Nieuwe koppeling grijpt plots hoger aan (Ford Focus MK1)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-07 12:40

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Beste Tweakers,

Een week geleden heb ik een nieuwe occasion gekocht. Hierbij werd vermeld dat er een nieuwe koppeling was geïnstalleerd. Bij de proefrit merkte ik inderdaad dat de koppeling vrij direct aangreep zoals je mag verwachten van een nieuwe koppeling.

Na een week / 200km ermee gereden te hebben merkte ik dat de koppeling steeds iets hoger begon aan te grijpen waarbij ik nu op een punt zit dat hij pas bij 3/4 goed aangrijpt. Ook staat het koppelingspedaal een stuk hoger dan het rempedaal.

De koppeling slipt overigens niet. Het lijkt mij sterk dat de koppeling nu al in zo'n korte tijd zo dermate versleten is gezien ik geen koppelingsslijter ben.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

David Regeling schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:37:
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Ik zou even langsrijden bij de verkoper en het euvel aangeven? Neem toch aan dat er toch minstens op de koppeling en de arbeid garantie zit nog afgezien van de "volledige garantie" op de auto als rijdend geheel?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:38:
[...]

Ik zou even langsrijden bij de verkoper en het euvel aangeven? Neem toch aan dat er toch minstens op de koppeling en de arbeid garantie zit nog afgezien van de "volledige garantie" op de auto als rijdend geheel?
Helaas niet. De koppeling is vervangen voor ik de auto heb gekocht. Verder is de auto zonder garantie gekocht het is tenslotte een Focus uit 2001.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 12:08
David Regeling schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:41:
[...]

Helaas niet. De koppeling is vervangen voor ik de auto heb gekocht. Verder is de auto zonder garantie gekocht het is tenslotte een Focus uit 2001.
Dan zou ik even langs de Ford garage gaan om te vragen wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

David Regeling schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:41:
[...]

...het is tenslotte een Focus uit 2001.
Geen idee; als dat ding nog bijna gloednieuw was, 400km op de teller had en voor meer dan 4500 Euro aan jou verkocht is door een BOVAG-garage, heb je er gewoon een bak garantie op. Ik heb raardere auto's hier langs zien komen maar als je inderdaad 100% zeker weet dat er geen garantie op zit, kan allicht een (universele) garage even kijken naar het euvel.

Andersom; het kan ook speling zijn in het pedaal en die kunnen soms nog wel gesteld worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:45:
[...]

Geen idee; als dat ding nog bijna gloednieuw was, 400km op de teller had en voor meer dan 4500 Euro aan jou verkocht is door een BOVAG-garage, heb je er gewoon een bak garantie op. Ik heb raardere auto's hier langs zien komen maar als je inderdaad 100% zeker weet dat er geen garantie op zit, kan allicht een (universele) garage even kijken naar het euvel.

Andersom; het kan ook speling zijn in het pedaal en die kunnen soms nog wel gesteld worden.
De auto is vorige week voor een grote beurt bij een universele garage geweest. Hij had wel de opmerking dat hij niet kon merken dat er een nieuwe koppeling inzat mede door het hoge aangrijpingspunt en dat ze wellicht niet de koppelingscilinder hebben vervangen. Verder hebben wij er niet meer over gesproken gezien de koppeling toen nog ongeveer op de helft aangreep.

Is het mogelijk om een hydraulische koppeling bij te stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50

Stoney3K

Flatsehats!

Heeft de vorige eigenaar een faktuur van de vervangen koppeling? Want anders kan het ook heel goed zijn dat je in de maling bent genomen en er helemaal geen nieuwe koppeling in zit.

Koppeling die niet hapt tot je bijna aan het einde van je pedaal zit is een heel duidelijk teken dat de platen gewoon op zijn, of de nieuwe koppeling is slecht gemonteerd, in dat geval, terug gaan naar de garage met de faktuur die de vorige eigenaar hoort te hebben ;)

Als je wil testen of de koppeling zelf rot is en niet het pedaal: Met een kilometertje of 100 op de snelweg even vol gas intrappen. Dan hoort de auto gelijk te trekken en niet alleen in toeren op te lopen, als dat wel zo is, heb je een slippende koppeling.

Wat het ook nog kan zijn is lucht in de leiding van het koppelingspedaal naar de hoofdcilinder, dat kan ook de hoge pedaalstand verklaren. Focus deelt zijn hydraulische systeem tussen de koppeling en de remmen, dus begin eerst eens met remvloeistof bijvullen en het remsysteem ontluchten.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 21-02-2018 08:56 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Stoney3K schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:54:
Heeft de vorige eigenaar een faktuur van de vervangen koppeling? Want anders kan het ook heel goed zijn dat je in de maling bent genomen en er helemaal geen nieuwe koppeling in zit.

Koppeling die niet hapt tot je bijna aan het einde van je pedaal zit is een heel duidelijk teken dat de platen gewoon op zijn, of de nieuwe koppeling is slecht gemonteerd, in dat geval, terug gaan naar de garage met de faktuur die de vorige eigenaar hoort te hebben ;)

Als je wil testen of de koppeling zelf rot is en niet het pedaal: Met een kilometertje of 100 op de snelweg even vol gas intrappen. Dan hoort de auto gelijk te trekken en niet alleen in toeren op te lopen, als dat wel zo is, heb je een slippende koppeling.

Wat het ook nog kan zijn is lucht in de leiding van het koppelingspedaal naar de hoofdcilinder, dat kan ook de hoge pedaalstand verklaren. Focus deelt zijn hydraulische systeem tussen de koppeling en de remmen, dus begin eerst eens met remvloeistof bijvullen en het remsysteem ontluchten.
Zoals ik al zei slipt de koppeling gelukkig niet en schiet het toerental niet onevenredig omhoog bij vol gas in de zwaarste versnelling. Het zou goed kunnen dat er wellicht toch geen nieuwe koppeling inzit maar zo voelde het wel bij de eerste proefrit. Helaas heb ik ook geen factuur gezien van de koppeling maar dit kwam omdat de garage (waar ik hem kocht) dit zelf een half jaar geleden heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-07 14:15
MK1 heeft denk ik gewoon een mechanische koppeling, bij t vervangen misschien opnieuw afgesteld en niet geborgd waardoor hij nu verloopt? even na laten kijken dus

wat is de KM stand?

[ Voor 6% gewijzigd door Reloader op 21-02-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Reloader schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:05:
MK1 heeft denk ik gewoon een mechanische koppeling, bij t vervangen misschien opnieuw afgesteld en niet geborgd waardoor hij nu verloopt? even na laten kijken dus

wat is de KM stand?
Stand is nu 214.200KM. Zover ik heb begrepen heeft de Focus een hydraulische koppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-07 14:15
David Regeling schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:10:
[...]

Stand is nu 214.200KM. Zover ik heb begrepen heeft de Focus een hydraulische koppeling.
Hmm :) misschien is het dan een lekkende koppelings of hulp koppelingscilinder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Reloader schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:13:
[...]

Hmm :) misschien is het dan een lekkende koppelings of hulp koppelingscilinder
Hier heb ik ook aan gedacht maar blijkbaar is er geen lekkage zichtbaar en zover ik begrepen heb zou de koppeling dan juist erg laag oppakken / het pedaal onderin blijven hangen terwijl het pedaal gewoon goed aanvoelt alleen grijpt hij vrij hoog aan zoals ik dat uit eerdere Focussen gewend ben waarbij er nog een originele koppeling zat na 200dkm.

Ik blijf het juist vreemd vinden dat de stand van het aangrijpen in zo'n korte tijd veranderd is. Wellicht zat er nog lucht in het systeem en is dat tijdens het rijden steeds minder geworden?

[ Voor 14% gewijzigd door D33F op 21-02-2018 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-07 05:05
Kan zijn dat ik er naast zit, maar volgens mij heeft een Focus MK1 een koppelingskabel die wel versteld kan worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14

Yucon

*broem*

Dit is wel verhelderend;
Check the reservoir for the clutch fluid . If it's low, fill it, and then pump the clutch pedal several times to restore the hydraulic pressure in the line. The reservoir is located on the left side of the engine bay, not far from the firewall . Bleed the clutch system if filling the reservoir didn't work. As the system is hydraulic, air bubbles in the line can affect the clutch's performance. Fill the tank with clutch fluid, pressurize it, open the bleed valve that's located on the cylinder near the left side. Pumping the pedel pushes the old clutch fluid and replaces it with new fluid.

You can adjust the height of the clutch pedal in your Ford Focus by looking beneath the dash to the top of the pedal. There's a knob on the pedal that you can loosen with an Allen wrench. Change the height of the pedal, test it out, and then retighten the knob on the clutch pedal. Look to the master cylinder and the slave cylinder next.

If these are leaking, this might be the cause of the clutch problems you are experiencing in your Ford Focus. The slave cylinder is located near the clutch housing, on the left. Examine the pressure plate and flywheel which is located inside the clutch housing. As the clutch works due to friction, the flywheel and the pressure plate can wear over time, and no amount of adjustment or refilling of the reservoir will work.
Bron: https://www.ifixit.com/An...h+adustment+on+ford+focus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-07 14:54
David Regeling schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:59:
[...]

Zoals ik al zei slipt de koppeling gelukkig niet en schiet het toerental niet onevenredig omhoog bij vol gas in de zwaarste versnelling. Het zou goed kunnen dat er wellicht toch geen nieuwe koppeling inzit maar zo voelde het wel bij de eerste proefrit. Helaas heb ik ook geen factuur gezien van de koppeling maar dit kwam omdat de garage (waar ik hem kocht) dit zelf een half jaar geleden heeft gedaan.
Misschien een beetje mierenn**ken, maar de grootste krachten komen juist in de laagste versnelling op de koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Hmm ok handig om te weten. Wellicht toch eens het pedaal bijstellen :) Aan de andere kant ben ik gewend om met een vrij hoge koppeling te rijden maar ik vroeg mij dus af of er misschien wat mis wat met de koppeling.

Verder heeft de auto na de koppelingswissel ook een half jaar stilgestaan en dan lijkt het mij niet gek dat er wat lucht in het systeem is gekomen o.i.d.

In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor zijn tips en reacties.

Pagina: 1