Volgens mij is mijn CPU de bottleneck, vervanging gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04-2025
Ik zoek een?
Ik heb een systeem met een i3-6100 en een 4gb sapphire radeon rx480. In GTA V haal ik een gemiddelde van 45 fps met high settings. Het is mij ook opgevallen dat de settings vrij weinig effect hebben op de fps. Het scheelt minder 5 fps tussen medium en high bijvoorbeeld. Anyhow, volgens mij moet de rx480 beter dan dat kunnen toch? Daarom ga ik van uit dat de i3 bottleneckt. Verder zit in het systeem 8gb ddr4 ram en de moederbord is een hm110

Wat is je budget?
ongeveer 100 euro voor een tweedehandsje. Voor dat bedrag kan ik geen nieuwe aanschaffen met betere prestaties dan de i3.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren

Ik zoek dus een tweedehands cpu om meer fps te halen in GTA. Is dat binnen mijn budget realiseerbaar? Zo ja, aan welke cpu's moet ik denken? Er is ruimte om mijn budget met paar tientjes te vertonen als dat meer mogelijkheden geeft.

Is er trouwens een manier om te bevestigen dat ze CPU bottleneckt?

Wat ik wel gezien heb is dat de GPU 100% belast is tijdens GTA maar dr CPU 80-90%, wat ik wel vreemd vond.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke resolutie hebben we het over? Op FHD is 45 fps wel wat aan de lage kant inderdaad. Thermothrottle ook bekeken?

Verder wat betreft je vraag of een upgrade binnen je budget past, wat let je om in de V&A te duiken om te kijken wat een i5 doet?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

• ObiTewodros
br00ky schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:49:
Welke resolutie hebben we het over? Op FHD is 45 fps wel wat aan de lage kant inderdaad. Thermothrottle ook bekeken?

Verder wat betreft je vraag of een upgrade binnen je budget past, wat let je om in de V&A te duiken om te kijken wat een i5 doet?
Inderdaad FHD. Ik heb met msi afterburner getest op thermal throttle, maar dat was niet het geval.

• tweetingsander
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-03-2024
Je kan in de task manager ook de load zien van de CPU, als die constant 100% is het aan te nemen dat dit bottelnekt.

• ObiTewodros
Volgens zo een beetje alle vergelijkingen lijkt de Intel Core i3-8100 beter te zijn dan de i5-6400. Wat op zich ook logisch is aangezien beide quadcores zijn en de i3 hoger geklokt is.

De i3 kost nieuw 107 euro.

Is er dan een goede reden om voor de i5 te gaan?

Die i3 is trouwens ook een stuk sneller dan mijn huidige i3. Mijn stelling dat ik voor mijn budget geen betere CPU kan halen klopt dus blijkbaar niet.

De vraag is: zal ik verbetering zien in fps met de i3-8100?

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
Nee. Want hij zal het niet doen. Socket V2, dus gaat niet werken.

Een i3-8100 is gelijk aan een i5-7400, die weer een upgrade is van een i5-6400. Dus het eerdere advies was prima.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• ObiTewodros
tweetingsander schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:59:
Je kan in de task manager ook de load zien van de CPU, als die constant 100% is het aan te nemen dat dit bottelnekt.
Ik heb niet gekeken via task manager maar wel via msi afterburner en daar heb ik gezien dat de CPU niet 100% belast wordt tijdens het spel.

Is het zo simpel als: geen 100% belasting = geen bottleneck?

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
Wat zegt MSI afterburner dan wel? Heb je toevallig een screenshot?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• ObiTewodros
Nat-Water schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:25:
Wat zegt MSI afterburner dan wel? Heb je toevallig een screenshot?
Geen screenshot van de grafieken helaas maar wel een foto van in game overlay:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1qerh7J.jpg

Ik kan wel vanavond screenshots maken en hier uploaden.

• ObiTewodros
Nat-Water schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:23:
Nee. Want hij zal het niet doen. Socket V2, dus gaat niet werken.

Een i3-8100 is gelijk aan een i5-7400, die weer een upgrade is van een i5-6400. Dus het eerdere advies was prima.
Hmm ok dat is jammer dan. Zal vast een goede reden voor zijn maar de slechte compabiliteit tussen cpu's en moederborden is best wel jammer.

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:48
Heb zelf ook een i3-6100, en een jaar geleden ook tegen dit probleem aangelopen, was wel ietsje anders. Met lage settings haalde ik doorgaans wel 60-70 fps, maar hectische situaties zoals kruispunten zaktte ie onder de 60, wat duidelijk te zien is met een 60hz monitor. Dit was met een gtx750ti (2gb), de cpu staat dikwijls op 100%

Toen naar cdromland gegaan en het voorgelegd, hun zeiden dat het aan de gpu moet liggen. Een gtx1060 gekocht. Nee helpt niet, cpu load was nog hoog en de zelfde fps drops..

Ik heb nog getwijfeld om een i5-6400 of i5-6500 te kopen, maar ik denk niet dat dit een groot verschil gaat maken. De base clocks van die i5’s die ik noem en met turbo zijn niet zo hoog. Die i3 is geklokt op 3.7 ghz, wat best netjes is. En ja met een i5 heb je vier fysieke cores. Persoonlijk denk ik gewoon dat de optimalisatie in de game niet denderend is. Wat nog wel wat hielp was een extra geheugenmodule. Ik had 1x8gb, nu 2x8gb. Dus meer geheugen en meteen dual channel.

• tweetingsander
Is het wel stabiel als je alles op low zet? Een 100% cpu usage hoeft niet perse een bottleneck aan te geven maar het is wel waarschijnlijk op dat punt. Ik draai GTA op een i7 en het is wel erg stabiel. Ik geloof ook dat GTA wel multi threading ondesteunt dus dat helpt zeker wel.

• ObiTewodros
tweetingsander schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:51:
Is het wel stabiel als je alles op low zet? Een 100% cpu usage hoeft niet perse een bottleneck aan te geven maar het is wel waarschijnlijk op dat punt. Ik draai GTA op een i7 en het is wel erg stabiel. Ik geloof ook dat GTA wel multi threading ondesteunt dus dat helpt zeker wel.
Welke GPU gebruik jij?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ObiTewodros Kijk gewoon voor een goede i5 die op je huidige moederbord werkt/past. Dat bedoelt @Hippocampus ook denk ik met de optie die hij aangeeft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb ook even getest met een 290x en 2600k i7, ook met 8gb.

Met bijna alles op very high -> 60fps (capped) in buitengebieden, 45-55 in de stad (online gameplay). MSAA op 2x, en meen shadows, reflections etc wat lager.
CPU gebruik in buitengebieden ca 40-45%, in de stad 50-60%, soms kleine piek daarboven. (quadcore dus, dus met dual zou het erg krap zijn geweest. Wat dat betreft denk ik dat een quad core wel gaat helpen)

Op high scheelde het niet heel veel, net 5fps meer in stad.

let ook op geheugen gebruik, als je wat achtergrondspul hebt draaien kan die 8gb erg snel vol zitten!

• tweetingsander
Toen ik GTA V speelde een Radeon R9 290 tri-x van Sapphire, nu een Asus strix 1080 TI, maar daar heb ik gta V nog niet mee gespeeld.
Pagina: 1