R9 280x werkt pas na verhitten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-10-2021
R9 280x Sapphire werkt alleen na verwarming

Ik moet eerst even de föhn erop zetten voor een minuut, daarna start de pc pas op.
Als de pc eenmaal draait kan ik gewoon gamen.
Alleen draait de kaart op pcie 8x ipv 16x.

Heb de kaart al helemaal gereinigd met contact cleaner en nieuwe koelpasta erop gedaan.

Duid dit op een breukje in de bga soldering van de Gpu chip zelf of kunnen er andere onderdeeltjes gevoelug zijn voor verwarming?

Een koude start is niet booten, wanneer verwarmd draait de pc prima.

Heb het pci-e slot ook al gereinigd met contact spray.

Heb alle benchmarks erop los gelaten met het idee van flink opwarmen dat het probleen fixed.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Met het verhitten zetten de metalen uit.. vermoedelijk dus ergens een klein (als het je al met een fohn lukt...) breukje.

Helaas mis ik de ervaring om je te vertellen of dit echt einde oefenening is..
Ik heb verhalen gelezen dat verhitten in de oven een tijdelijke oplossing is zodat je iig niet meer met je fohn bezig hoeft te zijn.. Maar hoe lang de kaart nog mee gaat.. geen idee,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat het een breukje in de BGA soldering is, is een fabeltje. Het probleem zit 'm vaker tussen het plakje silicium en het substraat.
Dat raakt vervormd door steeds verhitten en koelen, waardoor er slecht contact is.

En nee, dat fix je niet mer warmstoken in benchmarks.

Ookal zou het de BGA soldering zijn, dan kom je nooit aan de temperatuur die noodzakelijk is om het weer aan elkaar te smelten. Dat is zo'n 225 graden, give or take.

Maargoed, die solderingen zijn echt wel stevig en het scheuren is iets wat stamt uit de tijd van de overstap naar loodvrije soldeer legeringen. Dat was harder dan traditionele lood-tin soldeer en kon dus breken onder thermische stress.
Jouw Radeon kaart is veel te nieuw daar voor.

In jouw geval moet er gewoon een nieuwe GPU chip op het board gezet worden om het probleem op te lossen. Het substraat is niet recht meer en die 'die' maakt slecht contact. Dat fix je niet, behalve door vervangen.
Even warm stoken helpt vaak wel voor een kleine periode. Je vervormt het substraat gewoon extra en dan gaat het vaak wel weer even goed, tot je het zo vaak doet dat het niet meer helpt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
Waar ik al bang voor was dus.......

Heb de kaart voor 4 tientjes overgenomen van een marktplaatser die m niet aan de praat kreeg, ik nu (tijdelijk) wel dus.

Maar meer hitte erop los laten gaat me niets opleveren.
Die bevestiging had ik even nodig.

Kijken hoelang de kaart meegaat met föhn opstart.

Bedankt voor de reacties iig.

• Rutger1977
Is het het een rare gedachte de voltage in de bios wat omhoog te doen voor de vcore en kijken of dat helpt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:43
Rutger1977 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:20:
Heb de kaart voor 4 tientjes overgenomen van een marktplaatser die m niet aan de praat kreeg, ik nu (tijdelijk) wel dus.
4 tientjes voor een "paper weight" is best duur ;) Alle plastic eraf en een kwartiertje in de oven bij de juiste temperatuur en hij doet het weer een paar maanden tot een half jaar. Hangt een beetje van de over af welke temp., meestal rond de 200-220 graden (niet-hetelucht oven), zie ook de link van swords.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 12:38
In de oven doen inderdaad! Geen grap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Je kan proberen met plakband/tape de PCIe connector te begrenzen op 4x of de kaart in een PCIe slot te gebruiken wat op x4/x8 draait. Ik had ooit een GTX780 die ook niet wou starten in een volwaardig PCIe x16 slot, werkte perfect door gewoon de connectie te begrenzen.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Rutger1977
HMMM, heb al eens eerder een R9 290x naar gallamieze geholpen met de oven, 15 sec te lang, was net popcorn..... 2 condensatortjes eraf.(RIP R9 290x)

Heb de kaart net weer grondig onder de core gereinigd met contactspray...

Nu maar kijken of ik kan rebooten zonder no signal te krijgen.

Moet zeggen dat ie wel erg koel loopt (met furmark max 60c met open kast).
misschien komt het door dat ie maar op 8x pci-x draait en niet zijn maximale potentie haalt.

Ook gebruik ik maar een 400 watt 80 plus bronze voeding( had de kaart ook al met een corsair 800 watt voeding getest!!!!, geen boot toen) , kan het zijn dat ie dan te weinig sap krijgt om op 16x pci-x te draaien.
Zie dat ie met furmark maar 160watt trekt..

Op een gegeven moment trek je echt alles in twijfel met dit soort vraagstukken.

[ Voor 6% gewijzigd door Rutger1977 op 22-02-2018 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Rutger1977 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:21:
Moet zeggen dat ie wel erg koel loopt (met furmark max 60c met open kast).
misschien komt het door dat ie maar op 8x pci-x draait en niet zijn maximale potentie haalt.
PCIe, niet X (dat is wat anders), en als er onvoldoende bandbreedte zou zijn krijg je haperingen/dips, geen constante performancehit.

Een ontoereikende voeding maakt goed troubleshooten trouwens erg lastig.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Rutger1977
Wat kan je in de greep raken van zo'n videokaart probleem.... lol.
Vandaag na een 2e reiniging 2x het systeem herstart vanuit 27c-31c op de Gpu in idle en starte tot mijn verbazing netjes weer op.
Daarna 5 minuutjes uit gelaten en geen boot na de fohntje te gebruiken, nog 1x herstart en dat ging weer prima, lijkt iets beter zeg ik voorzichtig.

Ik hou contact, lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mastermind schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:49:
In de oven doen inderdaad! Geen grap!
Doe maar niet.
Een videokaart in de oven brengt alleen maar schade toe aan de kaart.
Ja je verwarmt de GPU en trekt het substraat tijdelijk misschien een beetje uit z'n fatsoen zodattie weer eventjes contact maakt.

Die GPU kan er wel tegen.
De rest van de kaart... met name condensatoren vinden hitte he-le-maal niet fijn. Ook de moderne solidcaps, die er wel beter tegen kunnen dan modelletjes met vloeibare electrolyt, zijn niet berekend op veel meer dan 100 graden. (max temp is meestal zo'n 105 a 110 graden tegen 90 a 95 voor vloeibaar ivm kookpunt)
Ze houden het zeker langer vol dan de oudere, maar dat betekent niet dat ze er goed tegen kunnen.
Bij normaal gebruik zijn ze goed voor ongeveer 6x langere levensduur, bij de grenzen van het geadviseerde temperatuurbereik is het slechts 1,5x. Dan praten we over tegen de 100 graden celcius.

Kortom: Doe je kaart niet in de oven.

Als je al met warmte wil gaan spelen, dan kan je beter de GPU direct verwarmen.
Kaart afdekken met aluminiumfolie, eventueel twee laagjes, en dan met een elektrische verfbrander even warm maken.
Bij voorkeur gebruik je dan een temperatuur instelbare verfbrander, zodat je geen 500 graden op je kaart zet.

Niet dat het verder van permanente duur is. Het gaat gewoon om slijtage aan de GPU chip. Het substraat raakt vervormd door warm worden en afkoelen en dat krijg je nooit meer goed.
Hooguit extra gemangeld naar een staat waar hij nog weer een beetje contact maakt.
Dat helpt soms een paar maandjes, soms een week, soms voor minder dan een half uur.
Het is in ieder geval een neerwaartse spiraal tot de GPU (en waarschijnlijk de kaart zelf ook door de hitte) totaal naar de klote is.

Dat de oven of een verfbrander een fix is, is gewoon een urban myth die stamt uit de tijd dat soldeer makkelijker kon breken omdat het harder en brozer was.
Dat kwam door de overstap naar loodvrije soldeerpasta en men had de juiste formulering van additieven nog niet gevonden. Of in ieder geval niet de juiste formulering voor high-end computer toepassingen, waar je vaker te maken hebt met thermische stress.

Daarom gingen destijds (rond 2006/2007, toen de RoHS wetggeving van kracht werd) ook relatief vaak laptops kapot. Die staan al onder meer mechanische stress en krijgen er dan ook nog eens hitte bij te verduren. Hele series van HP, Dell, en legio andere fabrikanten stonden er om bekend. Met name de zwakker gebouwde consumenten modellen die meer 'flex' in de body hadden.
En dan kon je het nog fixen door de boel heet te stoken zodat de soldeer smolt.
Maargoed, ook toen was het geen permanente fix. Wie een beetje van solderen weet, weet dat soldeertin niet zo lekker meer vervormt na enkele malen verwarmen, en dat je dan flux en verse tin moet toevoegen om het weer bewerkbaar te maken.
Het werd alleen maar brozer en brozer tot je chip van het board af donderde.
De enige fix is laten 'reballen' met verse soldeer (uiteraard met een betere legering samenstelling).

Nu hebben we daar al lang geen last meer van. De juiste formule is al lang en breed gevonden.
Heet stoken is verworden tot een fabeltje.
De oorzaak die we tegenwoordig hebben, zit niet meer in de soldeer, maar tussen het plakje silicium en het substraat waar die op gelijmd zit.
Daarom komt het ook niet voor met ingekapselde chips, zoals bepaalde moederbord chipsets met zo'n zwarte 'kunststof' kap er op. Alleen de 'flip-chip' modellen, zoals GPU's, waar je de kern kan zien, hebben er last van.

Zie ook: YouTube: Reflowing dead flip chip GPUs is STILL BS!(yes, regardless of what Y...
Een video van electronica reparateur Louis Rossman naar aanleiding van een video over videokaarten in de oven door Linus Tech Tips.
Hij gaat nogal 'ballistic' over het onderwerp ivm hij en collega's die de shit over zich heen krijgen wegens deze urban myth, dus daar moet je even doorheen prikken, maar wat hij zegt klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rutger1977 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 02:00:
Is het het een rare gedachte de voltage in de bios wat omhoog te doen voor de vcore en kijken of dat helpt?
Ja, google vcore maar even......

• Rutger1977
Die video van Lois had ik gezien ja, gozer heeft echt veel ervaring.. eigen bedrijf geloof ik in New-York.
Maar vind je het niet vreemd dat wanneer mijn systeem aan staat en de R9 280x is opgestart (met mijn kickstart) dat het zeer stabiel draait gewoon.?
De kaart draait wel op pci-e 8x ipv 16x maar de R9 280x wordt in Doom op high met max AA op 1080p niet warmer dan 50c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Rutger1977 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:32:
Die video van Lois had ik gezien ja, gozer heeft echt veel ervaring.. eigen bedrijf geloof ik in New-York.
Maar vind je het niet vreemd dat wanneer mijn systeem aan staat en de R9 280x is opgestart (met mijn kickstart) dat het zeer stabiel draait gewoon.?
De kaart draait wel op pci-e 8x ipv 16x maar de R9 280x wordt in Doom op high met max AA op 1080p niet warmer dan 50c.
Dat zegt hij al in de video ;)
Je zet stress op het substraat waardoor hij het nog weer even doet. Totdat hij afkoelt en je PC niet meer wil booten tot je de boel warm maakt.
Dat gaat alleen maar erger worden tot de kaart totaal dood is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
ik weet niet wat de rest van de pc is. maar die 400Watt voeding kan nog wel eens net te krap zijn. heb je een 2e degelijke 500watt+ liggen/kunnen lenen, dan zou ik daar ook nog even mee testen.

• Rutger1977
dezejongeman schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:45:
ik weet niet wat de rest van de pc is. maar die 400Watt voeding kan nog wel eens net te krap zijn. heb je een 2e degelijke 500watt+ liggen/kunnen lenen, dan zou ik daar ook nog even mee testen.
Zal er eens mee testen als ik een 500+ voeding heb.
Zal iig voorzichtig zijn met het opnieuw verhitten van mn R9, heb het idee dat de fohn die maar 65c max wordt niet of geen schade toe brengt.
De oven en heatgun BS laat ik wel uit mn hoofd.

Ik hou jullie op de hoogte.

[ Voor 10% gewijzigd door Rutger1977 op 22-02-2018 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
McKaamos schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:24:
[...]
De oorzaak die we tegenwoordig hebben, zit niet meer in de soldeer, maar tussen het plakje silicium en het substraat waar die op gelijmd zit.
Daarom komt het ook niet voor met ingekapselde chips, zoals bepaalde moederbord chipsets met zo'n zwarte 'kunststof' kap er op. Alleen de 'flip-chip' modellen, zoals GPU's, waar je de kern kan zien, hebben er last van.
De originele problemen bij NVidia waarbij de oventruuk wel degelijk werkt had te maken met de underfill i.c.m. soldeerverbindingen tussen chip en substraat. Het verhitten is geen reflow maar meer zachtmaken van de tin waardoor de haarscheurtjes voor een groot deel herstellen. Helaas komen ze wel weer terug. Lokaal verhitten van alleen de GPU is beter maar moeilijk zonder temperatuurgeregeld hot-air station. Ik heb mijn nvidia gf go 7900 (mobiele kaart) 4x gebakken in de oven om er iedere keer weer 6-3 maanden mee vooruit te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:39

Nemesizz

Untouchable

Heb ook pas nog weer een GF 7600Go 'gefixed' met een heatgun, maar weet gewoon dat dat ding binnen de kortste keren weer kapot gaat (daarom ook gefixed tussen haakjes).

Bakken/heatgun is alleen nuttig om het ding tijdelijk weer op te lappen totdat je een vervanger hebt, het is zeker niet bedoeld als 'permanente' fix want dat is het niet, ding gaat hoe dan ook weer kapot binnen de kortste keren.
Bij apparaten zoals een PS3 kun je het ook gebruiken om het systeem even weer tot leven te wekken en hopen dat je dan lang genoeg hebt om nog snel een goede backup van je data te draaien.

De oven is inderdaad slecht voor overige onderdelen (zoals al aangegeven, de caps vooral). Echter, kaart gaat toch weer binnen no-time kapot, en zo'n ovenfix is ook eigenlijk om je kaart even weer aan de praat te krijgen om de tijd te overbruggen tot een vervanger binnen is. Dus eigenlijk maakt het niet veel uit, ding gaat toch kapot (of het nou de GPU zelf is, of de caps).

Ten tijde toen m'n GF8800 kapot ging, heb ik em...2x gebakken ofzo omdat kort daarop een nieuwe serie kaarten uitkwam (Radeon 5000 serie bijvoorbeeld). Zo kon ik het dus nog even uitzingen tot die nieuwe kaarten er waren (en vooral...leverbaar).

Wat dat betreft lijkt het een beetje op de situatie nu; kaarten zijn schaars en verschrikkelijk duur. Dus even tijdelijk oplappen en hopen dat een vervanger snel leverbaar is.

Maar verwacht geen wonderen, het is een tijdelijk lapmiddel, zeker geen permanente fix.
En ook zat dingen die mis kunnen gaan (te hete oven, te dicht op met een heatgun, enz), vaak zat bij anderen gezien die het totaal verknoeiden (bij mij zelf gelukkig altijd goed gegaan, en heb echt behoorlijk wat GPU's gebakken inmiddels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
Wat ik me nu afvraag is, zijn er andere componentjes zoals caps die meehelpen de kaart te booten.
Als ik het goed heb zetten metalen uit bij hitte wat zorgt voor (een verbinding die weer stand komt wat elektriciteit doet geleiden) bij een aanname van een breukje.
No boot zou dus niet perse tussen het silicum en subtraat, of de bga hoeven te liggen.
Het systeem werkt nu ook weer prima, moest m net ook weer even opwarmen voor een klein minuutje.

Heb gewoon nog geen geld voor een vervangende kaart.
2ehands markt begint nu wel weer veel GTX 780 kaarten te zien voor rond de 150,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:39

Nemesizz

Untouchable

Niet starten bij een cold boot kan ook heel vaak duiden op een voeding die niet helemaal lekker meer is.
Als de boel een beetje is opgewarmd willen ze vaak wel weer werken, al worden de problemen na verloop van tijd erger (eerst is het alleen cold-boot, maar later krijg je dan ook problemen als het ding warm is, vastlopers en dergelijke).

Als je je videokaart verwarmt met een föhn, kan het ook zijn dat er warme lucht je voeding in gaat, waardoor die net warm genoeg is om weer te booten. Dan ligt het probleem niet bij de videokaart maar toch bij de voeding.

Een föhn is eigenlijk niet warm genoeg om losse contactjes te 'fixen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
[quote]Nemesizz schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:52:
Niet starten bij een cold boot kan ook heel vaak duiden op een voeding die niet helemaal lekker meer is.
Als de boel een beetje is opgewarmd willen ze vaak wel weer werken, al worden de problemen na verloop van tijd erger (eerst is het alleen cold-boot, maar later krijg je dan ook problemen als het ding warm is, vastlopers en dergelijke).

Ligt echt puur aan de videokaart, toen ik m uit het systeem opwarmde startte die meteen op.
Zal even vertellen, heb de kaart dus gekocht van iemand op marktplaats als zijnde defect.
Toen kwam ik op het idee de föhn er eventjes op te zetten daarna terwijl warm van de fohn (ong. 45c) ingebouwd en tot mijn verbazing bootte het systeem op.
Voeding staat dus echt buiten kijf in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
dat duidt bijna altijd op losse verbindingen (kan gpu zijn maar ook iets anders), of in meer zeldzame gevallen slechte condensatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
Zou toch mooi zijn als ik een of andere verbinding kan leggen op de kaart zelf .

Zal de achterkant van de pcb eens onder de loop leggen.
Kan ook met mn multimeter bepaalde componenten op continuïteit doormeten.

[ Voor 58% gewijzigd door Rutger1977 op 23-02-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
er zijn tweakers die kaartenop een juiste manier repareren. o.a. Rowan662.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Zou je de kapotte onderdelen niet lost kunnen halen en ze terug solderen? Anders de caps en de niet temperatuur gevoelige onderdelen 'los solderen' en de rest bakken met een beetje peper zout.

(zelf nooit gedaan bij een GPU, maar wel het een en ander aan printplaatjes gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
Oke, nog een eigenaardigheid: opnieuw opstarten is geen probleem maar afsluiten en opnieuw opstarten is een no boot.
Het is alsof als de stroom eraf gaat hij niet meer uit zichzelf kan opstarten... dit sluit ook het silicum en substraat verhaal een beetje uit naar mijn idee.

BTW vandaag ook weer flink gegamed zonder toestanden

Videokaart inmiddels van de hand gedaan, Topic mag dicht wat mij betreft.

[ Voor 19% gewijzigd door Rutger1977 op 25-02-2018 11:51 ]

Pagina: 1