Pc wil niet booten vanaf USB

Pagina: 1
Acties:
  • 21.260 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-05 08:43
Beste Tweakers,

Ik wil een schone installatie van windows 10 op mijn pc zetten, hiervoor heb ik met MediaCreationTool een usb stick gemaakt waarop het installatie gebeuren van windows 10 staat. Nu heb ik de usb aangesloten en in de BIOS de prioriteit gegeven aan de USB. Echter start de pc alsnog op via de SSD waar de huidige windows 10 op staat en krijg ik niet het installatie scherm van Windows. Komt dit doordat er nog een werkende windows 10 gedetecteerd is? Het moederbord betreft een ASUS M4A78LT-M en de SSD is een onlangs gekochte Kingston A400 120GB.

Mvg,
Paco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:36

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Toevallig een usb3 poort gebruikt? Stop 'm eens in een usb2 poort.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
@Sjaak_Afhaak Bedankt voor de snelle reactie, het is een USB 2.0 van de Albert Heijn 16gb, deze heb ik in een usb 2.0 poort achterin het moederbord gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PacoRabanne schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:26:
[...] Echter start de pc alsnog op via de SSD waar de huidige windows 10 op staat en krijg ik niet het installatie scherm van Windows. [...]
Hij zal niet standaard via USB-stick starten. Je zult of je bootvolgorde moeten aanpassen (in de UEFI/BIOS) of via een hotkey bij het opstarten eenmalig de USB-stick selecteren als bootdisk.

Zie de handleiding van je moederbord voor uitleg over hoe je dit doet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

UEFI boot en usb stick NTFS?
Dat kan soms voor problemen zorgen dus zorg dat de usb Fat32 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
@Room42 Dit heb ik dus al gedaan, ik heb de boot device priority zo ingesteld dat de USB 2.0 op de bovensteplaats, tevens ook nummer 1, staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PacoRabanne
@Anoniem: 262853 Het is nog een ouderwetse BIOS en dus geen UEFI, en heb de USB van tevoren geformatteerd tot Fat32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 262853

PacoRabanne schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:33:
@Room42 Dit heb ik dus al gedaan, ik heb de boot device priority zo ingesteld dat de USB 2.0 op de bovensteplaats, tevens ook nummer 1, staat.
Als nog kan je tijdens boot het bootmenu oproepen met een F toets zodat je zeker weet dat de usb als boot device gezien wordt er vanaf de usb geboot wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@PacoRabanne Graag je vorige post editen in plaats van vaker achter elkaar posten, zoals aangegeven ;)

Je kunt met F8 de eenmalige boot-device kiezen. Zie je daar de USB-stick wel tussen staan?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
@Room42 F8 is voor mij geen optie. Ik heb geen idee hoe ik foto's moet toevoegen dus zal even uitleggen wat er staat tijdens het opstarten. 'Press 4 to activate ASUS core unlocker' 'Press DEL to run setup' 'Press TAB to display BIOS POST message' Ik ben al in de bios geweest door op Delete te drukken en daar de boot priority aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@PacoRabanne De handleiding (onderste download) op pagina 58 zegt toch wat anders:
To select the boot device during system startup, press <F8> when ASUS logo appears.
Misschien "Quick Boot" en/of "Full Screen Logo" even uitschakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 20-02-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
@Room42 Heb zojuist de hele boot lang op de F8 knop geramd totdat ik het bureaublad tegenkwam, toen ben ik maar gestopt. Zou het normaal niet erbij moeten staan 'Press F8 for boot selection' o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik herhaal:
Room42 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:50:
[...]

Misschien "Quick Boot" en/of "Full Screen Logo" even uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
@Room42 Mijn excuses, daar had ik overheen gelezen, hoe moet ik dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik herhaal:
8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 20-02-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
Dat kun je uitzetten in de BIOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
Heb ze beide uitgezet, maar het heeft tevergeefs niet gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
F8 geeft op dat bord wel degelijk een boot menu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:59

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Probeer eens een andere USB-poort?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
En zie je de stick in het BIOS wel?

En weet je zeker dat de stick wel bootable is? Heb je het al eens in een ander systeem getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
Ik zie nu wel staan 'Press F8 for BBS POPUP' maar hoevaak ik ook op F8 druk er gebeurt niks, ook een ander USB poort heb ik al geprobeerd, ik ga nu proberen of het op een ander systeem wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-07 17:03

-36-

Trust me. I'm an amateur

download anders de iso en maak een bootable usb met rufus dat wil nog wel is werken
(er vanuit gaande dat het probleem idd de usb stick is)

[ Voor 25% gewijzigd door -36- op 20-02-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
Op mijn laptop wil die wel opstarten vanaf de USB, dan krijg ik gewoon een Windows installatie scherm, zoals ik het wil..

Toevoeging: is het niet een optie om de SSD te formatteren, zodat die gedwongen is om via de USB te booten?

[ Voor 31% gewijzigd door PacoRabanne op 20-02-2018 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Snellere test is: koppel de SSD even los om te zien of dat werkt.
Heb je niet een andere USB-stick bij de hand om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
@Room42 Wanneer ik de SSD loskoppel krijg ik wel een installatiescherm, de SSD dan maar formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-07 17:03

-36-

Trust me. I'm an amateur

Staan secure en fastboot dan wel uit? SSD Formatteren is idd ook een optie

(dat ik het vraag is omdat het probleem erin lijkt te zitten dat de pc niet van andere devices wil booten. Als je verder op het juiste knopje drukt en de usb ook goed is moet het bijna wel een bios optie zijn)

[ Voor 92% gewijzigd door -36- op 20-02-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
@-36- Ja die heb ik uitgezet al een paar posts geleden

Toevoeging: heb de SSD geformatteerd en nu wil hij wel booten vanaf de USB, geen idee waarom...
Bedankt iedereen voor alle hulp en opties!

[ Voor 56% gewijzigd door PacoRabanne op 20-02-2018 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:52
was al opgelost :D

[ Voor 88% gewijzigd door jeppekroezen op 20-02-2018 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 680x0
PacoRabanne schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:25:
@-36- Ja die heb ik uitgezet al een paar posts geleden

Toevoeging: heb de SSD geformatteerd en nu wil hij wel booten vanaf de USB, geen idee waarom...
Bedankt iedereen voor alle hulp en opties!
Waarom ? Omdat er niets te meer te booten viel van de SSD, wat wil zeggen dat je priority nog steeds fout staat of stond want blijkbaar werkt je stick wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
@680x0 Mijn priority stond 100% goed, dat weet ik zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
PacoRabanne schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:43:
@680x0 Mijn priority stond 100% goed, dat weet ik zeker.
Dan had hij ook van stick moeten booten zonder je SSD te formatteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
@680x0 dat deed die dus niet, maar ik ga mijn tijd niet verdoen om jou er daarvan te overtuigen haha

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 680x0
PacoRabanne schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:54:
@680x0 dat deed die dus niet, maar ik ga mijn tijd niet verdoen om jou er daarvan te overtuigen haha
Dit is weer een perfect voorbeeld van waarom iemand op den duur gewoon NIETS meer helpt of reageert in een topic, en waarom het T.net forum al lang niet meer is wat het ooit was, namelijk interessant.

JIJ maakt een fout, JIJ zegt dat het niet werkt terwijl F8 op dat bordje echt wel het bootmenu geeft, JIJ beweert dat hij niet van de stick wilde booten, en nu blijkt de oplossing het formatteren van je SSD.

Dat bewijst heel simpel dat je SSD nog steeds VOOR je USB stick staat of stond in de boot priority, wat jij ook mag lopen beweren.

Dat jij nu zo moet reageren toont nog maar eens de arrogantie van een groot deel van de 'new generation' "tweakers"...

"Tweakers" die niet eens een bootmenu weten terug te vinden maar verder wel een grote mond opzetten...

I rest my case..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 19:55
680x0 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:35:
[...]

Dit is weer een perfect voorbeeld van waarom iemand op den duur gewoon NIETS meer helpt of reageert in een topic, en waarom het T.net forum al lang niet meer is wat het ooit was, namelijk interessant.

JIJ maakt een fout, JIJ zegt dat het niet werkt terwijl F8 op dat bordje echt wel het bootmenu geeft, JIJ beweert dat hij niet van de stick wilde booten, en nu blijkt de oplossing het formatteren van je SSD.

Dat bewijst heel simpel dat je SSD nog steeds VOOR je USB stick staat of stond in de boot priority, wat jij ook mag lopen beweren.

Dat jij nu zo moet reageren toont nog maar eens de arrogantie van een groot deel van de 'new generation' "tweakers"...

"Tweakers" die niet eens een bootmenu weten terug te vinden maar verder wel een grote mond opzetten...

I rest my case..
Ik had het niet beter kunnen formuleren. Ik vraag me trouwens ook af hoe de TS zijn SSD heeft kunnen formatteren vanuit het OS. (booten van USB kon immers niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ITaliaan schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:38:
[...] Ik vraag me trouwens ook af hoe de TS zijn SSD heeft kunnen formatteren vanuit het OS. [...]
Wie beweert dat?
Dit soort starre aannames (tunnelvisie) maken een normaal gesprek ook niet veel makkelijker, hè?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Corleone
Room42 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:45:
[...]

Wie beweert dat?
Dit soort starre aannames (tunnelvisie) maken een normaal gesprek ook niet veel makkelijker, hè?
Oké, ik was wat stellig door mijn irritatie over de laatste opmerking van de TS. Excuses hiervoor. Ik vraag me het echter wel oprecht af hoe de TS dit gedaan heeft, want zoals ik al aangaf kon hij niet booten vanaf een usb stick en je kan vanuit Windows de ssd niet formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@ITaliaan Wie weet heeft hij de SSD er uit gehaald en via een andere PC geformateerd ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Corleone
DJMaze schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:33:
@ITaliaan Wie weet heeft hij de SSD er uit gehaald en via een andere PC geformateerd ;)
Ach ja, die optie had ik nog niet aan gedacht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.steinmeijer
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-11-2024
Met Minitool misschien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:20

TheVMaster

Moderator WOS
Geen idee wat minitool is, maar niet nodig om daarvoor een oud topic te reviven lijkt me? :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.