Teveel / te veel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
@arnoudwokke

In het nieuwsartikel Broadcom verlaagt bod op Qualcomm vanwege verhoogd bod op NXP wordt er gesproken over teveel betalen. Op Tweakers zie ik teveel vaker verward worden met te veel. Teveel is een zelfstandig naamwoord, te veel betekent: meer dan nodig. Ik kwam nog een handig ezelsbruggetje tegen:
Een ezelsbruggetje: als je in plaats van te veel ook te weinig op dezelfde plaats in de zin kunt gebruiken ('Hij heeft te weinig taart gegeten'), komt er een spatie na te.
Daarnaast zie ik dat cijfers in een artikel soms wel voluit worden geschreven, maar soms ook niet. Ook in dit artikel is dit het geval. Is er geen beleid voor de redacteurs om hier consequent in te zijn?
Broadcom heeft zijn bod op chipontwerper Qualcomm verlaagd van 121 miljard naar 117 miljard dollar, nadat Qualcomm afgelopen week zijn bod op de Nederlandse chipontwerper NXP verhoogde. Volgens Broadcom wil Qualcomm teveel betalen voor NXP.

Daarmee verlaagt Broadcom zijn bod met in totaal vier miljard dollar, terwijl Qualcomm zelf juist vijf miljard dollar meer wil betalen voor het Nederlandse NXP. Broadcom is het niet eens met die verhoging en heeft daarom minder geld over voor Qualcomm, blijkt uit een statement van Broadcom.

Qualcomm en Broadcom zijn nu al enige maanden in gesprek over een overname. Die gesprekken duren vermoedelijk tot 6 maart, als Broadcom op een aandeelhoudersvergadering zes kandidaten voor het elfkoppige bestuur van Qualcomm voorstelt. Als de aandeelhouders akkoord gaan, krijgt Broadcom de touwtjes bij Qualcomm in handen.

[...]
Er ontbreekt overigens een woord in de eerste zin van het artikel KLM wil binnen paar jaar wifi hebben op Europese vluchten.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommert38 op 21-02-2018 21:03 . Reden: Toevoeging ontbrekend woord ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:30

arnoudwokke

Redacteur
@Tommert38 dank, ik heb het gefikst :)

Cijfers onder twintig en ronde getallen schrijven wel voluit, tenzij het percentages zijn. Als onze regels consequent schrijven in de weg staan (cijfers en letters door elkaar in een zin bijvoorbeeld) kiezen we voor cijfers. Dus ja, er is een consequente schrijfwijze voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
arnoudwokke schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:18:

Cijfers onder twintig en ronde getallen schrijven wel voluit, tenzij het percentages zijn. Als onze regels consequent schrijven in de weg staan (cijfers en letters door elkaar in een zin bijvoorbeeld) kiezen we voor cijfers. Dus ja, er is een consequente schrijfwijze voor :)
En datums ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:09

Pazo

Mroaw?

Data :+
Toch? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 21-02-2018 22:11 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:09

Pazo

Mroaw?

Haha. Oke kan dus allebei. Vind datums altijd zo raar klinken.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
Data associeer ik altijd met gegevens. Daarom vind ik datums voor datums juist wel normaal klinken :)

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 21-02-2018 22:14 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommert38
Ik wilde ook data typen, maar op Tweakers spreek je dan hoogstwaarschijnlijk over iets anders dan het meervoud van een kalenderdatum. :p

[ Voor 8% gewijzigd door Tommert38 op 21-02-2018 22:14 ]

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:17
arnoudwokke schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:18:

Zo heb ik het ook geleerd, cijfers onder de 20 voluit schrijven.
Grotere getallen voluit schrijven leest erg vermoeiend. Kijk maar:

Broadcom heeft zijn bod op chipontwerper Qualcomm verlaagd van honderd-één-en-twintig miljard naar honderd-zeventien miljard dollar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
segil schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:55:
[...]

Zo heb ik het ook geleerd, cijfers onder de 20 voluit schrijven.
Grotere getallen voluit schrijven leest erg vermoeiend. Kijk maar:

Broadcom heeft zijn bod op chipontwerper Qualcomm verlaagd van honderd-één-en-twintig miljard naar honderd-zeventien miljard dollar
Daarbij is het gewoon honderdeenentwintig en honderdzeventien (zonder koppeltekens en accenten), want helemaal een nachtmerrie voor dyslecten is. :)

Pagina: 1