Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe toon ik co-ouderschap aan bij de Belastingdienst zonder Co-ouderschapsplan?
...

Context: ik heb over 2015 inkomensafhankelijke combinatiekorting ontvangen bij mijn teruggaaf. Mijn zoon die in februari van dat jaar geboren werd, stond vanaf begin augustus bij mij ingeschreven. In de maanden daarvoor was er sprake van co-ouderschap, oftewel mijn zoon was drie dagen per week bij mij. Volgens de regels had ik dus recht op de korting.

Het probleem: de fiscus heeft aangegeven te willen afwijken van mijn aangifte. Mijn zoon stond geen 6 maanden bij mij ingeschreven en nu moet ik dus het bestaan van het co-ouderschap in de maanden februari t/m juli aannemelijk maken. Er is echter nooit een officieel contract opgesteld omtrent deze regeling. De regeling eindigde ook in augustus, de moeder van mijn kind kwam ook bij mij wonen.
...

Heeft er iemand tips mbt bewijsstukken die ik aan zou kunnen leveren? Wanneer vind de Belastingdienst iets aannemelijk? :/
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haydenen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 19:39
Heb je berichten (whatsapp, SMS, E-mail) uit die periodes waarmee je de afspraak van 3 dagen per week kunt aantonen? Dat kan zowel een gesprek met de moeder van je zoontje zijn, maar bijvoorbeeld ook gesprekken met vrienden, collega's of familie. Of heb je foto's gemaakt op de dagen dat je zoontje bij je was in die periode?

Heb je in die periode structureel uitgaven gedaan? Denk aan kinderkamer, luiers, bonnetjes van voeding?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:43:
Heeft er iemand tips mbt bewijsstukken die ik aan zou kunnen leveren? Wanneer vind de Belastingdienst iets aannemelijk? :/
...
Die vraag kun je natuurlijk prima aan de betreffende inspecteur stellen.

Mijn aangiftes werden na mijn scheiding ook goed gecontroleerd na mijn scheiding en moest wat extra gegevens aanleveren. Ik heb de inspecteur toen als ontzettend vriendelijk en hulpvaardig ervaren. Gewoon even bellen dus. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij is dit nu het zelfde verhaal . ik moet bewijzen dat ik een co ouderschap had in die 3 jaren . gelukkig heb ik vanaf begin af aan alle bonnetjes bewaard en handgeschreven weekopdelingen en appjes en telefoongesprekken met de SVB waarin hun toegeven dat het gaat om een gelijkwaardige ouderschap en een verslag van een mediation gesprek waarin zij toegeeft dat we een co ouderschap hebben. zolang de moeder niet schriftelijk erkend dat het een co ouderschap is zonder dat er een schriftelijk document ligt . is het heel zwaar om iets te bewijzen. omdat vaak een instantie hanteerd dat die overeenkomst er moet zijn en zonder die overeenkomst kunnen hun volgens de wet ook weinig volgens mij . omdat er van uit word gegaan bij een co ouderschap dat je samen goed kan communiceren , dus dat je dit ook overlegd . Bij de SVB is het het zelfde verhaal .hun hebben dit als regel in hun beleid. dus wil de ene ouder niet tekenen , beland dit uiteindelijk zoals bij mij uiteindelijk bij de rechter die de knoop doorhakt.[b]Ondanks dat de SVB toegeeft aan de hand van de bewijzen dat het gaat om een gelijkwaardige ouderschap.[/b]

in jou verhaal begrijp ik dat je nog samen bent met je vriendin. dus kunnen jullie gewoon een document samen opstellen over die tijd en daarbij de weekopdeling in die tijd met datum van co-ouderschap en handtekening en een verklaring . dit moet genoeg zijn voor de belastingdienst.