Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmoens
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
Heb een "luxe" probleem.. Heb via een wedstrijd een LaCie 8big Rack Thunderbolt 64TB gekregen.

Top natuurlijk, ik zou deze graag als NAS willen gebruiken voor mijn bedrijfje. Maar, wat blijkt nu, daar zit geen netwerkaansluiting op, enkel een Thunderbolt connectie. Ik kan natuurlijk een insteekkaartje met Thunderbolt kopen en het zo aan een PC hangen, maar ik zou het eigenlijk bij de serverkast willen steken, liefst gewoon met een dedicated NAS.

Maar.. bestaat zoiets, dus een NAS waar je via Thunderbolt een "externe" schijf aan kunt hangen en die dat dan vervolgens op het netwerk zet. Ik wil liever niet zitten prullen met een PC (of Mac) daar tussen te zetten, lijkt me toch minder handig.

Terzijde (en als plan B): bestaan er Thunderbolt kabels van 15 meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Plan C: Het ding verpatsen aan een Apple fan en een echte NAS kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Werkt dit niet gewoon: https://www.apple.com/nl/...-gigabit-ethernet-adapter :?
Anders bel je Lacie of Apple ff, die moeten het zo kunnen zeggen lijkt me.

En wordt case: koop een echte NAS behuizing met 8 bays en gooi daar de HDD's uit die Lacie in. Lacie behuizing kun je vast wel verpatsen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nee. Om dezelfde reden waarom je een USB harddisk niet met een USB naar Ethernet adapter in je netwerk kunt hangen.
De LaCie is een 'domme' disk, en kan geen netwerk server zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het zal Apple weer eens niet zijn :+

Naja, dan disks er uit en een andere NAS oplossing. Aangezien 8bay NAS'en schreeuwend duur zijn, zou ik twee 4 bay Synology's halen. Zelfde config aanhouden en elkaars mirror laten zijn waarvan eentje offsite, sync via VPN oid.
Knal je ze in RAID 6 of elke nas een dubbele raid 1 config, staat je data redelijk veilig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmoens
Wel ja.. alleen de HDs gebruiken, dat kan natuurlijk ook, maar dat is toch zonder van iets dat belooft 20 GB/sec transfer te hebben. Ik weet mij te herinneren dat je aan sommige NAS'en een "domme" USB externe HD kon aansluiten. Zoiets bestaat niet voor Thunderbolt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 16:21
Waarom dan niet toch een pc/mac er tussen? Let wel op je netwerk-interface anders is gigabit alsnog je bottleneck.

Als dat ding zelf al raid doet, ben je er al voor de helft. Je computer gebruik je dan om shares en rechten aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

fmoens schreef op zondag 25 februari 2018 @ 08:55:
Wel ja.. alleen de HDs gebruiken, dat kan natuurlijk ook, maar dat is toch zonder van iets dat belooft 20 GB/sec transfer te hebben. Ik weet mij te herinneren dat je aan sommige NAS'en een "domme" USB externe HD kon aansluiten. Zoiets bestaat niet voor Thunderbolt dan?
Lacie en beloftes. Sure. De behuizing heb je geen drol aan, dat zeg je zelf al. Doe met de onderdelen dan je voordeel. Het is een gekregen paard, dat moet je niet in de bek kijken. In dit geval gewoon slachten. Behuizing desnoods als flinke monitorsteun gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat klinkt behoorlijk marketing praat. Thunderbolt kan misschien 20GB/sec. Mogelijk is dat nuttig als je het gebruikt om een aantal externe schermen aan te sluiten of zo. Maar die LaCie kan dat niet, in elk geval niet lang. Ik weet niet wat voor schijven erin zitten, maar het lijkt me sterk dat die boven de 200MB/sec uitkomen. Als je die 8 schijven in raid0 zet zou je dus 8*200MB/sec = 1.6GB seconde aan lees of schrijfsnelheid kunnen bereiken. Misschien voor een heel korte periode wat meer, als je het cacheheugen vult, maar aangezien ik niet verwacht dat er meer dan 1 of 2 GB cache beschikbaar zal zijn kun je dat dus 100msec lang doen. Daarna zak je in tot de 'slakkengang' van 1.6GB/sec.

[ Voor 4% gewijzigd door Mijzelf op 25-02-2018 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 15:11
fmoens schreef op zondag 25 februari 2018 @ 08:55:
20Gb/s, kleine b. Scheelt een factor 8.

https://www.lacie.com/www...DS1910-2-1705NL-nl_NL.pdf

https://www.lacie.com/nl/...rack-thunderbolt-2/#specs
Reads | Writes (MB/s)**

64TB (8-disk) RAID 0: 1330 | 1060
64TB (8-disk) RAID 5: 1130 | 1020
The Eagle schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:27:
[...]

Lacie en beloftes. Sure. De behuizing heb je geen drol aan, dat zeg je zelf al. Doe met de onderdelen dan je voordeel. Het is een gekregen paard, dat moet je niet in de bek kijken. In dit geval gewoon slachten. Behuizing desnoods als flinke monitorsteun gebruiken :P
Het zal Apple weer eens niet zijn :+
Als je niet weet waar je over praat, ga dan niet lopen trollen.

Dit is gewoon een externe professionele oplossing om max 2 computers aan 64TB aan harddiskruimte te hangen met een doorvoer tot 1.3 GB/s voor het RAW bewerken van 4K filmmateriaal. Dit wordt over 4 Pci-E-kanalen aangestuurd via een Thunderbold-controller, alleen de RAID-controller en de schijven zitten in de behuizing, dus de logica om via Thunderbold naar USB te gaan, die zit er niet in. Dat zit alleen aan de PC-kant.

Geen idee wat je er mee moet, het is geen NAS en doet dus ook niet wat je daarvan verwacht.

Ik zou eens goed nagaan wat je daadwerkelijk nodig hebt en eventueel het apparaat verkopen, nieuwprijs inclusief schijven is meer dan € 4k. Schijven zijn zo'n € 200-€ 300,- per stuk. (IronWolf/IronWolf Pro van Seagate)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmoens
Ja, ik heb vooral nood aan extreem veel opslagruimte.. Snelheid is tof, maar slechts secundair op dit moment.

Ik vind het vooral zo raar.. want om aan te sluiten op een PC is het zo'n gigantisch grote bak dat het gewoon onhandig is (bijna onmogelijk) om dat even op je bureau te zetten. Tenzij je het dus in het rack bijzet, maar dan heb je dus een lange Thunderbolt kabel nodig. Vandaar die tweede vraag.. hoe lang kan zo'n kabel eigenlijk gemaakt worden?

Bedankt trouwens voor alle bijdrages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 16:08

Neus

www.zenaconsult.com

Wil de kast wel ruilen tegen mijn Synology DS1812+ :)

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-05 21:17
fmoens schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:01:
Ja, ik heb vooral nood aan extreem veel opslagruimte.. Snelheid is tof, maar slechts secundair op dit moment.

Ik vind het vooral zo raar.. want om aan te sluiten op een PC is het zo'n gigantisch grote bak dat het gewoon onhandig is (bijna onmogelijk) om dat even op je bureau te zetten. Tenzij je het dus in het rack bijzet, maar dan heb je dus een lange Thunderbolt kabel nodig. Vandaar die tweede vraag.. hoe lang kan zo'n kabel eigenlijk gemaakt worden?

Hij is rack mounted, dus hij hoort sowieso niet op een bureau. Ik denk dat het doel van deze "schijf" is om hem met Thunderbolt aan je server te hangen, welke hem op zijn beurt beschikbaar stelt in het netwerk. Als je geen rack en geen server hebt dan heb je er niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 08:37
Kan wel maar dan dien je een product zoals de Promise SANLink2 te kopen welke een TB2 - 10GBASE-T converter is. Het is wel zo dat dit product alleen werkt bij Promise producten echter er zijn vergelijkbare converters op de markt. Die zullen mogelijk werken met jouw gewonnen LaCie DAS.

https://www.promise.com/Products/SANLink/SANLink2/10G-BaseT
https://www.promise.com/D...aspx?DownloadFileUID=4272

https://www.sonnettech.com/product/twin10g.html

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 22:01
Koop een Intel NUC. Die heeft een thunderbolt aansluiting en een gigabit ethernet aansluiting. Klaar is je NAS!

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:59

Illusion

(the art of)

fmoens schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:01:

Thunderbolt 2 gaat in ieder geval tot 60m met een optische kabel:
https://www.corning.com/m...Documents/CNT-008-AEN.pdf

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Qnap heeft nas-sen met Thunderbolt.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmoens
Qnap: Wel, ze hebben NASsen met Thunderbolt, maar alleen om een Mac (of PC) via Thunderbolt aan te sluiten, volgens mij niet om een externe schijf eraan te hangen, of zie ik dat verkeerd?

Thunderbolt lange kabel.. Wel, dat was dus inderdaad al een optie, maar ik heb toch minstens 15 meter nodig om netjes van serverkast naar PC te gaan, de enige maat die ik vind is 30m, voor zo'n 550 euros (jezus.. 10 meter is nog 130€)

Ruilen... als het nu nog tegen een Rackstation was :)
Pagina: 1