Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Info Skylake/Kabylake T CPU's voltage gezocht ivm undervolt

Pagina: 1
Acties:

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-11 12:12
Voor een simpel office PCtje heb ik een G4560 aangeschaft. Deze komt in een passieve gekoelde behuizing (Akasa Euler). Nu wilde ik de CPU wat ondervolten en de frequentie iets omlaag gooien (3Ghz) om het verbruik wat te drukken en zo niet op de max TDP van de behuizing/koeling te zitten (55watt voor de behuizing).

Ik heb drie vragen:
1. Eigenaren van Skylake/Kabylake T processoren, wat is het core voltage tijdens load en idle en bij welke CPU is dat?
2. Heeft er iemand ervaring met het undervolten/clocken van deze CPU's? Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Als je dit ergens bent tegengekomen en je de linkjes nog weet is dat ook zeker welkom!
3. Als je met voltage offset werkt, hoe is er dan een max aan het voltage wat er af kan ivm idle? Of schaalt dat mee? Niet dat als ik een offset van -200 instel de CPU in idle uitvalt omdat het voltage te laag wordt.

Ik ben benieuwd!

Edit:
Tot nu toe heb ik deze info, 2,9Ghz @ 0,9v voor Haswell:
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/8774/Intel%20Core%20i3-4130T_575px.png

[ Voor 22% gewijzigd door Speedway4 op 20-02-2018 12:44 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou het eerst gewoon eens proberen zonder de frequenties/voltages aan te passen en kijk hoevaak hij throttled, grote kans dat het nooit voorkomt - die TDP waardes die Intel voor de Celerons/Pentiums opgeeft zijn veel te hoog tov wat ze werkelijk verbruiken.

Om een voorbeeld te geven, ik heb een Thin mITX systeem met Core i3-6100 (51W TDP), en het totale systeem (!) komt met vol belaste CPU en GPU niet boven de 54W, en schommelt bij normaal desktop gebruik tussen de 15-20W, dat moet die Euler wel trekken.

Overigens, in plaats van onderklokken/volten, kan je ook hyperthreading uitschakelen, dat schijnt circa 10W te schelen (bij volle cpu belasting).

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-11 12:12
Ik was ook zeker van plan een én ander zelf te testen (en meten) maar dat betekent natuurlijk niet dat als anderen bruikbare kennis/informatie hebben dat niet handig kan zijn.

Mocht er ooit iemand anders nog op zoek zijn naar de betreffende info. Undervolten gaat super, een T series CPU is absoluut niet nodig. Hij draait nu maximaal op 0,88v! (-0,145v offset geloof ik).

[ Voor 36% gewijzigd door Speedway4 op 06-03-2018 20:44 ]