Lassen: gasgevuld of bij electroden blijven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje een lasapparaat met electroden. Dit werkt erg goed, maar het is niet mogelijk om hiermee echt dun metaal te lassen. Dat wil ik eigenlijk wel kunnen; ik wil iets meer controle hebben dan dat ik heb bij lassen met electroden. Nu kan je natuurlijk electroden kopen met een kleinere diameter en er minder vermogen doorheen jagen, maar het is en blijft een rommelig proces.

Nu heb ik eens rond zitten kijken. Een MIG-lasser kan, maar ik heb helemaal geen zin om te gaan klieren met gasflessen. TIG-lassen is dus dan ook geen optie. Nu blijkt dat er iets bestaat als gasgevuld MIG-lassen. Dit betekent dat in plaats van dat je extern een gas hebt om je las te beschermen, dat er in je draad een flux zit dat de las beschermt tegen oxidatie. Dan zou je dus, theoretisch, het beste hebben van beide werelden: koop een rol draad en je hebt geen gas nodig, je hebt variabel vermogen en meer controle dan bij electroden. Klinkt wat mij betreft ideaal.

Echter, ik hoor hier niet al te goede verhalen over. Het zou een vrij rommelig resultaat opleveren, en over het algemeen gewoon niet ideaal zijn.

Ik hoor dus graag van jullie: is het een idee om met de volgende eisen:
- meer controle
- variabel vermogen om zowel heel dun als redelijk dik metaal te kunnen lassen
- geen gekloot met gasflessen
- een redelijk net resultaat

naar een gasgevulde lasser over te gaan, of kan ik dan beter leren om met dunne electroden te lassen?
Ik hoor het graag van mensen die er hopelijk wat meer ervaring mee hebben dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 12:01
Ik stond ook voor de aanschaf van een lasapparaat, voor zowel dik als dun materiaal. Gevuld draad leek me ook ideaal, dus een set gekocht en binnen de zichttermijn weer terug gebracht. Voor dik materiaal (>2mm) was het wel aardig, maar dun materiaal veel te weinig controle. Veel spetters, onregelmatige lasnaad etc.
Ik heb een tweedehandse EWM Picomig gekocht in de lokale laswinkel en daar kan ik aardig mee overweg. Ja, kostte een sloot geld. Maar als je dan zonder geklooi en met weinig ervaring netjes kun lassen, dan is dat toch wel erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik weet niet voor wat voor doeleinde je het gaat gebruiken? Maar als je echt controle wil hebben over het lassen is TIG lassen toch wel erg fijn en handig. Zelf een tijd geleden de keuze gemaakt tussen MIG en TIG, ik gebruik nu een jaar of 1.5 een TIG apparaat.

Met TIG heb je wel het nadeel(eenmaal aanschaf daarna alleen vullen 10liter a 45 euro) van een gas fles. Maar je kan wel meerdere metalen er mee lassen. Nog een voordeel is dat het lassen erg schoon is, je hebt geen slak en geen spetters en je kan zoals jij wil erg dun lassen. Genoeg voorbeelden gezien van mensen die cola blikjes aan elkaar lassen.

Maar als je echt veel last en lange stukken is MIG een stuk sneller.

[ Voor 5% gewijzigd door Aapie op 21-02-2018 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Wat is precies je probleem met gasflessen?

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 15:36
MIG lassen met gasgevuld draad is een nood-oplossing IMHO.
Dan kun je beter bij electrode lassen blijven.

Of, als je fijn werkt wilt doen: hard solderen?

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:47
Yucon schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:42:
Wat is precies je probleem met gasflessen?
Dit inderdaad. Een keer in de zoveel tijd een flesje argon wisselen lijkt me niet opwegen tegen de voordelen van TIG.

there's no tweak without the tweaker

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

virtualJac schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:32:
[...]

Dit inderdaad. Een keer in de zoveel tijd een flesje argon wisselen lijkt me niet opwegen tegen de voordelen van TIG.
Ik lees zo af en toe wel eens dat mensen denken dat zo'n ding heel snel op gaat. Misschien is het goed te noemen dat dat heel erg meevalt. Ter indicatie; ik heb ongeveer de completen onderste 30cm van een kever vervangen met 1 fles van 10kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Topicstarter
Thanks voor de reacties :) Ikzelf houd niet van gasflessen omdat het geld kost en toch wat onpraktisch als je het eens moet verplaatsen. Mijn idee is vooral om el cheapo te lassen. Dan zit je dus goed met electroden, maar die lassen zijn toch wat rommeligen metaal dunner dan 0.8mm is praktisch niet te doen. Daarom leek zo'n gasgevulde MIG me wel wat, maar de consensus daarover is dus dat dat verre van geweldig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Hoezo is het onpraktisch als je moet verplaatsen? Bij een vorige werkgever van mij lasten we ook op de bouw met Tig. Klein apparaat en een kleine fles. Alles in een kistkruiwagen en je neemt het zo mee.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Topicstarter
blitzkrieg schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:05:
Hoezo is het onpraktisch als je moet verplaatsen? Bij een vorige werkgever van mij lasten we ook op de bouw met Tig. Klein apparaat en een kleine fles. Alles in een kistkruiwagen en je neemt het zo mee.
Fair enough, ik dacht meer aan die grote flessen ( m'n opa had een machinebouw bedrijf.) Verder ben ik wel een hollander, dus ligt het in deze vooral aan de kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gasgevuld is inderdaad lastig en spettert heel erg. Dan is met electrode op gelijkspanning toch een stuk lekkerder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 15:14

JdM

Humbled

Ik heb een MIG met gasgevulde draad, daarmee las ik wel prettiger dan met elektroden. Het rookt inderdaad als een malle, maar het spetteren vind ik meevallen. Enige nadeel is dat ik geen lange lassen kan leggen omdat het apparaat dat niet trekt, na een cm of 15 gaat ie in beveiliging bij het hoogste amperage. Ondanks dat las ik liever met die MIG dan met elektroden: de las wordt in mijn geval een stuk netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

Navi schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:00:
Gasgevuld is inderdaad lastig en spettert heel erg. Dan is met electrode op gelijkspanning toch een stuk lekkerder!
https://www.heelgoedgeree...atie/gasgevulde-lasdraad/

"Hoe gebruikt u gasgevulde lasdraad?
Belangrijk om te weten is dat u dit lasdraad altijd verlast op de min pool van het lasapparaat. Dat betekend dat u de migtoorts aansluit op de min kant en de massakabel op de plus kant, precies andersom als met "normaal" MIG lassen. Doet u dit niet dan zal het gasgevulde lasdraad niet lekker lassen en veel spetteren."

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:24
Flux core draad ? Als profesioneel lasser zeg, ik blijf er van weg.
Er zijn redenen zat waarom je ze in de profesionele wereld amper tegenkomt : Duurder, lager las rendement, meer na bewerking, hogere moeilijkheidsgraad, meer kans op lasfouten, ....

heb je problemen om dun plaat materiaal te lassen met elektroden ? dan moet je gewoon meer oefenen want het is echt wel mogelijk om kwalitatief goede lassen te leggen op dunne plaat.

toptip bij het lassen van dun materiaal ( met om het even welk proces ) : gebruik koper of alu backing strips/blokken en pas de "pelgrimspas " toe.

voor plaat tot 1 mm zou ik zelf een rutiel elektrode van 1.6mm gebruiken op 30/40A

En zoals al eerder aangehaald, je kan las gassen ook verkrijgen in kleine cilinders ( met ingebouwde drukregelaars ).

[ Voor 22% gewijzigd door justmike op 01-03-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
TNW schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:22:
[...]

https://www.heelgoedgeree...atie/gasgevulde-lasdraad/

"Hoe gebruikt u gasgevulde lasdraad?
Belangrijk om te weten is dat u dit lasdraad altijd verlast op de min pool van het lasapparaat. Dat betekend dat u de migtoorts aansluit op de min kant en de massakabel op de plus kant, precies andersom als met "normaal" MIG lassen. Doet u dit niet dan zal het gasgevulde lasdraad niet lekker lassen en veel spetteren."
Kan niet eens los bij die ik heb, maar goed, is een goedkoop prutding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 16:08
Wij hebben 10+ jaar geleden een Debora mig apparaat gekocht, prima ding. Kan zelfs heel dun plaatwerk lassen wat ideaal is voor auto's e.d.

Moet er niet aan denken dat te doen met electroden....

Was toen 800€ maar daar heb je tegenwoordig al een nette tig machine voor.
Pagina: 1