Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-05 17:20
Beste lezers,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren naar een passende opleiding maar heerst er bij mij enige onduidelijkheid. Mijn vooropleiding is HBO Bedrijfskunde MER, (Bachelor of Business Administration (BBA)).

Zoals te lezen in de titel, oriënteer ik mij in de richting van een Master of Business Administration (MBA), en een Master Bedrijfskunde, Business Administration (MscBA).

Het is voor mij echter erg onduidelijk wat de verschillen tussen bovenstaande opleidingen zijn, ook na verschillende navragen. Daarnaast ben ik erg benieuwd wat de waardevolste opleiding is m.b.t. een managementfunctie.

Graag hoor ik jullie meningen, suggesties en ervaringen. Het wordt enorm gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Dat verschil staat toch vrij helder uitgelegd op de wikipedia-pagina? MBA is in de meeste gevallen een HBO-master en een MSc. is een universitaire graad.

In het kort:

MBA = praktijkgericht (en vaak vrij prijzig qua collegegeld)
MSc. = onderzoeksgericht (reguliere universitaire opleiding)

Persoonlijk zou ik kiezen voor de MSc. Bedrijfskunde en vervolgens een werkgever zoeken die je MBA wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
SandaX schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:05:
Dat verschil staat toch vrij helder uitgelegd op de wikipedia-pagina? MBA is in de meeste gevallen een HBO-master en een MSc. is een universitaire graad.

In het kort:

MBA = praktijkgericht (en vaak vrij prijzig qua collegegeld)
MSc. = onderzoeksgericht (reguliere universitaire opleiding)

Persoonlijk zou ik kiezen voor de MSc. Bedrijfskunde en vervolgens een werkgever zoeken die je MBA wil betalen.
Ik heb het dan meer over de waardering bij een werkgever = welke wordt meer gewaardeerd. Is het normaal om deze twee opleidingen allebei te volgen? Ik meende namelijk dat het gebruikelijk is om er een keuze tussen te maken.

Volgens mij is het daarnaast gebruikelijk om de MBA deeltijds te volgen (2 jaar) en de MscBA voltijds (1 jaar pre-master en 1 jaar reguliere master)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sylex
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-07-2023
MBA is meestal een executive-master (post-master) waarbij een aantal jaren werkervaring nodig is. De meest voor de hand liggende optie voor jou is een MSc business administration. Heb je btw ook ooit over GMAT gehoord? Zo niet, wel belangrijk om even research te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Sylex schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:43:
MBA is meestal een executive-master (post-master) waarbij een aantal jaren werkervaring nodig is. De meest voor de hand liggende optie voor jou is een MSc business administration. Heb je btw ook ooit over GMAT gehoord? Zo niet, wel belangrijk om even research te doen.
^^ dit inderdaad. MBA heb je het meest aan als je ook al wat werkervaring hebt, en zou ik persoonlijk niet meteen na je HBO gaan doen, dan kan je nu beter een reguliere universitaire opleiding volgen.

Internationaal wordt het allebei gewaardeerd, maar wel duidelijk met een verschillende inslag. MBA -> business-/-praktijk-orientatie, netwerk, etc., Msc -> inhoudelijk/technisch.

Maar zonder Msc of werkervaring en wel MBA zou ik als werkgever me afvragen wat je nu precies -kán-.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• WatcherZ
@Sylex @Garyu Bedankt beiden. Wat zijn de meningen over éérst drie jaartjes werken, en daarna te beginnen met een MBA?

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Bij een MBA is het vooral belangrijk waar je deze haalt. Eentje halen aan Neyenrode of RSM wordt door werkgevers heel anders gewaardeerd dan bij NCOI of een HBO-instelling.

• WatcherZ
_vision schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:42:
Bij een MBA is het vooral belangrijk waar je deze haalt. Eentje halen aan Neyenrode of RSM wordt door werkgevers heel anders gewaardeerd dan bij NCOI of een HBO-instelling.
Dat snap ik. Betekend dit ook daadwerkelijk dat een MBA bij bijvoorbeeld NCOI oid niet serieus genomen wordt? De opleiding is wel gewoon geaccrediteerd.

(NB: Ik ben mij gewoon aan het oriënteren dus ik sta open voor alle meningen en suggesties :))

Ik zag deze MBA ook voorbijkomen bij Saxion Deventer, in zowel deeltijd en voltijd. Ervaringen/meningen?

https://www.saxion.nl/stu...iness-administration-mba/
https://www.saxion.nl/stu..._business_administration/

[ Voor 25% gewijzigd door WatcherZ op 22-02-2018 15:35 ]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:15
Eerst 5-10 jaar werkervaring op doen als afdelingsmanager van 100+ man, daarna MBA halen op kosten van het bedrijf en doorgroeien naar Vice President.

Mits je management leuk vind natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
WatcherZ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:52:
[...]

Dat snap ik. Betekend dit ook daadwerkelijk dat een MBA bij bijvoorbeeld NCOI oid niet serieus genomen wordt? De opleiding is wel gewoon geaccrediteerd.

(NB: Ik ben mij gewoon aan het oriënteren dus ik sta open voor alle meningen en suggesties :))

Ik zag deze MBA ook voorbijkomen bij Saxion Deventer, in zowel deeltijd en voltijd. Ervaringen/meningen?

https://www.saxion.nl/stu...iness-administration-mba/
https://www.saxion.nl/stu..._business_administration/
Niet serieus is overdreven, maar het heeft beduidend minder waarde bij werkgevers (zeker corporates).

Een MBA doe je ook vanwege het netwerk. De captains of the industry zullen geen MBA volgen bij Saxion o.i.d., maar worden eerder naar RSM, TIAS of Neyenrode gestuurd. Of als je het heel elite maakt INSEAD of Harvard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhndy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-05 12:47
Ik heb deze twijfel ook gehad. Uiteindelijk gekozen voor de MSc in Management bij de Open Universiteit met een premaster via de haagse hogeschool. Ik kon hierdoor 36 uur per week werken en m'n master halen (2 weken geleden afgestudeerd). Geen spijt van gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
Rhndy schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:32:
Ik heb deze twijfel ook gehad. Uiteindelijk gekozen voor de MSc in Management bij de Open Universiteit met een premaster via de haagse hogeschool. Ik kon hierdoor 36 uur per week werken en m'n master halen (2 weken geleden afgestudeerd). Geen spijt van gehad!
Fijn dat ik niet alleen ben :). In Groningen ben ik inmiddels de volgende studies tegengekomen:

https://www.hanzemasters....ry-business-professional/ (Msc)

https://www.hanzemasters....-business-and-management/ (MBA)

Deze lijken mij allebei goed aan te sluiten. Ervaringen/meningen?
Pagina: 1