Marktplaats Ideal betalen.. Hoe veilig is het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik zat dus te zoeken naar een kast op marktplaats, nu kwam ik een mooie advertentie tegen van een mooie (bouwbpakket) kast die elders 150 euro kost maar bij hun was het 120 euro met gratis verzendkosten.
In de advertentie staat een kvk nummer bij en heb gekeken of de nummer overeen kwam met de naam van het bedrijf dat de kast verkoopt en het klopte inderdaad, ook kan ik via ideal betalen wat het voor mij allemaal wat betrouwbaarder lijkt.

Echter ben ik heel kritisch als ik iets op internet koop, vooral via marktplaats. Nu is mijn vraag.. angezien je via ideal geen tegenrekening te zien krijgt, in hoeverre is betalen met ideal op marktplaats betrouwbaar? Wat doet marktplaats er tegen mocht je toch opgelicht worden via ideal?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-06 22:43
Gaat het hier echt over een betaalverzoek via marktplaats? (Nieuwe service) Of geeft de verkoper jou zelf een iDeal URL? Via marktplaats kun je gebruik maken van gelijk oversteken, dan krijgt de verkoper pas geld als jij het product hebt ontvangen (Track & Trace, of bevestiging vanuit jou binnen 5 dagen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 27535

xXBunnyShmexiXx schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:22:
Ik zat dus te zoeken naar een kast op marktplaats, nu kwam ik een mooie advertentie tegen van een mooie (bouwbpakket) kast die elders 150 euro kost maar bij hun was het 120 euro met gratis verzendkosten.
In de advertentie staat een kvk nummer bij en heb gekeken of de nummer overeen kwam met de naam van het bedrijf dat de kast verkoopt en het klopte inderdaad, ook kan ik via ideal betalen wat het voor mij allemaal wat betrouwbaarder lijkt.

Echter ben ik heel kritisch als ik iets op internet koop, vooral via marktplaats. Nu is mijn vraag.. angezien je via ideal geen tegenrekening te zien krijgt, in hoeverre is betalen met ideal op marktplaats betrouwbaar? Wat doet marktplaats er tegen mocht je toch opgelicht worden via ideal?
Om met het laatste te beginnen: dan doen ze niets.

Verder: iedereen kan een marktplaatsaccount aanmaken met een bepaalde naam en een KvK-nummer noemen. Ik zou eerst valideren via de winkel zelf of dat account van hen is. Even de Algemene Voorwaarden checken. Hebben ze een site? Die nalopen. Etc.

En dan blijft sowieso nog een risico over. Zie daarvoor ook het deel faillissementen in de sticky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 17:20
Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:32:
[...]

Om met het laatste te beginnen: dan doen ze niets.
Hét succes van Marktplaats, het bij elkaar brengen van mensen die té goede deals zoeken aangeboden door mensen die nét niet het beste met je voor hebben.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

iDeal is een user-initiated transactie. Met enige nuance; de bank gaat ervanuit dat je alles zelf gecontroleerd hebt dus ook van die kant hoef je geen ondersteuning/hulp te verwachten.

Alternatief, en dat vind ik erg fijn: indien een verkoper (zeker zakelijk) ook een creditcard accepteert, betaal ik met creditcard. Kost misschien een Eurootje meer vanwege verwerkingskosten maar 99.9% van alle creditcard-maatschappijen werken wel mee bij oplichting (eerst geld terug, dan pas vragen stellen aan de verkoper).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Rik. schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:27:
Gaat het hier echt over een betaalverzoek via marktplaats? (Nieuwe service) Of geeft de verkoper jou zelf een iDeal URL? Via marktplaats kun je gebruik maken van gelijk oversteken, dan krijgt de verkoper pas geld als jij het product hebt ontvangen (Track & Trace, of bevestiging vanuit jou binnen 5 dagen)
Gelijk oversteken is natuurlijk een optie, maar is wel begrijpelijk dat mensen daar vaak niet voor kiezen omdat je 2% over het aankoopbedrag moet betalen, iclusief de ideal kosten van 40cent. dat komt in mijn geval neer op 2.90 extra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
xXBunnyShmexiXx schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:22:
Nu is mijn vraag.. angezien je via ideal geen tegenrekening te zien krijgt, in hoeverre is betalen met ideal op marktplaats betrouwbaar? Wat doet marktplaats er tegen mocht je toch opgelicht worden via ideal?
1. Via ideal betalen op marktplaats is niet meer of minder betrouwbaar dan het overboeken van geld naar een rekeningnummer. Als de verkoper niet van goede wil is, doe je daar niets tegen.

2. Marktplaats doet daar niets mee. (ze blokkeren mogelijk het account en zeggen dat je aangifte moet doen bij de politie)

Advies: Gebruik je gezond verstand, check vooraf of er meldingen zijn op de naam/rekeninggegevens:
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html

Als je teveel twijfelt, zie er dan vanaf en koop hem bij een betrouwbare webwinkel of nog liever bij een winkel uit je eigen stad/dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rik. schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:27:
Gelijk oversteken is een complete schijnveiligheid. De inhoud van het pakketje wordt niet extern gevalideerd. Zodra de ontvangstbevestiging er is, of er een baksteen in zit of niet of een defect product, krijgt verkoper geld. Kan je hoog of laag springen.

Precies hierom zie je nu oplichters juist deze dienst aanprijzen. Zelfde destijds met PayPal voor vrienden en bekenden "want anders kost het geld"- kopersbescherming geldt niet. Iedere schijnveiligheid zorgt voor misbruik daarvan omdat slachtoffers minder opletten.

We hebben hier op Tweakers ook gedacht aan een dergelijke dienst, maar het mede om deze reden niet gedaan. Als er een dienst komt die zowel de betaling beheert als de goederen checkt, blijft het een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:45

MsG

Forumzwerver

Het enige voordeel van de iDeal-koppeling is dat een verkoper meteen al een soort melding krijgt dat er betaald is, en deze hoeft dus niet per se te wachten totdat hij of zij daadwerkelijk het geld heeft en kan al gaan verzenden. Zelf gebruik ik de iDeal-optie nooit gezien de onnodige meerkosten tegenover de handmatige banktransactie, met verder voor mij weinig voordelen.

Overigens moet je je ook een beetje verplaatsen in de oplichter; een of andere exotische bouwpakket-kast zal echt niet een zeer gewild item zijn waar iedereen bovenop springt. Die zie je meer in de consoles of iPhones-hoek. Desondanks is het natuurlijk nooit onmogelijk. Met ophalen kan je een hoop voorkomen, maar kost weer flink meer inspanning en beperkt de radius van aangeboden artikelen behoorlijk.
Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:16:
[...]
We hebben hier op Tweakers ook gedacht aan een dergelijke dienst, maar het mede om deze reden niet gedaan. Als er een dienst komt die zowel de betaling beheert als de goederen checkt, blijft het een risico.
En dat laatste heeft Marktplaats rond 2007 ook gehad, maar is voor de verkoper juist weer een risico, die hij anders niet heeft, dat iemand een week met zijn product mag prutsen om daarna eventueel nog van de aankoop af te kunnen zien. Er zal dus geen dienst komen die beide kampen meerwaarde biedt. Pas als men massaal niet meer zou kopen op de huidige manier zou ik als verkoper kunnen zwichten voor de uitgebreidere vormen van product-checken, anders mij niet gezien.

[ Voor 33% gewijzigd door MsG op 20-02-2018 16:19 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
xXBunnyShmexiXx schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:50:
[...]

Gelijk oversteken is natuurlijk een optie, maar is wel begrijpelijk dat mensen daar vaak niet voor kiezen omdat je 2% over het aankoopbedrag moet betalen, iclusief de ideal kosten van 40cent. dat komt in mijn geval neer op 2.90 extra.
Sorry dat ik het zeg, maar ga je nou echt moeilijk doen over €2,90? De verkoper zal daar zeker wel mee akkoord gaan, aangezien de kosten voor de koper zijn. €2,90 verlies en je geld terug als het mis gaat, of €120,- kwijt als het mis gaat? Wat heb je liever? Je kunt het ook op die plek bestellen waar het €150,- kost maar dat kost je dan €27,10 meer dan de gelijk oversteken optie van Marktplaats...

Ik zou wel weten wat ik zou doen in dit geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rik. schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:54:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar ga je nou echt moeilijk doen over €2,90? De verkoper zal daar zeker wel mee akkoord gaan, aangezien de kosten voor de koper zijn. €2,90 verlies en je geld terug als het mis gaat, of €120,- kwijt als het mis gaat? Wat heb je liever? Je kunt het ook op die plek bestellen waar het €150,- kost maar dat kost je dan €27,10 meer dan de gelijk oversteken optie van Marktplaats...

Ik zou wel weten wat ik zou doen in dit geval
Heb je dit überhaupt gelezen?
Anoniem: 27535 in "Marktplaats Ideal betalen.. Hoe veilig is het?"
Je lijkt geen goed beeld te hebben van de dienst en de definitie van 'als het misgaat'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:05:
[...]

Heb je dit überhaupt gelezen?
Anoniem: 27535 in "Marktplaats Ideal betalen.. Hoe veilig is het?"
Je lijkt geen goed beeld te hebben van de dienst en de definitie van 'als het misgaat'.
Dat is inderdaad wel een goed punt natuurlijk. Het kan zo zijn dat er inderdaad een baksteen o.i.d. opgestuurd wordt waarna je dit dus niet kunt claimen.
Ik had jouw bericht inderdaad over het hoofd gezien, mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:18
xXBunnyShmexiXx schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:50:
[...]

Als die 2% een goede koop/verkoop ervaring bied kan het best de moeite waard zijn, Paypal rekent bijvoorbeeld al snel 3% voor hun service dus zijn ze niet heel duur op zich.
Zulke aankoop/verkoop beschermingen zijn heel mooi op papier, echter is het altijd gebleken dat er vrij eenvoudig misbruik van valt te maken waardoor de waarde van zo'n systeem praktisch 0 is.

Zoals iemand anders al zei is het maar de vraag wat er gaat gebeuren als er door de koper wordt geclaimd dat hij/zij een baksteen heeft ontvangen i.p.v. het bestelde product.
Als gelijk oversteken dan zo zegt van '' jammer maar de verkoper heeft *iets* opgestuurd '' kan hun service natuurlijk gelijk de prullenbak in.
Aan de andere kant moet gelijk oversteken natuurlijk ook niet gelijk zo'n claim van de koper accepteren, die zou namelijk de boel ook kunnen flessen.
Wat blijkt is dat er in dergelijke zaken uiteindelijk toch partij moet worden gekozen omdat zo'n systeem natuurlijk niet volledig kan beoordelen hoe het nou daadwerkelijk zit.
En dit is maar 1 voorbeeld, ik kan mij voorstellen dat er ook situaties zijn waarbij het ontvangen product niet helemaal zo is zoals verwacht, wat dan?

Ik zou je dus niet blind staren op wat voor escrow system dan ook, er is geen enkele garantie en je moet het dus maar zien als een gewone bank overschrijving want als iets mis gaat ben je mogelijk je geld kwijt...

De gewone ideal functie van MP is vergelijkbaar met een ordinaire bankoverschrijving en bied dus net zoveel garanties als een gewone bank overschrijving; geen dus.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Is het geen optie om het product op te halen? Dan loop je het minste risico om opgelicht te worden natuurlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Was er niet nog zoiets als dit topic ?

Ik zou via MP niets kopen wat ik niet kan ophalen, of het moet van lage waarde zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1