Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E30325
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-10-2021
Beste tweakers ... mijn eerste post hier, ik lees al tijden mee (met name hier in duurzame energie) maar dankzij de zoekfunctie vrijwel altijd alles zelf kunnen vinden zodat vragen stellen overbodig waren ... nu toch iets waar ik over twijfel en wat hulp bij kan gebruiken. Wij hebben eind 2016 een huis gekocht (2-onder-1-kap, bouwjaar 1967, inhoud ca. 500m3, woonoppervlak ca. 153m2) waar een Atag blauwe Engel II in hangt, type S-HR51TI. Een behoorlijk groot apparaat die dit jaar 15 jaar oud zal worden. Op zich werkt hij prima, moet wel regelmatig bijvullen in de koudere maanden en soms schiet 'ie storing maar dat is met een reset eenvoudig te verhelpen. Ik ken de verhalen over deze ketels maar het advies hier is meestal als het werkt ....

Omdat wij het gasverbruik proberen fors te verminderen kijk ik ook naar de ketel, deze heeft namelijk een interne boiler welke, volgens mij, een hoeveelheid tapwater continue op 60 graden zou moeten houden. Mijn vraag is of een dergelijke boiler geen onnodig grootverbuiker is ... anders zou ik serieus willen denken over vervanging, ook al werkt 'ie nu verder prima. Wij gebruiken niet echt veel warm water naast het douchen dus wat mij betreft is de functie niet echt nodig. Als vervanging zou ik dan denken aan een Nefit Proline of Trendline met CW4 klasse.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat is een dikke jongen, 51kW... Ik heb zijn broertje gehad van 24kW. Op zich is de Atag Blauwe Engel een prima ketel, echter is er weinig aan te tunen en dat, samen met de boiler en leeftijd van 14 jaar, was voor mij destijds de reden om hem te vervangen door een Remeha Calenta 28s, waarop zo'n beetje alles te tunen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 21-02-2018 18:36 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:55
Wat is je warmwaterbehoefte? Alleen een (hand)douche of ook een bad? Als die boiler geisoleerd is zal het nog wel mee vallen, anders is het inderdaad een onnodige verbruiker als ik het zo hoor. Bedenk wel dat de CW4 op standaardinstelling ook zijn tapwaterspiraal warm houdt. Dit kun je dan wel uitschakelen. Persoonlijk zou ik eerder voor een Calenta gaan dan een Nefit gezien de Topline beerput. (niet dat Nefit ketels niet veilig zijn).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBoon
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Mijn Q38c verbruikt ongeveer 22 kuub gas per maand voor SWW. Boiler van 25 liter en deze wordt opgestookt tot 75 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E30325
Wij hebben een douche en bad maar hebben het bad nog nooit gebruikt. Douchen is ook meestal kort en in de keuken hebben wij een vaatwasser, dus daar vrijwel nooit warm water gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:14

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik heb hier een Nefit Ecomline Classis hangen met een 25 liter die altijd op temperatuur gehouden wordt. Deze verbruikt ongeveer 0,3m3 gas per dag dus ongeveer 10 kuub per maand. Op mijn jaartotaal van 500m3 kuub is dat best een behoorlijke hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:55
Ik denk inderdaad dat een nieuwe CW4 of CW5 zonder boiler en evt de warmhoudfunctie sww uitzetten wel een besparing op kan leveren. Aangezien de ATAG al 15 jaar oud is en enige kuren heeft is vervanging geen gek idee.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:44
Ik had dezelfde ketel als WouterG. Op de laagst mogelijke temperatuur van 60 graden verbruikt de boiler 200 liter gas per dag om warm te blijven. Bij mij op 600 m3 ook een behoorlijke hoeveelheid.

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 14:18
Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, maar is bij vervanging een biomassaketel niet iets waar je naar wilt kijken? Onze CV ketel is dit jaar 13 jaar oud en ik wil eigenlijk niet meer investeren in een gasgestookt toestel voor verwarming en warmwater.

Op een groot deel van de biomassaketels krijg je momenteel € 2500,- subsidie. Zie: https://tenhovekachels.nl/product/klimosz-unipelet-35/

Dit scheelt je naast je gasverbruik ook je vaste lasten voor gas (mits je die aansluting laat weghalen).

Twitch Kanaal

• E30325
Alle bedankt voor de info ... de besparing lijkt niet mega maar samen met een iets gunstiger stroomverbruik (A label pomp in nieuwe ketels) denk ik dat wij serieus gaan kijken naar een nieuwe ketel. Exact wat Microkid eigenlijk schreef, de leeftijd gaat toch ook een rol spelen, ik heb geen zin om een keer in de winter met een niet werkende ketel te zitten (weet niet of bijv. de wisselaar al eens vervangen is, bekend probleem bij deze ketels). Ik zal wat topics hier doornemen wat betreft ketel keuze, Remeha ziet er idd ook goed uit.
WeirCo schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:11:
Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, maar is bij vervanging een biomassaketel niet iets waar je naar wilt kijken? Onze CV ketel is dit jaar 13 jaar oud en ik wil eigenlijk niet meer investeren in een gasgestookt toestel voor verwarming en warmwater.

Op een groot deel van de biomassaketels krijg je momenteel € 2500,- subsidie. Zie: https://tenhovekachels.nl/product/klimosz-unipelet-35/

Dit scheelt je naast je gasverbruik ook je vaste lasten voor gas (mits je die aansluting laat weghalen).
Bedankt voor de suggestie, heb ik ook wel eens over gedacht maar ik zou dan eerder naar een lucht / water warmtepomp kijken. Mijn idee is momenteel om ieder geval het huis nu zoveel mogelijk te isoleren (van de Bunt komt volgende maand met Neopixel parels langs voor de spouwmuren) en wat kleinere zaken aanpakken qua verbruik en dan wat later te kijken naar een definitieve oplossing voor de gas aansluiting. Maar dan ben ik al weer flink wat jaartjes verder (hebben nog andere projecten buiten het huis om lopen), in de hoop dat er op dat gebied wat vernieuwingen plaats hebben gevonden. Dan zal de nu nieuw gekochte cv ketel ook alweer wat jaartjes oud zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:14
Als E30325 het niet erg vindt kaap ik zijn topic, in plaats van een nieuwe te maken.

Ik zit in hetzelfde schuitje, Ik heb een Nefit ecomline HR excellent uit (als ik internet en de seriecode mag geloven ) 2005, met een boiler erbij.
Nou zag ik op mijn afrekening dat ik in anderhalf maand (half augustus tot 1 november) het toch nog voor elkaar heb gekregen om 350 m3 gas te verstoken, ondanks dat het nog deels mooi weer was.
Het wordt gebruikt om een groot huis (200m2) uit 1920 warm te stoken (met vloerisolatie, hr glas beneden en muurisolatie in de woonkamer. In de slaapkamers staat de verwarming een kwartslag open tegen de vorst (en is het stervenskoud, boven is nog niet geisoleerd.

Maar dat allemaal terzijde, gezien het feit dat ik met zo'n warme nazomer nog zoveel weet te verbuike verontrust mij een beetje. We stoken niet warmer dan 19-20 graden in de woonkamer, en ik heb ondertussen al een aantal radiatoren verwijderd. Wij hebben verder geen vaatwasser (dus alles nog met de hand) en vullen wekelijks een groot bad voor +- de helft.

Zou een nieuwe CV ketel uit kunnen? Mag zonder boiler, want nu moeten we boven ook een halve minuut op warm water wachten, dus daar zit weinig verschil in denk ik.

En ja, ik ben bezig met isoleren, en een warmtepomp ed wil ik wel in de toekomst, maar zover zijn we nog niet.
Pagina: 1