Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukaskrab
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik wil graag mijn storage uitbreiden met een nieuwe snellere SSD voor onder andere mijn besturingssysteem (windows 10), wat programma's en games. Nu staat er op de doos van mijn Z97-Pro Gamer moederbord: "includes an M.2 socket with two native PCI Express 2.0 lanes", maar ik vraag me af wat dan precies de beste M.2 drive is om te kopen. Budget maakt niet zo veel uit. rondt de 250Gb is genoeg.

Ik heb al een Samsung SSD 850 EVO 250 Gb waar ik goeie ervaring mee heb, dus mijn voorkeur zou gaan naar een Samsung drive, maar dit is niet van groot belang. Wel vraag ik me ook af hoe groot het verschil in snelheid is tussen een M.2 drive en mijn SSD.

Overige specificaties:

Intel core I5-4690k overclocked naar 4.4 GHz
Geforce GTX 970
1 Tb harde schijf
16 Gb ram
750 watt power supply
Z97-Pro Gamer moederbord

Games die ik er op wil kunnen spelen: BF4, Doom 4 etc.

Dus in het kort:

-Welke M.2 Drive is het beste voor mij?
-Is een M.2 Drive het waard?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

In de pricewatch kan je ze gewoon oplijsten en vergelijken. Filteren, snelheden vergelijken en klaar.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
M.2 is slechts een form factor, net als de langer bestaande 2.5" schijven. M.2 apparaten kunnen gebruik maken van oa een USB, SATA of PCI Express interface. Die laatste is de snelste en wordt gebruikt voor NVMe SSD's. Veelal wordt tegenwoordig een PCIe 3.0 interface met 4 lanes gebruikt (bv Samsung 960 Evo), helaas is het slot op jouw moederbord PCIe 2.0 x2, je zult dus de SSD enigzins afknijpen. Als je echter gewoon een vlotte SSD wilt hebben en niet specifiek een NVMe kun je ook gewoon een M.2 SATA variant halen, bv een Samsung 850/860 EVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukaskrab
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-07-2020
Oke bedankt voor de reacties.

Een super snelle samsung 960 evo zit er dan jammer genoeg niet in.