Beste tweakers ... mijn eerste post hier, ik lees al tijden mee (met name hier in duurzame energie) maar dankzij de zoekfunctie vrijwel altijd alles zelf kunnen vinden zodat vragen stellen overbodig waren ... nu toch iets waar ik over twijfel en wat hulp bij kan gebruiken. Wij hebben eind 2016 een huis gekocht (2-onder-1-kap, bouwjaar 1967, inhoud ca. 500m3, woonoppervlak ca. 153m2) waar een Atag blauwe Engel II in hangt, type S-HR51TI. Een behoorlijk groot apparaat die dit jaar 15 jaar oud zal worden. Op zich werkt hij prima, moet wel regelmatig bijvullen in de koudere maanden en soms schiet 'ie storing maar dat is met een reset eenvoudig te verhelpen. Ik ken de verhalen over deze ketels maar het advies hier is meestal als het werkt ....
Omdat wij het gasverbruik proberen fors te verminderen kijk ik ook naar de ketel, deze heeft namelijk een interne boiler welke, volgens mij, een hoeveelheid tapwater continue op 60 graden zou moeten houden. Mijn vraag is of een dergelijke boiler geen onnodig grootverbuiker is ... anders zou ik serieus willen denken over vervanging, ook al werkt 'ie nu verder prima. Wij gebruiken niet echt veel warm water naast het douchen dus wat mij betreft is de functie niet echt nodig. Als vervanging zou ik dan denken aan een Nefit Proline of Trendline met CW4 klasse.
Omdat wij het gasverbruik proberen fors te verminderen kijk ik ook naar de ketel, deze heeft namelijk een interne boiler welke, volgens mij, een hoeveelheid tapwater continue op 60 graden zou moeten houden. Mijn vraag is of een dergelijke boiler geen onnodig grootverbuiker is ... anders zou ik serieus willen denken over vervanging, ook al werkt 'ie nu verder prima. Wij gebruiken niet echt veel warm water naast het douchen dus wat mij betreft is de functie niet echt nodig. Als vervanging zou ik dan denken aan een Nefit Proline of Trendline met CW4 klasse.