Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinootje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05-2023
Hallo leden,

Op het moment ben ik 19 jaar, in mijn jongere jaren altijd bezig geweest met computers en vandaar ook de keuze gemaakt om een MBO 4 IT Beheerders opleiding te volgen. Deze opleiding duurde 3 jaar.

Voordat ik de opleiding begon had ik een totaal ander beeld van de opleiding en het vak IT beheerder dan dat ik nu heb. Het IT Beheerder beroep spreek mij totaal niet aan en naar mijn mening heb ik onvoldoende kennis om mezelf een IT beheerder te mogen noemen, toch ben ik geslaagd als IT Beheerder.

Mijn opleiding bestond groten deels uit opdrachten die we zogenaamd van een klant krijgen. Dit waren altijd opdrachten om een nieuw netwerk op te zetten wat wij door middel virtuele machines op zetten in groepsverband. De projecten bestonden uit een groot stuk documentatie, facturen, klant gesprekken, virtualisatie en uit eindelijk een oplevering aan de klant (wordt gespeeld door de mentor).

Daarbij komt ook kijken dat wij weinig les hebben gehad in subnetten enz (cisco les was weggevallen als examen vak)

Ik heb totaal geen ander beeld gekregen van ICT maar had wel een ander beeld van de opleiding voordat ik de opleiding begon en nadat ik de opleiding heb afgerond. Daarbij ben ik nu tot de conclusie gekomen dat ik dit beroep niet wil uitvoeren maar juist in de consument wereld wil blijven hangen. Door de opleiding heb ik nu zekerheid dat projecten uitvoeren enz totaal niets voor mij is. Hebben jullie enige suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53

Rmg

vinootje schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:01:
Daarbij ben ik nu tot de conclusie gekomen dat ik dit beroep niet wil uitvoeren maar juist in de consument wereld wil blijven hangen. Door de opleiding heb ik nu zekerheid dat projecten uitvoeren enz totaal niets voor mij is. Hebben jullie enige suggesties?
Eens na gaan denken wel vakgebied je dan wel interessant lijkt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinootje
Rmg schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:03:
[...]

Eens na gaan denken wel vakgebied je dan wel interessant lijkt? :?
Net zoals voordat ik mijn opleiding begon nog wel de IT maar niet als IT beheerder maar meer als ITer in de consumenten branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 17:09
Wat stel je je zo voor als IT-er in de consumentenbranche (wat is dit eigenlijk? kan je hier consumenten kopen? :P)? Wil je in de winkel werken? Of wil je PC's bouwen?

[ Voor 21% gewijzigd door borft op 20-02-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:34

Standeman

Prutser 1e klasse

Suggesties:

1) Gebruik geen bold voor een hele alinea ;)

2) Als je voor consumenten PC's in elkaar wil sleutelen kan dat wel bij bedrijven zoals alternate, maar echt een carrière kan je dan niet noemen en zal vooral retail werk zijn. Daarnaast heb je nog wel consumenten die gebruik maken van een bedrijfjes die herinstallaties doen en problemen oplossen. Maar ik denk dat dergelijk werk enorm snel gaat vervelen en het moeilijk is om er een degelijke boterham mee te verdienen vanwege concurrentie van studenten en handige neefjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 20-02-2018 17:10 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 17:34
19 Jaar, klaar met je MBO, mooi volgens planning. Nu goed nadenken of je aan het werk wil of bv een HBO studie wil gaan volgen die beter bij je ambities past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinootje
Lumics schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:14:
19 Jaar, klaar met je MBO, mooi volgens planning. Nu goed nadenken of je aan het werk wil of bv een HBO studie wil gaan volgen die beter bij je ambities past.
Ben in iedergeval blij dat ik de opleiding wel behaald heb. En wie weet kan beheerder juist wel wat voor mij zijn, maar heb er door de opleiding nog geen goed beeld van gekregen. Tijdens mijn laatste stage periode had ik als stage opdracht een WSUS server opzetten. ik was er zo actief mee bezig dat ik er gewoon niet vanaf te krijgen was.
Standeman schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:09:
Suggesties:

1) Gebruik geen bold voor een hele alinea ;)

2) Als je voor consumenten PC's in elkaar wil sleutelen kan dat wel bij bedrijven zoals alternate, maar echt een carrière kan je dan niet noemen en zal vooral retail werk zijn. Daarnaast heb je nog wel consumenten die gebruik maken van een bedrijfjes die herinstallaties doen en problemen oplossen. Maar ik denk dat dergelijk werk enorm snel gaat vervelen en het moeilijk is om er een degelijke boterham mee te verdienen vanwege concurrentie van studenten en handige neefjes.
1) Zou het aanpassen en in het vervolg niet meer doen :)

2) ik heb een tijd stage gelopen bij een zaak die veel systemen assembleert. Het is opzich wel leuk werk maar het is geen werk waarvan je denkt jammer dat ik nog niet even een uurtje door kan gaan en waarschijnlijk ook niet heel je leven ziet doen.
borft schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:08:
Wat stel je je zo voor als IT-er in de consumentenbranche (wat is dit eigenlijk? kan je hier consumenten kopen? :P)? Wil je in de winkel werken? Of wil je PC's bouwen?
Ik heb behoorlijk wat systemen in elkaar gezet waaronder ook workstations. Weet wel zeker dat het er minimaal 500 zijn geweest. Ik denk ook dat ik door mijn opleiding totaal een verkeerd beeld heb gekregen van IT beheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Yucon

*broem*

Als ik eerlijk ben snap ik de laatste alinea totaal niet. Hoe kan je beeld van het werkveld nu gelijk zijn en je beeld van het beroep totaal anders zijn geworden. Nu is het werkveld weliswaar veel breder dan 1 beroep maar ik lees het, ook gezien je leeftijd, toch een beetje alsof je werkveld en beroep op de een of andere manier als hetzelfde ziet.

Of dat je een geromantiseerd beeld bij het beroep had. Dat is nu aan diggelen gevallen en nu lijk je een soort denkwijze te hebben dat ergens anders in dat werkveld dat romantische beeld wel nog bestaat. Of zoiets.

Waarom denk je dat je oorspronkelijke beeld nog wel terecht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:29
Probeer is voor jezelf op papier te zetten wat jij verwacht van het beroep IT beheerder. "Het" kan je wel niet aanspreken. Maar op basis van je opleiding zeggen dat je beheerder zijn niks vind is wat kort door de bocht denk ik. Uitspraken zoals dit:
Tijdens mijn laatste stage periode had ik als stage opdracht een WSUS server opzetten. ik was er zo actief mee bezig dat ik er gewoon niet vanaf te krijgen was.
Doen mij namelijk vermoeden dat je het mogelijk best leuk vind maar dat de opleiding je niet is bevallen. Zodra je dat voor jezelf op papier hebt staan dan kunnen er hier wel mensen zeggen of dat ook waar is.

Als je dat duidelijk hebt probeer dan ook voor jezelf te bedenken en op papier te zetten wat je dan wel leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinootje
Craven schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:30:
Probeer is voor jezelf op papier te zetten wat jij verwacht van het beroep IT beheerder. "Het" kan je wel niet aanspreken. Maar op basis van je opleiding zeggen dat je beheerder zijn niks vind is wat kort door de bocht denk ik. Uitspraken zoals dit:

[...]

Doen mij namelijk vermoeden dat je het mogelijk best leuk vind maar dat de opleiding je niet is bevallen. Zodra je dat voor jezelf op papier hebt staan dan kunnen er hier wel mensen zeggen of dat ook waar is.

Als je dat duidelijk hebt probeer dan ook voor jezelf te bedenken en op papier te zetten wat je dan wel leuk vind.
het kan inderdaad zo zijn dat het beroep mij wel aanspreek maar dat de opleiding mij totaal niet beviel.
Hoe kan ik dan wel een correct beeld krijgen van IT beheerder, ik ben van mening dat ik onvoldoende kennis heb om te solliciteren als IT beheerder omdat we gewoon tijdens de opleiding veel eentonig les stof hebben gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Yucon

*broem*

vinootje schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:33:
[...]

het kan inderdaad zo zijn dat het beroep mij wel aanspreek maar dat de opleiding mij totaal niet beviel.
Hoe kan ik dan wel een correct beeld krijgen van IT beheerder, ik ben van mening dat ik onvoldoende kennis heb om te solliciteren als IT beheerder omdat we gewoon tijdens de opleiding veel eentonig les stof hebben gehad
Goed, maar wat wil je dan nu wel?

Dat papierwerk is tegenwoordig gewoon een onlosmakelijk deel van het werk. Als je het leuk vind een beetje met ICT spullen te prutsen is dat prima, maar het is vrij lastig daarvoor betaald te krijgen.

Dat is bij consumentenwerk niet heel anders. Ook als bv ziggo-monteur zul je aardig wat papierwerk moeten wegwerken.

edit: ben je trouwens niet te streng voor jezelf? Vanuit een toekomstige werkgever bekeken: Andere mbo4 sollicitanten hebben ongeveer dezelfde bagage als jij.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 20-02-2018 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinootje
Yucon schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:36:
[...]

Goed, maar wat wil je dan nu wel?

Dat papierwerk is tegenwoordig gewoon een onlosmakelijk deel van het werk. Als je het leuk vind een beetje met ICT spullen te prutsen is dat prima, maar het is vrij lastig daarvoor betaald te krijgen.

Dat is bij consumentenwerk niet heel anders. Ook als bv ziggo-monteur zul je aardig wat papierwerk moeten wegwerken.

edit: ben je trouwens niet te streng voor jezelf? Vanuit een toekomstige werkgever bekeken: Andere mbo4 sollicitanten hebben ongeveer dezelfde bagage als jij.
Ik denk inderdaad dat ik te streng ben voor mezelf, uiterbaard ben ik actief met vacatures maar vaak haak ik al af als er eisen staan van minimaal .... jaar ervaring of kennis van bepaalde dingen die ik nog nooit heb gehad.

edit: ik heb gesolliciteerd als IT Support Medewerker. Kwam een erg prettige vacature tegen met daarbij mogelijkheden om door te groeien.

[ Voor 7% gewijzigd door vinootje op 20-02-2018 19:38 ]

Pagina: 1