Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Upgraden/vervangen oude PC - GPU/Chipset setup advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik wil graag mijn oude pc gaan vervangen voor iets nieuws. Nu is het alweer een tijd geleden dat ik wat samengesteld heb en merk dat het lastig “kiezen” is. Simpel om even de BB erbij te pakken en blind te kopiëren maar krijg van verschillende kanten verschillend advies. Dus denk laat ik het nog makkelijker maken en nog meer advies vragen  Momenteel heb ik een Gigabyte R9 270 videokaart die ik wil upgraden. Nu twijfel ik alleen over tweedehands (tijdelijk) vs lower-end videokaart in de nieuwe setup.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral wat shooters en wat losse games (CoD – LoL – The Forest etc) op high settings (1080P - 60h)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 600 en 750 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb een Antec silence kast, CoolerMaster (RS700-ACAB-L3 700W)voeding, toetsenbord, muis, SSD, HDD en een monitor (syncmaster p2270).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, memory, moederbord en GPU. Gezien de prijzen voor de GPU’s momenteel en het gene ik wil spelen werd aangeraden een tweedehands 970 (als voorbeeld) te kopen voor nu en eventueel later deze te upgraden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, als ik de BB kijk dan zou ik een AMD kiezen maar kreeg ook een mooie tip van een collega voor een Intel setup (zal ik verderop laten zien).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt, gezien de monitor denk ik dat het niet mega “high end” hoeft te zijn maar koop wel graag goede spullen en speel de spellen soepel op 60 FPS met goeie/mooie performance. Momenteel is het allemaal niet mega soepel met megaveel FPS dips.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Advies over de gekozen oplossing en daarbij vooral het idee om een tweedehands GPU te kopen ipv bijvoorbeeld een 1050Ti. Zelf had ik graag een 1060 6Gb gekozen maar gezien de huidige prijzen is dit misschien niet het “slimst” te doen. Eventueel tips over de AMD vs Intel chipset zijn ook welkom.

Intel setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 176,72€ 176,72
1Asus PRIME Z370-P€ 113,50€ 113,50
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,22

AMD Setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 174,49€ 174,49
1ASRock AB350M Pro4€ 71,-€ 71,-
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,49

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:51
Wat is je huidige build?

LoL heeft niet zoveel nodig en doet het waarschijnlijk nu ook al goed, toch?
The forest heb ik geen ervaring mee maar ik weet wel dat bepaalde CoD titels wel minimaal 10GB ram geheugen nodig hebben om een soepele game ervaring te bieden, dat zou de fps dips kunnen veroorzaken.
Ook als je wat nieuws wilt kopen is 16GB eigenlijk wel een must, met 8GB is het gewoon erg krap.

In vino veritas, in aqua sanitas

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je reactie! Momenteel een oude Intel Core 2 Quad Q9650 en P5Q-Pro moederbord met 8Gb memory. Is allemaal oud dus moet vervangen worden.
Lol loopt wel en is meer om aan te geven welke type spellen ik nu speel. CoD zou op 8Gb moeten kunnen draaien, later uitbreiden naar 16Gb is altijd optie (als prijzen wat gezakt zijn). Waar ik vooral naar op zoek ben is advies Chipset en keuze GPU.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:35
Keuze GPU kan je ook baseren op benchmarks, kijk dan of de texture kwaliteit en fps naar je zin zijn.
In april zou NVIDIA nieuwe GPUs presenteren, de huidige zijn allemaal matig beschikbaar en erg overpriced.
Voor de CPU kan je ook kijken naar benchmarks, maar die zullen minder invloed hebben dan de GPU.

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Hoe oud is je voeding? Als je systeem al wat langer mee gaat zou ik ook deze vervangen. Zonde als je mooie, nieuwe systeem ploft vanwege een oude/defecte voeding

Verwijderd

Topicstarter
@hanvandijk hij is denk 2 a 3 jaar oud. Zal even bekijken of er budget over blijft om deze te vervangen.
Verder misschien nog tips/ideeen CPU (Intel vs AMD) en "zinvol" om 2e hand te kopen vs 1050Ti?

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
mjah zinvol... Een GTX 970 is in 95% van de gevallen sneller dan een gtx 1050ti. (http://gpuboss.com/gpus/G...70-vs-GeForce-GTX-1050-Ti)

Als ik in de prijswatch kijk naar een GTX1050ti in vergelijking met een aanbod op de V&A. (V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G vs pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G dan ontlopen de prijzen elkaar niet zo heel veel. Dan is het puur je gevoel bij de verkoper (persoonlijk zou ik gaan voor de 2e hands gtx970)

wat betreft de CPU (http://cpu.userbenchmark....D-Ryzen-5-1600/3939vs3919)
de i5 is hier gemiddeld 13% sneller, maar door de hogere prijs is die winst eigenlijk teniet gedaan.

Toch zou ik door de hogere single core snelheid eerder voor de i5 8400 kiezen dan de R5 1600. Hyper threading is leuk maar ik denk dat de meeste games hier nog niet voldoende gebruik van maken om er echt veel voordeel uit te halen.

EDIT: houdt er bij de keuze voor een gtx970 wel rekening mee dat deze meer energie verbruikt dan een gtx1050ti. Het zal niet heel veel zijn maar toch

[ Voor 6% gewijzigd door hanvandijk op 21-02-2018 15:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Han,

dank je voor je uitgebreide antwoord, gewaardeerd! Ik neig ook naar de Intel oplossing met daarbij de GTX970. Ik zal Vraag&Aanbod in de gaten houden en even goed naar m'n voeding ook kijken.
Pagina: 1