Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-06 22:35
Tweakers,
je leest overal dat de Ryzen APU's (en CPU's) baat hebben bij snel geheugen.

Weet iemand hier (heb reeds gezocht op internet maar niets teruggevonden) of je een A320 moederbord kan gebruiken om het geheugen op DDR-3200 te draaien?

Deze moederborden ondersteunen zogezegd geen overclocking en technisch is dit geloof ik wel het geheugen overclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:02
In principe kan dat wel, kijk even op de site van de verkoper welk geheugen getest is (en op wele snelheid).

Voorbeeld: http://www.asrock.com/mb/AMD/A320M-DGS/index.asp#Memory

Staa voldoende 3200MHz setjes in de lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ja dat kan. Ik moet er wel bij zeggen worden dat 3200 in de regel lastig is voor de geheugencontroller voor Ryzen tenzij je duur Samsung B-die geheugen koopt. Dat zijn 3200 C14 setjes die al snel €30 duurder zijn 3200 C16, als het niet meer is.

Raven Ridge APU's zouden Ryzen+ chips zijn. Daarbij hoort waarschijnlijk een betere memory controller die minder problemen heeft met RAM comptabiliteit. Ik heb daar nog geen bewijs voor gezien. Je staat natuurlijk vrij om een 3200 C16 setje te kopen. Het kan alleen zo zijn dat ze niet verder willen dan 3000. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Het gelinkte setje heeft C14. Zou moeten werken dan? (dit is alvast het geheugen dat Guru3D gebruikt heeft bij zijn test: http://www.guru3d.com/art...en_5_2400g_review,19.html

Het zijn best dure spullen dus zou het liefst van de eerste keer goed hebben ;)

EDIT: mag ik er dan van uit gaan dat je geen B350 moederbord nodig hebt om je geheugen aan een andere kloksnelheid te draaien dan de processor?

[ Voor 51% gewijzigd door Dryhte op 21-02-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dryhte schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:02:
Het gelinkte setje heeft C14. Zou moeten werken dan?

Het zijn best dure spullen dus zou het liefst van de eerste keer goed hebben ;)
Dat setje zou perfect moeten werken. ;)
Ik snap alleen niet waarom je dan voor een goedkoop A320 bordje gaat naast dat RAM setje.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Ach ja je kan het maar één keer uitgeven toch? Ik wil niet per sé het goedkoopste moederbord, ik wil er gewoon zeker van zijn dat het gaat doen wat ik wil. En dat moederbord is wat de pc boer voorstelde (alleen kon hij op deze vraag geen antwoord geven)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:02
Dryhte schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:08:
Ach ja je kan het maar één keer uitgeven toch? Ik wil niet per sé het goedkoopste moederbord, ik wil er gewoon zeker van zijn dat het gaat doen wat ik wil. En dat moederbord is wat de pc boer voorstelde (alleen kon hij op deze vraag geen antwoord geven)
het probleem is dat je geen enkele garantie hebt dat het daadwerkelijk op 3200MHz gaat draaien. Als je pech hebt haalt het maar de 3000MHz en heb je €40 voor niks betaald voor dat duurdere setje.

Daarnaast is het maar even afwachten wat de benchmarks zeggen over performanceverschil. Bij de reguliere ryzen zei iedereen ook dat sneller = beter maar daar ging het uiteindelijk om maar zo'n 2% tussen 2666MHz en 3200MHz. Bij de APU zal het waarschijnlijk meer verschil maken maar de vraag is maar hoeveel.

voor zo'n €20 meer heb je een B350 moederbord en kan je wel overclocken, daar haal je waarschijnlijk meer performance winst uit dan dat geheugen van €40 meer.

[ Voor 29% gewijzigd door Philip Ross op 21-02-2018 15:38 ]

• Dryhte
Philip Ross schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:36:
[...]

het probleem is dat je geen enkele garantie hebt dat het daadwerkelijk op 3200MHz gaat draaien. Als je pech hebt haalt het maar de 3000MHz en heb je €40 voor niks betaald voor dat duurdere setje.

Daarnaast is het maar even afwachten wat de benchmarks zeggen over performanceverschil. Bij de reguliere ryzen zei iedereen ook dat sneller = beter maar daar ging het uiteindelijk om maar zo'n 2% tussen 2666MHz en 3200MHz. Bij de APU zal het waarschijnlijk meer verschil maken maar de vraag is maar hoeveel.

voor zo'n €20 meer heb je een B350 moederbord en kan je wel overclocken, daar haal je waarschijnlijk meer performance winst uit dan dat geheugen van €40 meer.
Dank je. Heb ik maar gewoon B350 moederbord met dat g.skill setje besteld en de 2400G ;) voordeel van (allang) geen student meer zijn :*)

Ik denk gewoon dat ik met het beetje games dat ik speel, ruim voldoende zal hebben aan deze APU (momenteel zit er een 7900GS in mijn pc. Daarmee zijn sommige games niet speelbaar (Witcher 2 o.a.). Ik hoop dat het hiermee beter is, en anders komt er misschien toch een gpu bij na verloop van tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forfaxify
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:09
Dryhte schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 15:07:
[...]
Ik denk gewoon dat ik met het beetje games dat ik speel, ruim voldoende zal hebben aan deze APU (momenteel zit er een 7900GS in mijn pc. Daarmee zijn sommige games niet speelbaar (Witcher 2 o.a.). Ik hoop dat het hiermee beter is, en anders komt er misschien toch een gpu bij na verloop van tijd).
Volgens deze link http://gpu.userbenchmark....ce-7900-GS/m401440vsm8541 zou je Vega 11 chip van de APU bijna 3000% sneller zijn. Denk dat Witcher 3 zelfs gespeeld kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Forfaxify schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:44:
[...]

Volgens deze link http://gpu.userbenchmark....ce-7900-GS/m401440vsm8541 zou je Vega 11 chip van de APU bijna 3000% sneller zijn. Denk dat Witcher 3 zelfs gespeeld kan worden :)
Ja die was ik ook al tegengekomen, maar lijkt me een beetje sterk ;)
Pagina: 1