Eerst Tweakers, dan shoppen! Bekijk onze selectie van de beste Black Friday deals en voorkom een miskoop door valse kortingen.

Slimmer als je ouder wordt?

Pagina: 1
Acties:

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-11 16:51
Hallo Tweakers,

Even voorstellen, ik ben dus Aviv, 26 jaar en ik heb de afgelopen 3 jaar het gevoel dat ik pas een beetje "tot leven" begin te komen.

Ooit begonnen op de Havo, toen mbo-4, daarna hbo en nu reeds 2 jaar aan het werk. Wellicht ga ik alsnog een Master doen.

Ik ben altijd al iemand geweest met ruime interesses en veel hobby's (van geschiedenis tot techniek, van politiek tot kledingmode, van fotografie tot sport). Mensen denken altijd dat ik heel slim ben omdat ik zoveel weet van zoveel verschillende topics, grote woordenschat heb en foutloos schrijf. Op de lagere school noemde de Juf mij 'een lopende encyclopedie'. Echter ben ik helemaal niet heel veel slimmer dan de gemiddelde Nederlander.

Door mijn concentratieproblemen en voortdurend van mijn omgeving bewust zijn, vond ik studeren heel lastig. Ik was binnen no-time alweer naar buiten aan het kijken en vandaag de dag had ik alweer 10x mijn lock-screen gecheckt op nieuwe berichten.

Naarmate ik ouder word merk ik echter dat ik meer de rust vind. Ik kan ook veel efficiënter studeren en ik heb de essentie veel sneller te pakken dan in mijn hbo-tijd. Zo markeerde ik vaak mijn hele schoolboek met gele stift terwijl ik nu precies weet wat wél en niet relevant is. Ik lijk de context er omheen veel beter te zien waardoor ik zaken ook beter kan onthouden doordat ik de relatie kan leggen. I.p.v. stomweg begrippen onthouden.

Natuurlijk, naarmate je ouder wordt, weet je steeds meer. Maar ik heb het idee dat naarmate ik ouder word, mijn brein beter functioneert. Ik kan beter leren, ik onthou, ik leer sneller.

In tegenstelling tot de stelling "hoe ouder je wordt, hoe lastiger het wordt om nog te gaan studeren".

Wie herkent dit?

Let me share my screen...

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Je doet levenservaring op en die kan je vaak projecteren / gebruiken in de dagelijkse dingen die je doet

Verwijderd

Je leert nu om structuur aan te brengen. Je kan wel heel veel feiten weten, maar je moet juist de structuur begrijpend die de samenhang tussen die feiten vormt. Als je dat weet kan je alle feiten beredeneren. En dat is wat jij nu leert :) Ofwel, je brein krijgt nu de capaciteit om logica aan te brengen om al je kennis te ordenen, waardoor je minder individuele feiten hoeft te onthouden en de feiten die je wel weet veel sneller en makkelijker kan vinden.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:20

Yucon

*broem*

Ik herken het wel. Het is wel prettig moet ik zeggen :)

Deels is het ook dat je leert je leven beter te ordenen (facturen in klappers, mail volgens een systeem in mapjes enzo) waardoor routinedingen makkelijker gaan. Op die manier hou je meer hersencapaciteit over voor de lastigere dingen.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-11 19:10

Dhrax

Prog Lord

Dat je heel veel weet betekend per definitie natuurlijk niet dat je heel slim bent. Vaak word slimheid in verband gebracht met inderdaad de zaken die je aangeeft; houding, gedrag, vocabulaire, algemene kennis.

Dat is ook de reden dat een quiz zoals 'De Slimste Mens' nergens op slaat. Het gaat om kennis en heeft niks met slimheid te maken. Wel een vermakelijk programma overigens :)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Dhrax schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:49:
Het gaat om kennis en heeft niks met slimheid te maken. Wel een vermakelijk programma overigens :)
Dat dus... Zie je op school ook terug: zowel leerlingen met praktijkonderwijs als vwo'ers kunnen een 10 halen voor een leertoets of rekentoets over vaardigheden die ze in de weken ervoor hebben behandeld. Op andere toetsen vallen de eerste kinderen af: inzicht, verbanden leggen, verwerk snelheid, buiten de stof denken, etc. hebben ze meer moeite mee. Inzet en interesse heeft meer invloed op resultaten.

Er zijn kinderen (vaak jongens) die pas op latere leeftijd hun potentieel bereiken omdat ze op jonge leeftijd er nog niet aan toe waren. Betekent niet dat ze slimmer worden, maar dat ze specifieker hersenen en inzet kunnen aansturen

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:09

WCA

Wijsheid is niet hetzelfde als intelligentie of slim zijn ;)

Share and Enjoy!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Om maar eens een grijsgedraaide citaat aan te halen:

Hoe meer je weet, des te beter je beseft hoe weinig je eigenlijk weet...

Het is imho niet zozeer slimheid wat met de jaren komt (of gaat), maar eerder dat je verstandiger wordt. Beter de consequenties van je handelen en beslissingen kunt overzien. :Y

Mooie Plaatjes   

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Jouw verhaal komt mij erg bekend voor. Het is niet dat je slimmer bent geworden omdat het IQ al vastligt bij de geboorte, maar dat je brein volwassen is geworden en dat je meer levenservaring hebt. Sommige mensen zijn sneller volwassen(of denken dat) en hebben eerder een serieus leven met huisje boompje beestje.

Ik ben zelf ook een laatbloeier in dat opzicht.Ik heb zelf ook Havo gedaan en heb daarna nooit gestudeerd, maar altijd gewerkt. Ik ben nu 28 en werk voor het eerst langer dan 2 jaar bij de zelfde werkgever. Sterker nog ik ga via mijn werkgever mij laten omscholen in de ICT. Op mijn werk noemen ze mij ook de wandelende encyclopedie vanwege mijn velen kennis.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

spijkerhoofd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:36:
Jouw verhaal komt mij erg bekend voor. Het is niet dat je slimmer bent geworden omdat het IQ al vastligt bij de geboorte, maar dat je brein volwassen is geworden en dat je meer levenservaring hebt. Sommige mensen zijn sneller volwassen(of denken dat) en hebben eerder een serieus leven met huisje boompje beestje.

Ik ben zelf ook een laatbloeier in dat opzicht.Ik heb zelf ook Havo gedaan en heb daarna nooit gestudeerd, maar altijd gewerkt. Ik ben nu 28 en werk voor het eerst langer dan 2 jaar bij de zelfde werkgever. Sterker nog ik ga via mijn werkgever mij laten omscholen in de ICT. Op mijn werk noemen ze mij ook de wandelende encyclopedie vanwege mijn velen kennis.
Blijf het eigenlijk wel raar vinden dat je IQ 'voor altijd vastligt'. Volgens mij kan hij alleen maar minder worden, nooit meer.
Je kunt jezelf wel trainen om beter te worden in bepaalde dingen (bijv spelletjes, of ook als je steeds dezelfde IQ test zou doen). Maar dit verhoogt niet daadwerkelijk je IQ.
Denk dat als je daar ooit een techniek voor ontdekt, je echt een doorbraak te pakken hebt.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:00

Mad-Matt

TheDoctor#2181

GreNade schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:59:
Wijsheid is niet hetzelfde als intelligentie of slim zijn ;)
Dit is iets wat vaak door elkaar gehaald wordt.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
kevlar01 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:24:
[...]

Blijf het eigenlijk wel raar vinden dat je IQ 'voor altijd vastligt'. Volgens mij kan hij alleen maar minder worden, nooit meer.
Je kunt jezelf wel trainen om beter te worden in bepaalde dingen (bijv spelletjes, of ook als je steeds dezelfde IQ test zou doen). Maar dit verhoogt niet daadwerkelijk je IQ.
Denk dat als je daar ooit een techniek voor ontdekt, je echt een doorbraak te pakken hebt.
Eigenlijk is dat niet zo gek, intelligentie is voor het grootste gedeelte erfelijk bepaald.

• bac0tje
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-10 10:11
@Aviv1 , toevallig een diagnose als ADD of HSP gehad? Dit verhaal komt mij zelf ook erg bekend voor.

• patatman12
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-11 13:19
Grappig, ik herken mezelf hier inderdaad ook in. (25 jaar, man)
Ik merk dat ik inderdaad veel sneller verbanden zie in zaken, en dit dus makkelijker op neem.
Merk ook dat ik vaker een stapje terug kan zetten om het grotere plaatje te zien, en dan dus sneller knelpunten kan vinden.

Merk alleen nog wel dat ik snel afgeleid ben, een oplossing voor mij is om me af te zonderen wanneer dat kan. Op werk bijvoorbeeld werk ik met meerdere mensen op 1 kamer, en zet ik regelmatig een Koptelefoon op om mijn werk geconcentreerd te doen.

Waar ik mezelf nog wel vaak op betrap is de afleiding van een TV of monitor. Op een of andere manier wordt mijn aandacht altijd naar de bewegende beelden toe getrokken. Erg vervelend als ik ergens op bezoek ben en de tv nog aan staat.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04:35

jdh009

FP ProMod
kevlar01 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:24:
[...]

Het idee dat we ons IQ niet kunnen verbeteren is niet alleen onjuist, maar ook nog eens gevaarlijk voor onze educatieve ambities. De manier waarop we kennis classificeren, categoriseren, taxonomiseren en ontsluiten kan worden verbeterd naarmate we ouder worden, en zo kunnen onze IQ-scores zeker toenemen (en dalen, als we onze hersenen niet actief verbeteren!).

Bron: Wikipedia: Intelligence quotient

[ Voor 5% gewijzigd door jdh009 op 22-02-2018 10:33 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jdh009 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:33:
[...]

Het idee dat we ons IQ niet kunnen verbeteren is niet alleen onjuist, maar ook nog eens gevaarlijk voor onze educatieve ambities. De manier waarop we kennis classificeren, categoriseren, taxonomiseren en ontsluiten kan worden verbeterd naarmate we ouder worden, en zo kunnen onze IQ-scores zeker toenemen (en dalen, als we onze hersenen niet actief verbeteren!).

Een betere IQ-score is niet hetzelfde als meer intelligentie.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

jdh009 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:33:
[...]

Wat zegt IQ dan? Ik heb twee IQ-testen gedaan in mijn leven, onder begeleiding van psychologen. De ene gaf 120 aan, de andere (een paar jaar later) 130. Dat zou niet mogelijk moeten zijn, maar toch, ik heb m'n IQ verbeterd van 'begaafd' naar 'hoog-begaafd'. :P Afgezien van een afgeronde HBO-opleiding voelde ik mij niet slimmer, wel zat ik een stuk beter in m'n vel, dat zou die 10 punten kunnen verklaren. Waarschijnlijk gevalletje momentopname.

Als ik je zo lees kun je door je vaardigheden te verbeteren een hogere IQ-score halen. Ben je dan ook slimmer? Of ben je dan vaardiger geworden? Bij een IQ-test die ik deed zaten ook kennis-vragen. Een paar vragen ging over zaken die ik in het voorgaande jaar geleerd had. Had ik de test een jaar eerder gedaan dan had ik een paar vragen 'fout' beantwoord en daarmee mijn IQ-score gedrukt. Ben ik dan slimmer geworden in dat jaar of heb ik meer geleerd?

Overigens ben ik een voorstander van altijd blijven leren, het zit in ieder geval in mijn aard om een taal te leren, vaardigheden, nieuwe sporten, of verdieping van wat ik al kan/weet. Het houd je levend en jong :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:08

LankHoar

Langharig tuig

Jack of traits, master of nothing? :+

Klinkt mij ook wel bekend voor. Niet alleen dat leren nu veel makkelijker gaat, vooral ook dat ik het leuk vind en bijvoorbeeld boeken aan de lopende band uitlees. Misschien heeft het ook te maken met moeten vs mogen. En dat ik vroeger echt last had van ADHD, waar dat nu echt niet meer het geval is.

Ik ben nu ook 26, en kon ik maar even 6-8 jaar terug in de tijd, en toen leven zoals ik nu leef. Maarjah, al doende leert men lijkt me, dus word de toekomst gewoon beter :)

[ Voor 8% gewijzigd door LankHoar op 26-02-2018 15:42 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38

Lulukai

God's gift to women

LankHoar schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:41:

Ik ben nu ook 26, en kon ik maar even 6-8 jaar terug in de tijd, en toen leven zoals ik nu leef. Maarjah, al doende leert men lijkt me, dus word de toekomst gewoon beter :)
Wat zou je dan anders doen?

.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:08

LankHoar

Langharig tuig

Lulukai schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:15:
[...]

Wat zou je dan anders doen?
- Ipv nooit huiswerk maken en nét mijn HAVO diploma halen, om vervolgens na 3 maanden uit mijn Chemie studie te stappen, wel mijn best doen en de universiteit afmaken.
- Zoveel lezen als dat ik nu doe (2-3 boeken per maand), voornamelijk self development.
- Alle geleerde time management, presentatie en andere soft skills die ik nu heb eerder leren en dus ook toepassen.
- Langer thuis wonen en het gespaarde geld investeren voor mijn pensioen (power of compound interest).
- Andere keuzes waarbij ik dingen juist wel gedaan heb nu niet doen.
- Etc.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-11 07:57
BastaRhymez schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:42:
Je doet levenservaring op en die kan je vaak projecteren / gebruiken in de dagelijkse dingen die je doet
Wat je daarnaast merkt is dat je nu weet waar je het voor doet. Ik studeer nu niet omdat het moet van de overheid of papa en mama, of omdat het verwacht wordt door de maatschappij of mijn werkgever. Ik studeer omdat ik het zelf wil, weet waarom ik het doe en wat ik er mee kan. Dat verschil tussen extrinsieke motivatie en intrinsieke motivatie maakt wmb al het verschil.

Memento mori

Pagina: 1