Foto's en filmpjes opslaan lukt niet op extra harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:11
Ik heb de laatste tijd een probleem met het opslaan van (bewerkte) foto's/afbeeldingen en filmpjes.
Ik kan op google niks vinden, want ik weet ook niet goed hoe ik het moet omschrijven in zoektermen en waar ik het moet zoeken.
Ik hoop dus dat jullie met kunnen helpen.

Als ik een foto bewerk en ik probeer die dan op te slaan, dan lukt dit niet. Dit geldt ook voor filmpjes. Tekst (Word)-documenten opslaan lukt wel.
Ik zal het probleem zo volledig mogelijk proberen te omschrijven.

Ik heb een laptop (MSI) met Windows 10. Ik heb 2 harde schijven, een C-schijf (OS_Install), dit is een SSD (500Gb). En een D-schijf (Lokale schijf) een HDD (1Tb). Bij die laatste heb ik de problemen.
Daar is de mappenstructuur standaard: Afbeeldingen, Bureaublad, Contactpersonen, Documenten, Downloads, Favorieten, Koppelingen, Muziek, OneDrive, Opgeslagen spellen, Roaming, Temp, Video's, Zoekopdrachten.

Als ik nu een afbeelding open vanuit Afbeeldingen en bewerk, maakt niet uit of het met Paint, Paint3D, 'Bewerken met Foto's' of Photo Editing Software is, zodra ik het bestand probeer op te slaan mislukt dit. Zowel het gewone opslaan, als het opslaan als.
Ik krijg meldingen als 'Paint kan dit bestand niet opslaan' (Paint, gewoon opslaan), 'Kan bestand niet vinden.' (Paint, opslaan als), 'Oeps. Het opslaan hiervan is mislukt.' (Bewerken met Foto's, opslaan), 'Kan bestand niet vinden' (Bewerken met Foto's, opslaan als/kopie opslaan), etc.
Ik kan het niet opslaan onder het mapje Afbeeldingen, ook niet in het mapje Documenten.
Ik kan het wel opslaan in het mapje Temp. Ik kan het dan ook wel knippen en plakken uit de map Temp en het plakken in de juiste map (een map onder Afbeeldingen).
Deze problemen gelden ook voor video's die ik probeer op te slaan in de map Video's. In die map kan ik ook geen bewerkte afbeeldingen opslaan en andersom ook geen bewerkte video onder Afbeeldingen.
Word documenten kan ik wel gewoon opslaan in de map Afbeeldingen en Video's.
Pdf.bestanden gaat ook niet. Als ik een Word bestand wil opslaan als .pdf in Documenten, lukt het wel, maar als ik het als .pdf probeer te printen, lukt het niet. De foutmelding is dan: 'Afdrukken in Word is niet mogelijk vanwege een probleem met de printerinstellingen.' In de map Temp lukt dit wel gewoon.
Een plaatje vanaf internet downloaden (Afbeelding opslaan als...) lukt wel in de correcte map, alleen als ik het daarna ga bewerken, lukt het opslaan niet meer.

Het lijkt me op iets van schrijfrechten, maar ik kan niks vinden.
Ik heb gezocht in de eigenschappen van de mappen, in Beveiliging, daar heb ik gezorgd dat alle groepen bijna alle rechten hebben. En bij Algemeen, Kenmerken: 'Alleen-lezen (alleen van toepassing op de bestanden in de map)' uitgevinkt.
Er waren sowieso geen verschillen tussen de mappen, met name niet tussen Temp en Afbeeldingen.

Toch lukt het me niet om de bestanden na wijzigen op te slaan waar ik wil.
En ik heb geen idee waar ik het zoeken moet of hoe dit op te lossen.
Want om alles maar in Temp op te slaan en het daarna naar de juiste plek te verplaatsen is niet echt een oplossing.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Als ik nog een en ander moet verduidelijken, of er zijn andere vragen, dan hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 20-02-2018 19:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Is dit eigenlijk de juiste plek voor deze vraag? Of weet gewoon (nog) niemand het antwoord?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nou, je vraag is nogal warrig maar dat is mijn mening.

Dus: je hebt 1 machine, daarin 2 schijven, en de D-schijf lijkt directories te hebben zoals "Pictures" en "Videos" maar je kan er amper wat mee.

Mijn allereerste vermoeden: wie heeft dit ingericht want normaliter staat je userprofile op je OS-disk (C) en om dit naar een andere disk te wijzen, moet je wel enigszins thuis zijn in Windows en dit ook testen. Door middel van NTFS-permissies, snap ik wel dat je iets van C:\Temp mag verplaatsen naar D:\Pictures (bijvoorbeeld) maar dat jouw account geen "file creation" of "modification" permissies heeft op de redirected directories.

Of is die D-schijf een oude Windows-schijf die je extra in je laptop hebt gezet? Want daar ben je inderdaad absoluut op basis van "even erin prikken" geen admin/owner/user op basis van je SID.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 23-02-2018 21:10 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik kan begrijpen dat mijn vraag wat warrig is, help mij alsjeblieft om het beter begrijpbaar te maken.

Ik heb deze laptop zo (nieuw) gekocht, die D-schijf is wel extra en niet standaard, en is dus ingericht geworden voor mij. Het heeft wel altijd gewerkt.
Allen een tijdje geleden was ik mijn D-schijf even kwijt (niet fysiek), die heb ik weer 'teruggevonden' (en ik zou niet meer weten hoe of wat ik dat gedaan heb). Ik denk dat er toen iets is gebeurd in de rechten.
Ik denk dus dat ik per ongeluk de D-schijf losgekoppeld heb en weer gekoppeld, maar dat er toen iets niet goed is gegaan.

De map Temp waar ik het over heb, waar ik wel bewerkte foto's kan plaatsen staat ook op de D-schijf en niet de C-schijf.

Twee dingen vallen me dus op, die ik vreemd vind. .doc kan wel, opslaan als .pdf kan wel, maar afdrukken als .pdf en dan opslaan niet en afbeeldingen niet en video niet. Maar opslaan kan wel weer allemaal in D:\Temp.

Maakt dit het iets duidelijker?

Is er een andere plek waar ik permissies kan bekijken? Nu heb ik het gedaan in de eigenschappen van de mappen en dan beveiliging. Maar kan ik misschien juist ergens het account zelf bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb je topic destijds ook gezien, maar je geeft zo weinig blijk van kennis dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Maar ik zal een poging wagen;

[...] Ik heb het nogmaals geprobeerd te ontcijferen maar ik kan geen aanknopingspunten vinden, zonder eerst 100 tegenvragen te moeten stellen. :o
Truus01 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 23:21:
Ik heb deze laptop zo (nieuw) gekocht, die D-schijf is wel extra en niet standaard, en is dus ingericht geworden voor mij. Het heeft wel altijd gewerkt.
Allen een tijdje geleden was ik mijn D-schijf even kwijt (niet fysiek), die heb ik weer 'teruggevonden' (en ik zou niet meer weten hoe of wat ik dat gedaan heb). Ik denk dat er toen iets is gebeurd in de rechten.
Ik denk dus dat ik per ongeluk de D-schijf losgekoppeld heb en weer gekoppeld, maar dat er toen iets niet goed is gegaan.
[...]
Hier kan ik overigens echt niks van maken.
"wel extra en niet standaard" :?
"en is dus ingericht geworden voor mij." :?
Truus01 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 23:21:
Is er een andere plek waar ik permissies kan bekijken? [...]
Je kunt eens kijken of je met SetACL Studio beter visueel krijgt wat de rechten zijn. Met [google=icacls reset folder permissions] kun je ook eens testen om de permissies te resetten. Maar maak even een goede backup voordat je dingen doet ;)

Maar wat je posts betreft: Probeer eens meer met feiten te komen in plaats van "Als ik dat probeer, mislukt dat". Ik zie wel dat je daarna de foutmeldingen van de applicaties geeft, maar die zeggen natuurlijk helemaal niks. Je zou eens met Sysinternals' Procmon monitoren wat er precies gebeurt als het opslaan 'mislukt'.

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 26-02-2018 00:10 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 15:49

-36-

Trust me. I'm an amateur

Geen idee waar het misgaat maar makkelijkste oplossing lijkt mij:

1. alles naar een andere locatie kopiëren.
2. schrijf formatteren
3. verwijzingen en persoonlijke mappen opnieuw aanmaken (op de officiële manier)
4. alles terug kopieren

[ Voor 15% gewijzigd door -36- op 26-02-2018 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
- 36- bracht me op een idee en ik heb het opgelost.
Het heeft iets met de rechten te maken en de gebruikersmappen.
Hoe en wat precies weet ik nog altijd niet.
Maar ik heb alle mappen naar die Temp map gekopieerd, toen de oude mappen verwijderd (niet de schijf geformatteerd, want dan weet ik echt niet of ik die opnieuw krijg zoals het hoort (plus die Temp map staat daar ook)). Toen vanuit C: bij gebruikers de mappen structuur opgehaald (gekopieerd en weer in D: geplakt) en weer alles terug gekopieerd (en daarna verwijderd). Nu werkt het weer.

Dus het zat ergens tussen de koppeling tussen de gebruikersmappen (en instellingen) en de mappen op de D-schijf niet goed.

Mocht het nu duidelijker zijn en een makkelijkere oplossing zijn, hoor ik het nog altijd graag. Ook voor anderen die tegen die probleem aan zouden lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dit heeft goed gewerkt, tot nu.
Ik merk weer op een aantal plekken dat het opslaan niet lukt.
Nu is het het bureaublad. Die had ik de vorige keer ook niet op de beschreven manier aangepakt.
Nu wel: bestanden tijdelijk verplaatst, map verwijderd, mappenstructuur uit gebruikers gehaald en bestanden terug gezet.
Maar helaas, nu werkt het niet, in ieder geval niet bij Bureaublad.
Heeft iemand een idee hoe ik dit deze keer wel werkend krijg?
Ik moet op een of andere manier de koppeling tussen de huidige map en de werkelijke map in gebruikers goed krijgen. Althans, zoiets is het.

-------- edit (22-5) ---------

Na nog meer proberen, lukt me het opslaan weer. Ik weet niet precies wat gewerkt heeft.
Misschien kan iemand de juiste manier om die koppeling goed te krijgen delen, voor mij, voor als het weer gebeurt en voor als anderen hetzelfde probleem hebben. Alvast bedankt.

------- edit 2 (23-5) --------

Ik hoop dat iemand een goede manier weet, want zeer waarschijnlijk door wat ik gisteren geprobeerd heb, kan ik nu nergens meer opslaan na wijzigen, behalve op het bureaublad (en in bepaalde mappen op de C-schijf). |:(
Ik moet er dus binnekort weer even goed voor gaan zitten en alles nogmaals verplaatsen, mappen verwijderen, mappen weer terughalen uit de gebruikersmappen en alles weer terugzetten.
Maar dus nogmaals, als iemand een betere oplossing heeft, waarmee het makkelijker is om de koppelingen met de map juist te krijgen, hoor ik het graag!

[ Voor 58% gewijzigd door Truus01 op 23-05-2018 17:42 ]

• Truus01
Weer een update... Gisteren een (standaard) Windowsupdate gehad en nu heb ik weer opnieuw de problemen.
|:(
Er worden blijkbaar bepaalde links met mappen gereset.
Nog altijd niemand een idee hoe ik het definitief op kan lossen?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sorry, @Truus01. Ik kan echt nog steeds geen touw knopen aan je verhaal en wat je nu precies geprobeerd hebt. Hopelijk iemand anders. Anders zou ik er eens iemand fysiek naar laten kijken, in plaats van dat jij het verhaal doet. :) Succes.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Truus01
@ Evanescent, toch bedankt voor je reactie.
Ik heb net geprobeerd om wijs te worden hoe ik de juiste data/meldingen krijg met Procmon, maar daar staat zoveel info, dat ik niet weet wat ik eruit moet filteren om hier te plaatsen.
Wordt denk ik inderdaad tijd om fysieke hulp te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02

FreakNL

Well do ya punk?

Wtf waarom heb je een bureaublad op d: ??

Er is geen touw aan vast te knopen.

Wat ik zou doen:
Maak in d:\temp de gewenste mappen structuur (dus video , afbeeldingen, etc). Niet met kopiëren en plakken, nee gewoon zelf mappen aanmaken.

Hernoem temp naar Truus

Werk vanuit daar verder

Stop met ingewikkelde oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:13
Volgens mij kloppen de verwijzingen in de Bibliotheken niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Truus01 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:03:

Het heeft iets met de rechten te maken en de gebruikersmappen.
Hoe en wat precies weet ik nog altijd niet.
Maar ik heb alle mappen naar die Temp map gekopieerd, toen de oude mappen verwijderd (niet de schijf geformatteerd, want dan weet ik echt niet of ik die opnieuw krijg zoals het hoort (plus die Temp map staat daar ook)). Toen vanuit C: bij gebruikers de mappen structuur opgehaald (gekopieerd en weer in D: geplakt) en weer alles terug gekopieerd (en daarna verwijderd). Nu werkt het weer.
Als je de gebruikersmappen kopieert worden ze niet netjes (zoals het hoort) door Windows gekoppeld aan de nieuwe locatie.
Bij knippen/plakken wel, of op de manier via context menu van desbetreffende map->Eigenschappen-Locatie

Als je kijkt op C\gebruikers\inlognaam, staan daar ook mappen zoals afbeeldingen/documenten/etc? Zoja, klik er op 1 met de rechter muisknop, kies eigenschappen en tabblad locatie. Grote kans dat daar de originele Windows locatie op C\gebruikers\inlognaam staat. Dan zul je dus even op de juiste manier de mappen naar de D schijf moeten zetten.

In principe is het raar dat je op je eigen gemaakte mappen op D opeens geen rechten meer hebt, maar als ze op de juiste manier aan jou account zijn gekoppeld lijkt me dat zoiets niet meer kan/mag gebeuren. (zomaar)

Je hebt al mappen met de juiste namen op de D schijf, dus via tabblad "locatie" is het handigst. Open die van een gebruikersmap kies "verplaatsen", blader naar de juiste map op D en bevestig. Nu zal Windows in ieder geval de map locatie correct koppelen aan de map en jou account.

Mochten alle gebruikers mappen al de juiste locatie op D hebben, heb ik ook geen idee waar het mis gaat. :+

(edit)
Hier staat het heel duidelijk uitgelegd.
https://www.personalcompu...ke-mappen-verplaatsen.htm
FreakNL schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:12:
Wtf waarom heb je een bureaublad op d: ??
Veel mensen slaan bestanden en foto's in mappen op buroblad op. :X
Vandaar dat ze die dan ook verplaatsen, samen met de andere persoonlijke mappen om bij een herinstallatie niets (tot weinig) kwijt te raken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2018 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:15

MsG

Forumzwerver

Inderdaad nooit die mappen zelf een beetje gaan verplaatsen maar gewoon naar je gebruikersprofielmap gaan en gewoon even 1x rechtermuisknop op de submappen

Downloads
Afbeeldingen
Muziek
Video's

En dan Eigenschappen -> Locatie

Via deze officiële Windows-manier heb ik mijn grotere gebruikersdata al decennia op een andere schijf, zodat ik Windows zelf op een SSD kan houden zonder dat deze meteen vol raakt.

Werkt(e) zowel op XP, 7, 8 en 10

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Bedankt Gero71 en MsG. (y)
Ik heb het nu zo gedaan en hopelijk blijft het nu werken, ook na een windowsupdate.

Wat me trouwens wel opviel was dat alle map-namen in het Engels ware (zoals ze in locatie stonden/staan) terwijl de map-namen in het Nederlands zijn.

Overigens heb ik ze nooit zelf verplaatst, ik heb dit vanuit de winkel geïnstalleerd gekregen, maar waarschijnlijk heb ik per ongeluk een keer de D-schijf 'ontkoppeld'. Ik zou met de laptop terug naar de winkel kunnen, maar dan ben ik die minimaal een dag kwijt en tegenwoordig kan ik eigenlijk geen dag meer zonder, tenzij ik op vakantie ben, want dan neem ik 'm niet mee.

Oh en het bureaublad wil ik gewoon netjes in hetzelfde rijtje hebben staan. Zo staat alles dan op dezelfde schijf. (En is daar dus ook al neer gezet door de winkel.)

En ter verdere info, onder C\gebruikers\inlognaam staan de mappen ook, maar dan leeg en daar staat bij Afbeeldingen, etc. bij eigenschappen geen tabblad locatie.
(Bij Bureaublad stond het wel en inderdaad nog op C, dit heb ik verplaatst en nu is deze map weg uit C.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:15

MsG

Forumzwerver

De fysieke mapnamen zijn altijd in het Engels, maar worden in de taal van het besturingssysteem weergeven, volgens mij door een soort symbolic link structuur.

Als ik met een Linux CD'tje of USB-stickje de schijfinhoud van een willekeurige computer bekijk zie ik ook dat alles Users heet; Documents, Pictures, etc.

Gewoon negeren :-).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Hah. Blijkbaar toch nog iets mis. Nu probeer ik in een bestaand Excelbestand iets te wijzigen en krijg ik een foutmelding, dat Excel geen toegang kan verkrijgen tot het bestand.
Op C bij gebruikers staan alleen bij de openbare mappen nog de C-locatie vermeld, maar daar staat geen 'verplaatsen' knop. Kan het daar nog aan liggen? (Al zijn die mappen leeg.)
Erg vreemd dat ik nu weer/nog/opnieuw de foutmelding krijg, na het aanpassen gisteren. Dacht echt dat we het opgelost hadden.

Update: Alles opnieuw opgestart, nu kon ik het wel wijzigen en opslaan. (Terwijl ik gisteravond de laptop ook uit heb gezet en vanmorgen weer aan.) Er zit dus ergens nog altijd iets met links niet helemaal goed, maar ik ga er vanuit dat het bovenstaand een tijdelijk iets was en dat het voor het algemeen opgelost is.

[ Voor 24% gewijzigd door Truus01 op 29-08-2018 10:28 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik ben er uiteindelijk mee terug gegaan naar de winkel. Daar konden ze niks vinden. Ze hebben er afgelopen week een nieuwe schijf ingezet (die D-schijf), maar ik heb weer dezelfde problemen. Zij weten het nu ook niet meer. Op de C-schijf staan geen mappen meer die ik nog kan verplaatsen (via eigenschappen en locatie).
Wilde dit toch even delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Truus01 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:32:
Ik ben er uiteindelijk mee terug gegaan naar de winkel. Daar konden ze niks vinden. Ze hebben er afgelopen week een nieuwe schijf ingezet (die D-schijf), maar ik heb weer dezelfde problemen. Zij weten het nu ook niet meer. Op de C-schijf staan geen mappen meer die ik nog kan verplaatsen (via eigenschappen en locatie).
Wilde dit toch even delen.
Mag ik de vraag stellen waarom je een C: en een D: schijf hebt?
'k Bedoel: een 500 GB SSD is ruim voldoende voor een huis-, tuin- en keuken windows
Heb jij redenen waarom je persé een grotere data partitie (dan 500 - 50 = 450 GB) nodig hebt?

Ik vraag dit omdat Microsoft de laatste weken behoorlijk zit te knoeien met de optie om je data op een andere partitie te plaatsen en het prutswerk van de winkel waar je de laptop gekocht hebt, werkt ook niet echt in je voordeel. Is het een optie om die hele folder-redirection uit te zetten?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1