Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ga een gamesysteem bouwen, maar wacht daarmee nog even tot ik een videokaart voor een enigszins acceptabele prijs kan bemachtigen. Ik mik op een GTX 1080 Ti.

Mijn huidige monitor heeft het echter begeven, en daarom heb ik nu alvast een nieuw beeldscherm nodig. Wat zouden jullie aanraden?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De Dell S2417DG, wat mij op eigenlijk alle aspecten een mooie optie lijkt. Maar ik ben benieuwd: zouden jullie een andere monitor overwegen? Met betrekking tot de maat: veel groter dan 25-26" gaat niet op het bureau passen :)

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-02-2018 18:32)

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Is dit misschien iets?
Het valt binnen je budget is wel alleen 27 inch.

pricewatch: Acer XF270HU Zwart

27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • IPS • 4ms

Geen G-sync maar zoals ook al eerder gezegd werd betaal je daar ook al snel veel meer voor.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Nadeel van die Dell is natuurlijk het TN scherm, maar een verversingsfrequentie van 165HZ en GSync zijn natuurlijk juist wel weer erg fijn om te hebben.

Voor 450 euro kun je op dit moment ook wel een midrange 4K IPS of VA monitor vinden, maar dan wel met slechts 60Hz en zonder Gsync. Met een GTX1080Ti kun je een 4K scherm prima aansturen en 4K biedt natuurlijk een verbluffend scherp beeld. Afhankelijk van of je snelle shooters speelt of bijv. juist RTS games kan die extra eyecandy ten koste van de lagere verversingsfrequentie van 60Hz de moeite waard zijn voor je. Anderzijds is 4K op slechts 24 of 25 inch niet direct optimaal.

Dit jaar komen er naar verwachting ook meer HDR schermen op de markt, maar die kunnen niet allemaal echt HDR weergeven zoals je zou willen (minimaal 600 candela/cm). HDR is voor een futureproof scherm wel echt van toegevoegde waarde tijdens het gamen, maar ook nog behoorlijk duur, dus je zou ook nog een tweedehands FHD-scherm kunnen overwegen om de tussenperiode tot lagere prijzen te overbruggen. Dat laatste is misschien sowieso een goed idee omdat je voor een GTX1080Ti momenteel vele honderden euro's boven de MSRP betaalt - met dank aan de aanhoudende mining gekte. Later dit jaar komt er overigens ook nog een nieuwe GPU-generatie van Nvidia uit.

Wat is het maximale budget dat je in gedachten hebt voor je monitor?

[ Voor 8% gewijzigd door choogen op 21-02-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Choogen, dat is al erg behulpzaam!

Het maximale budget is € 550, en met betrekking tot je game-vraag; ik speel over het algemeen meer RTS and shooters.

Wat zou je in dat geval aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Wanneer je vaker RTS spellen speelt dan shooters, dan is een hoge verversingsfrequentie van minder groot belang. Een gewone 60Hz monitor zou dan in principe volstaan, al zijn er ook mensen die hogere frequenties zelfs bij gewoon desktop gebruik prettig(er) zeggen te vinden.

Naast de resolutie en de verversingsfrequentie kun je verder nog kijken naar welk type scherm je wilt hebben (TN/IPS/VA) en hoe je wil dat je monitor er uit ziet (bijv. met zo dun mogelijke randen of zonder rode gaming accenten) en of de monitor in hoogte verstelbaar is. Gsync is zeker leuk, maar heeft wel tot gevolg dat je monitor er 150-200 euro duurder van wordt. En er zijn niet zoveel monitoren die Gsync aan boord hebben, dus het beperkt je keuze flink (behalve wanneer je toch voor FHD gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad mijn bedoeling om de monitor ook voor werk te gebruiken, en ik las in andere reviews dat anderen de hoge verversingsfrequentie prettig vonden lezen.

Dikke of dunne randen maken mij niet veel uit, maar ik heb liever geen felgekleurde gaming accenten.

Wat betreft TN/IPS/VA, wat zou je aanraden voor desktop en RTS gebruik?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Beowulf65
Is dit misschien iets?
Het valt binnen je budget is wel alleen 27 inch.

pricewatch: Acer XF270HU Zwart

27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • IPS • 4ms

Geen G-sync maar zoals ook al eerder gezegd werd betaal je daar ook al snel veel meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er inderdaad goed uit! Heb je toevallig nog een aanbeveling m.b.t. de verversingsfrequentie als het doel niet is om shooters te spelen?

Anders zou deze Dell ook nog een optie kunnen zijn: https://tweakers.net/pric...rasharp-u2518d-zwart.html, die is alleen qua verversingsfrequentie minder dan de Acer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Mbt een TN, IPS of VA paneel: elke techniek heeft zijn eigen voor-en nadelen. Daar zijn bij wijze van spreken hele bibliotheken over vol geschreven. Begin anders eens hier, onder het kopje Paneeltechniek: https://nl.hardware.info/categorie/8/monitoren/koophulp

Ik kan niet specifiek één techniek aanraden, omdat het toch vaak gaat om wat jij persoonlijk zwaarder vindt wegen (contrast, kijkhoeken, reactietijd, kleurechtheid). Zelf neig ik naar IPS of VA, maar sommige TN schermen kunnen ook heel goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beowulf65
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:57:
Dat ziet er inderdaad goed uit! Heb je toevallig nog een aanbeveling m.b.t. de verversingsfrequentie als het doel niet is om shooters te spelen?

Anders zou deze Dell ook nog een optie kunnen zijn: https://tweakers.net/pric...rasharp-u2518d-zwart.html, die is alleen qua verversingsfrequentie minder dan de Acer.
Als je eenmaal een hoge verversingsfrequentie gewend bent wil je echt nooit meer terug naar 60Hz.
Het verschil tussen bijvoorbeeld 100Hz en 144Hz is niet 1,2,3 te zien maar ook daar geldt van 144Hz naar 100Hz is volgens gebruikers wel merkbaar na een tijdje op 144Hz gegamed te hebben. Uiteindelijk is het je persoonlijke ervaring en wensen dat bepalend moet zijn, mijn taak is niets meer dan opties te geven. Gezien dat je doel een GTX 1080ti is zou de resolutie en verversingsfrequentie van deze 2K Acer hier prima op aansluiten en kan je nog steeds vrijwel alles op high/ultra gaan spelen wat op 4K maar de vraag is.

Ik heb zelf altijd de opstelling gehad om niet beknibbelen op de monitor en geluid daar deze componenten 99% van effectieve gebruik van de PC vertegenwoordigd, hoe vaak kijk jij naar je systeemkast als je aan het surfen of gamen bent? Naar mijn gevoel is 27 inch op 1440p een sweetspot voor een schermformaat voor gamen en ook andere taken als internet, fotobewerking en tekstverwerking. Een IPS heeft ook over het algemeen een betere kleurweergave dan TN panelen waar je profijt van hebt bij foto en videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Choogen en Beowulf65, de Acer XF270HU Zwart lijkt mij helemaal top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Ik heb zelf een DELL S2716DG met 1080ti, niets op aan te merken.

Iedereen die zegt een TN is slecht is net zoiets zeggen als een peugeot is traag (je weet niet of iemand er een 900pk motor onder heeft gemonteerd).

Voor gaming wil je gewoon een snel scherm 144hz sowieso

[ Voor 65% gewijzigd door A87 op 21-02-2018 18:35 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:21
ik zou voor de tn gaan als je veel gamed, ik heb ips geprobeerd maar de pixels zijn zoveel langzamer (4ms vs 1ms merk je echt super goed)

• Beowulf65
@A87 Ik zeg nergens dat TN slecht is maar wat kleurweergave betreft is de algemene consensus dat een IPS net even wat beter is, helemaal met een kwalitatief goede paneel.

@Vlizzjeffrey Ik heb diverse reviews gelezen en bekeken op internet en de algemene consensus is dat
1 ~ 4ms nauwelijks waarneembaar is bij een hoge refreshrate, 5ms of hoger wordt wel over het algemeen afgeraden door vrijwel alle reviewers. Het is en blijft een trade off tussen beeldkwaliteit en response tijd maar het waarneembare verschil in response is te verwaarlozen maar kleurweergave is wel zeer goed waarneembaar. Had je misschien die ervaring op een IPS scherm dat draaide op 60Hz of 75Hz?

• Vlizzjeffrey
Beowulf65 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:33:
@A87 Ik zeg nergens dat TN slecht is maar wat kleurweergave betreft is de algemene consensus dat een IPS net even wat beter is, helemaal met een kwalitatief goede paneel.

@Vlizzjeffrey Ik heb diverse reviews gelezen en bekeken op internet en de algemene consensus is dat
1 ~ 4ms nauwelijks waarneembaar is bij een hoge refreshrate, 5ms of hoger wordt wel over het algemeen afgeraden door vrijwel alle reviewers. Het is en blijft een trade off tussen beeldkwaliteit en response tijd maar het waarneembare verschil in response is te verwaarlozen maar kleurweergave is wel zeer goed waarneembaar. Had je misschien die ervaring op een IPS scherm dat draaide op 60Hz of 75Hz?
op een 144 hz ips scherm vs een 144 tn scherm.
Ik gebruikte al 2 jaar een 144 hz tn scherm, en kocht toen een 144 hz ips scherm.
Bij de tn zijn de pixels veel sneller, dat merk je zeker, vooral in games als CS:GO waar je snel om je heen kijkt, je ziet de pixels als het ware verschijnen, kan je nog zon hoge refresh rate hebben, naar mijn mening is IPS nog niet snel genoeg om concurrentie aan te gaan met TN qua pixelsnelheid.
De kleuren en kijkhoek op de IPS waren wel veel beter uiteraard. De helderheid van de TN kan wel weer veel hoger.

Ligt er dus inderdaad maar aan waar de voorkeur ligt, mooiere kleuren of een sneller scherm

[ Voor 3% gewijzigd door Vlizzjeffrey op 22-02-2018 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Beowulf65 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:33:
IPS heeft geen betere kleuren omdat het ips is, vergelijk eens een 6bit IPS met een 8bit TN.
je conclussie slaat dus helemaal nergens op.
je zegt namelijk weer dat IPS beter is dan TN.

'IPS net even wat beter' Zeg je toch letterlijk. Dit slaat kant nog wal want een IPS is niet altijd beter qua kleur.

[ Voor 27% gewijzigd door A87 op 22-02-2018 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
A87 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:40:
[...]

IPS heeft geen betere kleuren omdat het ips is, vergelijk eens een 6bit IPS met een 8bit TN
Dit is correct, dit komt omdat IPS doorgaans een hogere bits paneel gebruiken, maar een TN met een 8 bits paneel heeft net zulke goede kleuren.
IPS techniek zorgt wel voor betere kijkhoeken dan TN, en nasty IPS Glow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steffeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:42
Het Dell scherm heb ik zelf ook, bevalt erg goed en zou echt nooit meer terug willen naar <144hz, G-sync is zeker wel merkbaar. Speel vooral FPS ( Overwatch e.d. ), dus dat zal het meer opvallen dan bij bijvoorbeeld een RTS game.

Het scherm komt qua kleurwaarden wel erg dichtbij een IPS monitor met de juiste instellingen, mocht je het scherm kopen, volg dan vooral deze guides even ( aangezien je ook een GTX1080 hebt / gaat kopen ).

https://www.reddit.com/r/...ile_calibration_settings/
http://www.tomshardware.c...aming-monitor,4788-2.html

Veel succes met de keuze, het Dell scherm is in ieder geval een goede keuze, maar er zijn natuurlijk meer monitoren! IPS & kijkhoek, sja... jij zit recht voor je scherm en hoevaak kijkt er iemand met je mee?

O ja, ga wel voor 1440p, jouw videokaart hoeft niet eens te zweten op 1080p ; )

[ Voor 5% gewijzigd door steffeh op 22-02-2018 17:27 ]

• Beowulf65
Ik bij mijn keuze voor de pricewatch: Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart onder andere deze video gebruikt:

YouTube: TN vs IPS Monitor Panels (ASUS PG278Q vs ASUS MG279Q)

en deze:

YouTube: IPS vs TN - which gaming monitor panel should you buy?

Toegegeven, ik speel weinig online shooters en meer RPG's en RTS games maar mijn keuze voor een IPS heeft dan ook meer te maken met ander zaken wat ik op de PC doe zoals fotobewerking en multimedia. Ik kwam zelf van een 120Hz iiyama TN paneel dat ook 1ms responsetijd had en heb tot nu totaal geen spijt gehad van mijn keuze voor de IPS. Het blijft uiteindelijk voor iedereen een persoonlijke overweging en keuze voor wat voor een type paneel je uiteindelijk kiest.

Had in januari trouwens een leuke deal voor die monitor, kon het kopen voor € 646,24. ;)

• A87
  • Niet online

A87

edit

[ Voor 248% gewijzigd door A87 op 22-02-2018 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1