Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 13:21

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
Indien verkeerd geplaatst, excuus!

Voor mijn studie heb ik even een Linuxachtige nodig (ROS-vereiste).
Nou bevalt mijn Latitude E5420 met windows 8 nog prima, zeker met 250GB SSD en 8gb Ram, dus ik wilde graag hier even een dualboot bij gooien.
Ubuntu installeren vanaf een USB-stick kon wel, vervolgens een disk van 30GB laten aanmaken.
Bij de reboot kwam echter geen keuzemenu om te booten tussen W8 en Ubuntu, hij ging vrolijk door naar W8.
In Windows zie ik nu wel dat de schijf een lagere capaciteit heeft, de Ubuntu-partitie is niet zichtbaar. In Diskmanagement is namelijk ook geen driveletter toegekend, maar er staat wel bij Primary Partition.

In de BIOS van mijn laptop kan ik enkel kiezen tussen Internal HDD en dingen als USB. Weet iemand hoe ik dat keuzemenu tevoorschijn kan toveren?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-06 20:32
Wil je het keuzemenu van Windows (waardoor Fastboot nog steeds werkt zolang je Windows als laatst gebruikt heb, muis en touchscreenvriendelijk, mooier) of wil je het GRUB keuzemenu?

Indien je het eerste wil, kijk is naar EasyBCD! Die kan dat makkelijk voor je regelen.

[ Voor 26% gewijzigd door xFeverr op 20-02-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je in de Ubuntu installatie wel aangegeven welke partitie de boot bestanden moest krijgen?

Je hebt namelijk minimaal 3 zaken nodig:

1. /boot partitie
2. / partitie (root, voor het OS, bevat meestal ook /home)
3. Swap voor wisselgeheugen

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-06 15:36
Ik heb gisteren dezelfde laptop met dual boot tussen Linux Mint en Windows 10 ingericht.
Wanneer ik zo'n systeem installeer dan zorg ik altijd dat (U)EFI-boot en fastboot uit staat.
Vervolgens boot het systeem vanuit het MasterBootRecord.
Ik installeer Linux en geef aan, dat hij grub in het master boot record mag zetten.
Daarin staat Linux dan bovenaan en Windows als keuze 5 of zo.
Vervolgens kun je ook onder Linux aangeven, dat hij default naar Windows moet gaan.
Grub kun je ook voorzien van een heel mooie foto als achtergrond, ziet er goed uit!!
En wanneer je Linux weer wilt verwijderen dan moet je wel eerst vanuit Windows de boot repareren, want grub heeft de Linux partitie nodig om te kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:34
Als je deze alleen maar even nodig hebt is het dan niet simpeler om onder windows gewoon via een virtuele machine Linux te installeren dan een dual boot installatie?