Ervaringen met DSL en de "beloofde" snelheid

Pagina: 1
Acties:

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-10 14:34
Beste tweakers,

Ik overweeg om mijn kabel de deur uit te doen en dsl te nemen. Ik heb bij verschillende providers gekeken en gezien dat ze op mijn adres maximaal 55mbps aanbieden. Omdat ik nu 80/8 heb wil ik dit ook minimaal terug zien in mijn toekomstige dsl aansluiting. Omdat ik in het verleden goede ervaringen had met xs4all heb ik ook bij hen gekeken en zij bieden maar liefst (maximaal) 101mbps aan. In een mailwisseling met de helpdesk van xs4all heb ik mijn eigen bevindingen v.w.b. de veel lagere aangeboden snelheid door andere providers ter discussie gesteld. Daarbij blijven ze volhouden dat 101mbps haalbaar is maar .... en daar komt ie .... geen garanties.
Nu ga ik me niet branden aan deze onzekerheid, ik zit immers goed op 80/8 nu, maar ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn op dit vlak. Is 101mbps realistisch zonder bonding ?

Wat zijn jullie ervaringen ?

alvast dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@trebor.ed :
Als eerste ff https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ checken!
Wat geeft die aan?

Daarnaast is [up]/[down] snelheid van een kabelaar niet helemaal 1:1 vergelijkbaar met een DSL (of misschien FttH?) aansluiting.
Ook routering richting AMS-IX, aantal hops richting de rest van het internet, ping + latency, e.d. kunnen/zullen verschillen.

Waarschijnlijk gaat Xs4all uit van bonding/VDSL2 met het juiste modem. Check dat ff voor alle zekerheid.

Mooie Plaatjes   

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat het heel simpel is; als 4 providers zeggen dat je 55Mbps over xDSL krijgt, is het bijna niet mogelijk dat de 5e provider 80 of 101Mbps kan aanbieden. Het koper in de grond wordt niet magisch korter/beter bij ISP5 want alle 5 de ISP's maken gebruik van hetzelfde kabeltje van voordeur naar wijkkast; daar zit geen andere afslag / wissel / lengte in.

Dat gezegd hebbende; ook de 4 ISP's die zeggen 55Mbps te leveren, hebben een hele grote stapel met kleine letters voor je waar ook in staat dat dat geen garantie is. Bot gezegd; ergens tussen de 0 en 55Mbps is mogelijk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Vaak zijn de abonnementen die worden aangeboden ''snelheden tot''. Providers zullen altijd voorzichtig zijn bij het garanderen van snelheden, omdat er teveel factoren zijn en ze het pas zeker weten als het is aangesloten.

Kans is groot dat ze uiteindelijk over dezelfde lijnen met dezelfde technologie gaan leveren, wat dus betekent dat je hier geen winst uit zal gaan halen.

Enige verbinding waarmee je de snelheid (met kleine marge) ook daadwerkelijk kan verwachten is FTTH.

• trebor.ed
ehtweak schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:25:
@trebor.ed :
Als eerste ff https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ checken!
Wat geeft die aan?

Daarnaast is [up]/[down] snelheid van een kabelaar niet helemaal 1:1 vergelijkbaar met een DSL (of misschien FttH?) aansluiting.
Ook routering richting AMS-IX, aantal hops richting de rest van het internet, ping + latency, e.d. kunnen/zullen verschillen.

Waarschijnlijk gaat Xs4all uit van bonding/VDSL2 met het juiste modem. Check dat ff voor alle zekerheid.
Ik heb die link idd vooraf gechecked en die geeft netjes 55mpbs aan, op basis hiervan geven de providers wellicht hun adres/snelheid check af. Bonding is helaas niet mogelijk op mijn adres.

Ik vrees dat xs4all een iets te rooskleurig beeld heeft van de werkelijkheid. Voor de rest sluit ik me aan bij je argument v.w.b. de werkelijke snelheid t.o.v. kabel, punt blijft dat ik me op basis van deze info niet genoodzaakt voel om over te stappen.

• trebor.ed
MAX3400 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:27:
Ik denk dat het heel simpel is; als 4 providers zeggen dat je 55Mbps over xDSL krijgt, is het bijna niet mogelijk dat de 5e provider 80 of 101Mbps kan aanbieden. Het koper in de grond wordt niet magisch korter/beter bij ISP5 want alle 5 de ISP's maken gebruik van hetzelfde kabeltje van voordeur naar wijkkast; daar zit geen andere afslag / wissel / lengte in.

Dat gezegd hebbende; ook de 4 ISP's die zeggen 55Mbps te leveren, hebben een hele grote stapel met kleine letters voor je waar ook in staat dat dat geen garantie is. Bot gezegd; ergens tussen de 0 en 55Mbps is mogelijk.
Helemaal helder en nog logisch ook ;) . Ik verbaas me eigenlijk over het feit dat xs4all er juist zo uitsteekt qua verwachte snelheid. Wat zou daar achter zitten vraag ik me dan af, is dat commercieel ? of slaan ze de plank gewoon helemaal mis ?

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:06
Mogelijk stuurt xs4all een monteur om die extra ader in te lassen. In het xdsl topic is namelijk ook iemand die via xs4all daadwerkelijk een hogere snelheid kreeg dan bij de andere providers mogelijk was.

• trebor.ed
krakendmodem schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:22:
Mogelijk stuurt xs4all een monteur om die extra ader in te lassen. In het xdsl topic is namelijk ook iemand die via xs4all daadwerkelijk een hogere snelheid kreeg dan bij de andere providers mogelijk was.
Opmerkelijke aktie, ik ga die topic eens ff napluizen denk ik. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
@krakendmodem wees me op een item op de xdsl topic over nieuwe ontwikkelingen. Uit alle info (waaronder https://pqcc.soap.dslorder.nl/pqcc/v8.0/Pqcc.aspx) kan ik opmaken dat er dus echt mogelijkheden zijn op hogere snelheden met bonded vdsl2 op mijn adres wat @ehtweak al meldde. Als dat zo is dan kan de vigor130 in de verkoop en kan ik uitkijken naar een ander modem wat wel bonded vdsl2 en bridging aan kan. Ik ga in ieder geval weer in gesprek met xs4all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
@trebor.ed het modem wat xs4all je gaat sturen gaat geen bridging ondersteunen. Althans niet standaard. Je bent daarvoor aangewezen op de bonding variant van zyxel of draytek of je kan een aanpassing maken in de config van de fritzbox (xs4all modem). Zie ook hiervoor het xdsl topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
@Kasper1985 dank voor je reactie. Ik had jouw post over de zyxel al zien staan en de (bijna) bridge mode instelling van de fritzbox 7581 ook. Dit laatste zou voor mij al werkbaar zijn, hoef geen telefonie, tv of wifi nl.
Ik zal jouw postings over de firmware van de zyxel blijven volgen, het is een mooi apparaat al kost het een paar centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
@trebor.ed Als je geen tv en telefonie afneemt voldoet de huidige firmware van de zyxel ook al.

Hoewel goed bedoeld, hebben we hier de V&A voor.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 26-02-2018 17:22 ]

Pagina: 1