Toon posts:

Retour aanmelden als DOA of WKOA?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Zit even met een lastig dilemma. Ik had een monitor besteld maar blijkt een soort 'belichtingsprobleem' te hebben. Daarop nog één besteld (exact dezelfde type) in de hoop het een productiefoutje was, echter de tweede monitor heeft weer andere mankementen.

Dus ik zit hier met 2 nieuwe monitoren die eigenlijk DOA zijn. Ik wil er snel vanaf, kan ik dit beter als WKOA of DOA aanmelden. Ik moet immers snel mijn geld terug hebben.

Ik koop anders wel een duurdere, in de hoop de quality check dan beter is, want dit is wel erg irritant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DOA is geen term met bepaalde rechten. WKOA is de manier om het te doen zonder dat het een reparatie of vervangend scherm gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een DOA melden betekent een garantieprocedure en dat betekent dat de verkoper de kans moet krijgen om jou een werkend product te leveren.
Met WKOA beëindig je de overeenkomst en moeten ze het product terugnemen en je geld terugstorten. Maar dat kan wel een paar weken duren afhankelijk van de verkoper...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:54
Een RMA procedure starten lijkt me sowieso niet handig voor 2 schermen, tenzij je graag 2 schermen wil hebben.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt heren, dan doe ik dat. Blijft wel merkwaardig dat de quality check bij monitoren echt geen fluit voorstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:22

Rannasha

Does not compute.

"DOA" bestaat niet in het Nederlands consumentenrecht. Een product is conform (= werkt volgens de specificaties en verwachtingen) of het is het niet. Of een defect nu al vanaf het begin merkbaar is (zoals bij een DOA) of later tijdens het gebruik pas opvalt, is niet bijzonder relevant.

Je kunt dus kiezen om je te beroepen op niet-conformiteit en het product terug te sturen en het garantie-proces te starten. Het voordeel is dat verzendkosten in dit geval door de verkoper vergoed moeten worden. Maar in dit traject heeft de verkoper de mogelijkheid om een gerepareerd of vervangend exemplaar te leveren. Je kunt de koop niet zomaar ontbinden als je een garantie-traject doorloopt.

Maak je gebruik van de WKOA, dan kun het apparaat zonder opgaaf van reden terugsturen en de koop ontbinden. Dit is de makkelijkste methode om de boel snel af te handelen. Echter kan het wel getouwtrek opleveren tussen jou en de verkoper over enige waardevermindering. Als de verkoper van mening is dat je het product in gebruik hebt genomen en meer hebt gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of je het product wil houden, dan kan hij proberen een waardevermindering in rekening te brengen. Daarnaast zijn de kosten van het retourzenden in het geval van een WKOA-afhandeling voor jouw rekening, dus je zult hoe dan ook niet kostenloos eindigen.

Kijk ook even op de website van de verkoper, mogelijk bieden zij meer opties aan dan wat wettelijk vereist is. Zo hebben sommige winkels een soort van "DOA-regeling", waarbij je de koop van een product dat bij ontvangst al defect is, direct kunt ontbinden. Dit is dan echter een extra dienst die de winkel biedt, geen recht.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:44:
Bedankt heren, dan doe ik dat. Blijft wel merkwaardig dat de quality check bij monitoren echt geen fluit voorstelt.
Je hebt twee slechte monitoren van één merk en maakt vervolgens een blanket statement dat de kwaliteitscontrole bij monitoren geen fluit voorstelt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:34
Als je hem op basis van WKOA terugstuurt kan je best wel eens gezeur gaan krijgen als de shop hem test en ook deze mankementen aantreft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

NMe schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:05:
[...]

Je hebt twee slechte monitoren van één merk en maakt vervolgens een blanket statement dat de kwaliteitscontrole bij monitoren geen fluit voorstelt? :?
Dat wilde ik nagenoeg letterlijk schrijven......maar ts is vaker kort door de bocht en reageert vervolgens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Knielen schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:29:
Als je hem op basis van WKOA terugstuurt kan je best wel eens gezeur gaan krijgen als de shop hem test en ook deze mankementen aantreft
Welk gezeur precies? Zelfs als ze dat bemerken moeten ze nog steeds aantonen dat TS die mankementen heeft veroorzaakt en als dat niet zo is moeten ze 't product zonder morren terugnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd Ik reageer wel hoor, maar verwacht niet dat ik altijd binnen een uur o.i.d. reageer.

@NMe Als je een nieuw scherm koopt mag je toch wel verwachten dat de fabrikant er één levert die geen mankementen heeft? Het is dan wel heel toevallig dat 2 exact dezelfde exemplaren problemen vertonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:35:
Hallo,

Zit even met een lastig dilemma. Ik had een monitor besteld maar blijkt een soort 'belichtingsprobleem' te hebben. Daarop nog één besteld (exact dezelfde type) in de hoop het een productiefoutje was, echter de tweede monitor heeft weer andere mankementen.

Dus ik zit hier met 2 nieuwe monitoren die eigenlijk DOA zijn. Ik wil er snel vanaf, kan ik dit beter als WKOA of DOA aanmelden. Ik moet immers snel mijn geld terug hebben.

Ik koop anders wel een duurdere, in de hoop de quality check dan beter is, want dit is wel erg irritant.
Bij dezelfde shop en 1e niet retour gestuurd ?
Rare handelswijze

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:50:
@NMe Als je een nieuw scherm koopt mag je toch wel verwachten dat de fabrikant er één levert die geen mankementen heeft? Het is dan wel heel toevallig dat 2 exact dezelfde exemplaren problemen vertonen.
Ja, en omdat je twee slechte hebt neem je voor het gemak maar aan dat elke monitor slechte kwaliteitscontrole heeft en elke fabrikant zich daar schuldig aan maakt. Da's een beetje als struikelen over een gat in de weg in Amsterdam en dan zeggen dat alle gemeentes hun infrastructuur niet op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Hackus Jawel, maak nu weer tijdelijk gebruik van een oude monitor. Ik wil gewoon geen gedoe, want het wegbrengen kost me weer veel tijd. Ik wil gewoon een monitor die wel goed geproduceerd en nagekeken is.

Misschien is dat bij een scherm wat moeilijker dan andere hardware?

Maar mijn vraag is beantwoord WKOA dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:20
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:04:
@Hackus Jawel, maak nu weer tijdelijk gebruik van een oude monitor. Ik wil gewoon geen gedoe, want het wegbrengen kost me weer veel tijd. Ik wil gewoon een monitor die wel goed geproduceerd en nagekeken is.

Misschien is dat bij een scherm wat moeilijker dan andere hardware?

Maar mijn vraag is beantwoord WKOA dus.
Vraag de winkel dan om 2 nieuwe en mogelijk gecontroleerd door. WKOA kost je verzend kosten. En er zal steek proef gewijs gecontroleerd worden. Misschien is hij tijdens transport iets te hard gestoten en geen zichtbare schade maar intern wel kapot zijn.. Of iets anders waardoor een hele batch kapot is.

Wil je gecontroleerd moet je refurbished kopen. Maar dat is niet nieuw.

/Edit bestaat niet gewoon de kans dat het paneel gewoon erg veel last heeft van backlicht bleeding? Daar gaat eventueel een duurdere ook niet direct tegen helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 20-02-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Offtopic, laat dit soort reacties s.v.p. achterwege.

[ Voor 91% gewijzigd door defiant op 21-02-2018 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@loki504 Bij paneel 1 flinke bleeding bij witte pagina's stuk geel i.p.v wit, moeilijk te omschrijven maar niet normaal zoals het hoort. Paneel 2 had een vreemd probleem bij video.

Zit nu dus weer op mijn oude scherm.

Topic kan wat mij betreft gesloten worden. Anders graag algemeen houden betrekkende WKOA of RMA DOA (defect) melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Welke schermen zijn het? LG? Dell? Eizo? LaCie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

NMe schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:39:
[...]

Welk gezeur precies? Zelfs als ze dat bemerken moeten ze nog steeds aantonen dat TS die mankementen heeft veroorzaakt en als dat niet zo is moeten ze 't product zonder morren terugnemen.
De TS kan dan ook gewoon antwoorden "zet hem naast die andere" en dan is er ook geen "probleem" :)

Wel benieuwd waarom TS uitgaat van een fout. Gezien beide schermen hetzelfde hebben lijkt het me meer "by design"... maar goed, daar dient WKOA voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
WhiteDog schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 06:32:
[...]

De TS kan dan ook gewoon antwoorden "zet hem naast die andere" en dan is er ook geen "probleem" :)

Wel benieuwd waarom TS uitgaat van een fout. Gezien beide schermen hetzelfde hebben lijkt het me meer "by design"... maar goed, daar dient WKOA voor.
"echter de tweede monitor heeft weer andere mankementen." uit de TS.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niks geks aan de schermen gedaan hoor. Mijn vorige dell (wel topkwaliteit) heeft het dik 5 jaar uitgehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:00
Je hebt eerder een gevalletje toeval. Als je geen merk en type vermeld dan kunnen we je niet verder adviseren dan behalve terug sturen.

Daarnaast vind ik het een bijzondere denkwijze omdat scherm 1 het niet doet, koop ik alvast maar nog 1 in de hoop dat die het wel doet.
Pagina: 1