Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319294

Topicstarter
Vraagje over de DIODER van Ikea, want ik vroeg me af of het mogelijk is om leds apart te schakelen met bv een Raspberry Pi. Wat ik uiteindelijk wil is dat alles rood staat en als je een console aanzet dat dat vak dan groen wordt.

Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik een n00b ben, alleen leer graag 8)

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/dVuqSc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 12:41
Kan je iets duidelijker uitleggen wat je precies wil doen?

Wil je elke LED uit de strip afzonderlijk aansturen? Of elk stripje afzonderlijk?
Wat voor 'console' wil je aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerSteyn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-03 13:52
Als je een of een deel van de ledstrip groen wil maken en een deel rood kan dat volgens mij niet met de DIODER strip van ikea, daarvoor moet je kijken naar een strip die leds apart aan kan sturen (bv een ws2801) in combinatie met een microcontroller (Arduino). Is te doen, maar voor een zoals je het zelf zegt noob kan het best pittig zijn.

Wat je ook kan doen is 4 aparte ledstrips maken die je apart aanstuurt. Dat is een stuk makkelijker denk ik.

(trouwens; je plaatje werkt niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:14
De Dioder van Ikea bestaat uit 4 losse led lampen/strips die op een voeding/controller worden aangesloten. Die voeding zou je gewoon kunnen vervangen voor een arduino en andere elektronica. Vraag wordt dan of het niet goedkoper/makkelijker is gewoon wat losse led strips ergens te kopen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 22:08
Je hebt twee manieren, makkelijk en moeilijk.
Makkelijk (relatief duur)
Je plaatst een Master/slave stekkerdoos met de desbetreffende console in de master. In de slave stekkers doe je de voeding van de LED strip met eigen kleur keuze. Wanneer de console aan gaat gaat de LED strip branden. Dit is echter wel best kostbaar per console.

Moeilijk:
Je neemt een Microcontroller alla Arduino,Nucleo oid, waarbij je RGB strips pakt en hiervoor een RGB LED shield voor bijvoorbeeld de ARDUINO. Vervolgens plaats je ook een aantal stroom sensoren voor 230v. De Arduino programmeer je zo dat als de stroom onder een bepaald plafond is hij de rode strip laat branden, en boven dit plafond de desbetreffende LED strip groen gaat branden. Qua programmering niet moeilijk en als je een klein beetje technisch bent en op een duidelijke manier om hulp vraagt als je er niet uit komt is dit wel te doen. Voordeel? Veel kleuren ledstrips mogelijk, uitbreidbaar, je leert veel, veel goedkoper. Nadeel? een beetje technische kennis nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319294

Topicstarter
nou ik ga stopcontacten met switch maken, dus wanneer ik stroom van een console inschakel dat ie dan van rood naar groen switched en dan zie je alleen groen worden die inderdaad stroom krijgt. Moet ik nog wel los de console aanzetten :) alleen het idee is er!

laat ik onderaan beginnen en wie weet krijg ik het straks wel professionelere gemaakt op de moeilijke manier

Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je zoekt een RGB ledstrip die adresseerbaar is. De WS2812 is de defacto populaire standaard maar geeft heel onrustig beeld en lelijke kleuren. De APA102 doet het een stuk beter qua rust, snelheid en kleurweergave. De SK6812 RGBW heeft ook een wit-kanaal erbij en is qua beeldkwaliteit best aardig voor een goedkope chip. Daarnaast is er nog een kloon van de APA102 die het beter doet dan het origineel maar daar ben ik de naam van vergeten.
Pagina: 1