Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• jeroenb42
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-12-2021
Sinds een maand heb ik een SmartThings hub v2 met een set z-wave en zigbee devices. Pracht apparaat, mooie interface, hartstikke flexibel, goed te programmeren, je kunt zelf device handlers maken voor Chinese namaak etc. Alles goed behalve...... LATENCY.... Alles gaat via de cloud. Ik had homewizard spul wat ik wil vervangen voor z-wave. Als voorbeeld, ik had in mijn garage een motion sensor met een lamp. Als je de garage in gaat, gaat de lamp aan en als je er weer uit bent op een gegeven moment uit. Werkte goed met klik aan klik uit spul. Z-wave contact sensor, zigbee motion sensor en z-wave switch gekoppeld aan de SmartThings, SmartApp (scriptje zeg maar) er op dat als de deur opengaat (contact sensor) doe je de lamp aan en als er geen motion is geweest voor 3 minuten dan lamp uit. Het script werkt, je loopt de garage in en de lamp gaat aan en na een tijdje weer uit. Echter alles loopt via de cloud en servers van Samsung dus het lukt me om de garage in te lopen, iets te pakken en de deur weer dicht te doen (laten we zeggen 5 seconden) zonder dat de lamp is aangegaan. De lamp gaat uiteindelijk wel aan (kan ik op de app zien) maar dit is natuurlijk geen oplossing (PS heb speedtests gedaan e.d. 50 Up 100 Down, Netflix op laptop werkt top etc dus het ligt niet aan de internet verbinding en de ST hub zit direct op de eerste switch die uplink naar internet heeft). Kort samengevat, ik wil de SmartThings vervangen. Het probleem is, ik weet niet met wat. Ik weet wel wat ik wil en nou hoop ik dat ik hier een top advies kan krijgen :)

Ik wil graag Z-Wave, Zigbee en internet based devices (ESPs die ik gemaakt heb) kunnen aansturen.
Ik wil dat alles lokaal draait
Ik wil dat je kunt scripten
Ik wil graag dat vage z-wave/zigbee production ook aangesloten kunnen worden en dat je er alles uit kunt halen
Ik wil graag dat je via een web API/RESTful interface ook iets kunt aansturen (zodat mijn NAS bijvoorbeeld ook iets kan triggeren)

Ik ben programmeur en knutsel veel met IoT en ben niet 'bang' voor een wat meer technische interface.

Alle reacties

• Wormzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 15:42
Heb je al naar Domoticz gekeken?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:50
Inderdaad Domoticz met een Aeon labs zwave stick.
Eventueel zigbee ook toevoegen via een hub.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je kunt de Smartthings hub via MQTT koppelen aan Home Assistant, heb er zelf nog niet uitgebreid naar gekeken maar er gebeurt dan in ieder geval veel meer lokaal.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• jeroenb42
Domoticz ben ik idd ook tegengekomen terwijl ik probeerde iets te snappen van de home automation jungle. Hebben jullie het draaien op een Pi? Hoe heb je Zigbee werkend gekregen?

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:37
Ik neem aan dat je nu ook gebruik maakt van een hub voor je zigbee spulletjes? Even kijken of deze door Domoticz ondersteunt wordt en dan kan je inderdaad met bijvoorbeeld een RPi helemaal los gaan. Kan je gelijk wat extra dingen op je RPi installeren zoals OpenVPN en PiHole, werkt erg goed hier thuis.

• jeroenb42
FirePuma142 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:13:
Je kunt de Smartthings hub via MQTT koppelen aan Home Assistant, heb er zelf nog niet uitgebreid naar gekeken maar er gebeurt dan in ieder geval veel meer lokaal.
SmartThings & MQTT? Interessant. Ik heb een Synology draaien met MQTT. Weet je wat er dan op de MQTT bus gezet wordt? Als alle zigbee en z-wave messages daar op komen, kom ik waarschijniljk al een heel eind.

• jeroenb42
Knielen schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:37:
Ik neem aan dat je nu ook gebruik maakt van een hub voor je zigbee spulletjes? Even kijken of deze door Domoticz ondersteunt wordt en dan kan je inderdaad met bijvoorbeeld een RPi helemaal los gaan. Kan je gelijk wat extra dingen op je RPi installeren zoals OpenVPN en PiHole, werkt erg goed hier thuis.
De SmartThings hub ondersteunt Z-Wave en Zigbee en dat is hoe ik nu Zigbee kan gebruiken. Het is dus geen losse hub.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

jeroenb42 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:41:
[...]

SmartThings & MQTT? Interessant. Ik heb een Synology draaien met MQTT. Weet je wat er dan op de MQTT bus gezet wordt? Als alle zigbee en z-wave messages daar op komen, kom ik waarschijniljk al een heel eind.
Dat is heel compleet, alle geregistreerde devices sturen hun events dan naar MQTT.

https://github.com/stjohnjohnson/smartthings-mqtt-bridge

• jeroenb42
Ik ga dus eerst maar eens de MQTT approach proberen. Ik heb de device handler, het device en de smartapp geïnstalleerd maar het lukt nog niet om de bridge werkend te krijgen op Mosquitto op mijn Synology.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 13:01

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Als je geen latency wilt kan je het beste eens kijken naar home assistant. Domoticz is soms ook niet zo vlot.

Home assistant wordt hier door verschillende tweakers ook steeds meer gebruikt.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

jeroenb42 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:18:
Ik ga dus eerst maar eens de MQTT approach proberen. Ik heb de device handler, het device en de smartapp geïnstalleerd maar het lukt nog niet om de bridge werkend te krijgen op Mosquitto op mijn Synology.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen, ik heb dit voor de komende tijd in de planning staan voor na mijn verhuizing.

• jeroenb42
Ik heb de MQTT DH en MQTT SmartApp geïnstalleerd. Helaas nog niet de link maar mijn Mosquitto wwerkend (ik krijg de ST Bridge niet aan de praat).

Gelukkig houd het ST device een log bij. Ik heb een eenvoudige test gedaan. Ik heb een Smart Socket gepakt, alle SmartApps uitgezet en via de mobile app elke 10 seconden de aan/uit knop ingedrukt. Dat heb ik 8 minuten gedaan wat 48 events zijn. Van de 48 events waren er 35 die binnen 1 seconde de switch omzette, 1 binnen 2 seconden, 2 binnen 5 seconden en 9 na 10 seconden (varierend tussen 10 en 12).
Dat betekent in 75% van de gevallen een nette response (onder 2 seconden, allemaal op 1 na onder een seconde), in ongeveer 5% van de gevallen zeer slome response en in 20% van de gevallen een responsetijd boven de 10 seconden. Onacceptabel lijkt me.
Nou heb ik daarna in de event list van het MQTT device gekeken (het device dat het bericht op de MQTT queue moet gooien). Helaas, de tijden daar komen overeen met de tijden die ik zie, dus meestal 10 seconden er tussen maar soms ook 15/5 en soms dus 20 seconden gevolgd door 1 seconde. Dit betekent dat de berichten dus ook vertraagd op de bus

Heel jammer dat de MQTT oplossing niet werkt.

Op naar Home Assistant dus. Wat is een goede hardware setup voor Home Assistant die zowel Z-Wave alsook Zigbee (en liefst ook XBee) ondersteunt?

• jeroenb42
Ik heb ondertussen een nieuwe pi 3B gekocht (ik heb nu enkel 2 en 1's). Blijft nog over welke USB stick ik kan gebruiken voor HASS. Heb gelezen over de GoControl Combo HUSBZB-1 (Z-Wave en Zigbee) maar die is nergens te vinden (levertijd over een paar weken). Ik heb iig de Aeon Labs Z-Wave stick gekocht voor het Z-Wave gedeelt. Als iemand nog een goede tip heeft voor een Zigbee stick dan hoor ik dat nog graag.
Pagina: 1