Een vierkant (nog beter: rond) veld met paal in het midden is iig best-case waarmee je een ondergrens qua kosten/moeite kunt nemen. Gewoon 40MHz kanalen pakken, dan kun je 100+104, 108+112 en 132+136 nemen, plus evt 116+120 (ondanks de 10 min CAC)
[...]
Okay. Twee kanttekeningen: Hoe zat het met de regels? 5 GHz buiten mocht niet zomaar, maar ik heb niet opgelet de laatste tijd.
De lage (grotendeels non-DFS) kanalen zijn formeel alleen indoor toegestaan, maar >100 is volop voor outdoor toegestaan, desgewenst met volle 1W zendsterkte
die je absoluut niet wilt gebruiken op zo'n high-density applicatie trouwensEn, nouja, het ligt er een beetje aan wat de buren doen, maar op zo'n veldje kunnen die best eens afwezig zijn en dan kun je rustig 1,5,9,13 neerzetten, daarmee kom je een heel eind.
Dan nog zou ik gaan voor 1, 6, 11 - en een van drie hergebruiken:
- los van buren kunnen bezoekers (vaak onbewust) netwerken opzetten. Adjacent-channel zooi daarvan wil je niet.
- al zou er geen andere WiFi zijn, met 1, 5, 9, 13 overlappen de OFDM blokken van 20MHz zelf niet, maar ze overlappen wel met elkaars 1e orde zijlobben. Oftewel direct aangrenzende kanalen trekken toch hun SNR naar beneden. Met 1, 6, 11 zit je hooguit in elkaars tweede orde zijlob, wat nog goed te overzien is.
- (te)veel client devices staan op US ingesteld en werken niet op kanalen 12 en 13. Gezeur daarmee wil je niet.
[...]
Zijn die niet ondertussen vaak van glasfiber? Maargoed, ik was demping daar idd even vergeten.
Wet van Murphy: precies waar je het niet wilt hebben staat eentje die geheel dempend is. Het gaat niet eens om de constructiemateriaal maar om de isolatie, daar zit geheid een metaallaag in.
[...]
Heb je daar iets met multicast kunnen doen? (Interessevraagje)
Ik zat meer op layer 1 en 2, maar ja, er werden multicast videotoepassingen (naast unicast VoD) aangeboden.
Grappigste vond ik zelf de dimensionering: dat je bij high-density niet moet dimensioneren op dekking maar op capaciteit is niets nieuws, maar in dit geval ging het niet om de throughput qua werkelijke capaciteit, het ging niet eens om het gedrag van de geassocieerde clients. Nee, bottleneck was puur de airtime die opgegeten werd door de Probe Request frames van aanwezige WiFi-capable devices, totaal los van of ze wel of niet aangemeld waren op een AP

[...]
En wellicht iets van bandbreedte monitoring zodat je weet wie vriendelijk te vragen z'n torrents uit te zetten, wellicht zelfs kan zien wie aan te spreken in geval van misbruikmeldingen.
(Ik zou daar niet mee overboord gaan en alles loggen. Dat kan ook terugbijten. Maar de mogelijkheid te zien wat er nu op het netwerk gebeurt is wel erg makkelijk.)
In ieder geval iemand een eigen one-time gebruikersnaam/wachtwoordcombo (evt meerdere voor meer devices) geven die gekoppeld is aan de reservering is al heel wat. Dan weet je wie aan te spreken als je iets geks ziet - of als je bevoegd gezag op bezoek krijgt ivm echte ranzigheid vanaf de camping.