Waarom geen water flow, maar de loop omdraaien en er is flow

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
Ïk zit met een heel raar probleem. En mijn "tijdelijk" oplossing levert wat vragen op :)

Even een omschrijving van wat ik ervaar nu met mijn loop. Laat ik het water namelijk rond pompen in de manier die ik altijd gebruikte, en ook volgens de in/out aangeven op de blokken (ekwb). Dan krijg ik met heel veel moeite het water rond gepomp sinds 5 dagen.

Dit is wel nadat ik er een drain port op heb aangemaakt moet ik er bij zeggen!!!

Voor de aanpassing was het: res -> pomp -> gpu -> cpu -> rad
Na de aanpassing was het: res -> pomp -> gpu -> cpu -> rad -> drain

Probleem was dat mijn temperatuur van de gpu naar rond de 75 graden opliep, en mijn cpu tot 80. Zag ook in de leidingen dat na een refill, de lucht bellen heel langzaam gingen, waar ze normaal na een refill door de leidingen schoten en ook snel verdwenen. Nu blijf ik lucht bellen houden, die ook zweven in de verticale leidingen

Drain port eraf gehaald, echter, het probleem bleef.

Gisteravond alles weer uit elkaar gehaald, inclusief de blokken. Zagen er prima uit van de binnenkant. Nergens aanslag (gedestileerd water met cryofuel van ekwb, dus niet anders verwacht). Maar als ik alles aansluit zoals het was, in de juiste richting, geen flow in mijn loop.

Als probeersel de loop omgedraaid.

Het is dus nu: Res -> Pomp -> Rad -> CPU (out->in) -> gpu (out->in).
Drainport nog niet aangesloten, want je weet maar nooit.

En ja hoor, ik zie de lucht bellen door de leidingen schieten, uurtje geleden de pomp weer op 40% gezet, en heaven benchmark gestart. Zit keurig op 49 graden weer

Maar nu zit ik met een vraag die ik niet kan beantwoorden. Waarom krijg ik nu dit effect? En waarom na het maken van een drainport, en als ik die er tussen uit haal, dit geen effect heeft?

Al wat rond gezocht op internet de afgelopen dagen wat flow kan beinvloeden, maar ik heb werkelijk waar geen idee waarom het nu wel werkt. Het gaat ook tegen mijn logica in.

Maar heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Of tips? Of zelf een keer meegemaakt?

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

Beste antwoord (via -PassY- op 22-02-2018 10:48)

• fenderB
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 09:37
-PassY- schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:18:
Dan vrees ik dat ik weer mijn blokken uit elkaar moet halen :)

dank voor de tips
Als je de blokken uit elkaar hebt in een warm sopje leggen zodat het een beetje kan weken, hierna met een heel fijn en zacht borsteltje de koelribben uitborstelen zodat de vuiltjes eruit komen. Het beste is om de rubbers zoveel als mogelijk te ontzien, zodat deze niet kunnen uitdrogen door het sopje o.i.d.

Misschien niet de mooiste oplossing, maar kijk eens naar een heel fijn filter wat je voor je waterblokken plaatst, vervuiling zal toch wel ontstaan, maar dan komt het in ieder geval niet in je blok. Bij Highflow kom ik er zo geen tegen, heb wel iets anders zodat je een idee hebt. Weet zo niet wat voor fitting/tubing je hebt, maar dat moet wel goed komen lijkt me :)

https://www.aliexpress.co...ae803_5&priceBeautifyAB=0

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:12

jgj82

Ja, maar = nee

EKWB Evo CPU block? Zo ja, open schroeven en ga maar eens met een heel dun mesje tussen de groeven van de koperen lamellen in het voetstuk van het blok.

Dit verhaal komt me heel bekend voor. Ingaande slang op "in", geen flow. Op "out" wel maar mindere prestaties. Lamellen ontdaan van aanslag en alles loopt weer perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenderB
Wat zou kunnen is dat met het toevoegen van je drainport er wat vervuiling uit bijvoorbeeld je pomp of GPU/CPU block is losgekomen, wat zich ergens is gaan ophopen (waarschijnlijk je CPU/GPU block) en de stroming blokkeerde.

Ik weet niet wat voor radiator je gebruikt, maar misschien is er door het legen wat corrosie vrijgekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
Klinkt inderdaad alsof er iets van troep in je loop zit, die de ene richting op vast komt te zitten en de flow blokkeert.
Beste optie is om alles nog eens grondig schoon te maken, alle microfins en ook de rads goed doorspoelen.

Maak dan ook even je hele pomp open en kijk of hier niet iets zit te storen.

[ Voor 14% gewijzigd door Nycrea op 22-02-2018 10:07 ]

🇺🇦

• -PassY-

dank voor de tips

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• fenderB
-PassY- schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:18:

dank voor de tips
Als je de blokken uit elkaar hebt in een warm sopje leggen zodat het een beetje kan weken, hierna met een heel fijn en zacht borsteltje de koelribben uitborstelen zodat de vuiltjes eruit komen. Het beste is om de rubbers zoveel als mogelijk te ontzien, zodat deze niet kunnen uitdrogen door het sopje o.i.d.

Misschien niet de mooiste oplossing, maar kijk eens naar een heel fijn filter wat je voor je waterblokken plaatst, vervuiling zal toch wel ontstaan, maar dan komt het in ieder geval niet in je blok. Bij Highflow kom ik er zo geen tegen, heb wel iets anders zodat je een idee hebt. Weet zo niet wat voor fitting/tubing je hebt, maar dat moet wel goed komen lijkt me :)

https://www.aliexpress.co...ae803_5&priceBeautifyAB=0

• -PassY-
dat is wel een goede zo'n filter.

Heb G1/4 fittings, dus de link is gelijk goed :D

• fenderB
-PassY- schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:55:
dat is wel een goede zo'n filter.

Heb G1/4 fittings, dus de link is gelijk goed :D
Verzending zal pas volgende week zijn, dus reken er maar vast op dat 'ie over een maandje binnen is. Moet je maar eens verder kijken naar de watercooling producten, staan echt leuke spulletjes tussen, bijvoorbeeld verlichte flowmeters, G1/4 fittings met temperatuursenor en display :)

Succes met de onderhoudsbeurt!

edit: als je toch bezig bent, meteen wat https://tweakers.net/pric...ry-liquid-ultra-(1g).html tussen de chips en koelblokken, tot nu toe 1x gehad, maar is de prijs echt waard! (niet gebruiken i.c.m. alu koelblokken, die vreten weg)

[ Voor 20% gewijzigd door fenderB op 22-02-2018 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PassY-
Even een update na een paar dagen de loop in "omgedraaide" mode te draaien.

Het lijkt erop dat er inderdaad iets in mijn loop is terecht gekomen. In de mijn GPU block zie ik nu iets wat lijkt op stof vezels, waarvan de kleur lijkt op die van mijn schoonmaak doekjes.

Binnenkort nieuwe slangen binnen, en ik hoop ook snel mijn primochill vue (wacht al 2 maanden :( ). Zeer grote schoonmaak dan maar :) De vezels hebben op dit moment nog geen slechte invloed. Dus ik wacht even tot mijn bestelling binnnen is, anders zit ik 2x alles uit elkaar te halen in korte tijd.

Pagina: 1