Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-04 09:11
Dag allen,

Gisteren de knoop doorgehakt en een mooi Raven Ridge APUtje met Asrock AB350 Gaming-ITX/AC besteld voor in mijn In Win Chopin (ITX). Ik twijfelde nog even of ik de webshop in kwestie 15 euro moest betalen om alvast de nieuwste BIOS erop te laten zetten, maar bedacht me dat mijn broer een Ryzen 7 1700X heeft en dat ik het liefst zelf mijn moederbord voor het eerst uit de doos haalde. Toen ik op de moederborddoos: Ryzen 2XXX ready zag staan dacht ik: 'bingo!' en (nadat ik de betekenis van de sticker nog voor de zekerheid had gechecked) ben ik enthousiast begonnen met mijn build. Heel wat gepriegel later zet ik hem vol spanning aan en..: niets. Nu is me dat vaker overkomen dus nog wat tests en probeersels later begon ik toch echt te twijfelen aan het moederbord. Ik besloot nog maar eens goed te kijken en wat blijkt? Het S/N op de doos is heel anders dan het S/N op het moederbord! Waarschijnlijk draait dit moederbord dus nog de oude bios.

Momenteel ben ik redelijk chagrijnig mijn stappen aan het overwegen. De upgrade-actie van AMD? Toch maar langs bij mijn broer? De Website boos mailen? Mini ITX is erg mooi, maar vergt helaas ook veel tijd, laat staan weer helemaal uit en inbouwen. Mijn vraag aan jullie: mag ik verwachten dat de webshop het moederbord levert dat op de buitenzijde van de doos staat? Ik acht hen namelijk deels verantwoordelijk voor mijn verspeelde tijd, en vind het ook niets dat ik op magische wijze een ouder moederbord in een nieuwe doos heb gekregen.

Ik hoor graag wat jullie denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:09
De doos kunnen ze hebben gekregen van de fabrikant nadat iemand hem retour heeft gestuurd maar zonder/kapot doos.

De winkel is de koopovereenkomst nagekomen(tenzij je specifiek om de nieuwste versie had gevraagd. ).

Dus ja je kan langs je broer gaan. Je kan ook AMD mailen voor een upgrade kit. Maar je broer zal sneller zijn. Je kan ook vragen aan de winkel of zij de bios kunnen updaten(gratis). Omdat je er vanuit ging dat hij geüpdate was.

Maar de tijd ben je kwijt. Daar kan je vrij weinig aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:25
Vervelend zeg! Sowieso even contact opnemen met de winkel waar je hem gekocht hebt. Zij zullen namelijk enkel het serienummer van de doos in hun systeem hebben staan. Mocht je dan ooit het bordje terug willen sturen voor garantie, dan kunnen ze hem weigeren omdat hij het verkeerde serienummer heeft.

Verder zou ik vriendelijk vragen om wat korting gezien de ontstane situatie en je bios even updaten bij je broer (na akkoord van de winkel, mogelijk vragen ze je het moederbord terug te sturen).

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:01

LankHoar

Langharig tuig

Dat @loki504 aangeeft dat de winkel de koopovereenkomst is nagekomen vind ik te kort door de bocht; zoals ik het lees twijfelde TS om 15 euro bij te leggen om de bios te laten flashen voor de aankoop gedaan was, maar zag TS daar van af omdat de doos al compatibiliteit vermeldde. De verwachting was dus geschept dat dit meteen zou gaan werken, wat niet het geval en dus non-conform is. Echter, zoals ik het lees is het voor TS belangrijk om nog zo weinig mogelijk extra tijd kwijt te zijn aan het werkend krijgen van dit systeem. Het lijkt me dat TS' broer dan de beste weg is; CPU ophalen, inbouwen, bios updaten, CPU weer terug naar je broer en je bent klaar. De andere twee wegen (upgrade kit AMD of terugsturen naar verkoper) gaan zeker en vast langer duren.

Dan nog zou ik wel dit S/N melden bij verkoper, en daarbij aangeven dat deze verschilt van wat op de doos staat. Niet alle verkopers registreren welk S/N bij welke factuur hoort, maar mocht het wel zo zijn dan kan de situatie die @ElPaco beschrijft van toepassing zijn mocht je garantie o.i.d. willen claimen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:09
LankHoar schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:27:
Dat @loki504 aangeeft dat de winkel de koopovereenkomst is nagekomen vind ik te kort door de bocht; zoals ik het lees twijfelde TS om 15 euro bij te leggen om de bios te laten flashen voor de aankoop gedaan was, maar zag TS daar van af omdat de doos al compatibiliteit vermeldde. De verwachting was dus geschept dat dit meteen zou gaan werken, wat niet het geval en dus non-conform is. Echter, zoals ik het lees is het voor TS belangrijk om nog zo weinig mogelijk extra tijd kwijt te zijn aan het werkend krijgen van dit systeem. Het lijkt me dat TS' broer dan de beste weg is; CPU ophalen, inbouwen, bios updaten, CPU weer terug naar je broer en je bent klaar. De andere twee wegen (upgrade kit AMD of terugsturen naar verkoper) gaan zeker en vast langer duren.

Dan nog zou ik wel dit S/N melden bij verkoper, en daarbij aangeven dat deze verschilt van wat op de doos staat. Niet alle verkopers registreren welk S/N bij welke factuur hoort, maar mocht het wel zo zijn dan kan de situatie die @ElPaco beschrijft van toepassing zijn mocht je garantie o.i.d. willen claimen.
Aan de andere kant TS wist dat het van fabriek een update had. TAS had dus ook specifiek kunnen vragen om een geüpdate versie. Dit heeft hij niet gedaan. Waarom voldoet het dan niet aan de verwachting die hij de overeenkomst slot(zijn verwachting is bijgesteld bij het niet van de doos),

Maar nu zullen de meeste winkels niet heel erg moeilijk doen. Met dit probleem.

En daarom bouwen we altijd eerst buiten de kast. mocht er iets niet naar wens zijn is het makkelijk aan te passen.

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 21-02-2018 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:43

MsG

Forumzwerver

LankHoar schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:27:
Volgens mij is de situatie meer dat hij hem op de gok besteld en als backup nog de Ryzen van z'n broer kan gebruiken. Hij zegt immers:
paulklooster schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:49:
[..]
maar bedacht me dat mijn broer een Ryzen 7 1700X heeft en dat ik het liefst zelf mijn moederbord voor het eerst uit de doos haalde.
Dat uit de doos haal-moment was al na de aankoop die qua bios-versie op de gok was. Non-conformiteit op basis van versie lijkt me dan ook aardig vergezocht gezien er tijdens aankoop nog helemaal niets over is bevestigd. Desondanks zou ik de winkel wel even mailen of dit wel klopt en of dit wel handig is. Stel de winkel gaat ooit failliet en je wil coulance halen bij de fabrikant wil je wel dat serienummers corresponderen.

Klinkt een klein beetje alsof ze de nieuwe versies van het moederbord bewust op locatie houden voor mensen die de 15 euro er bij lappen, en de mensen die deze module níet afnemen krijgen juist bewust de oude versie toegestuurd. Dit gebeurde bij dode pixel-garanties veelvuldig. Juist als je deze níet nam, kreeg je vervolgens daadwerkelijk een scherm met een dode pixel, die kwam van iemand die deze garantie wèl had afgesloten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulklooster
Klinkt een klein beetje alsof ze de nieuwe versies van het moederbord bewust op locatie houden voor mensen die de 15 euro er bij lappen, en de mensen die deze module níet afnemen krijgen juist bewust de oude versie toegestuurd. Dit gebeurde bij dode pixel-garanties veelvuldig. Juist als je deze níet nam, kreeg je vervolgens daadwerkelijk een scherm met een dode pixel, die kwam van iemand die deze garantie wèl had afgesloten.
Dit is dus precies waarom ik chagrijnig was. Ik had ze twee dagen van te voren gemaild, maar ze gaven aan dat zij van de buitenkant niet konden zien of een moederbord al de juiste biosversie had. Dit konden ze dus wel . Mijn vermoeden is/was dan ook dat ze daadwerkelijk moederbordjes verwisselden om vervolgens extra geld te kunnen vragen. Daarvoor hebben ze natuurlijk wel een andere doos nodig, want je voelt je nogal bekocht als je 15 euro hebt betaald om vervolgens een sticker aan te treffen waarop staat dat je moederbord er al klaar voor was.

Mijn keuze om niet die 15 euro te betalen was eigenlijk simpel: ik had de site in de gaten gehouden en zag dat ze de ene dag nog twee moederbord van dit type hadden en dat de volgende dag hun stock ruimschoots was bijgevuld. Twee dagen later ging ik er vanuit dat er nieuwe mobo's zouden zijn (en mijn vermoeden leek dus bevestigd te worden). Ook had ik nog de backup van mijn broer/AMD en pakte ik liever zelf mijn mobo voor het eerst uit.
En daarom bouwen we altijd eerst buiten de kast. mocht er iets niet naar wens zijn is het makkelijk aan te passen.
Deze fout ga ik inderdaad niet meer maken :)

Overigens: eind goed, al goed. Ik heb met ze gemaild en ze gaven aan dat ze het vervelend vonden en wilden als goedmaker de verzendkosten terugstorten. Ik heb gezegd dat ik binnenkort in de buurt ben en vroeg of ze niet mijn moederbord konden updaten (dat scheelt mijn broer weer zn systeem uit elkaar halen). Dat bleek geen probleem (zonder extra kosten!, krijg alleen dus niet de verzendkosten terug), dus als het goed is heb ik vrijdag alsnog een werkend systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
paulklooster schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:49:
Dag allen,

[...]Ryzen 2XXX ready zag staan dacht ik: 'bingo!' en (nadat ik de betekenis van de sticker nog voor de zekerheid had gechecked) [...]
Wat betekent dat precies en hoe heb je dat gecheckt? Het enige dat ik vind is dit topic...

• paulklooster
tinzarian schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:56:
[...]

Wat betekent dat precies en hoe heb je dat gecheckt? Het enige dat ik vind is dit topic...
Excuus, dat moet zijn Ryzen Desktop 2000 ready, betekent dat het moederbord een bios heeft die de ryzen 2xxx serie ondersteund
Pagina: 1