Game van mijn hdd afgehaald, opeens hele schrijf gewiped...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sonnemans
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-12-2025
Hoi

Mijn vraag
Ik heb terwijl ik een game aan het doen was een andere game van mijn harde schrijf gehaald. opeens was daarna echter in een keer mijn hele schrijf leeg.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een ssd waarvanaf ik mijn OS (windows 10) draai en een tb schrijf waar mijn grotere games op staan/stonden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb de pc al meerder keren opnieuw opgestart, en gekeken of er opties te vinden zijn via windows zelf, maar ik sta echt voor een enorm raadsel. Ik sloot het ene spel af om het andere op te starten, en toen moest ik rainbow six siege opeens opnieuw instaleren volgens steam (terwijl hij dus wel geinstaleerd stond. rare zaak... Gelukkig had ik de meeste belangrijke fotos en bestanden op mijn ssd (overweeg nu ook sterk nog een extra speciale data ssd aanteschaffen voor belangrijke data)

Alle reacties

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-12-2025
Een data ssd? Lijkt me overdreven duur, een usb stick, sdkaart of backupcloud volstaat niet?

[ Voor 11% gewijzigd door anessie op 21-02-2018 00:11 ]

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08-2025
Niet per ongeluk een mapje te hoog geselecteerd en toen op delete gedrukt?
Al gekeken of er per ongeluk een andere schijfletter aan je schijf is gehangen?
Of dat de schijfletter aan een andere partitie is gaan hangen? (erg onwaarschijnlijk deze twee trouwens, maar je weet het nooit).

Je zou eens kunnen kijken met een programmatje als Recuva om te kijken of die nog wel informatie van de HDD kan terugvinden.
Ook zou je eens even moeten kijken naar de SMART waardes van de schijf, om er zeker van te zijn dat deze nog goed is. (staan genoeg guides hier op tweakers over hoe je SMART waardes kunt uitlezen)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je geen vreemde hardware bug of software bug gekregen hebt met een foutcode, denk bluescreen of een melding dat je moest formatteren, dan ben ik er van overtuigd dat je zelf perongeluk je schijf leeg gehaald hebt.

Je kunt proberen met iets zoals 'restoration.exe' een restoratietool te scannen of je nog iets kan terughalen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Harde schijven zijn natuurlijk nooit vanzelf ineens leeg, maar op dit moment is het vooral raden wat er aan de hand is. Om je te kunnen helpen zou het goed zijn als je iets meer informatie geeft:

- Wat voor HDD gaat het om? Merk, typenr, etc.

- Wat deed je precies toen de HDD "opeens" leeg was? Je schrijft "andere game van mijn harde schrijf gehaald", maar wat bedoel je daarmee? Heb je de folder weggegooid, heb je de uninstaller gedraaid, heb je de game via steam verwijderd, etc...

- Zie je de schijf nog wel in Windows Explorer? En heeft die nog de juiste grootte?

- Post de SMART gegevens van je HDD eens (in te zien met bijv. CrystalDiskInfo)

- Als je mogelijk data wilt recoveren, ga dan vooral -geen- willekeurige recovery tools draaien op dit moment, maar maak een volledige bit-for-bit kloon van de schijf op een andere disk en kijk of je daar tools op los kunt laten (hier heb je dus wel nog 1 schijf van minimaal dezelfde grote voor nodig, liefst 2).

- Als er geen data is die je wilt recoveren, dan zou ik gewoon checken of de schijf nog in orde is (CrystalDiskInfo + een fysieke check mbv chkdsk of meer fancy tool) en als die geen problemen vinden, gewoon je games opnieuw installeren...

Wat betreft je data, beter dan die op een aparte schijf zetten, is zorgen dat je een goede, regelmatige backup ervan hebt (evt naar cloud, mits die niet realtime synced).

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Yucon

*broem*

Heb je wel op delete gedrukt? Of was het via een uninstall optie?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:59
sonnemans schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 00:08:
Gelukkig had ik de meeste belangrijke fotos en bestanden op mijn ssd (overweeg nu ook sterk nog een extra speciale data ssd aanteschaffen voor belangrijke data)
Ook gelijk een backup regelen, als dit een gelukkig situatie was. ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1