Domeinnaam in Quarantaine na herroeping verhuizing

Pagina: 1
Acties:

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:06

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Ik zit met een vraag betreffende de hosting van één van mijn sites en de daaraan gekoppelde domeinnaam. Gezien het meer met herroepingsrecht (aankoop op afstand) te maken heeft en de gevolgen hiervan dan met hosting zelf post ik het hier.

Aanleiding:
Begin deze maand wilde ik verhuizen naar een andere provider omdat mijn contractperiode afliep bij mijn huidige. Na veel uitzoeken heb ik de laatste dag van mijn huidige contract het account overgezet naar een nieuwe. Een beetje dom maar helaas duurde het aanmelden langer dan verwacht waardoor ik na 00:00 bij mijn nieuwe provider was aangemeld. Hierdoor kon ik mijn oude contract niet meer opzeggen omdat deze met een jaar verlengd was. Stom natuurlijk dus meteen via herroepingsrecht de overeenkomst opgezegd. Binnen een uur kwartier had ik bevestiging dat dit geen probleem was en alles geregeld was.

Het probleem:
Wat ik verwacht had was dat ik daarna mijn domein gewoon weer terug kon zetten bij mijn oude hosting maar die nieuwe hosting heeft mij domein nu in quarantaine gezet. Om dit op te lossen, en dus mijn domein terug te krijgen, moet ik 50+ euro betalen + een shitload aan persoonsgegeven en een paspoort overleggen om mijn domein weer in handen te krijgen.

Vraag:
Hadden ze mijn domein terug moeten geven of is het normaal dat ze deze dan, zonder bericht dat ze dit gingen doen of dit de gevolgen zijn, zomaar in quarantaine plaatsen en kosten in rekening brengen wanneer ik het domein terug wil krijgen? Deze kosten zijn namelijk bijna net zo hoog als de hosting van het domein enzo zelf. Ik kan wel wachten tot het domein weer vrij komt en dat opnieuw laten registeren maar dan loop ik het risico dat deze gekaapt wordt en ik hem dus kwijt ben.

Hoe is mijn recht hierin, ik voel me namelijk nu een beetje gegijzeld door hen op deze manier. Veel keus heb ik niet echt gezien ik mijn domein wel wil houden. Ik ben in ieder geval blij dat ik nog niet alle domeinen overgezet heb. Dus mag dit? Ben ik verantwoordelijk voor deze kosten of hadden ze me moeten inlichten hierover? Moet ik mijn verlies nemen of kan/moet ik hier bezwaar tegen maken?

TLDR:
Domein en hosting overgezet naar nieuwe host. Ik bleek door de trage registratie(dom: op randje verlengen) net te laat te zijn (een uur) om mijn oude contract op te zeggen.Omdat ik geen dubbele hosting en kosten wilde heb ik gebruik gemaakt mijn herroepingsrecht. Opzeggen was geen probleem maar domein kreeg ik niet terug en werd in quarantaine geplaatst. Dit kost 50+ euro om het terug te krijgen. Mag dit, ben ik verantwoordelijk voor deze kosten of hadden ze me moeten inlichten hierover?

[ Voor 8% gewijzigd door jdh009 op 22-02-2018 09:42 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 15:20
Is dit zakelijk of particulier?

Want als het particulier is mag de hoster het niet met een jaar verlengen, dan moet het per maand opzegbaar zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
De hosting is voor mijn persoonlijke gebruik en dus particulier. Maar dit een een probleem wat dan zou spelen bij mijn oude host i.p.v. de 'nieuwe' hosting die mijn domein nu in de vriezer heeft staan.

[ Voor 52% gewijzigd door jdh009 op 22-02-2018 10:21 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-06 22:36
Je domein is niet door een hoster in quarantaine gezet, maar door SIDN. SIDN zet domeinen in quarantaine als ze vervallen/niet verlengd worden. Dit om te voorkomen dat een ander ze kaapt, en de oorspronkelijke eigenaar alsnog de kans te geven om het domein alsnog te verlengen.

Ik heb het idee dat de oude hoster gewoon heeft gedaan wat jij hebt gevraagd: het domein opzeggen/niet verlengen. Je was te laat met de verhuizing, dus het domein is vrijgekomen en in quarantaine gezet door SIDN. Als je dit scenario had willen voorkomen had je denk ik moeten betalen voor een extra jaar bij de originele hoster en vervolgens het domein verhuizen, je was immers zelf te laat met het starten van de verhuizing.
Het lijkt me niet dat één van de hosters onrechtmatig gehandeld heeft door je niet te waarschuwen, behalve als uit de communicatie (naar de eerste hoster) blijkt dat jij het domein wilde verhuizen. Dan is er misschien nog een opening, maar als je alleen maar hebt gezegd dat je die jaar verlenging niet wilde dan hebben ze volgens mij alleen gedaan wat jij zelf hebt gevraagd.

Ik denk dat je enige twee opties zijn ofwel betalen om het uit quarantaine te laten halen, ofwel wachten tot het domein vanzelf uit quarantaine komt en hopen dat niemand het voor je neus wegkaapt.

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Tom-Z schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:26:

Ik heb het idee dat de oude hoster gewoon heeft gedaan wat jij hebt gevraagd: het domein opzeggen/niet verlengen. Je was te laat met de verhuizing, dus het domein is vrijgekomen en in quarantaine gezet door SIDN. Als je dit scenario had willen voorkomen had je denk ik moeten betalen voor een extra jaar bij de originele hoster en vervolgens het domein verhuizen, je was immers zelf te laat met het starten van de verhuizing.
Mijn oude host loopt door en is voor betaald dus daar heb ik geen problemen mee. De 'nieuwe' host is juist degene die mijn domein in quarantaine gezet heeft. Ik heb contact gehad met mijn oude host om alles weer terug te zetten zoals het was maar dit kunnen ze niet omdat mijn 'nieuwe' host dit dus gedaan heeft.

Uiteindelijk is het doel dus de oude situatie herstellen zoals het was voor ik wilde verhuizen waarbij mijn oude host alleen het domein weer terug hoeft te zetten maar dit niet kan omdat deze bij mijn 'nieuwe' host staat geregistreerd en in quarantaine staat.

[ Voor 13% gewijzigd door jdh009 op 22-02-2018 10:35 ]

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wat heeft de nieuwe host je in rekening gebracht en per wanneer? Ik vermoed dat je gewoon hebt betaald voor de domeinnaam voor een jaar.

Niet goed gelezen. Blijkbaar heb je het contract bij de nieuwe hoster opgezegd terwijl de domeinnaam daar al geregistreerd was.

[ Voor 33% gewijzigd door emnich op 22-02-2018 11:07 ]

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-06 22:36
jdh009 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:30:
[...]

Mijn oude host loopt door en is voor betaald dus daar heb ik geen problemen mee. De 'nieuwe' host is juist degene die mijn domein in quarantaine gezet heeft. Ik heb contact gehad met mijn oude host om alles weer terug te zetten zoals het was maar dit kunnen ze niet omdat mijn 'nieuwe' host dit dus gedaan heeft.

Uiteindelijk is het doel dus de oude situatie herstellen zoals het was voor ik wilde verhuizen waarbij mijn oude host alleen het domein weer terug hoeft te zetten maar dit niet kan omdat deze bij mijn 'nieuwe' host staat geregistreerd en in quarantaine staat.
OK, dan had ik verkeerd begrepen welk van de contracten je nou had opgezegd.

Nogmaals: de hosters hebben je domein niet in quarantaine gezet, maar SIDN. Toen je met herroepingsrecht je domeinnaam opzegde bij de nieuwe hoster heeft hij die opzegging aan SIDN doorgegeven, kwam het domein vrij, en zette SIDN het in quarantaine. Het is dus niet zo dat de eerste hoster je een poot probeert uit te draaien voor het opheffen van de quarantaine of dat dat iets is dat zij bedacht hebben, zo werkt het gewoon met domeinnamen.

Of ze je hadden moeten waarschuwen hangt er nogal van af wat er precies in je opzeggings-mailtje stond. Heb je ze de situatie duidelijk uitgelegd met dat je het domein terug wilde naar de oorspronkelijke hoster?

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:30

ITsEZ

parttime all-rounder

jdh009 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:30:
[...]

Zou je dit nader uit kunnen leggen? Ik raak het een beetje kwijt namelijk bij dit stukje...

Ik hoor namelijk 2 tegenstrijdige dingen, je hebt het domein overgezet naar je nieuwe host en deze overeenkomst herroepen. Dit zou enkel kunnen als je de verhuiscode hebt ingegeven. In dat geval is het domein overgegaan naar de nieuwe host en heeft deze uiteraard correct gehandeld, jij hebt de overeenkomst immers herroepen dus vervalt de domeinnaam.

Maar, als jij het domein over hebt gezet naar een nieuwe host, hoe kan je het dan verlengd hebben bij de oude host? In principe is het dan niet meer in beheer van de oude host en valt er niks te verlengen.

What you see is always what you get.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• neokarasu
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Het klinkt nu vooral alsof je niet echt weet hoe het met domeinnamen zit en je daarom bekocht voelt. Logische emotie, maar het is niet zo dat een partij je domein nu gijzelt. Van wat ik nu van je begrijp:

- De domeinnaam is van hostingpartij 1 naar hostingpartij 2 verhuisd. Domein staat daarna bij partij 2
- Je hebt je diensten/contract bij partij 2 opgezegd en betaalt hier niet voor wegens herroepingsrecht

Het resultaat is dan logisch:

- Dit zorgt er niet magisch voor dat het domein weer naar partij 1 teruggaat. Dat zou een hele andere actie zijn, namelijk een verhuizing naar partij 1. Dat is niet hetzelfde als je contract bij partij 2 opzeggen.

- Partij 2 krijgt geen geld voor de domeinnaam en zal deze dus ook niet actief houden. Dus ze zeggen terecht de domeinnaam op. Immers heb jij je contract ongedaan gemaakt.
- Wanneer een .nl domeinnaam wordt opgezegd dan zal SIDN, het overkoepelende register van alle .nl domeinen, die in quarantaine zetten voor 40 dagen. Dat ligt niet aan partij 2 maar aan het feit dat je je contract annuleert. Oorzaak - gevolg.

En nu heb je 2 opties:

- Wachten tot de domeinnaam uit quarantaine komt en weer vrij komt. Daarna is deze weer vrij te registreren door de eerste die dit probeert.
- Of een hostingpartij kiezen waar je je domein bij wilt hebben en hen betalen om de domeinnaam uit quarantaine te halen. Ja , dat kost je geld. Maar dat kost het de partij waarbij je wilt laten heractiveren ook tijd en geld aangezien zij SIDN moeten betalen bij heractiveren.

In the land of the blind, the one-eyed man is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19
Je kunt die nieuwe partij ook vragen om het domein uit quarantaine te halen, is meestal goedkoper omdat er veel minder verificatie aan te pas komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neokarasu
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:49:
Je kunt die nieuwe partij ook vragen om het domein uit quarantaine te halen, is meestal goedkoper omdat er veel minder verificatie aan te pas komt.
Veel minder verificatie, als in? Volgens SIDN moet elke provider die een domeinnaam heractiveert/uit quarantaine haalt kunnen aantonen dat dit namens de officiële houder gebeurd is. Die eis verandert niet per provider, tenzij er bedrijven zijn die de regels niet zo nauw nemen.

Dat gezegd hebbend: verschillende providers hanteren verschillende prijzen voor heractivaties dus een beetje rondkijken kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19
neokarasu schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:38:
[...]

Veel minder verificatie, als in? Volgens SIDN moet elke provider die een domeinnaam heractiveert/uit quarantaine haalt kunnen aantonen dat dit namens de officiële houder gebeurd is. Die eis verandert niet per provider, tenzij er bedrijven zijn die de regels niet zo nauw nemen.

Dat gezegd hebbend: verschillende providers hanteren verschillende prijzen voor heractivaties dus een beetje rondkijken kan geen kwaad.
Ik heb ooit voor een klant een domein uit quarantaine moeten halen omdat de andere partij het domein was vergeten te verlengen ondanks dat rekening betaald was (en jaar erop ook gewoon weer factureren terwijl het domein niet meer bij hen liep :X). Ik zit zelf bij OpenProvider met de domeinen voor m'n klanten, die konden het wel terughalen, maar adviseerden het om eerst bij de andere partij te proberen.

Ik moest bij OpenProvider destijds kopie ID kaart van de klant, een uitdraai van de KVK en een opdrachtbevestiging mailen. Handmatige validatie waar ze stevige kosten voor rekenen. Die handmatige validatie kunnen ze gewoon overslaan op het moment dat het domein al bij ze loopt en ze deze gewoon weer op de oorspronkelijke domeinhouder kunnen zetten.

Quarantaine is in leven geroepen om dit soort fuckups te voorkomen. Zonder quarantaine zou het domein gewoon direct vrijkomen en kan elke domeinkaper het domein registreren, om vervolgens een flinke som geld te vragen voor het geval je het domein terug wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neokarasu
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:51:
[...]
Ik moest bij OpenProvider destijds kopie ID kaart van de klant, een uitdraai van de KVK en een opdrachtbevestiging mailen. Handmatige validatie waar ze stevige kosten voor rekenen. Die handmatige validatie kunnen ze gewoon overslaan op het moment dat het domein al bij ze loopt en ze deze gewoon weer op de oorspronkelijke domeinhouder kunnen zetten.
Als het domein op naam van een bedrijf staat dan zijn een uitdraai van de KvK en kopie ID van tekenbevoegd persoon op die uitdraai van de KvK de standaard documenten die voor een heractivatie nodig zijn.

Eerlijk gezegd weet ik dat dit ook geldt als het domein al bij de provider stond waar je het heractiveert. Het is niet zo dat er dan ineens door SIDN gezegd wordt: "nee joh, we geloven het wel". Dit geldt dus ook voor OpenProvider, ongeacht hoe zij het intern regelen. Er zijn wel bedrijven die die documentatie overslaan als het al bij ze stond. Dan hebben ze ofwel al dergelijke documenten van je nog ergens opgeslagen of ze nemen een bewust risicootje in het geval dat er een SIDN-steekproefscontrole plaatsvindt.

Goed, er valt prima met SIDN te praten, daar niet van, maar in principe zijn de regels ook in die situatie niet anders. Dat wilde ik toch even rechtzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
neokarasu schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:00:
Het klinkt nu vooral alsof je niet echt weet hoe het met domeinnamen zit en je daarom bekocht voelt. Logische emotie, maar het is niet zo dat een partij je domein nu gijzelt. Van wat ik nu van je begrijp:

- De domeinnaam is van hostingpartij 1 naar hostingpartij 2 verhuisd. Domein staat daarna bij partij 2
- Je hebt je diensten/contract bij partij 2 opgezegd en betaalt hier niet voor wegens herroepingsrecht

Het resultaat is dan logisch:

- Dit zorgt er niet magisch voor dat het domein weer naar partij 1 teruggaat. Dat zou een hele andere actie zijn, namelijk een verhuizing naar partij 1. Dat is niet hetzelfde als je contract bij partij 2 opzeggen.

- Partij 2 krijgt geen geld voor de domeinnaam en zal deze dus ook niet actief houden. Dus ze zeggen terecht de domeinnaam op. Immers heb jij je contract ongedaan gemaakt.
- Wanneer een .nl domeinnaam wordt opgezegd dan zal SIDN, het overkoepelende register van alle .nl domeinen, die in quarantaine zetten voor 40 dagen. Dat ligt niet aan partij 2 maar aan het feit dat je je contract annuleert. Oorzaak - gevolg.

En nu heb je 2 opties:

- Wachten tot de domeinnaam uit quarantaine komt en weer vrij komt. Daarna is deze weer vrij te registreren door de eerste die dit probeert.
- Of een hostingpartij kiezen waar je je domein bij wilt hebben en hen betalen om de domeinnaam uit quarantaine te halen. Ja , dat kost je geld. Maar dat kost het de partij waarbij je wilt laten heractiveren ook tijd en geld aangezien zij SIDN moeten betalen bij heractiveren.
Dank voor jullie reacties, door de haast ben ik zelf te onduidelijk geweest dus kan mijn provider waar ik heenging niets kwalijk nemen. 50 euro extra betalen voor een domein is natuurlijk zuur maar wil niet de kans lopen om deze kwijt te raken dus neem het maar voor lief. I will survive :).

Volgende keer de verhuizing iets beter plannen en het niet gehaast doen is de les die ik nu geleerd heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:03
jdh009 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:11:
[...]

Dank voor jullie reacties, door de haast ben ik zelf te onduidelijk geweest dus kan mijn provider waar ik heenging niets kwalijk nemen. 50 euro extra betalen voor een domein is natuurlijk zuur maar wil niet de kans lopen om deze kwijt te raken dus neem het maar voor lief. I will survive :).

Volgende keer de verhuizing iets beter plannen en het niet gehaast doen is de les die ik nu geleerd heb :)
Bij je huidige hoster moet je je hosting per maand kunnen opzeggen (tenzij je heel bewust voor een jaarcontract met aanzienlijk voordeel hebt gekozen bij deze verlenging), dus daarvoor hoef je niet perse precies over 'n jaar weer mee aan te komen. En die domain registratie kost maximaal 'n 10-15 euro per jaar, dus om die halverwege de looptijd te verhuizen zou ook niet zo'n probleem mogen zijn.
Pagina: 1