakelen als ik thuis ben
Daarnaast, maar dat is mijn mening, zie ik geen toegevoegde waarde voor de 8-poorts switch in de tekening; je hebt hierdoor meer management-last (VLAN's, firmwares, etc) terwijl de camera's binnen/buiten puur door een kabeltje gescheiden zijn. Ik ben absoluut voorstander om niet elke dag de switch aan/uit te zetten voor die paar camera's binnen; lijkt me meer dat je dat software-matig moet regelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TKroon
  • Niet online
@MAX3400 de DHCP kan volgens mij ook met de AP's, en anders kan de Synology ook deze taak op zich nemen. En vanmorgen was er toevallig nog een artikel op Tweakers over mogelijke vrije keuze over de modem in de toekomst. Dat biedt ook mogelijkheden. Port forwarding hoeft maar voor enkele apparaten, dat kan de EB prima (nu ook).
MAX3400 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:27:
Daarnaast, maar dat is mijn mening, zie ik geen toegevoegde waarde voor de 8-poorts switch in de tekening; je hebt hierdoor meer management-last (VLAN's, firmwares, etc) terwijl de camera's binnen/buiten puur door een kabeltje gescheiden zijn. Ik ben absoluut voorstander om niet elke dag de switch aan/uit te zetten voor die paar camera's binnen; lijkt me meer dat je dat software-matig moet regelen.
Wat zou je suggestie zijn om dit softwarematig te regelen? Dat ze uitgaan dan, niet dat ze niet opnemen.

[ Voor 37% gewijzigd door TKroon op 22-02-2018 12:30 ]

Verwijderd

Stroomverbruik is niet van toepassing bij de camera's. Die staan continu te draaien, of je nou wel of niet opneemt. Vergeet niet, het is de controller (die in jouw geval op de Synology draait) die de opnames maakt / start. Camera doet niets anders dan een permanente 2 á 3 Mbps stroom aan data naar de NVR (Synology) stuurt.

In mijn geval, hadden de bouwers dus geen einddoos in het plafond geplaatst, alleen kwam er een 19 mm buis uit het plafond. Even voorzichtig afzagen (zodat de trekkoord niet beschadigd raakt. Tip: Doe er een stukje koperen 10 mm buis erin, en ga dan zagen. Dan als je iets met de zaag raakt, dan is het die koperen buis die je raakt, en niet de trekkabel.

En ja, ik heb ook vrij zicht naar de tuin. Daar wekt internet ook wel. AP in het midden van de woonkamer, en in de tuin gewoon internet (wel 5 GHz doen, want in de tuin is de 2,4 GHz band helemaal volgeslibt met buren WiFi.

Maar wat voor "probleem" is het met de privacy dat de camera het opneemt. Je kan in de controller zeggen, dat hij de beelden na xxx dagen (of weken) automatisch verwijderd (anders heb je straks een volle NAS). Jij bent toch de enige die erbij kan.
Als je de controller NIET in de cloud aanmeldt, dan blijft het echt lokaal. Je moet dan echt thuis zijn, wil je de beelden bekijken. Als je wel de cloud gebruikt, dan kan je met een app overal ter wereld zien wat er gebeurt ja.

• RoccoS
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 11:17
Voeg nog een Unifi Cloud key toe of een Raspberry Pi om de Unifi Controller software te draaien die de AP‘s aanstuurt en beheert, ook om goed te roamen van het ene AP naar het andere als je beweegt in huis.

• TKroon
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:42:
Maar wat voor "probleem" is het met de privacy dat de camera het opneemt. Je kan in de controller zeggen, dat hij de beelden na xxx dagen (of weken) automatisch verwijderd (anders heb je straks een volle NAS). Jij bent toch de enige die erbij kan.
Als je de controller NIET in de cloud aanmeldt, dan blijft het echt lokaal. Je moet dan echt thuis zijn, wil je de beelden bekijken. Als je wel de cloud gebruikt, dan kan je met een app overal ter wereld zien wat er gebeurt ja.
De beelden blijven inderdaad lokaal, maar ik wil in mijn eigen huis niet gefilmd worden, ook niet door mezelf :)

Goede tip van de buis! Die ga ik zeker meenemen _/-\o_

Verwijderd

Ik kan je bijna garanderen, dat je de eerste "week" of zo, dagelijks naar de beelden gaat kijken.... Daarna doe je dat niet meer, omdat het toch al duidelijk is wat er te zien zal zijn.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
TKroon schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:55:
ik wil in mijn eigen huis niet gefilmd worden, ook niet door mezelf :)
Die begrijp ik niet? Kun je dat uitleggen?

Het gevaar is hierbij dat je vroeg of laat vergeet de camera's aan te zetten en dat er juist DAN ingebroken wordt.

En daarnaast, waarom zou je camera's IN je huis hangen? Kun je ze niet beter buiten hangen en zo inbrekers afschrikken voordat ze binnen zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door FragDaddy op 22-02-2018 13:17 ]

Have a wheelie good weekend!

• TKroon
  • Niet online
FragDaddy schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:16:
[...]

Die begrijp ik niet? Kun je dat uitleggen? En daarnaast, waarom zou je camera's IN je huis hangen? Kun je ze niet beter buiten hangen en zo inbrekers afschrikken voordat ze binnen zijn?
Ik hang ze ook buiten. Het gaat me om het gevoel dat ik gefilmd word thuis. In een vorige woning heb ik al een inbreker gevangen met de beelden binnen, en was er ook precies te zien waar hij is geweest en wat er wel en niet meegenomen was. Dus daarom wil ik de camera's ook binnen hebben.
RoccoS schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:55:
Voeg nog een Unifi Cloud key toe of een Raspberry Pi om de Unifi Controller software te draaien die de AP‘s aanstuurt en beheert, ook om goed te roamen van het ene AP naar het andere als je beweegt in huis.
Hier ga ik naar kijken. Ik dacht dat de AP's dit zelf onderling ook konden, maar dat blijkt dus niet zo te zijn, dankjewel :)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Ik wil je nog op deze mooie blog attenderen:

http://blog.quindorian.or...rst-walk-build-site.html/

Er zijn meerdere delen van!

Verwijderd

Voor als je 3 of minder AP's hebt, kunnen ze dat onderling af. Maar i.p.v. een CloudKey te kopen kan je ook de software (gratis te downloaden) op je NAS draaien. Heb je ook de statistieken etc.... Deze software is 100% hetzelfde wat op de cloudkey draait.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
ik heb bij mijn verbouwing andersom gedacht... welke apparaten kan ik ooit nodig hebben en waar moet ik dan wat voorzien

om een voorbeeld te geven
als ik ooit zonnepanelen ga leggen , heb ik een collector nodig , die heeft utp nodig dus 1x utp naar de zolder
als ik ooit automatische garagepoort neem.... 1x utp naar garage
etc etc etc... je kan er in mijn ogen nooit genoeg leggen

realistisch gezien is 1 utp in de zolder klaarleggen ook prima, een switch is zo gezet indien dat nodig zou zijn

Verwijderd

Klopt. Ik heb ook een loze leiding in de "technische ruimte" laten maken (tweede verdieping). In deze ruimte staat de mechanische ventilatie en de wasmachine / droger. Is altijd een "herrie" hok, kan je bv. je NAS of een server met ventilator kwijt. Laat maar lekker draaien.

Ook meteen glasvezel daar naar toe getrokken voor toekomstige uitbreidingen.

Tip: Zet ook de NAS daar lekker weg. Want als er toch "inbrekers / dieven" aankomen, wil je juist niet dat zij én je gouden sieraden / TV etc... meenemen, maar ook de NAS met de beelden.

De tweede aansluiting die in het hok is gemaakt kan nu makkelijk voor de zonnecollector gebruikt worden. Of beter: Een LTE backup modem met dakantenne, omdat Ziggo continu aan mijn interne netwerk zit te rommelen (en vaak de DNS server eruit liggen).

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:00

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je vergeet een UPS die zwaar genoeg is om je nas +routers/switches/cam's van stroom voorzien als de spanning wegvalt ;)

Wat betreft UTP leggen, gewoon lege leidingen leggen en labelen, als je ze achteraf nodig hebt kabel doortrekken :Y

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

En hoe lang moet die UPS kunnen draaien? 10 minuten? 15? De meeste UPS-sen zijn gemaakt om tijdelijk van stroom te voorzien, om een server rustig "down" te krijgen. Dat kan bij sommige zware servers wel 5 minuten duren. Dus die 10 minuten van de UPS zijn perfect daarvoor.
Of de UPS is nodig om te wachten dat de NSA (Nood Stroom Aggregaat) inspringt (hebben de meeste particulieren niet).

Laatst was er een stroomuitval in Amsterdam. 1,5 uur zonder stroom. No way dat een UPS dit gaat overbruggen.
En zelfs dan, Ziggo's knooppunt in de wijkkast lag er ook uit (óók geen stroom). Dus jij kan wel alles in orde hebben, maar de lijn naar de provider toe? Bij ADSL gaat het wél op, want de telefooncentrale hebben wel backup. En bij ADSL is jouw aderpaar privé voor jou. Daarom als jij up bent, zal de rest ook wel werken. Maar ook geen garantie.

Dus een UPS is eigenlijk niet echt nodig voor de camera's.

• TKroon
  • Niet online
Ik was meer van plan om in de toekomst een soort van Power Wall te installeren. Er zullen ook zonnepanelen komen, en het salderen zal ooit een einde aan komen.

NAS op zolder is ook een goed idee. Ook omdat de 8 TB schijven best wat herrie maken.

Verwijderd

Volgens mij werken die omvormers iets anders. Als zij zien dat de toevoer spanning weg is, dan stopt de omvormer met terugleveren. Want die paar zonnepanelen kunnen echt niet de hele wijk voorzien van stroom.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:00

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Verwijderd je moet geen internet hebben maar je camera's moeten wel verder blijven opnemen, waarom heb je anders camera's hangen :F
Wat betrefd omvoermers van panelen, ja die stoppen ermee zodra de spanning wegvalt, want geen sync signaal, ik weet nu niet hou dit zit als je een power wall hebt, volgens mij kun je die dan als grote ups gebruiken die dan rechtstreeks spanning van de panelen krijgt????

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

@Damic Je hebt gelijk. Als het alleen voor de camera's is, dan "kan" het meevallen. Dan moet de switch dus ook voorzien zijn van stroom. Maar ook als een UPS "idle" is dus zonder toevoer, en zonder (of heel kleine) belasting, dan loopt deze ook leeg.

Ik had ooit het briljante idee om een UPS aan de CV ketel te knopen (want ook al is de CV ketel een gastoestel, de pomp die erin zit, moet wel draaien.

Dat ging dus mis, want de UPS was binnen 10 minuten leeg, nog vóórdat de pomp was gestart.

Nee, een UPS is NIET gemaakt voor lange periode om van stroom te voorzien. Het is echt voor een tijdelijke (korte) periode (dipje).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2018 11:53 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-11 11:08
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:13:
Laatst was er een stroomuitval in Amsterdam. 1,5 uur zonder stroom. No way dat een UPS dit gaat overbruggen.
Wel hoor. Wij hadden toen 200kW achter een UPS hangen; we hadden nog 5 minuten toen de stroom weer terug kwam :D. Je hebt overigens wel gelijk; en zeker voor thuisgebruik gaat het vooral om het overbruggen van hickups op het net, en het eventueel netjes downbrengen van je systeem.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Wauw... 200 kW.... is dat een groot kantoor of een ziekenhuis? Datacenter? Maar dan praat je over UPS-sen die een hele kamer in beslag nemen....

Best wel mooi spul als het goed werkt.....

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-11 11:08
Datacenter; en dan specifiek het deel wat niet achter een noodaggregaat zit (wat uiteindelijk weer een kosten/baten/kans afweging is geweest). Die installatie was rated voor max 30 minuten, maar 2(N+1) redundant, en niet volledig belast. Aan het einde van de storing waren de meeste systemen of uit of zover in standby dat dit veilig uit had gekund; maar dat trekt nog best wel wat stroom. Worked as designed. Ons grootste probleem is vooral dat deze bewuste keuze niet overal in de organisatie bekend is, en men dus soms aannames doet...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1