Welke velgen Opel Insignia

Pagina: 1
Acties:

• Insignia11
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-11 17:03
Ik ben even rond aan het kijken voor een nieuwe set zomervelgen voor mijn Insignia Sports Tourer.
De wagen zelf is van 2011.

Ik zou graag een brede set hebben die praktisch gelijk komt met de wielkassen, welke ET & J waarde zou ik dan ongeveer moeten aanhouden?

Ik heb zelf niet zo heel veel ervaring qua velgen en banden, vandaar vraag ik het hier even na. :)

Alvast bedankt.
Mvg.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:24
Als je de originele waarden weet kan je toch de plaats meten en het uitrekenen. Anders ga je naar een defitge bandencentrale :).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Insignia11 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:59:
Ik heb zelf niet zo heel veel ervaring qua velgen en banden, vandaar vraag ik het hier even na.
Ah, het is hier voornamelijk een technisch computer-forum maar fijn dat je je hebt geregistreerd om wat te vragen over jouw auto.

Afhankelijk van de huidige set velgen, heb je zomaar kans dat je custom velgen moet laten maken. Als je ET tever afwijkt van de huidige, ga je je naven zwaarder belasten en/of is de auto "amper" normaal uit te lijnen.

Aangezien het erop lijkt dat je uiteindelijk toch niet zelf gaat klussen aan de auto maar dit bij een beetje garage laat doen, zou ik gewoon even contact zoeken met Profile, bijvoorbeeld, om te bekijken welke velgmaat er nu onder zit en wat er eventueel mogelijk is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:59

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Aangezien we hier idd op een computer forum zitten heb ik in ieder geval een link voor je:
http://www.1010tires.com/Tools/Wheel-Offset-Calculator

J-waarde = inch

[ Voor 6% gewijzigd door Mad-Matt op 21-02-2018 11:35 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Insignia11
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-11 17:03
Bedankt voor de reacties. Ik dacht dat hier ook wel wat over auto's gepraat werd, mijn excuses dan. :D
Ik zal het wel laten uitzoeken door een bandencentrale/garage dan. :)

Mvg.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:59

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Insignia11 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:43:
Bedankt voor de reacties. Ik dacht dat hier ook wel wat over auto's gepraat werd, mijn excuses dan. :D

Mvg.
Beste kan je het zelf bekijken of hier in het Opel-topic vragen.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:10

Metalfreak

Hoije woh!

MAX3400 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:36:
[...]
Afhankelijk van de huidige set velgen, heb je zomaar kans dat je custom velgen moet laten maken.
_O- Da's een goeie... We hebben het hier over een standaard burgerlullen Opel Insignia, het is geen Koenigsegg... Zolang je de juiste ET waarde, breedte, steekmaat enz. gebruikt, is er helemaal niets custom nodig. En die waardes kun je gewoon opvragen, op diverse sites kun je de maten uitzoeken als je je kenteken of automodel invoert.

Als je dus meer naar buiten zou willen komen met de banden, dan zou je in theorie een lagere ET waarde moeten hebben dan je nu hebt of bredere velgen monteren, maar hou ook rekening met je veerweg anders zou je zelfs de wielkasten moeten laten omrollen, maar dat is iets waar ik nooit echt fan van ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Metalfreak op 21-02-2018 13:29 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Maar hoeveel pixels zijn dat? :?

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:24
Klopt, je kan de band op 2 manieren naar buiten laten komen.
Lagere ET waarde en bredere velg.

Ik ga dat voor mijn wagen ook doen, al blijf ik wel ruimschoots in de kast. Het staat gewoon iets netter maar wil binnen de 'veiligheids' marges blijven.

Voor mijn wagen:
Originele 18" velg met 245/45R18 band
ET = 40
Breedte= 8J

Nieuwe 20" velg met 245/35R20 band
ET = 35
Breedte= 8,5J

Dit betekend dat de velg 5mm naar buiten komt, dat is een algemeen aanvaarde waarde zodat je je lagers niet teveel op hun donder geeft.
Breedte is 0,5J breder wat maakt dat deze 1,2cm breder is. Dus in totaal komt de velg 11mm meer naar buiten en 1mm meer naar binnen wat geen problemen geeft qua plaats.

Dingen die je in het oog moet houden zijn ruimte met maximale uitslag van stuur, velg niet voorbij de wielkast zodat je maximaal kunt inveren en dat de band bij de breedte van de velg hoort. Je moet bv geen 205mm band over een 9J velg gaan trekken want die kan eraf rollen...

Ik geloof dat in Nederland spacers toegelaten zijn, op die manier kan je je velg ook naar buiten brengen, bv 15mm. In België waar ik woon mag dat niet, ik zou het ook nooit doen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-11 22:59
Insignia11 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:43:

Mvg.
Dat is ook.. daarom snap ik al die reacties niet zo goed. Erg wordt genoeg geluld over Formule1 en zijn diverse topcis van verschillende automerken etc.. maar dit is dan ineens niet goed.
Echter zoals @Mad-Matt aangeeft zou je dergelijke vragen inzake je Insignia (net als de vragen over je uitlaat) het beste in het daarvoor bestemde topic kunnen plaatsen.

Bijoorbeeld; Het grote Opel topic - Deel 3

Overigens zou ik inderdaad gewoon even langs de lokale Profile rijden en je je vraag daar stellen.
Je kan eventueel ook met spacers aan de slag.. maar of je dat moet willen is een tweede. (niet zo heel lekker voor je assen)

*sowieso

Pagina: 1