Asus Strix 980 ti heeft een te hoge 'standaard' boostclock

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-10 16:09

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Nou hoi allemaal, relatief korte vraag:

Ik heb een ASUS Strix 980 ti gekocht van een medetweaker. Leuke boel. Knal 'm in m'n pc, niets aan de hand totdat er een wilde benchmark voorbijkwam. Lekker crashen. Andere drivers, nog steeds crashen. Met MSI afterburner alles downclocken, Power draw mag helaas niet hoger dan 100%, noch mag ik met de voltages prutsen. Jsmmer. Core/memory clock naar beneden. Memory clock bleek het probleem niet te zijn. Core boost clock kan slecht 90MHz naar beneden, maar het blijkt dat ie dan nog steeds 10MHz boven de eigenlijk boost clock draait (1327 vs 1317)
De Core clock staat dus standaard 100MHz te hoog. Iemand een idee waar dit door kan komen? Is dit een gevalletje 'Vorige eigenaar heeft er een andere bios op gezet' of is dit een ander probleem? Aangezien ik nog geen manier heb om het voltage op te krikken (Ik mag de voltages en power draw niet instellen, iemand een idee waar dat aan ligt?)
Vraag is dus: Is dit een biosgerelateerd probleem, of is er ergens een stomme setting die hier intuïtief geen verband mee houdt?

Suggestie: Een mining bios?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Een 980 ti
Ryzen spul
Wat DDR4
Een prima 620 Watt voeding (Zo'n M12II Evo)
...

Wat ik al gevonden:
Een aanbieding bij de Jumbo
Standaard Boost Clock is te hoog
Deze is niet stabiel op stock voltage
Ik ksn voltage nog power draw instellen

of geprobeerd heb:
Opnieuw opstarten
Andere drivers
Extra PCI-E kabel vanaf m'n voeding
Downclocken ter controle
Nog wat dingen die ik al vergeten ben

Excuses voor eventuele spelfouten hier en daar. Ik kan een stuk van het typeveld niet zien omdat een deel van m'n telefoonscherm geen zin meer heeft.
Tevens excuses voor m'n crue taalgebruik. Het isnlaat en ik ben cynisch. Geen zorgen, hoe droog het er ook kan staan, ik weet dondersgoed wat er aan de hand is, maar heb geen enkel verstand van waar het me naartoe stuurt, dus dan maar vragen :)

Hopelijk weet iemand meer!

Robin

Dit is geen handtekening

Beste antwoord (via Higaphix op 26-02-2018 19:17)

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Hoi Robin,

De GTX 980Ti (en andere nvidia kaarten van deze generatie) heeft geen vaste boost clock maar één die wordt bepaalt door nVidia GPU boost 2.0 (http://www.nvidia.in/object/nvidia-gpu-boost-2-in.html). De opgegeven waarde lijkt dan ook eerder een minimum te zijn.

Zelf heb ik hier een GTX980Ti welke zelf tot 1447MHz boost zonder software en/of bios aanpassingen, dit is normaal gedag. Gezien je problemen met het aanpassen van de PL en voltages raad ik je aan de ASUS GPU Tweak 2 software te proberen. Echter lijkt het er mij eerder op dat iemand je een defecte kaart verkocht heeft.

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Hoi Robin,

De GTX 980Ti (en andere nvidia kaarten van deze generatie) heeft geen vaste boost clock maar één die wordt bepaalt door nVidia GPU boost 2.0 (http://www.nvidia.in/object/nvidia-gpu-boost-2-in.html). De opgegeven waarde lijkt dan ook eerder een minimum te zijn.

Zelf heb ik hier een GTX980Ti welke zelf tot 1447MHz boost zonder software en/of bios aanpassingen, dit is normaal gedag. Gezien je problemen met het aanpassen van de PL en voltages raad ik je aan de ASUS GPU Tweak 2 software te proberen. Echter lijkt het er mij eerder op dat iemand je een defecte kaart verkocht heeft.

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 09:24
dit varieert per kaart idd, en een miningbios zal ef al helemaal niet voor zorgen dat je de voltage niet kan veranderen, eerder andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Ondertussen ASUS GPUTweak aangeslingerd.
Deze geeft echter andere waarden 'standaard' waarden aan van onder andere 1295MHz voor de Core Clock

Echter als il OCCT weer instel op een stresstesr trekt deze de videokaart gewoon weer naar 1417MHz. De profielen lijken dus niet veel te doen, want er wordt niet nasr geluisterd :P

Na opnieuw opstarten lijkt er wel geluisterd te eorden naar de profielen, als klopt het nog njet helemaal (100MHz te laag)

Edit: Er wordt totaal niet naar de profiles geluisterd, maar de kaart draait nu wel goed met een core clock van 1190 en een memory clock van 7250. Instellen heeft geen zin, want het verandert nirts...

Nog een edit: Always 3D Clock aanzetten zorgt ervoor dat de 980 ti wel luistert, Echter moet ik in GPUTweak de Boost Clock op 1214 zetten, en dan draait de kaart op 1327/1340. Wel stabiel moet ik opmerken. Is er iets wat die offset kan veroorzaken? Het lijkt dus alsof de kaart de hele tijd simpelweg veeeeel te hoog geklokt was?

Nog een edit: De Boost Clock instellen lijkt wonky te zijn. Ik zet er 10 MHz bij maar hij springt meteen 50 MHz omhoog. Hee; tricky dus. De kaart trekt echter wel 1360MHz, althans, dat zegt GPUTweak. Van 1221 naar 1226 zet de Boost Clock van 1360 naar 1378... :/

Allemaal een apart zaakje. ECPOWERS mikte op een defecte kaart, maar dan zou er meer aan de hand zijn lijkt me. Ik ga het niet uitsluiten. Irmand die meer suggesties heeft na deze informatie?

[ Voor 38% gewijzigd door Higaphix op 21-02-2018 09:03 ]

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-10 15:39
Er word in de bios wel degelijk aangegeven welke boost en base clock hij heeft.

Het lijkt wel een gevalletje andere bios.
Kijk eens met GPU-Z welke verzie bios er in zit en vergelijk dit eens met deze site:https://www.techpowerup.c...rer=Asus&model=GTX+980+Ti
Als je 'lookup' gebruikt bij GPU-Z kom je bij je info van je kaart met de base gegevens.
Vergelijk deze eens met je waarder in GPU-Z.

Bij elke bios staat bij details wat hij voor waardes heeft.

Mogelijk kan je er zelf een andere bios op zetten met lagere clocks.

edit: Als ik jou boost clock bekijk lijkt het dat er een Matrix Platinum bios op zit.
Dus niet de Strix bios. De Matrix Platinum heeft namelijk als enige een boost van 1316 Mhz

[ Voor 26% gewijzigd door SpiriTNL op 21-02-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
https://kek.gg/i/7BpLmw.gif
https://kek.gg/i/6Nc2Ww.png
https://kek.gg/i/6JM_j.png
https://kek.gg/i/46CMfM.png

Het lijkt me gewoon de Strix OC bios, de nummers komen overeen, wat ik niet begrijp is waarom de waardes zo afwijken van de instellingen?

In de laatste afbeelding is te zien hoe de kaart doorschiet naar 1418MHz, en daar vervolgens blijft (waarschijnlijk incorrect uitlezen omdat de kaart tijdens benchmarken meteen crasht)

[ Voor 32% gewijzigd door Higaphix op 21-02-2018 10:53 ]

Dit is geen handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
Higaphix schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:50:
https://kek.gg/i/7BpLmw.gif
https://kek.gg/i/6Nc2Ww.png
https://kek.gg/i/6JM_j.png
https://kek.gg/i/46CMfM.png

Het lijkt me gewoon de Strix OC bios, de nummers komen overeen, wat ik niet begrijp is waarom de waardes zo afwijken van de instellingen?

In de laatste afbeelding is te zien hoe de kaart doorschiet naar 1418MHz, en daar vervolgens blijft (waarschijnlijk incorrect uitlezen omdat de kaart tijdens benchmarken meteen crasht)
Als je een gewone hebt en geen OC is het duidelijk, waarom de waardes zo afwijken is omdat er een OC bios op een gewone kaart zit.
De software ziet een gewone (device id nummer) en geeft meteen de waardes aan hoe die nu zijn, dus hoger als normaal. Vandaar de standaard 119% gpu speed.
Wat ik denk is dat de software de boost ook nog eens met ongeveer 19% omhoog gooit, dat zal dan ruim boven de max komen.

Ik denk dat dit een gevalletje te ver overclocken is met verkeerde bios waar de software niet mee overweg kan.

EDIT: wat gebeurd er als je de asus software verwijderd en dan de bench draaid.
Laat dan GPU-Z eens een log bijhouden.
Kan best zijn dat de asus software hier zwaar de fout in gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door SpiriTNL op 21-02-2018 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
De grap is dus dat de videokaart wel een oc variant is. Ik had de software er juist bij gepakt omdat de videokaart bleek te crashen. Ik zal de gpuz logs vanmiddag gaan uitproberen, dan volgt er meer!

Dit is geen handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
Higaphix schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:32:
De grap is dus dat de videokaart wel een oc variant is. Ik had de software er juist bij gepakt omdat de videokaart bleek te crashen. Ik zal de gpuz logs vanmiddag gaan uitproberen, dan volgt er meer!
Dan mag je vergeten wat ik heb verteld, ik ging er vanuit dat je een gewone had.

Ik kijk nu ff bij mijn kaart, een GTX 1070, en die word ook hoger geclocked als de boost waardes.
Mijn kaart gaat 150 Mhz hoger dan ingesteld.

Dus blijkbaar is de software van Nvidia zelf hier verantwoordelijk voor.
Dus wat ECP0WERS aangeeft.

Dan lijkt het er op dat de kaart niet goed is, maar ik vind de boost van 1418 Mhz wel erg hoog voor deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
SpiriTNL schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:57:
[...]

Dan mag je vergeten wat ik heb verteld, ik ging er vanuit dat je een gewone had.

Ik kijk nu ff bij mijn kaart, een GTX 1070, en die word ook hoger geclocked als de boost waardes.
Mijn kaart gaat 150 Mhz hoger dan ingesteld.

Dus blijkbaar is de software van Nvidia zelf hier verantwoordelijk voor.
Dus wat ECP0WERS aangeeft.

Dan lijkt het er op dat de kaart niet goed is, maar ik vind de boost van 1418 Mhz wel erg hoog voor deze kaart.
Het hangt en enorm vanaf hoe goed de chip zelf is, de temperatuur en het huidige verbruik. Mijne doet stock 1447MHz dus 1418MHz is imo niet erg raar.

Als de kaart op lagere clocks wel stabiel is zou je de bios ietswat kunnen aanpassen zodat de boost bins wat lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Hallo,

Allemaal bedankt voor de hulp, maar ik heb de kaart terug mogen brengen bij de oorspronkelijke eigenaar, die er verder niet moeilijk over deed. (Slechte gedachte geeft iets in, maar dat laat ik maar voorbijgaan)
Allemaal goed afgelopen, ik kijk nu rustig verder naar een ander videokaartje! :D

Robin

Dit is geen handtekening

Pagina: 1