Sociale huurwoning

Pagina: 1
Acties:
  • 2.090 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesthelion
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-08-2021
Hallo allemaal,

Deze zomer trek ik in mijn nieuwe sociale huurwoning (nieuwbouw).
Hier heb ik alleen voor mezelf op gereageerd. Ik zat met mijn inkomen net onder de grens van €22.000
Het plan is dat ik uiteindelijk met mijn vriendin uit Duitsland (daar is ze nog woonachtig) naar deze huurwoning verhuis.

Mijn vraag is nu; kan de wooncorporatie moeilijk gaan doen over de inkomsten omdat ik nu met een tweede persoon het huis in trek?
Ook geld er een regel voor dorpsbinding, ik voldoe daar aan maar zij natuurlijk niet.

De sociale huurwoning is mij al toegewezen, maar kan de wooncorporatie mij vlak voor de verhuizing nog weigeren als ik daar samen met mijn vriendin ga wonen?

Hoor graag van jullie!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 18:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Zou de wooncorporatie jou ook uitzetten wanneer je na een jaar een relatie zou krijgen die bij je intrekt?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De woning is al toegewezen toch? Contract nalezen of daar iets over in staat.
Ik vermoed van niet, en dat de situatie geldt op het moment van tekenen (jij hebt regio-binding en -had toen-niet een te hoog inkomen).

Maar stel je zou er al wonen, dan ben je vrij om meer te verdienen, je vriendin over te laten komen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesthelion
FooLsKi schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:11:
Zou de wooncorporatie jou ook uitzetten wanneer je na een jaar een relatie zou krijgen die bij je intrekt?
Inderdaad natuurlijk niet, maar toch vraag ik het me af omdat dit niet na een jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 18:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

hesthelion schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:14:
[...]

Inderdaad natuurlijk niet, maar toch vraag ik het me af omdat dit niet na een jaar is.
Same difference. Of het nou 10 minuten is nadat je de sleutels hebt ontvangen of 10 jaar na dato.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesthelion
Iva_Bigone schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:14:
De woning is al toegewezen toch? Contract nalezen of daar iets over in staat.
Ik vermoed van niet, en dat de situatie geldt op het moment van tekenen (jij hebt regio-binding en -had toen-niet een te hoog inkomen).

Maar stel je zou er al wonen, dan ben je vrij om meer te verdienen, je vriendin over te laten komen etc.
Oke dus stel dat ik na 1 week wonen mijn vriendin laat inschrijven op het adres, no problemos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
hesthelion schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:17:
[...]

Oke dus stel dat ik na 1 week wonen mijn vriendin laat inschrijven op het adres, no problemos?
Nee waarom zou dat een probleem zijn?
Het is een WBV, niet je moeder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:42
Let wel dat de woningcoorporatie vrij is om de huur te verhogen (na een jaar geloof ik) zodra je meer gaat verdienen (of je ineens twee verdiener bent, in jou geval) daar.
Dit om scheef wonen te voorkomen.
https://www.rijksoverheid...hoging/aanpak-scheefwonen

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesthelion
Iva_Bigone schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:18:
[...]

Nee waarom zou dat een probleem zijn?
Het is een WBV, niet je moeder ;)
Haha oke, heel duidelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat mag, maar zodra zij zich daar inschrijft kan het gebeuren dat de woningbouw je op de maximale huurverhoging gaat zetten.

Bij mijn sociale huurwoning was het destijds zo dat mijn vriendin pas na > 1 jaar op het contract mocht overigens, mocht je haar willen toevoegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesthelion
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:23:
Dat mag, maar zodra zij zich daar inschrijft kan het gebeuren dat de woningbouw je op de maximale huurverhoging gaat zetten.

Bij mijn sociale huurwoning was het destijds zo dat mijn vriendin pas na > 1 jaar op het contract mocht overigens, mocht je haar willen toevoegen.
Een huurverhoging kan ik begrijpen, maar bedoel je dan dat ze pas na 1 jaar bij je in kon wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hesthelion schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:07:
Hallo allemaal,

Deze zomer trek ik in mijn nieuwe sociale huurwoning (nieuwbouw).
Hier heb ik alleen voor mezelf op gereageerd. Ik zat met mijn inkomen net onder de grens van €22.000
Het plan is dat ik uiteindelijk met mijn vriendin uit Duitsland (daar is ze nog woonachtig) naar deze huurwoning verhuis.

Mijn vraag is nu; kan de wooncorporatie moeilijk gaan doen over de inkomsten omdat ik nu met een tweede persoon het huis in trek?
Ook geld er een regel voor dorpsbinding, ik voldoe daar aan maar zij natuurlijk niet.

De sociale huurwoning is mij al toegewezen, maar kan de wooncorporatie mij vlak voor de verhuizing nog weigeren als ik daar samen met mijn vriendin ga wonen?

Hoor graag van jullie!
Nee

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:19

Amphiebietje

In de blubber

Zolang er niet in je huurovereenkomst staat dat de woning maar door 1 persoon permanent mag worden bewoond, zie ik niet echt waarom ze al te erg moeilijk zouden kunnen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
hesthelion schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:26:
[...]

Een huurverhoging kan ik begrijpen, maar bedoel je dan dat ze pas na 1 jaar bij je in kon wonen?
Nee, dat ze pas na 1 jaar mede-huurder kon worden en dus op het contract kon komen te staan.

Meer info over mede-huurderschap

Dit kan wenselijk zijn ivm. bijvoorbeeld overlijden van de originele/hoofd-huurder:
als je vriendin niet op het contract staat en jou overkomt wat heel ergs, moet zij de woning uit...

Ze mag wel direct bij je komen wonen.

[ Voor 12% gewijzigd door 3dfx op 21-02-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 11:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nee ze kunnen je er niet uitzetten natuurlijk. Maar als ze bij jou komt wonen ben je wel een zgn scheefhuurder. Dan kan de corporatie je o.a. grotere huurverhogingen opleggen. Dus de woningcorporatie zelf zal het wel best vinden dat je scheefhuurt want dat betekent uiteindelijk meer inkomsten voor hun en minder risico op wanbetaling. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 21-02-2018 14:38 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesthelion
Bedankt voor al jullie reacties, het is me een heel stuk duidelijker geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hesthelion schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:26:
[...]

Nee dat probeerde ik juist duidelijk te maken. Contract....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Afhankelijk van het huurcontract mag dat gewoon. Mijn vriendin heeft zich toentertijd gewoon ingeschreven bij de gemeente op mijn adres, we hebben het niet eens gemeld bij de woningbouwvereniging. Geen haan die er naar kraaide. Zolang je maar betaald verwacht ik niet dat ze moeilijk doen, scheefhuurder of niet :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:26
Ik heb het zelfde. Mijn vriendin en ik zitten beide met onze inkomen op de grens(mijn vriendin iets meer). Ik had al een eigen woning en aangezien we net een jaar samen waren toen ze een eigen huis kreeg. Wij vonden het destijds beter dat ze minstens een half jaartje alleen ging wonen want dat is goed voor haar. Aangezien mijn huis kleiner, is het de bedoeling dat ik per mei naar haar ga. Ik heb aan de woningbouw gevraagd of ze daar moeilijk over gingen doen als we met 2 inkomens in een sociale huur gingen wonen en ze zeiden van nee.

Woningbouwverenigingen mogen slechts een paar procenten 'extra' er boven gooien per jaar en aangezien we dit als tijdelijk zien ivm over een paar jaar een koophuis kunnen we samen lekker door sparen voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Het ligt geheel aan de woningbouwvereniging en hoe moeilijk zij willen doen. Wist je al dat je eigenlijk daar samen ging wonen of is de relatie pas later tot stand gekomen? Dat maakt natuurlijk verschil, want in het ene geval verzwijg je iets en het andere gaat het leven gewoon door. Zelfde als meer gaan verdienen op het moment van tekenen. Als je dat dan al doet, maar verzwijgt, dan creëer je problemen voor de toekomst.

Over het algemeen denk ik dat het wel los loopt, zolang je blijft betalen en geen gekke dingen doet, zodat ze jou eens door gaan lichten.
Verder wat er hier al gezegd wordt over scheefwonen en een extra huurverhoging per jaar, daar moet je zeker rekening mee houden.

Wat betreft het contract kan het zijn dat je partner niet gelijk daar op komt te staan. Dit om te voorkomen dat je het huis 'doorgeeft' aan iemand anders op een makkelijke manier. Waar ik woon geldt een tijd van 2 jaren voordat je bijgeschreven kan worden op het huurcontract. Gedurende die tijd moet je partner dus onafgebroken ingeschreven staan bij de gemeente en tot die tijd heeft die persoon geen enkele aanspraak op de woning (denk aan overlijden, etc.).

[ Voor 5% gewijzigd door Ex Nunc op 26-02-2018 11:49 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 12:32
DonJunior schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:19:
Let wel dat de woningcoorporatie vrij is om de huur te verhogen (na een jaar geloof ik) zodra je meer gaat verdienen (of je ineens twee verdiener bent, in jou geval) daar.
Dit om scheef wonen te voorkomen.
https://www.rijksoverheid...hoging/aanpak-scheefwonen
Ik vraag mij af; wat is de maximale huurverhoging die ingevoerd mag worden? Op dit moment woont mijn vriendin in sociale huur en ik zit particulier. Mijn huur is dit jaar met 3,9% gestegen en die van haar 1 à 2 %, daarnaast krijgt zij nog huurtoeslag.

Wij denken er over na om samen te gaan wonen in haar woning, maar kunnen niet achter twee zaken komen.
1. Wat gebeurt er met mijn jaren die ik heb opgebouwd op de sociale huur wachtlijst? Vervalt dat per direct omdat ik gebruik maak van sociale huur

2. Wat is de maximale verhoging die de coöperatie mag doorvoeren, nadat bekend is dat we (ver) boven de inkomensgrens van sociale huur zitten? Is dat hetzelfde aan particuliere huur?

(we zijn er van bewust dat de huurtoeslag komt te vervallen).
Sorry als het als topic kaping wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 11:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

CuBras schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:34:
[...]

Ik vraag mij af; wat is de maximale huurverhoging die ingevoerd mag worden? Op dit moment woont mijn vriendin in sociale huur en ik zit particulier. Mijn huur is dit jaar met 3,9% gestegen en die van haar 1 à 2 %, daarnaast krijgt zij nog huurtoeslag.

Wij denken er over na om samen te gaan wonen in haar woning, maar kunnen niet achter twee zaken komen.
1. Wat gebeurt er met mijn jaren die ik heb opgebouwd op de sociale huur wachtlijst? Vervalt dat per direct omdat ik gebruik maak van sociale huur

2. Wat is de maximale verhoging die de coöperatie mag doorvoeren, nadat bekend is dat we (ver) boven de inkomensgrens van sociale huur zitten? Is dat hetzelfde aan particuliere huur?

(we zijn er van bewust dat de huurtoeslag komt te vervallen).
Sorry als het als topic kaping wordt gezien.
Op beide vragen kan je WBV je eenvoudig antwoord geven lijkt me.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57
antwoord verwijderd

[ Voor 86% gewijzigd door ImdaMned op 23-04-2018 20:44 . Reden: tis gewoon te makkelijk om te vinden... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 14:49
Dit is inderdaad topickaping. Laat het topic maar waar het hoort.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.