Holle tegels geconstateerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 16:05
Situatie: Sinds oktober hebben we een nieuwbouwhuis. Dit huis heeft op alle drie de verdiepingen vloerverwarming. Warmte wordt aangebracht door stadsverwarming van Eneco, geen CV (we hebben geen gas).

- De woning heeft op de begane grond een woonkamer, hal en keuken.
- De vloerverwarmingsverdeler staat onder de trap. De trap staat tussen de keuken en woonkamer.
- De hal is lang en en bevindt zich tussen de woonkamer en gescheiden keuken
- De aanvoerleidingen van de stadsverwarming loopt via de zijkant van de hal (tegen woonkamer aan) naar de meterkast aan de andere kant van de hal.
- De keuken en hal hebben aparte lussen. Idem geldt de woonkamer.
- De woonkamer en de keuken hebben een digitale thermostaat. Hal wordt opgestookt door de keuken thermostaat

Op 4 december gaat de tegelzetter (zelfstandige) aan de slag om de hal en keuken te voorzien van tegels (60x60). Hij wordt in de loop van dag geholpen door zijn vrouw, die ook goed schijnt te tegelen. De opdracht is "5 a 6 weken" niet te stoken en zeker niet boven de 17 graden. Mijn partner heeft nav dit bericht een agenda item aangemaakt wanneer we weer mogen stoken. Datum op 15 januari gezet. Zijn vrouw is vooral in de hal en onder de trap bezig geweest met tegelen.

In de tussentijd hebben we de thermostaat in de keuken onder de <10 graden gezet en verwijderd, ivm frezen en daarna voorstrijk tbv gips.

Op 6 december zijn de keukenelementen geleverd en op 8 december worden de elementen in elkaar gezet. de lades worden onder de trap geplaatst op de vloer, waar ook de verdeler staat. Op 14 december wordt het aanrechtblad gestort op de eerder geplaatste keukenkasten.

Op 31 december constateer ik dat de klank onder tegels niet klopt. Ik sleep mijn boor van boven naar beneden en laat de kabel achter mij meeslepen (lui). Door het vallen van de rubbere stekker, hoor ik ineens een aparte klank. Vervolgens ben ik met een plastic hamertje de tegels langsgelopen en baalde na iedere tegel getest te hebben meer. Een fantastisch begin van 2018 :(

Op 5 januari meld ik dit bij de aannemer. Dan gaat het balletje rollen. De tegelzetter belt mij diezelfde dag en vraagt hoeveel tegels er hol klinken. Ik geef aan ongeveer 20. Zijn reactie is dat dit aantal normaal is en dat ik bij hem thuis dat ook ga aantreffen. Vervolgens hebben we het over te hard stoken. Ik geef aan dat de thermostaat er niet aan hangt. De woonkamer is op max 17 geweest. Ik merk dat ik nergens ga komen met dat gesprek en ik meld dit terug naar de aannemer.

Vervolgens controleer ik nogmaals alle tegels waar ik bij kan (die dus niet onder de trap). Ik plak een stukje tape op de plek waar ik het hoor en ga zo rond. Ik vraag mijn partner dat ook te doen, want het aantal is wel erg veel: +- 45. Zij komt ongeveer op hetzelfde aantal. Totaal aantal tegels +- 120. :(

Tussendoor is de tegelzetter voor de badkamer geweest (had ie ook gedaan) en heeft gelijk de vloer gecontroleerd. Overigens zonder mijn weten. De aannemer had hem de sleutel gegeven.

Hij meldt bij de aannemer terug "niet gehouden aan stookprotocol". Dat constateerde ie na het tikken met zijn vingers.

Dit is vervolgens weer op de mail naar mij gegaan. Als ik ergens niet tegen kan is het onrechtvaardigheid en ik was dus ook not amused door de mail (je klant heeft te snel gestookt, uit coulance, delen we de uren en de klant betaalt het materiaal).

De oplossing is namelijk volgens hem een hars door de voegen onder de tegel te spuiten. Enfin, ik zag even geen andere oplossing (dan eruit hakken, maar lees hierboven dat mijn gestorte keukenblad er dus staat). Ik ben niet akkoord gegaan met de kosten.

In de tussentijd heb ik de trapgat leeg gemaakt en ik constateer dat de tegels die daar gelegd zijn door zijn vrouw totaal niet hol klinken. De verdeler staat in diezelfde ruimte.

De tegelzetter komt uiteindelijk op 9 februari het injecteren uitvoeren. Met een naald en een injectiespuit. Hij boort gaatjes in de voeg waar de tegels genoeg uit elkaar zitten (getrommelde tegels) en ik ben hem vervolgens kwijt. Blijkt ie later in zijn busje te hebben gezeten en gebeld te hebben met een bedrijf om het machinaal te injecteren. Hem lukt het niet met de injectienaald. Later krijg ik de mail over dit bedrijf doorgestuurd en zie dat er nog geen eerder contact met de tegelzetter is geweest. Hij is dus in zijn bus gaan googlen/overleggen e.d. om bij dit bedrijf uit te komen.

Die werkzaamheden moeten nog plaatsvinden. In ieder geval, hij kwam terug en gaf aan dat dat bedrijf het dus komt oplossen, maar hij meldde er nog even bij dat ie bewijs heeft gevonden dat we hebben staan stoken, omdat de tegellijm eronder grijs/licht is geworden (ik weet even niet meer welke woorden hij gebruikt heeft). Door het boren in de voeg, heeft ie de tegellijm ook naar boven gehaald.

Nu weet ik dus zeker dat wij daar niet hebben staan stoken, de thermostaat hing er immers niet aan en het was ook in bepaalde periode niet fantastisch lekker. Nu staat onze keuken richting het zuiden dus de zon heeft wel geholpen op bepaalde dagen.

Lang verhaal, maar ik probeer zo compleet mogelijk te zijn om details niet te vergeten die wellicht wel belangrijk kunnen zijn voor jullie adviezen.

Klopt het dat je aan de tegellijm kan zien wat er gebeurd is? Sowieso is de thermostaat niet aangeweest, maar ik heb van buren begrepen dat zij problemen hadden waarbij een kamer warm werd gestookt, terwijl een andere thermostaat is bediend (iedere ruimte heeft zijn eigen thermostaat). Anders zou ik de bouwer van het huis moeten aanspreken. Al kan ik me niet herinneren dat ik een verwarmde ruimte heb gevoeld in de keuken.

Zijn er partijen waarbij je terecht kunt om onafhankelijke controle te laten uitvoeren? Het is namelijk nu hij tegen mij, gestookt vs niet gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 14:04

meddle

:o

Waarom laat je hem niet gewoon alsnog de holle tegels loshakken en opnieuw lijmen? Tegels die ergens onder het aanrecht zitten maken toch niet zoveel uit waarschijnlijk, of steken ze echt nog uit de ruimte in?

specs PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Door wie is die tegelzetter ingehuurd? Door jullie, of door de aannemer?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Als je de thermostaat er af haalt dan werkt dat ding toch niet meer en gaat een apparaat dat afhankelijk is van de thermostaat gewoon zelf aan de slag (al dan niet in fail-safe mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 18:48
Vorige maand zijn er een aantal zonnige dagen geweest. Bijna onze volledig achterkant van het huis, die op het zuiden ligt, is van glas. Dit zorgt ervoor dat ik op dit soort zonnige dagen niet hoof te stoken (kamer wordt door de zon opgewarmd tot 20 graden). Zou het kunnen dat bij jullie iets vergelijkbaars is gebeurd?

Over de kleur van de lijm kan ik niets zeggen, hier heb ik geen ervaring mee. Maar toen bij ons de tegels gelegd zijn bleken er ook 2 tegels hol te klinken. Onze tegelzetter is toen langsgekomen en heeft dit netjes opgelost door de tegels uit te hakken en opnieuw te leggen. Wellicht is dit voor jullie ook de beste oplossing. Van een hars injecteren heb ik nog nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42
Waarom geen second opinion aanvragen van een andere tegelzetter. Dan heb je een echte menig ipv een bedrijf wat zijn eigen mogelijke tekortkomingen probeert te verhullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 06:26

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Question Mark schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:29:
Dit is de enige relevante vraag. Ik vermoed namelijk dat het een onderaannemer van de (hoofd)aannemer is, in de openingspost staat namelijk dat het probleem in eerste instantie bij de aannemer gemeld is.
Indien dit het geval is is het aan de aannemer om dit op te lossen.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Is het niet zo dat ze bewijs moeten leveren en dat ze zelf concluderen dat je het verkeerd gedaan. Raar even aangenomen dat je zoals je zegt keurig gehouden heb aan het stook advies dan moeten ze echt wel beter bewijs op de proppen komen dan dit. Klinkt als lijm die niet goed gemengd is misschien.

Maar om uit een voeg (rond de 2-3 milimeter) genoeg spul naar boven te halen om het verschil te zien met de lijm en voegmiddel en beton. Daar een conclusie op baseren. Zou gewoon eisen fix it en stel ze in gebreken (per brief) en als ze het niet oplossen iemand anders laten komen voor een second opinion en koste raming.En dan moet je helaas de kosten proberen terug te vorderen op hun. Plus ik geloof ook niet dat al je gaat stoken (hetzij beperkt) je de tegels los komen te zitten. Ja misschien de eerste week de rest is gewoon vocht dat weg moet trekken niet meer de lijm die aan het drogen is. Lijm is een reactie om verbinding te maken niet bij drogen. Het reageert met het water in de lijm. Zou zeker niet zomaar de kosten gaan delen.

Zelf helaas een hoop gedonder gehad. Daarom vind ik het altijd moeilijk iemand in te huren. Maar gewoon op je strepen gaan staan je mag verwachten dat er goed werk geleverd wordt. Plus als ze gaan injecteren wordt het wel net zo mooi als netjes gelegd. Zo niet dan moeten ze toch alles opnieuw doen.

[ Voor 12% gewijzigd door MeZZiN op 21-02-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 12:42
Zijn hoop factoren die mee kunnen spelen:
- Wat zijn de voorschriften van de lijmfabrikant (hoe lang niet stoken, dubbel- of enkelzijdig inlijmen bij 60x60 etc)
- Heeft de tegelzetter de goede producten gebruikt en zich aan de voorschriften gehouden?
- Hoe lang ligt de cementdekvloer er al in?

Echter volgens mij is er voor jou maar 1 ding relevant; de tegels liggen niet naar wens en als het een spelletje vingerwijzen word is het mooi dat je aan kan tonen dat jou niets te verwijten valt. Dat je kraan van je vloerverwarming dichtgestaan heeft bijvoorbeeld.

Ik zou me niet laten afschepen met het injecteren. Wat heeft dit voor invloed op je vloerverwarming? Werkt deze vloeistof niet extra isolerend? Heeft dit dezelfde eigenschappen als je lijm? Als je ooit je tegels wil verwijderen, kost dit dan extra moeite?

Gewoon tegels met te weinig hechting eruit en op goede manier erin.,

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34

Yucon

*broem*

Brandts schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:40:
Vorige maand zijn er een aantal zonnige dagen geweest. Bijna onze volledig achterkant van het huis, die op het zuiden ligt, is van glas. Dit zorgt ervoor dat ik op dit soort zonnige dagen niet hoof te stoken (kamer wordt door de zon opgewarmd tot 20 graden). Zou het kunnen dat bij jullie iets vergelijkbaars is gebeurd?
Kun je de hele zomer geen tegels zetten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:38
Yucon schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:05:
[...]

Kun je de hele zomer geen tegels zetten dan?
Wat hij zegt zou best kunnen. Het gaat om een nieuwbouw woning. Vaak heb je dan nog geen zonnescherm/gordijnen. Het kan dan best nog warm worden op de tegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

corporalnl schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:20:
[...]

Wat hij zegt zou best kunnen. Het gaat om een nieuwbouw woning. Vaak heb je dan nog geen zonnescherm/gordijnen. Het kan dan best nog warm worden op de tegel.
Dat wil ik best geloven, maar m'n vervolgvraag blijft toch wel staan: hoe moet dat dan in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 22:38
Plaatsen ze ook gewoon. En je vraag kan je zelf invullen. ( gordijnen/zonnescherm )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-06 20:53
Oef! Herkenbaar. Ik heb afgelopen maanden heel veel ellende met mijn tegels meegemaakt. na alles eruitgehaald te hebben (Nieuwbouw, zelfbouw) kwam ik er helaas achter dat er vrijwel geen één tegel gehecht was aan de ondergrond (lijm). Vervolgens de lijmresten verwijderd na dagen met een Kango aan de gang. Verhaal bij mij was dat de tegellijm erg hard had gedroogd en daardoor niet de kans heeft gehad om te hechten. Niet gestookt in de tussentijd - gewoon k!t-lijm + droge tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 18:48
Yucon schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:31:
[...]

Dat wil ik best geloven, maar m'n vervolgvraag blijft toch wel staan: hoe moet dat dan in de zomer?
Mijn tegels zijn gewoon in de zomer van 2012 geplaatst. Het was toen boven de 30 graden buiten 8)
Ik heb geen verstand van tegels leggen maar misschien gebruiken ze bij deze temperaturen andere lijm ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
mgizmo schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:31:
Het is namelijk nu hij tegen mij, gestookt vs niet gestookt.
Heb je de meterstanden van de stadsverwarming? Slimme meter?

Met deze winter is het dan haast triviaal om aan te tonen dat er in een periode niet significant gestookt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Rukapul schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:13:
[...]

Met deze winter is het dan haast triviaal om aan te tonen dat er in een periode niet significant gestookt is.
Dat is een goede! Je hebt zoiets als graaddagen waarmee je verwacht verbruik uit kunt rekenen. Als je die van voor en na het tegelleggen zet en dan het verbruik ernaast zet heb je een duidelijk plaatje.

Wikipedia: Graaddag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik vrees dat hol klinkende tegels onvermijdelijk is. Ze liggen dan trouwens niet helemaal los, maar er zit lucht tussen de tegel en de daaronder liggende bodemplaat (beton meestal). Als het huis verder uitzakt op de heipalen, zal dit alleen maar erger worden op de grensvlakken van die platen. Maakt verder voor het erop lopen etc. allemaal niet zo veel uit, alleen klinkt het idd een beetje hol als er wat op valt of als je er op let. Waarom maak je hier zo een probleem van?

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23

JB

Cédric roelt!

@Jouke74 klopt. Je hebt altijd wel wat holle stukjes maar niet zo extreem als bij TS lijkt me. Verder is het belangrijk dat die holle stukken niet aan de zijkanten zitten, zodat de tegels niet los geraken (heb ik me wijs laten maken). Hier ook een aantal hol klinkende stukjes onder 60x60 tegels maar geen enkele aan de zijkanten. Ik wilde ze overigens in specie hebben en niet gelijmd.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 21-02-2018 16:30 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-06 13:44
Vind het ook vrij veel, als je rekent dat 25 tegels 9m2 is, dan praat je over zo'n 45m2 als je voor het gemak van 125 tegels uitgaat. Dan gaat snel in de richting van een complete begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Laatst online: 16-01-2024
@Jouke74

Waarom tegels met lucht er onder een probleem zijn en zeker als het er veel zijn is dat lucht een stuk minder goed warmte geleid als je vloerverwarming hebt. Je krijgt ook een oneven verdeling van warmte.... en geen idee wat dat doet met een tegelvloer die net gelegd is. Kan mij voorstellen dat de topicstarter hier een probleem van maakt ! En zeker als je er overheen loopt met een hardere schoenzool, ook dat klinkt een beetje amateuristisch, zeker als je de tegel hebt laten zetten door een erkende tegelboer.
Vakmensen worden steeds schaarser en schaarser....som kun je dingen veel beter zelf doen. (De goede tegelzetter nagelaten natuurlijk ) .

En enige remedie lijkt mij er uit halen en opnieuw leggen.
Dat gedoe met hars is een noodoplossing, zeker als je er al achter komt dat deze oplossing door de tegelboer gevonden is door het zoeken op internet dmv Google. Des te meer lijkt het een beun de haas, omdat hij dit soort problemen als tegelzetter vaker gehad moet hebben. Ik zou dus de aannemer serieze vragen stellen omdat hij ws iemand ingehuurd heeft die niet echt een prof is als ik het geheel zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-T
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

T-T

Tegels horen niet hol te klinken als de lijm uitgehard is.
Het kan altijd een keer voorkomen dat er ergens een tegel een beetje hol klinkt maar zeker niet zoveel als bij jou het geval is.

Ze adviseren om tegels vanaf 60x60 dubbel in te strijken.
Er zijn lijmfabrikanten die zeggen dat enkel lijmen volstaat met hun lijm bij juiste verlijming en daar ook garantie op geven naar mijn weten.

Je zegt dat de thermostaat er af geweest is maar is de stekker van de verdeler er ook uit geweest of heeft de vloerverwarming wel rondgepompt?

Hoe lang heeft er tussen het smeren van de cementdekvloer en het verlijmen van de tegels gezeten?

De zon kan eigenlijk niet het probleem zijn geweest.

Kan wel zijn dat de lijm niet met de juiste verhouding water gemaakt is en te droog is geweest voor een goede hechting.

Dat de tegelzetter na het boren aan de lijm heeft kunnen zien dat de vloerverwarming aan heeft gestaan snap ik niet.
De lijm droogt dus die zal altijd een lichte kleur krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 16:05
meddle schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:04:
Waarom laat je hem niet gewoon alsnog de holle tegels loshakken en opnieuw lijmen? Tegels die ergens onder het aanrecht zitten maken toch niet zoveel uit waarschijnlijk, of steken ze echt nog uit de ruimte in?
We hebben de sleutel sinds 20 oktober. Ik ben veel zelf bezig geweest met aanleggen verlaagd plafond, electra, spots, domotica voorbereiding e.d. Komende week wordt de keuken afgemonteerd. Morgen wordt de plafond gestuct. Vier maanden zijn we inmiddels verder en ons huidige huis is eindelijk verkocht. 15 maart sleuteloverdracht. Tijd is even een factor die niet meehelpt, ook al wil ik het opgelost hebben en niet een maatregel dat mij tegen kan werken. Vandaar ook even vragen hier of er ervaring is in mijn situatie met hars, kleur tegellijm, e.d. Tegels bestellen gaat ook weer 1,5 maand overheen. Het liefste doe ik dat, maar dat gaat ten kosten van mijn gezin en als het op een andere manier ook opgelost wordt...
Question Mark schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:29:
Aannemer, maar ik moet zeggen het is niet een aannemer die zichzelf zo adverteert. Het is een ZZP loodgieter die bij ons huidige huis lekkage in badkamer heeft opgelost met een aantal andere ingehuurde ZZP'ers en dat is perfect gegaan. Was alleen een andere tegelzetter. Dubbel gevoel hoor, want hij neemt de kosten op zich, maar dat klopt ook weer niet, vind ik dan. Ik wil eigenlijk kunnen aantonen dat het de tegelzetter is die zijn werk niet goed gedaan heeft.
johnkeates schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:36:
Als je de thermostaat er af haalt dan werkt dat ding toch niet meer en gaat een apparaat dat afhankelijk is van de thermostaat gewoon zelf aan de slag (al dan niet in fail-safe mode).
Kun je dit eens uitleggen? Ik zie namelijk dat het een digitale thermostaat is dat de ventiel aanstuurt aan de verdeler. Het betreft een Normally Closed.
Brandts schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:40:
Ik zou het kunnen denken, maar het deel waar de zon komt heeft het probleem ook, maar in de hal, waar de zon niet kan komen, heeft het ook.
Over de kleur van de lijm kan ik niets zeggen, hier heb ik geen ervaring mee. Maar toen bij ons de tegels gelegd zijn bleken er ook 2 tegels hol te klinken. Onze tegelzetter is toen langsgekomen en heeft dit netjes opgelost door de tegels uit te hakken en opnieuw te leggen. Wellicht is dit voor jullie ook de beste oplossing. Van een hars injecteren heb ik nog nooit gehoord.
De partij die hij gebeld heeft is tegelvast punt nl. Het aantal tegels zijn er zoveel. Ik heb die niet meer liggen.
jjbstolk schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:42:
Waarom geen second opinion aanvragen van een andere tegelzetter. Dan heb je een echte menig ipv een bedrijf wat zijn eigen mogelijke tekortkomingen probeert te verhullen.
Ik geloof niet dat die standpunt dan geaccepteerd wordt. En het lijkt mij lastig een tegelzetter vinden die een mening geeft, maar geen opdracht krijgt om het op te lossen. En dan staan er twee tegelzetters tegenover elkaar. Zou de verzekering bellen een optie zijn voor een diagnose? Vereniging Eigen Huis? Echt geen idee wie ik kan inschakelen die ook onafhankelijk is.
MeZZiN schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:53:
Is het niet zo dat ze bewijs moeten leveren en dat ze zelf concluderen dat je het verkeerd gedaan. Raar even aangenomen dat je zoals je zegt keurig gehouden heb aan het stook advies dan moeten ze echt wel beter bewijs op de proppen komen dan dit. Klinkt als lijm die niet goed gemengd is misschien.
Ja en de tegelzetter zegt dus nu dat ie dat aan de kleur van de tegellijm kan zien. Ik kan dat niet tegenspreken. Is immers niet mijn vakgebied.
Maar om uit een voeg (rond de 2-3 milimeter) genoeg spul naar boven te halen om het verschil te zien met de lijm en voegmiddel en beton. Daar een conclusie op baseren.
Ja dat zegt mijn onderbuik ook. Hij heeft overigens wel veel meer gaatjes gemaakt, immers bij veel tegels.
Zou gewoon eisen fix it en stel ze in gebreken (per brief) en als ze het niet oplossen iemand anders laten komen voor een second opinion en koste raming.En dan moet je helaas de kosten proberen terug te vorderen op hun. Plus ik geloof ook niet dat al je gaat stoken (hetzij beperkt) je de tegels los komen te zitten.
Ik weet niet of de tegels los zitten. Ik heb het niet gemerkt in ieder geval, maar wellicht houdt de voeg het nog vast? Hij zegt in ieder geval dat de tegels niet los zitten en wilt ook zijn "garantie" geven. Dat laatste heb ik afgewezen. Als ie stopt, dan heb ik dadelijk een probleem met kapotte tegels, kleurverschil, niet meer leverbaar, etc..
Ja misschien de eerste week de rest is gewoon vocht dat weg moet trekken niet meer de lijm die aan het drogen is. Lijm is een reactie om verbinding te maken niet bij drogen. Het reageert met het water in de lijm. Zou zeker niet zomaar de kosten gaan delen.
Kosten ga ik ook niet maken. Het leggen is wel betaald. Is immers een periode overheen gegaan. Ik lees het wel trouwens op internet dat er stookprotocollen zijn.
Zelf helaas een hoop gedonder gehad. Daarom vind ik het altijd moeilijk iemand in te huren. Maar gewoon op je strepen gaan staan je mag verwachten dat er goed werk geleverd wordt. Plus als ze gaan injecteren wordt het wel net zo mooi als netjes gelegd. Zo niet dan moeten ze toch alles opnieuw doen.
Als het nog niet bevalt, "moet" ie wel inderdaad, maar dan eis ik van de aannemer dat ie een andere tegelzetter inhuurt ;)
virtualJac schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:00:
Zijn hoop factoren die mee kunnen spelen:
- Wat zijn de voorschriften van de lijmfabrikant (hoe lang niet stoken, dubbel- of enkelzijdig inlijmen bij 60x60 etc)
Helaas heb ik de verpakking van de lijm niet meer liggen.
- Heeft de tegelzetter de goede producten gebruikt en zich aan de voorschriften gehouden?
Dan moet ik zelf onderzoek gaan doen, want de tegelzetter gaat mij daar echt niet in helpen. Die is van mening dat hij het prima heeft gelegd en dat de fout bij mij ligt.
- Hoe lang ligt de cementdekvloer er al in?
In de ochtend van 23 augustus 2017. Waarom ik dat zo exact weet, is omdat wij een inmeetmiddag hadden van Dura Vermeer maar wij er dus niet in konden, omdat ze die dag op de bouwplaats besloten hadden om de dekvloer te storten. |:(
Echter volgens mij is er voor jou maar 1 ding relevant; de tegels liggen niet naar wens en als het een spelletje vingerwijzen word is het mooi dat je aan kan tonen dat jou niets te verwijten valt. Dat je kraan van je vloerverwarming dichtgestaan heeft bijvoorbeeld.
Dat kan ik dus niet bewijzen keihard met een log van de verdeler of zo. Ik heb foto's van het moment dat ze de keuken hebben geplaatst en daarop zie je dat de thermostaat er niet hangt, maar ja.
Ik zou me niet laten afschepen met het injecteren. Wat heeft dit voor invloed op je vloerverwarming? Werkt deze vloeistof niet extra isolerend? Heeft dit dezelfde eigenschappen als je lijm? Als je ooit je tegels wil verwijderen, kost dit dan extra moeite?
Kijk vragen waar ik wat mee kan. Heb ik totaal niet bij stilgestaan. Ze geven op die website wel aan dat het voor vloerverwarming geschikt is, maar verdere details ontbreekt.
Gewoon tegels met te weinig hechting eruit en op goede manier erin.,
Dat zijn er dus veel en wat doet dit met de voeg? Ik ga vast een verschil zien :(
Charles Nasi schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:46:
Oef! Herkenbaar. Ik heb afgelopen maanden heel veel ellende met mijn tegels meegemaakt. na alles eruitgehaald te hebben (Nieuwbouw, zelfbouw) kwam ik er helaas achter dat er vrijwel geen één tegel gehecht was aan de ondergrond (lijm). Vervolgens de lijmresten verwijderd na dagen met een Kango aan de gang. Verhaal bij mij was dat de tegellijm erg hard had gedroogd en daardoor niet de kans heeft gehad om te hechten. Niet gestookt in de tussentijd - gewoon k!t-lijm + droge tegels.
Je kwam daar achter door beweging in je tegels of het geluid onder de tegel? Hoe heb je gecontroleerd of de hechting fout is gegaan?
Rukapul schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:13:
[...]

Ik denk dat de stadsverwarmingsmeter niet slim is die ze op afstand uit kunnen lezen. Maar daarnaast, we hebben wel gestookt, alleen op de eerste verdieping en dat is veelal continu geweest op een 18 graden ongeveer. Dus ik kan dat daardoor helaas niet weerleggen. Ik had gewoon de stadsverwarming aanvoer moeten dichtdraaien, maar dat is mij niet op dat moment opgekomen en bovendien gaf ie aan "ja mag stoken, maar tussen de 16-17 graden". Ik heb dat aangehouden voor de woonkamer (pvc) en die in de hal en keuken dus niet aan gehad. De meter gaat mij dan niet helpen.
Jouke74 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:24:
Ik vrees dat hol klinkende tegels onvermijdelijk is. Ze liggen dan trouwens niet helemaal los, maar er zit lucht tussen de tegel en de daaronder liggende bodemplaat (beton meestal). Als het huis verder uitzakt op de heipalen, zal dit alleen maar erger worden op de grensvlakken van die platen. Maakt verder voor het erop lopen etc. allemaal niet zo veel uit, alleen klinkt het idd een beetje hol als er wat op valt of als je er op let. Waarom maak je hier zo een probleem van?
Hol klinken kan gebeuren inderdaad, is mij ook verteld, maar zoveel. Daarvan zegt de tegelzetter ook dat dit inderdaad niet klopt, maar dat het niet aan hem te wijten is maar aan mijn stookgedrag.
Bij mij is het overigens niet een "beetje". Je bent welkom in Rotterdam. ;) En neem van mij aan, ik ben niet de moeilijkste.
JB schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:29:
@Jouke74 klopt. Je hebt altijd wel wat holle stukjes maar niet zo extreem als bij TS lijkt me. Verder is het belangrijk dat die holle stukken niet aan de zijkanten zitten, zodat de tegels niet los geraken (heb ik me wijs laten maken). Hier ook een aantal hol klinkende stukjes onder 60x60 tegels maar geen enkele aan de zijkanten. Ik wilde ze overigens in specie hebben en niet gelijmd.
Dank. Van de hoeken wist ik niet, maar is bij ons inderdaad ook gewoon het geval.
T-T schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:33:
Tegels horen niet hol te klinken als de lijm uitgehard is.
Het kan altijd een keer voorkomen dat er ergens een tegel een beetje hol klinkt maar zeker niet zoveel als bij jou het geval is.
Merci!
Ze adviseren om tegels vanaf 60x60 dubbel in te strijken.
Ik heb foto's dat ie aan het tegelen is, maar helaas heb ik geen foto's van een stukje met lijm.
Er zijn lijmfabrikanten die zeggen dat enkel lijmen volstaat met hun lijm bij juiste verlijming en daar ook garantie op geven naar mijn weten.
Dank!
Je zegt dat de thermostaat er af geweest is maar is de stekker van de verdeler er ook uit geweest of heeft de vloerverwarming wel rondgepompt?
Ja verdeler heeft rondgepompt om de vloerverwarming in de woonkamer te verwarmen. Is dus niet uit geweest. Nooit bij stil gestaan om deze uit te zetten.
Hoe lang heeft er tussen het smeren van de cementdekvloer en het verlijmen van de tegels gezeten?
23 augustus -> 4 december. Ruim 3 maanden.
De zon kan eigenlijk niet het probleem zijn geweest.
Dank
Kan wel zijn dat de lijm niet met de juiste verhouding water gemaakt is en te droog is geweest voor een goede hechting.
Is dat te bewijzen door het verwijderen van een tegel bv?
Dat de tegelzetter na het boren aan de lijm heeft kunnen zien dat de vloerverwarming aan heeft gestaan snap ik niet.
De lijm droogt dus die zal altijd een lichte kleur krijgen.
Persoonlijk zonder kennis, lijkt mij dat ook lastig, maar ik kan het niet weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-T
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

T-T

Maar de kranen op de verdeler voor de keuken en hal die hebben ook gewoon open gestaan of zijn die wel dicht gedraaid?

Ik weet niet of er evengoed warm water door de leiding gepompt kan worden als er geen thermostaat aan hangt.
Misschien is hier iemand anders die dat kan vertellen?
Als dat wel mogelijk is ben ik toch bang dat daar het probleem zit.

Wij zeggen bij gelijmde vloeren altijd 4 weken de vloerverwarming helemaal uit.
Daarna mag stapsgewijs begonnen worden met het rustig opstoken van de vloer.

Of de lijm op de juiste manier gemaakt is kun je niet meer te controleren.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:33

Foamy

Fulltime prutser

Brandts schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:09:
[...]

Mijn tegels zijn gewoon in de zomer van 2012 geplaatst. Het was toen boven de 30 graden buiten 8)
Ik heb geen verstand van tegels leggen maar misschien gebruiken ze bij deze temperaturen andere lijm ofzo?
Het niet stoken heeft niet direct te maken met de temperatuur in de woning, maar met de temperatuur en conditie van de vloer. Een nieuwe vloer (of nieuwbouw-woning) bevat een hoop vocht. Dit vocht moet langzaam uit het beton wegtrekken. Vandaar dat men de eerste weken ook wel spreekt van een woning "droogstoken".

Als je de vloerverwarming al vol open gooit bij oplevering dan zal deze lekker gaan loeien: de woning zelf is nog koud, en: de volledige dekvloer waar deze in ligt is ook nog koud (zeker bij oplevering in de herfst/winter). Vooral de vloer moet in dat geval rustig opwarmen. Gaat dit te snel dan kunnen hierin scheuren ontstaan. Nou zijn die scheuren niet direct een groot probleem, dat worden ze pas als de tegelvloer die daar bovenop ligt dezelfde scheuren ook gaat vertonen. Scheuren in lijm, voegwerk en hierdoor loslatende tegels zijn dan een mogelijk gevolg.

Holle tegels worden in vrijwel alle gevallen veroorzaakt doordat er niet voldoende lijm/specie is gebruikt om deze vast te leggen. Als er te vroeg is begonnen met (te) hard stoken dan zal de lijm te hard drogen, en korrelig kunnen worden waardoor tegels los kunnen laten. En daarnaast heb je dus de mogelijkheid van de eerder genoemde scheurvorming in je dekvloer.

blub

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mgizmo schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:19:
Ik wil eigenlijk kunnen aantonen dat het de tegelzetter is die zijn werk niet goed gedaan heeft.
Nee, vanuit jouw optiek is het de aannemer die zijn werk niet goed heeft uitgevoerd. Dat hij nu net dat gedeelte heeft uitbesteed is niet jouw probleem. Jij hebt geen overeenkomst met de tegelzetter.

Laat de aannemer over de vloer komen, laat hem de holle tegels zien en vraag wanneer hij dit hersteld heeft.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 12:42
[...]

....

[...]

Helaas heb ik de verpakking van de lijm niet meer liggen.

[...]

Dan moet ik zelf onderzoek gaan doen, want de tegelzetter gaat mij daar echt niet in helpen. Die is van mening dat hij het prima heeft gelegd en dat de fout bij mij ligt.

[...]

In de ochtend van 23 augustus 2017. Waarom ik dat zo exact weet, is omdat wij een inmeetmiddag hadden van Dura Vermeer maar wij er dus niet in konden, omdat ze die dag op de bouwplaats besloten hadden om de dekvloer te storten. |:(

[...]

Dat kan ik dus niet bewijzen keihard met een log van de verdeler of zo. Ik heb foto's van het moment dat ze de keuken hebben geplaatst en daarop zie je dat de thermostaat er niet hangt, maar ja.

[...]

Kijk vragen waar ik wat mee kan. Heb ik totaal niet bij stilgestaan. Ze geven op die website wel aan dat het voor vloerverwarming geschikt is, maar verdere details ontbreekt.

[...]

Dat zijn er dus veel en wat doet dit met de voeg? Ik ga vast een verschil zien :(

...
toon volledige bericht
Zou me niet druk maken om de voegen. Ik heb mijn tegels ook in fases gelegd en zie geen verschil (alleen in het begin even, als er nog vocht in zit).

Ik heb zelf Ardex lijm gebruikt, wat een vrij gebruikelijke lijm is waar veel tegelzetters mee werken. Advies daar is om tegels vanaf 60x60 dubbel te verlijmen (dus zowel tegel als de vloer) Zeker in combinatie met vloerverwarming. Dit is vrij makkelijk te checken. Tegel die hol klinkt eruit halen. Zie je gelijk.

Houd gewoon vast aan je mening en laat je niet afschepen, anders ga je je hier nog jaren aan irriteren. Het is even zuur, maar gewoon eruit en opnieuw erin door een gerenommeerde tegelzetter. (Het klinkt vast discriminerend, maar ik zou al sterkte twijfels hebben als een tegelzetter met zijn vrouw komt tegelen.) Daarom ook niet communiceren met de tegelzetter, maar met de aannemer. Deze is verantwoordelijk! Je doet zaken met de aannemer, niet met zijn onderaannemer.

[ Voor 3% gewijzigd door virtualJac op 22-02-2018 09:07 ]

there's no tweak without the tweaker

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
[...]

Ja en de tegelzetter zegt dus nu dat ie dat aan de kleur van de tegellijm kan zien. Ik kan dat niet tegenspreken. Is immers niet mijn vakgebied.
Hij heeft belang bij om de schuld af te schuiven. Plus het is duidelijk dat het pruts werk is geweest. Dus hoe expert is hij... Niet dus. Geeft ze gewoon optie om het op te lossen als ze willen bewijzen dat jij heb zitten stoken dan lijkt mij een onafhankelijke expert die dat mag bepalen niet de partij die de fout gemaakt heeft. Wat voor belang heb jij om te stoken plus je had alles uitgezet. Als ze geen risico hadden willen lopen had de aannemer gewoon het hele system afgesloten en weer aangesloten wanneer de tijd is verstreken. Waarschijnlijk had je precies het zelfde probleem gehad.

Wat ik zelf zou doen is naar een lokale goede tegel handel gaan en vragen voor een second opinion of je rechtsbijstand hier op zetten als je die hebt. Misschien eigen huis als je dat hebt.

Maar holle tegels is gewoon niet goed geplakt wat veel redenen kan hebben zoals: verkeerde ondergrond tegels te droog, lijm te droog slechte lijm, verkeerde lijm en pas veel veel later een beetje stoken. Het is duidelijk dat ze er makkelijk van af willen maken. Maar gewoon eisen voor vervanging van de vloer want gaatjes boren is geen pan. Ga je altijd blijven zien. En als de de nieuwe vloer leggen koppel even de vloerverwarming helemaal af terwijl ze er bij zijn + fotos maken dan hebben 100% zeker niet te piepen.

Snap niet dat ze zo moeilijk doen met zo veel tegels die los zitten kunnen net zo goed opnieuw beginnen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:37
Ik sluit me er ook bij aan dat dit niet klopt en dat meneer zichzelf de schuld in jouw schoenen probeerd te schuiven. Aan het boorstof kunnen zien dat de er niet aan opstook protocol is voldaan? 8)7

Is er dubbel verlijmd (dus vloer en tegel) met grove lijmkam?
Welke lijm is er gebruikt?
Wat was de conditie van de vloer, als hij erg zuigend is had er eerst een primer op gemoeten.
Heeft hij dit gecontroleerd en hoe heeft hij dit dan gedaan?

Als je wat water op de cementdekvloer gooit en en het trekt er meteen in dan had je dus een primer moeten gebruiken. Als je dit niet doet word de aangebrachte lijm meteen van al het water ontdaan en hard dus niet meer uit maar word korrelig. Dit noemen ze ook wel verbranden. Idem dito voor de tegel, als die een erg zuigende werking heeft zoals terracota bijvoorbeeld moet je die eerst nat sponsen. Ik primer alle vloeren als ik ga tegelen overigens.

Dat hars is een leuk soelaas als er een tegeltje her en der op de hoeken niet gehecht zit, niet als er in het midden van de tegel geen hechting heeft plaats gevonden. Dit hars komt daar nooit aan via de voeg (60x60cm).
Als ze het machinaal willen gaan injecteren komt de tegel eerder omhoog dan dat dit een volledige hechting zal verzorgen of staan dan onder spanning door het injecteren wat ook weer tot breuk kan leiden.

Holle tegels breken overigens veel sneller vooral als je er per ongeluk een glas of iets hards op laat vallen.

Rechtsbijstand inschakelen en het verder via hun regelen.
Ik zou zelf de vloer er in zijn geheel uit halen en opnieuw beginnen hoe pijnlijk dit ook is.

Ik wens je er veel succes mee.

[ Voor 3% gewijzigd door PVG555 op 22-02-2018 10:45 ]

Pagina: 1