Dual MoBo

Pagina: 1
Acties:

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:54
Aangezien het toch altijd wel leuk is om te hebben en het onderwerp toch nog wel eens voorbij komt wil ik weer eens een up to date topicje hebben met daarin de verschillende (nieuwe) dual bordjes met voor en nadelen.
Helaas is er in de pricewatch niet in de omschrijving opgenomen of het dual is of niet dus daar kan ik niet zomaar even kijken. Allemaal afgaan zie ik ook niet zitten dus vandaar deze topic.

Zelf wil ik nog wel eens een dual bordje in mijn bezit krijgen. Of het voor AMD of INTEL is maakt mij niet veel uit. Wel de voor en nadelen en welke chipset het gebruikt.

Wie kan mij wat adviseren? Alvast bedankt!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:33
Je hebt hier zelf toch wel ideeën over? Je kan tegewoordig al vrij goedkoop dual gaan; prop twee 733EB's op een 350 piek dual bord en je bent voor 950 piek klaar. Maar dan kan je voor die 950 piek beter een supersnel uniprocessor systeem bouwen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Witlof
Uiteraard heb ik er zelf wel wat ideeën over. Zat te denken aan een Dual P3 of zo doordat de intel's minder warm worden dan de AMD's maar dat gaat waarschijnlijk ook weer veranderen dacht ik.
Verder weet ik niet welke borden er precies dual zijn als ik in de pricewatch kijk.
Abit VP6 is dat wel maar bezit weer een VIA chipset. Had liever iets anders gezien. Teveel onboard hoeft ook niet. Geluid, VGA, modem en nic hoeft in principe ook niet. Misschien wel Raid (IDE) of SCSI onboard.
Als ik deze dingen zo bekijk dan zou ik echt niet weten welke opties ik heb en waar ik dus uit kan kiezen. Als ik alle fabrikanten af moet gaan incl alle moederborden dan gaat er denk ik toch wel wat teveel tijd inzitten.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-08 13:52

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Leuk en aardig, maar dan wel graag in het Mobo-forum :)

Move HA -> PM dus

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Witlof
Op vrijdag 13 juli 2001 20:44 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Leuk en aardig, maar dan wel graag in het Mobo-forum :)

Move HA -> PM dus
Oeps, sorry weekend was al begonnen :+

Maar uh verder hoef ik ook geen 64-bits PCI-sloten of zo.

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Als je geen VIA chipset wilt..waar ik je gelijk in geeft.
kijk
http://www.supermicro.com/product.htm#Intel 815 "Solano" Chipset Based Motherboards
hier eens ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:33
Er zijn redelijk wat chipsets voor dual P!!! gebruik; Intel BX, GX, Camino (820), Carmel (840), VIA Apollo Pro133A en Pro266 (met eventueel DDR) en dan nog de Serverworks chipsets (met en zonder AGP).
Echter, voor normaal gebruik valt er imo wel het één en ander af; de Serverworks zitten op erg dure borden en verlangen registered SDRAM. De i820 is in dual erg slecht verkrijgbaar, net als de i840. Plus er moet RDRAM worden gebruikt (duur duur). BX'en zijn ook niet rijkelijk bezaaid, en ze missen het één en ander (geen 133MHz FSB, AGP4 en nog voorzien van ATA/33). Dat laatste geldt ook voor de nog slechter te krijgen GX. Dus blijven alleen de VIA's over voor huis tuin en keuken gebruik. Ik zou zeggen ga eens wat site's bijlangs zoals 2cpu.com en natuurlijk de site's v.d. fabrikanten om te kijken wat die allemaal hebben. Als je denkt "hee, dat spreekt me wel aan" ga je op zoek naar een review. Alhans, zo doe ik dat ook als ik iets nieuws moet hebben. Zelf lijkt mij zo'n bord als de Supermicro 370DDE wel een leuk ding.
AMD. Tja, daar is nog maar één optie voor; de Thunder K7. Heel mooi bord. Maar met alle benodigdheden (AthlonMP's en speciale voeding) zeker niet de goedkoopste oplossing, maar belangrijker nog, hij moet zich nog bewijzen. Als laatste optie is er nog de Colussa (i860) met P4 Xeon's. Maar dan ben je een klein fortuin kwijt.

Ik ga overigens met opzet voorbij aan de vraag waarom je een dual wil hebben; dat moet je maar helemaal zelf beslissen. Je bent (globaal) bekend met de voor en nadelen neem ik aan.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1