Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Parkeren woonerf grote auto, bekrast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Tomaatjeh6676
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 04-04-2018
Hoi,
Vanavond heeft mijn moeder de auto meegenomen naar haar werk om vervolgens terug te komen bij onze bekraste stationwagen.

De situatie is als volgt:
- De parkeerplekken zijn vrij krap, en de auto is relatief breed.
- Ze heeft de auto op een hoekje geparkeerd, extra ver naar rechts om zo veel mogelijk ruimte tussen een eventuele buurman aan de linkerkant te laten.
- Het hoekje wordt afgebakend door een muurtje van ca. 30cm hoog, zo hoog dat je je deur niet open zou kunnen maken.
- Door extra naar rechts te gaan heeft ze een (niet officieel-) "paadje" ietwat smaller gemaakt.

Ze kwam terug bij de auto en er zitten meerdere krassen over de volledige rechterzijde van de auto, van voorwiel tot achterwiel. (Naderhand met autopoets weg geprobeerd te halen, maar sommige delen van de kras zijn daar te diep voor.)
Terwijl ze naar de beschadiging staat te kijken schreeuwt een man uit de aanliggende flat "Als je de volgende keer schadevrij weg wilt rijden, moet je je auto normaal neerzetten!", dit is tevens de vermoedelijke dader (heeft lopen wachten tot mijn moeder terugkwam van haar werk)

De vraag is nu eigenlijk:
Hebben wij, juridisch gezien, enige mogelijkheid om deze schade vergoed te krijgen? Wij zijn hoe dan ook van plan melding te maken bij de politie van vandalisme.
Het is niet zo dat we deze man van leed willen voorzien, maar de auto is nog erg nieuw en het is dan ook zonde dat er een kras in de metallic lak zit.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• The_BoKKoMasteR
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 03:46
Nee, geen bewijs.

I53570K 16GB Z77-GA35 HD7950 (en nog een zooi HDD's)

• kzin
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Heeft je moeder een all-risk verzekering? Dan kan ze daar de schade claimen.
Verder: Je kunt aangifte doen bij de politie, maar pas op om iemand te beschuldigen zonder bewijs, Het kan ook zijn dat de betreffende man alleen heeft gezien wat er is gebeurd. Het wordt dus waarschijnlijk een pro forma aangifte voor de verzekering.

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Als je niet weet wie de dader is en je hebt getuigen die willen bevestigen dat de auto voordien schadevrij was, dan kan je aangifte doen en met die aangifte aankloppen bij het waarborgfonds. Dat gaat dan in principe buiten je verzekering om (dus geen impact op schadevrije jaren of no-claim), al kan de verzekering wel een bemiddelende rol spelen. Je hebt daarnaast een eigen risico van ik dacht 150 euro.

Ben wel benieuwd wat voor monster van een stationwagen dat dan is, die zo breed en groot is dat parkeerplaatsen te klein zijn en anderen er kennelijk aanstoot aan nemen. Categorie VW Amarok/Dodge RAM?

spone wijzigde deze reactie 20-02-2018 22:39 (20%)

iMac 27" 2017 5K | i5-7600K 3.8 GHz | 40GB | Radeon Pro 580 8GB | 1TB SSD | OS X Mojave

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
quote:
spone schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:38:
Als je niet weet wie de dader is en je hebt getuigen die willen bevestigen dat de auto voordien schadevrij was, dan kan je aangifte doen en met die aangifte aankloppen bij het waarborgfonds. Dat gaat dan in principe buiten je verzekering om (dus geen impact op schadevrije jaren of no-claim), al kan de verzekering wel een bemiddelende rol spelen. Je hebt daarnaast een eigen risico van ik dacht 150 euro.
Waarborgfonds is alleen als je schade hebt door een ander motorvoertuig:
quote:
Wat wordt NIET door ons vergoed?
Voor een aantal schades kunt u niet bij ons terecht.

Schade door:

- vandalisme (bekrassen, banden leksteken, aftrappen van een spiegel)
- brandstichting of vuurwerk
- storm en natuurgeweld
- diefstal en of inbraak

Het kan wel zijn dat dit soort schades onder de dekking van uw eigen verzekering valt. Neemt u in dat geval contact op met uw eigen verzekeraar.
https://waarborgfonds.vereende.nl/vragen-over-schade

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:35
quote:
Tomaatjeh6676 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:20:
Terwijl ze naar de beschadiging staat te kijken schreeuwt een man uit de aanliggende flat "Als je de volgende keer schadevrij weg wilt rijden, moet je je auto normaal neerzetten!", dit is tevens de vermoedelijke dader (heeft lopen wachten tot mijn moeder terugkwam van haar werk)
Is misschien ook maar een nieuwsgierige buurman die heeft staan toekijken hoe de bewoner van 3 huizen verderop nog maar nét zijn of haar rollator tussen de auto en het muurtje door geperst kreeg.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

quote:
spone schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:38:
Nope, waarborgfonds deed dat vroeger wel maar tegenwoordig niet meer. Kostte ze vermoedelijk teveel aan leaserijders die simpelweg aangifte deden als er een kras op zat en waarborgfonds mocht dekken.
quote:
Ben wel benieuwd wat voor monster van een stationwagen dat dan is, die zo breed en groot is dat parkeerplaatsen te klein zijn en anderen er kennelijk aanstoot aan nemen. Categorie VW Amarok/Dodge RAM?
Hoeft niet hoor. Ga maar eens in een wijk uit de jaren 70 of 80 kijken hoe smal de parkeerhavens zijn. Dat pastte in die tijd prima, maar tegenwoordig zijn de auto's wat groter.
Even een foto geleend van @kuusj98

Die Kever was destijds een normaal formaat. Kijk even hoe relatief groot die Fiat 500 is. De parkeervakken zijn niet groter geworden in de tijd (en logisch ook, de grond is een stuk duurder). En dan zijn dit nog vakken in een vrij moderne parkeergarage. In oude wijken zijn ze nog kleiner.

Of nog beter geillustreerd:

The Eagle wijzigde deze reactie 20-02-2018 22:48 (3%)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
quote:
The Eagle schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:47:
[...]
Hoeft niet hoor. Ga maar eens in een wijk uit de jaren 70 of 80 kijken hoe smal de parkeerhavens zijn. Dat pastte in die tijd prima, maar tegenwoordig zijn de auto's wat groter.
Mee eens, maar dat is niet alleen voor de auto van de TS zo. Alle andere auto's zullen ook 'gegroeid' zijn waardoor de onderlinge verhouding min of meer hetzelfde gebleven is.

iMac 27" 2017 5K | i5-7600K 3.8 GHz | 40GB | Radeon Pro 580 8GB | 1TB SSD | OS X Mojave

• Tomaatjeh6676
Onze auto is een Kia Cee'd SW, niet de breedste auto, maar voor de parkeerplaatsen in die naoorlogse wijk toch wel aan de brede kant

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
quote:
Tomaatjeh6676 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:20:
"Als je de volgende keer schadevrij weg wilt rijden, moet je je auto normaal neerzetten!"
Tja... Om een of andere reden weet deze bewoner toch bijzonder veel van de schade, en zou je redelijkerwijs kunnen verwachten dat hij minstens een getuige is. Heb je al contact opgenomen met de locale politie?

Dit soort volk blijft overigens wel een probleem. Bij ons in de wijk worden ook veel auto's bekrast. Er zijn parkeerhavens aan twee kanten van de weg, waarbij er aan één kant huizen staan. Zet je jouw auto aan de kant van de huizen dan heb je bijna garantie dat er een sleutel langs de auto getrokken wordt. Tuig :(

• Tomaatjeh6676
quote:
Xander schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:43:
[...]

Is misschien ook maar een nieuwsgierige buurman die heeft staan toekijken hoe de bewoner van 3 huizen verderop nog maar nét zijn of haar rollator tussen de auto en het muurtje door geperst kreeg.
Mijn moeder vroeg na deze opmerking aan de man of hij dan had gezien wie het gedaan had, waarop de man antwoordde: "Misschien heb ik het wel gezien, misschien ook niet" (op een sarcastische toon dan...)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Zonder bewijsmateriaal ga je geen geld kunnen zien denk ik. Een uitspraak is mooi, maar daar kun je bitter weinig mee. Iedereen kan van alles roepen, wil nog niet zeggen dat ze er ook daadwerkelijk mee te maken hebben (of niet mee te maken hebben) natuurlijk.

Melding bij politie maken is sowieso verstandig (al is het maar voor de verzekering), ter registratie etc. Maar zonder bewijsmateriaal gaan die ook weinig kunnen doen verder. Er zal iig heus geen groot onderzoek gaan volgen oid.

Virussen? Scan ze hier!

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17:00

qadn

Pinnacle of Perversion

quote:
Tomaatjeh6676 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:19:
[...]

Mijn moeder vroeg na deze opmerking aan de man of hij dan had gezien wie het gedaan had, waarop de man antwoordde: "Misschien heb ik het wel gezien, misschien ook niet" (op een sarcastische toon dan...)
Jesus wat een klootviool.
Gewoon een briefje achterlaten of aanspreken was te moeilijk geweest zeker?

Ik zou persoonlijk zwaar escaleren, maar dat is natuurlijk niet iets wat ik je moeder zou aanraden.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou zijn adres noteren en naar de politie gaan met het verhaal en een aangifte doen. Gewoon vertellen, krassen, sarcastische oude man, misschien gaan ze er een praatje mee maken, misschien heeft hij het al vaker gedaan, misschien is het zinloos, maar het is minder zinloos dan verder zelf met die man te gaan praten en je moet toch een aangifte doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:06

Rukapul

Moderator General Chat
Pro forma aangifte doen, lekker verder gaan met je leven, en voortaan in een woonerf binnen de vakken parkeren.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True