Dolby Digital Plus converter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:47
Mijn vraag:

Mijn soundbar (Spectral BRA2 = Canton DM90.3) ondersteund Dolby Digital, maar geen Dolby Digital Plus. Wanneer ik nu vanaf mijn Android TV Box Netflix afspeel krijg ik dus geen goede handshake en PCM geluid, ook al is DD+ backwards compatible met DD. Bestaan er converters/decoders die ik tussen de Mecool en de Spectral kan zetten om dit probleem op te lossen? Of moet ik echt gaan kijken naar Apple TV of Roku Ultra? Ik wil overigens het liefst alles met hdmi aansluiten, dus een audio extractor naar toslink of coaxiaal is niet echt de bedoeling.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Mecool M8s Pro+ met Android TV 7.1
Spectral BRA2
Panasonic TX-L32E30E

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Alle aansluitmogelijkheden en instellingen via de TV en de soundbar heb ik doorlopen, dus ook via hdmi naar de tv (dan herkent Netflix wel 5.1) en dan via de optische uitgang van de tv naar de versterker. In alle gevallen krijg ik echter alleen geluid wanneer ik de surround opties uitschakel, dus naar 2.0 overstap.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Wat ondersteund de TV om door te sturen van HDMI naar Toslink. Daar lijkt me de bottleneck te zitten. Beter is een hdmi versterker of een converter. Dan gaat de optische kabel in de converter ipv de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik vermoed dat de TV de 5.1 wel decodeert, maar dus niet doorstuurd. En ik dacht dus ook aan een converter, maar dan het liefste hdmi-hdmi, En dan moet die converter ook nog de juiste handshake kunnen doen om Netflix er van te overtuigen dat er DD+ decodering is...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoe heb je de boel aangesloten? Mecool naar de soundbar en dan soundbar naar de tv? Of Mecool naar de tv en dan tv naar de soundbar?

Heb je ditzelfde probleem ook met eigen geripte dvd's en blu-rays of gedownloade content? Check in beide gevallen eens of het lagere spoor ook mee gecodeerd is. Op originele dvd's en blu-rays wordt namelijk altijd een standaardaudiospoor meegestuurd. Dus stel dat er Dolby True HD op de filmdoos staat, dan staat er minimaal ook een Dolby Digital audiospoor op het schijfje zodat je altijd geluid hebt, ook als je speler, of audio-apparaat geen True HD ondersteunt. Hetzelfde geldt voor DTS. Daarvan wordt ook altijd een lagere meegeleverd, zodat iedereen altijd de soundtrack kan horen. Of Netflix dit ook doet, dan weet ik niet. Helaas laten ze niet veel meer zien in de omschrijving dan HD, 4k, Dolby Atmos, Dolby Vision en 5.1.

Apple en Roku hebben leuke mediaspelers, maar mocht je overwegen een andere te kopen, dan raad ik je aan om eens dit topic op het Kodi-forum door te lezen: START HERE - Pick the Right Kodi Box Niet om je perse aan Kodi te helpen, maar daar wordt in elk geval heel duidelijk aangegeven wat de voors en tegens van verschillende mediaspelers zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
[quote]Jorgen schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:32:
Hoe heb je de boel aangesloten? Mecool naar de soundbar en dan soundbar naar de tv? Of Mecool naar de tv en dan tv naar de soundbar?[/qoute]

Mecool naar de soundbar en dan naar de tv via arc, maar ik heb ook Mecool naar tv geprobeerd en dan tv naar soundbar via hdmi en optisch. Als de Mecool aan de tv hangt geeft hij wel 5.1 als optie, maar dan krijg ik geen geluid uit de soundbar. Heb ook alle instellingen geprobeerd, maar zonder resultaat. Gewoon stereo doet het dan wel.
Heb je ditzelfde probleem ook met eigen geripte dvd's en blu-rays of gedownloade content? Check in beide gevallen eens of het lagere spoor ook mee gecodeerd is. Op originele dvd's en blu-rays wordt namelijk altijd een standaardaudiospoor meegestuurd. Dus stel dat er Dolby True HD op de filmdoos staat, dan staat er minimaal ook een Dolby Digital audiospoor op het schijfje zodat je altijd geluid hebt, ook als je speler, of audio-apparaat geen True HD ondersteunt. Hetzelfde geldt voor DTS. Daarvan wordt ook altijd een lagere meegeleverd, zodat iedereen altijd de soundtrack kan horen. Of Netflix dit ook doet, dan weet ik niet. Helaas laten ze niet veel meer zien in de omschrijving dan HD, 4k, Dolby Atmos, Dolby Vision en 5.1.
Die speel ik af via Kodi en dan is het probleem er niet. Het zit hem er namelijk in dat Netflix mijn soundbar niet als DD+ herkent en daardoor de optie 5.1 niet weergeeft. Kodi stuurt het gewoon door en dan decodeert de Spectral wel door de backwards compatabiliteit.
Apple en Roku hebben leuke mediaspelers, maar mocht je overwegen een andere te kopen, dan raad ik je aan om eens dit topic op het Kodi-forum door te lezen: START HERE - Pick the Right Kodi Box Niet om je perse aan Kodi te helpen, maar daar wordt in elk geval heel duidelijk aangegeven wat de voors en tegens van verschillende mediaspelers zijn.
Die ken ik, want mede op basis daarvan staat hier de Mecool. 😊 Een Kodi box heeft echter (nog) geen goed werkende Netflix plugin, anders was het simpel geweest... Ik moet echter iets hebben wat DD+ decodeert of doorstuurt en Netflix verteld dat er DD+ is.

Edit: De thread die je noemde nog even doorgezocht en mijn indruk is dat als ik Kodi wil gebruiken voor de NAS alleen een Apple TV een optie is vanwege de ingebouwde DD+ decoder.... Het is toch wat: Mijn Sony blu-ray speler kan Netflix in 5.1 doen, maar daarop hangt Netflix om de haverklap (bekend issue bij Sony), mijn TV wil het signaal niet doorgeven en mijn soundbar werd op Freaktab al afgedaan als 'old and inadequate' (ding is het 2017 model en heb ik sinds september) omdat hij geen DD+ heeft. En ik ben verder zo blij met mijn Android boxje, vooral omdat het geen Apple is... Zucht... |:( |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Aziraphale op 20-02-2018 19:23 ]