Glasvezelaansluiting wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Bij ons in het buitengebied is nu de mogelijkheid om je aan te melden hiervoor.
Het gaat om het buitengebied van de gemeente Lochem.
Kosten zijn eenmalig 1500,- of in 2 termijnen van 775,- dus 1550,- en als laatste, in 60 termijnen van 29.95 = 1797,-
Opgave voor 28 april 2018 en ze hebben minimaal 50% deelname nodig om te kunnen uitvoeren.
Wij wonen aan het begin van het buitengebied, 1 km van de wijkkast. Echt net buiten het dorp.
De werkelijke maximale snelheid bij ons is 25Mbit/s. Bonding is mogelijk, dus 50Mbit/s zou maximaal kunnen zijn. (vdsl)

Het koper wat er op moment ligt is niet denderend, en wordt met de jaren slechter verwacht ik.
Voorheen jarenlang 40Mbit/s gehaald. Sinds 1.5 jaar stuk minder. Volgens fourstack zouden we 43Mbit/s moeten kunnen halen (87; dubbele bij bonded) Alleen na lang en veel onderzoek door KPN is de conclusie een slechtere lijn en ze gaan hem ook niet vervangen. Te duur. Dus wat we nu hebben is de max.

Op moment hebben we iptv. Wij internetten behoorlijk; Netflix (geen 4K, zal toekomst zeker komen), gamen, beetje downloaden etc.
Wat we op moment hebben zie ik dan ook als minimaal. Evt zou het nog verdubbeld kunnen worden met bonding. Dan zal 50Mbit de max zijn.
Hoe gaat het in de toekomst met koper? Ik lees dan ook het volgende:
nieuws: KPN gaat 400Mbit/s-dsl vanaf tweede kwartaal breed beschikbaar maken
Zal dit ook evt onze kant op komen? Of alleen in de grotere steden.

Nu vraag ik me dus af of het verstandig is om ons aan te melden voor glasvezel.
We hebben nu de kans, alleen is dit het waard?
Bij een glasvezel abo zouden we waarschijnlijk ook niet meer dan 50 tot 100Mbit/s nemen.
De kans dat we verhuizen is nihil trouwens.
Zijn er nog meer redenen om glas boven koper te nemen in onze situatie? Of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik zou het sowieso doen, je hebt het liggen. Ik zou het als investering in de toekomst zien zodat mijn huis glas heeft. Het later alsnog krijgen zal wel heel erg duur worden of lastig.

Glas is altijd sneller dan koper.

Zou voor mij een no-brainer zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:31
Ga er maar niet vanuit dat KPN iets gaat doen. Investering om de boel te verglazen en straatkasten te plaatsen weegt waarschijnlijk niet op tegen de inkomsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:16
In de toekomst kijken is natuurlijk altijd lastig.
Feit is wel dat het buitengebied altijd pas als laatste komt omdat het economisch vaak niet rendabel is.
Als je in de nabije toekomst over gaat naar 4k op netflix dan ga je al snel tegen de limiet van je huidige dsl aanlopen.
Dat je nu niet meer dan 50 tot 100mbit af zou nemen zegt natuurlijk niet dat je straks niet meer wil. Immers 1x 4k stream van netflix is al 25mbit. Afhankelijk van de omvang van je huishouden wil je dan al gauw een snellere lijn.
Ik zou het er wel voor over hebben. De vraag is dan wel nog welke partijen hun diensten aan gaan bieden over die glasvezel en wat de kosten daar van zijn. Is daar al iets over bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als er nu een lokaal initiatief is om te verglazen, komt kpn daar in de toekomst niet meer overheen.

Daarnaast zijn alle hoge vdsl snelheden alleen haalbaar op straatkast buitenringen, binnen een paar 100m van de centrale.

Ik zou dus zeker inschrijven voor glas, al is het maar een investering voor de toekomst.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Nu online
Arjant2 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:49:
De vraag is dan wel nog welke partijen hun diensten aan gaan bieden over die glasvezel en wat de kosten daar van zijn. Is daar al iets over bekend?
KPN, Xs4all, telfort.
Link naar de site
http://digitale-stadlochem.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:26
Klopt. Dit wordt een buitengebied project waar KPN Wholesale in de PoP's gaat zitten. Niet door (voormalig) Reggefiber aangelegd maar voor de rest identiek aan ( bijvoorbeeld) de kern Lochem zelf.

Dus ook mijn advies zou zijn: direct doen (als je de kosten kan dragen uiteraard). Doordat KPN hier in meedoet zal er zeker niets meer gedaan worden met koper. Lochem zelf is al lang geleden verglaasd, net als een aantal kleine kernen in de gemeente. Dit is het laatste stuk van de gemeente Lochem. Snel internet in buitengebieden wordt zeer op prijs gesteld bij een woning, ook als je deze later wil verkopen.

@JackBol en @mad-dog : klein beetje krediet voor KPN... ze doen toch nog wel eens iets hoor ;-)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:31
Barre73 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:09:
[...]

Klopt. Dit wordt een buitengebied project waar KPN Wholesale in de PoP's gaat zitten. Niet door (voormalig) Reggefiber aangelegd maar voor de rest identiek aan ( bijvoorbeeld) de kern Lochem zelf.

Dus ook mijn advies zou zijn: direct doen (als je de kosten kan dragen uiteraard). Doordat KPN hier in meedoet zal er zeker niets meer gedaan worden met koper. Lochem zelf is al lang geleden verglaasd, net als een aantal kleine kernen in de gemeente. Dit is het laatste stuk van de gemeente Lochem. Snel internet in buitengebieden wordt zeer op prijs gesteld bij een woning, ook als je deze later wil verkopen.

@JackBol en @mad-dog : klein beetje krediet voor KPN... ze doen toch nog wel eens iets hoor ;-)
Ik verwijt KPN niks :). Werk zelfs voor 1 van de dochters. Ik ben gewoon realistisch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als je de kans krijgt zou ik het zeker doen. Echt een goede investering voor de toekomst. Vergeet niet dat de latency ook een stuk lager is bij glasvezel. Zeker fijn bij gaming. De nieuwe technieken van vdsl die eraan komen is een lapmiddel imo voor nu. Je houdt toch de afstand tot de centrale, hoe goed is jouw verbinding dan in de praktijk? En dan ook te bedenken, de ontwikkeling gaat hard. 10 jaar geleden waren we nog tevreden met 8-20 mbit. Nou moet je daar niet meer aan denken als je meer gewend bent. En hoe zitten we over 5 of 10 jaar? Ik denk dat je dan helemaal heel blij bent met glasvezel.

Ik zelf moet er niet meer aan denken om nog op koper te zitten.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je het kan betalen zeker doen. Dit is je waarschijnlijk je enige kans. Ik heb nu zo’n zes jaar de beschikking over glasvezel gehad en zal nooit een huis kopen zonder glasaansluiting. Het is jammer dat het nog steeds maar voor zo’n relatief klein deel van de huishoudens beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Barre73 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:09:

Ze hangen inderdaad hun ISAMs in de PoPs. Maar met verglazen zijn ze gestopt, sinds de acquisitie van Reggefiber. En ik snap de business redenen die erachter zit prima :)

Mijn opmerking was meer gedoeld op het feit dat TS niet moet gaan wachten tot dat er een andere verglazer langs komt die het goedkoper gaat doen.

Maar als de 50% threshold (die overigens best hoog is) nu niet gehaald wordt, zal dit gebied vrij lang glasvezel-loos blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Nu online
Wachten op een andere verglazer doen we sowieso niet. Zal er ook niet komen neem ik aan.
Als ik het goed lees betalen wij de dus eenmalig 1500,- en dan hebben we glasvezel.
Later zal dan alleen de providerkosten er bij komen. Vastrechtvergoeding is bij ons niet dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
baronruud schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:21:
Wachten op een andere verglazer doen we sowieso niet. Zal er ook niet komen neem ik aan.
Als ik het goed lees betalen wij de dus eenmalig 1500,- en dan hebben we glasvezel.
Later zal dan alleen de providerkosten er bij komen. Vastrechtvergoeding is bij ons niet dus?
Die vraag kan je beter bij digitale-stad-lochem stellen denk ik. Maar kijkend naar de website zeg ik "nee". Eenmalige kosten van 1500 euro (als je in 1 keer betaalt) en daarmee klaar (behalve je abonnement bij de provider natuurlijk).

Overigens is dat bij CIF projecten ook zo. Je kan in 1 keer betalen of levenslang elke maand. Dat is de vastrechtvergoeding. Hier in Lochem noemen ze het misschien "aansluitvergoeding"of iets dergelijks, maar het is in principe hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Je hebt de kabel dan liggen. Je hebt geen internet, maar de fysieke kabel is er.

Ik zou het doen, zeer goede investering voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Nu online
Barre73 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:28:
[...]

Die vraag kan je beter bij digitale-stad-lochem stellen denk ik. Maar kijkend naar de website zeg ik "nee". Eenmalige kosten van 1500 euro (als je in 1 keer betaalt) en daarmee klaar (behalve je abonnement bij de provider natuurlijk).

Overigens is dat bij CIF projecten ook zo. Je kan in 1 keer betalen of levenslang elke maand. Dat is de vastrechtvergoeding. Hier in Lochem noemen ze het misschien "aansluitvergoeding"of iets dergelijks, maar het is in principe hetzelfde.
Heb ze voor de zekerheid maar een mail gestuurd. Zoals ik het lees moet met 1500,- de vastrechtvergoeding afgekocht zijn.
Dit is Lochem en CIF toch? Levenslang een maandbedrag is iig niet mogelijk bij ons dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Als het goed is, zijn de abonnementskosten voor jouw zo'n €10 tot €15 lager dan voor een "normale" verbinding.

Een gemiddeld €45 KPN abonnement is namelijk €15 last mile access, €15 transport (DSLAM/Backhaul) en €15 services (voice, internet, tv).

De last mile access heb je zelf gekocht, het zou IMHO niet fair zijn als die in je abonnement terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
baronruud schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:20:
[...]

Heb ze voor de zekerheid maar een mail gestuurd. Zoals ik het lees moet met 1500,- de vastrechtvergoeding afgekocht zijn.
Dit is Lochem en CIF toch? Levenslang een maandbedrag is iig niet mogelijk bij ons dan.
Nee, dit is dus geen CIF. Dat is nou juist het verschil. CIF operereert onder de naam Glasvezel Buitenaf.
En omdat dit geen CIF is gaat KPN hier mee in de PoP (s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 15:09
Ik zou het doen, het gebrek aan fatsoenlijk/snel internet is tegenwoordig een serieus nadeel op de woningmarkt. Dus denk dat het je woning ook beter verkoopbaar maakt in de toekomst.

Daarnaast heb je er zelf natuurlijk ook plezier van.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
JackBol schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:36:
[...]

Als het goed is, zijn de abonnementskosten voor jouw zo'n €10 tot €15 lager dan voor een "normale" verbinding.

Een gemiddeld €45 KPN abonnement is namelijk €15 last mile access, €15 transport (DSLAM/Backhaul) en €15 services (voice, internet, tv).

De last mile access heb je zelf gekocht, het zou IMHO niet fair zijn als die in je abonnement terug komt.
Die 15 euro last mile acces is huur, geen aanlegkosten. KPN wholesale betaalt straks gewoon lijnhuur aan de netwerkeigenaar voor de last mile access.
De 1500 euro is voor de eenmalige aanleg. En voor de duidelijkheid: Dat is de overschrijding van een normale aanlegprijs. Deze aansluitingen komen op 2500 tot 3000 euro per woning. Waarvan de bewoner 1500 euro betaalt, en de rest wordt alsnog door de netwerkeigenaar betaald (al dan niet met subsidies natuurlijk...) en deze dient dat uit de lijnhuur terug te verdienen in jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-10 13:03
Man, wat ben ik jaloers op de TS. Ik woon in Assen 150 meter van een KPN glasvezelverdeelkast, de nieuwbouw 50 meter verderop in de straat kreeg vorig jaar glasvezel, de kabel loopt voor mijn huis langs. Voor een eenmalige bijdrage van 1500 euro zou ik er onmiddellijk voor tekenen om aangesloten te worden op glasvezel.
Maar helaas pindakaas... de KPN monopolist vindt een enkel koperen aderpaar voldoende op mijn adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
hkoster1 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:16:
Man, wat ben ik jaloers op de TS. Ik woon in Assen 150 meter van een KPN glasvezelverdeelkast, de nieuwbouw 50 meter verderop in de straat kreeg vorig jaar glasvezel, de kabel loopt voor mijn huis langs. Voor een eenmalige bijdrage van 1500 euro zou ik er onmiddellijk voor tekenen om aangesloten te worden op glasvezel.
Maar helaas pindakaas... de KPN monopolist vindt een enkel koperen aderpaar voldoende op mijn adres.
Als je bereid bent te betalen:
https://www.eindelijkglasvezel.nl/haalbaarheidsonderzoek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Persoonlijk vind ik de prijs nog meevallen, er zijn mensen die hebben meer er voor betaald. Als het koper nu al slechter begint te worden zal het in de toekomst nog erger worden. Of het moet al hersteld worden. De hoge snelheden zijn ook alleen op korte afstanden. Ik sluit me aan bij de rest, als je het geld kunt missen zou ik het ook direct doen. Glas is toekomst vaster dan koper...

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 11:08
Ik zou het sowieso doen, helemaal in het buitengebied. Het maakt je huis zo veel meer aantrekkelijk als je het ooit wil verkopen. Wij hebben ook voor huizen gekeken en als ik een schotel zag hangen dan was ik mijn interesse al kwijt omdat ik geen zin had in een huis met een DSL lijntje.

43mbit is nu misschien nog genoeg maar over 10 jaar echt niet meer. Paar HD streams, updates en gamen kan dan gewoon zonder problemen.

Zie het als een investering, voor je zelf of voor de toekomstige koper die lekker zonder problemen thuis wil kunnen werken.

[ Voor 23% gewijzigd door GrooV op 22-02-2018 09:57 ]

• DeBaroN
  • Nu online
Ok, gemeente nieuws:

Er zijn op dit moment twee marktpartijen die glasvezel aanbieden voor het buitengebied van de gemeente Lochem.

Digitale Stad Lochem is een partij die de vraagbundeling verzorgt voor Delta Rijssen Glasvezel Investering. Ze leveren een glasveze laansluiting waarop u diensten van meerdere aanbieders kunt afnemen, onder andere van KPN, XS4All, Tele2, T-Mobile, Telfort, enz. Meer informatie over dit aanbod vindt u op digitalestadlochem.nl

Onder de naam Glasvezel Buitenaf organiseert CIF (Communication Infrastructure Fund) de vraagbundeling voor de andere aanbieder. CIF levert zowel de aansluiting als het contract met de aanbieder van de diensten. Voor particulieren zijn dat CaiWay en Solcon. Meer informatie over dit aanbod vindt u op glasvezelbuitenaf.nl

Op kort termijn plaatsen wij op onze site meer informatie over het proces van de vraagbundeling.

Ok, dus 2 aanbieders nu? Maar hoe zit dat met inschrijven dan vraag ik me af? Brief van Digitale Stad Lochem heb ik al wel.
CIF gaat het sowieso niet worden lijkt mij, aangezien het alleen Caiway en Solcon is.
Maar een beetje onduidelijk vind ik het wel.

[ Voor 6% gewijzigd door DeBaroN op 22-02-2018 17:43 ]

• Barre73
Het is ook een vrij unieke situatie. Digitale stad werkt samen met KPN als operator. En zij durven de concurrentie aan te gaan met CIF, die bijna de hele Achterhoek (buitengebied) verglazen.
Ik zou het ook wel weten. Met KPN Wholesale in de PoPs kan je alle gebruikelijke providers kiezen. Caiway en dergelijke blijkt toch vaak minder aantrekkelijk zie je in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Nu online
Maar is dit niet totaal onhandig?
Stel dat 35% zich inschrijft bij de één en 35% bij de ander?
Of denk ik nu helemaal verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

baronruud schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:13:
Daarom inschrijven bij allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Nu online
JackBol schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:51:
[...]

Daarom inschrijven bij allebei.
Lijkt me niet, je gaat een contract aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

baronruud schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:14:
[...]

Lijkt me niet, je gaat een contract aan.
Zelfs als ze allbei de threshhold halen, gaan ze niet allebei aanleggen, dat is economisch zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
baronruud schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:13:
Je denkt niet verkeerd, maar dit is wel wat er nu gebeurt. De zaak wordt volgens mij op de spits gedreven. Delta Rijssen heeft o.a. in Markelo en omgeving ook al buitengebieden verglaasd en ziet met lede ogen aan hoe CIF acteert in heel oost-nederland. Dus voor Lochem wordt geprobeerd om te "winnen" van CIF. Met als belangrijkste troef de providers. In CIF netwerken is het altijd lastig uitleggen aan mensen dat ze alleen diensten kunnen afnemen van (voor hen) volkomen onbekende providers. Ze zoeken naar de bekende grote namen, en veel mensen zitten al bij bijvoorbeeld KPN en willen daar eigenlijk wel graag blijven. Dat kan hiermee nu wel en dat lijkt me een groot voordeel voor Digitale Stad Lochem (Delta Rijssen). En als CIF dezelfde prijs hanteert als altijd (rond e 1800 euro), dan is dat ook een voordeeltje lijkt me aangezien Digitale Stad 1500 euro vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Beetje off topic wellicht maar ik zie dat er door de digitale stad lochem een krediet wordt aangeboden van 1500 euo te betalen via 60 termijnen van € 29,95. Een AFM vergunning hiervoor ontbreekt voor zover ik kan nagaan. Lijkt me dat dit geen stand houdt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Faxe schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:30:
Beetje off topic wellicht maar ik zie dat er door de digitale stad lochem een krediet wordt aangeboden van 1500 euo te betalen via 60 termijnen van € 29,95. Een AFM vergunning hiervoor ontbreekt voor zover ik kan nagaan. Lijkt me dat dit geen stand houdt zo.
Bedoel je dat bij 60 termijnen betaling er een rente van in totaal 20% wordt berekend? En dat daar een vergunning voor nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Er is altijd een vergunning nodig denk ik. Zelf als de rente 0% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Faxe schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:39:
Er is altijd een vergunning nodig denk ik. Zelf als de rente 0% is.
Lijkt me niet. Als ik een rekening krijg van 1500 euro van de tandarts en ik mag die in 12 termijnen betalen, dan geloof ik niet dat de tandarts daarvoor een AFM vergunning nodig heeft...

Jij behandelt dit als een kredietaanbieder, maar dat denk ik niet. Het gaat om een nutsaansluiting. Dat is (als ik me niet vergis) een onroerende zaak dus valt niet onder de wet op consumentenkrediet.

En dan nog: misschien wordt de betaling in termijnen wel overgedragen aan een partij die daar wel toe gerechtigd is. Lijkt me voor een netbeheerder/aanlegger ook een stuk praktischer. Is niet bepaald core-business, al die betalingen in de gaten houden.

[ Voor 38% gewijzigd door Barre73 op 23-02-2018 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Op grond van de wet denk ik dat de tandarts wel een vergunning nodig heeft. Heb navraag gedaan bij de AFM maar er is geen vergunning verleend. Nu maar verder over glasvezel enzo dat is veel leuker onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Nu online
CIF, site:
https://www.glasvezelbuit...onlijk-glasvezeladvies-vo

Hier staat:
Glasvezel buitenaf wil inwoners en bedrijven een jaar lang de kans geven om glasvezel te gebruiken zonder ergens aan vast te zitten. Dit betekent dat men voor € 150,00 een glasvezelaansluiting thuis heeft. Daarnaast betaalt een inwoner of bedrijf een abonnement bij een dienstaanbieder voor televisie, internet en/of telefonie. Er kan gekozen worden uit diensten van vijf verschillende aanbieders; Caiway, CBizz, Delta, Solcon en WeServe. Als voor 26 april 50% van de inwoners en bedrijven zich hebben aangemeld, dan wordt er glasvezel aangelegd.

150,- ?

Ok, dan naar kopje vastrechtvergoeding:
https://www.glasvezelbuit...d/de-vastrechtvergoeding/

Hier staat 1600,- om in één keer af te kopen of 12,50 per/mnd.
En die eerder genoemde 150,- is dan alleen indien je maandelijks 12,50 wil gaan betalen?

Als het goed is moet de CIF brief dit weekend in de bus vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 23-02-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 21:59
De aanbieding van CIF neemt dus een nieuwe wending, interessant. Morgen maar eens kijken wat er in de brief van het CIF staat. Zelf ben ik ambassadeur voor glasvezel in het buitengebied van Lochem en Zutphen. Vandaag heb ik wel een mail gehad van Glasvezel buitenaf, met de aankondiging dat er informatieavonden worden gehouden en dat er morgen een brief bezorgd wordt. Maar even afwachten dus.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Nu online
We gaan het sowieso doen en gaan ons inschrijven bij Digitale Stad Lochem.
Keuze is makkelijk gemaakt, aangezien CIF alleen Solcon of Caiway als provider keuze heeft.
Wat ik links en rechts om me heen hoor, is dat bij iedereen de keuze.

Aanmeldingen bij Digitale Stad staat nu ook op 9%. Was 2 dagen geleden nog 5%.

[ Voor 14% gewijzigd door DeBaroN op 26-02-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levensnevel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10-2024
Andere regio (midden limburg ten westen van de Maas) met een afgeleid probleem.

De komende maanden gaat hier een glasvezelproject voor de buitengeiden van start.
Pakweg een 5.500 potentiele aansluitingen - 1.900 euro vastrecht (afkoop) of 15 euro per maand (geindexeerd) De go - NoGo grens ligt bij 50%.

Allemaal mooi echter: De dorpskernen binnen deze buitengebieden zitten nog met koper (KPN)
Hier mogen we het doen met zeg 9 Mbps down en 1 Mbps up. Schiet niet echt op maar wanneer je niet beter weet maak je van de nood een deugd zal ik maar tikken.

Voor ons dorpsbewoners, zoals het er nu uitziet, er op zijn vroegst en in het gunstigste geval ergens in de loop van 2021-2022 worden met 'verglazings' project..
Dat is tenminste de inschatting van de commerciele glasvezelboer die recentelijk met onze buitengebieden aan de slag gegaan is.
KPN, de eigenaar van het koper in de grond heeft helemaal nog geen intenties uitgesproken om aan de glasvezel te gaan in onze regio. En de mobiele telefonie verbindingen hin onze regio zijn kwalitatief uitermate teleurstellend. Alleen met een noodgreep als een GSM repeater op het dak heb je een beetje redelijke verbinding (3G max).
Nu vraag ik me af: wat zijn in ons kleine kikkerlandje nog alternatieve om op korte termijn aan hogere internetsnelheden te komen. Zijn er nog betaalbare alternatieven zoals bijv. 'internet by satellite'
Weet iemand daar iets meer van?

https://farm5.staticflick...09047045_4ff3ba9e13_b.jpg

昔の恋は死ぬことはありません Niets of niemand zegt dat het echt moet. En toch, of juist daarom, wil je het beleven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@levensnevel
Neem aan dat je via:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
en
https://vvdsl.robinflikkema.nl/index.php
hebt nagekeken of er wellicht aanstaande SDF upgrades komen?
(FttC naar de straatkasten)

Dat zou wellicht een indicatie kunnen zijn van meer snelheidsmogelijkheden in de toekomst...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levensnevel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10-2024
dank voor de heads-up ehtweak.
nee, nog niet nagekeken.
Ben een welwillende greenhorn op dit gebied.
Zal eens kijken of ik van de beschikbare informatie op beide links chocola kan maken.

update 10:08 - zit nog niets in de pijplijn kwa upgrade :X
korte termijn noch lange termijn.

[ Voor 20% gewijzigd door levensnevel op 12-03-2018 10:09 ]

昔の恋は死ぬことはありません Niets of niemand zegt dat het echt moet. En toch, of juist daarom, wil je het beleven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 21:59
baronruud schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:23:
We gaan het sowieso doen en gaan ons inschrijven bij Digitale Stad Lochem.
Keuze is makkelijk gemaakt, aangezien CIF alleen Solcon of Caiway als provider keuze heeft.
Wat ik links en rechts om me heen hoor, is dat bij iedereen de keuze.

Aanmeldingen bij Digitale Stad staat nu ook op 9%. Was 2 dagen geleden nog 5%.
Goede keuze als je het mij vraagt. De enige troef die CIF in handen heeft is het aanbod van een glasvezelkabel voor €150. Ik verwacht echter dat CIF niet zal gaan aanleggen als ze minder dan 50% halen. In theorie zouden zowel CIF als Delta/Digitale Stad Lochem allebei kunnen gaan aanleggen, maar dat zou dan wel door dezelfde sleuf gaan. In dat geval hebben bewoners dus twee kabels in huis liggen (in Markelo bestaat deze situatie ook). Mensen die dan voor CIF kiezen, nemen dan voor één jaar een abonnement af bij CIF en hebben na dat jaar de keuze om een abonnement af te sluiten op de kabel van Digitale Stad Lochem. Op dat moment stoppen ze dus met betalen aan CIF en ontvangt CIF per kabel maar €150..
Met dit in het achterhoofd verwacht ik dat CIF zal besluiten om niet te gaan aanleggen. Toch zie ik dat ze op dit moment 12% aanmeldingen hebben, dus hun wervingscampagne doet wel zijn werk. Digitale Stad Lochem heeft op dit moment 20%. Deze getallen zijn trouwens niet één op één te vergelijken, omdat Digitale Stad Lochem ook alle huishoudens meeneemt die nu over een coax-kabel beschikken (o.a. het Epser bos). Dit doet CIF niet. Verder zijn de gebieden bij beide aanbieders niet even groot. Dit maakt dat het totale adressenbestand van Digitale Stad Lochem uit ca. 3500 adressen bestaat en dat van CIF uit ca. 3100.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Laatst online: 20:09

FlipFluitketel

Frontpage Admin
levensnevel schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:26:
Andere regio (midden limburg ten westen van de Maas) met een afgeleid probleem.

De komende maanden gaat hier een glasvezelproject voor de buitengeiden van start.
Pakweg een 5.500 potentiele aansluitingen - 1.900 euro vastrecht (afkoop) of 15 euro per maand (geindexeerd) De go - NoGo grens ligt bij 50%.

Allemaal mooi echter: De dorpskernen binnen deze buitengebieden zitten nog met koper (KPN)
Hier mogen we het doen met zeg 9 Mbps down en 1 Mbps up. Schiet niet echt op maar wanneer je niet beter weet maak je van de nood een deugd zal ik maar tikken.

Voor ons dorpsbewoners, zoals het er nu uitziet, er op zijn vroegst en in het gunstigste geval ergens in de loop van 2021-2022 worden met 'verglazings' project..
Dat is tenminste de inschatting van de commerciele glasvezelboer die recentelijk met onze buitengebieden aan de slag gegaan is.
KPN, de eigenaar van het koper in de grond heeft helemaal nog geen intenties uitgesproken om aan de glasvezel te gaan in onze regio. En de mobiele telefonie verbindingen hin onze regio zijn kwalitatief uitermate teleurstellend. Alleen met een noodgreep als een GSM repeater op het dak heb je een beetje redelijke verbinding (3G max).
Nu vraag ik me af: wat zijn in ons kleine kikkerlandje nog alternatieve om op korte termijn aan hogere internetsnelheden te komen. Zijn er nog betaalbare alternatieven zoals bijv. 'internet by satellite'
Weet iemand daar iets meer van?

https://farm5.staticflick...09047045_4ff3ba9e13_b.jpg
Over welke dorpskernen heb je het dan? De gemeenten die mee doen zijn Leudal, Maasgouw, Nederweert, Peel & Maas, Weert en voor zover ik weet hebben ze daar een aantal jaren geleden overal al via Reggefiber glasvezel aangelegd.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Nu online
Inschrijfperiode is afgelopen. Digitale Stad Lochem (kpn) staat op 58% Dus gehaald.
Wat Cif heeft kwa aantal, geen idee.
Pagina: 1