Macbook Pro A1286 niet opstarten/repareren/herinstalleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik heb hier een MacBook Pro model A1286 (ongeveer 7 jaar?) welke tijdens opstarten op ongeveer driekwart van de laadbalk opnieuw opstart. Vervolgens doet hetzelfde zich voor óf er komt een wit of soms grijs scherm.

Wat ik allemaal heb geprobeerd (met beide HDD’s):

Back-up als external HDD
De data heb ik eraf kunnen halen door de schijf als een externe aan mijn pc te koppelen en met 3rd party tools de data te extracten. In disk management is de schijf dan ook gewoon te zien.

Andere HDD
Hitachi hdd 5k750-640 gemonteerd. Stond eerst Windows op, toen werd die herkend tijdens opstarten (Option (⌥)) als “Windows”. Vervolgens op een Windows machine geformatteerd met 3rd party software, voor een schone installatie vanuit internet, naar HFS+ maar toen werd hij niet meer herkend. Ook al naar exFat geprobeerd, ook geen succes. Toegang tot de terminal (Command-S) heb ik dan niet, start niet op.

Herinstallatie van bootable USB
USB met 3rd party tools bootable gemaakt met macOS Sierra maar helaas, USB poorten worden niet herkend (nagevraagd en was blijkbaar al heel lang, driver probleem?). Wanneer oude HDD erin zit, kan ik wél in de terminal (Command-S) en zie ik de melding: USBMSC Identifier (non-unique).

ROM-Speler testen
Überhaupt kijken of de ROM-speler wél wordt herkend, maar ook niet het geval in het opstartmenu (Option (⌥)).

Internet Recovery
Iets wat ik kan starten is Internet Recovery. Ik voer dan de WiFI code in en dat werkt goed, vervolgens moet dus Disk Utility opstarten wat niet kan en dan krijg ik weer een wit scherm.

Overige…
• Geen randapparatuur aangesloten
• Safe boot haalt niks uit, hetzelfde resultaat
• Disk Utility krijg ik niet tevoorschijn, anders had ik de schijf kunnen repareren
• Recovery partitie is er ook niet
• P/VRAM resetten haalt niets uit
• Fsck -y commando in terminal met oude HDD haalt niets uit
• Apple hardware diagnostics resulteren in positieve resultaten, geen fouten gevonden

Een defect moederbord lijkt me niet, aangezien de oude HDD o.a. ook wordt herkend en ik ook als opstartmedium kan kiezen. Een defecte hdd dacht ik eerst, maar de andere HDD wordt niet eens gedetecteerd en krijg het ook niet voor elkaar.

Wat denken jullie dat het probleem is en wat kan ik mogelijk nog proberen?
Enige hulp zou fijn zijn, bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:32

nelizmastr

Goed wies kapot

Kan een rotte sata kabel zijn. Niet geheel ongebruikelijk bij modellen van 2010/2011. Kabel vervangen is dan de enige fix. Dat je DVD drive het niet doet kan toeval zijn. Dingen gaan kaduuk, shit happens.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:03:
Kan een rotte sata kabel zijn. Niet geheel ongebruikelijk bij modellen van 2010/2011. Kabel vervangen is dan de enige fix. Dat je DVD drive het niet doet kan toeval zijn. Dingen gaan kaduuk, shit happens.
De originele HDD wordt wel gedetecteerd en probeert ook te booten, de 'nieuwe' HDD kan niet worden gedetecteerd. Kan het dan wel aan de sata kabel liggen in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Lightthunder schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:43:
[...]

De originele HDD wordt wel gedetecteerd en probeert ook te booten, de 'nieuwe' HDD kan niet worden gedetecteerd. Kan het dan wel aan de sata kabel liggen in deze situatie?
Het kan ook een combinatie van factoren zijn. De nieuwe disk is gewist, dus die zal niet verschijnen als je geen installer of recovery kan benaderen. Je moet immers zelf nog de juiste partities aanbrengen, dit kan niet zonder minimaal een extra Mac uit het Intel tijdperk of functioneel installatiemedium.

Dat de USB boot niet werkt kan door de third party tool komen. Als dit onder Windows is geprobeerd is het niet bepaald uniek dat het niet wil. Een macOS USB maken moet eigenlijk ook via macOS zelf. De stick moet een macOS Extended Journaled bestandssysteem hebben en GPT partitietabel. Alleen HFS+ is niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

2011 model met een defecte GPU misschien?
Check je model even mbv je serienummer en https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 12:01:
[...]
Het kan ook een combinatie van factoren zijn. De nieuwe disk is gewist, dus die zal niet verschijnen als je geen installer of recovery kan benaderen. Je moet immers zelf nog de juiste partities aanbrengen, dit kan niet zonder minimaal een extra Mac uit het Intel tijdperk of functioneel installatiemedium.
Ik kan de internet recovery wél benaderen, ook met de oude HDD en die kan ik ook gewoon zien in het bootmenu. Maar nog steeds start de internet recovery niet door want nadat de laadbalk vol is, krijg ik een wit scherm i.p.v. disk utility (wat ik vgm te zien moet krijgen?).
Dat de USB boot niet werkt kan door de third party tool komen. Als dit onder Windows is geprobeerd is het niet bepaald uniek dat het niet wil. Een macOS USB maken moet eigenlijk ook via macOS zelf. De stick moet een macOS Extended Journaled bestandssysteem hebben en GPT partitietabel. Alleen HFS+ is niet voldoende.
Ik heb deze handleiding succesvol gevolgd om een bootable USB te maken. Wat ik lees op die pagina is dat het jouw verhaal bevestigd. Ik zal de startpost even aanpassen met deze informatie.
rvanpruissen schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:06:
2011 model met een defecte GPU misschien?
Check je model even mbv je serienummer en https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/
Het model is Apple MacBook Pro "Core i7" 2.0 15" Early 2011.
Een defecte GPU leidt toch tot strepen of een defect beeldscherm? Dat heb ik namelijk allemaal niet.
Hij boot tot ong ~50 a 75% and so on..

[ Voor 18% gewijzigd door Lightthunder op 20-02-2018 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Lightthunder schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:06:
Apple MacBook Pro "Core i7" 2.0 15" Early 2011. Een defecte GPU leidt toch tot strepen of een defect beeldscherm? Dat heb ik namelijk allemaal niet.
Hij boot tot ong ~50 a 75% and so on..
Nee, strepen is niet het enige symptoom. Wat hier waarschijnlijk gebeurt is dat hij tijdens het opstarten probeert te switchen naar de dGPU en dat mislukt eindeloos... Bekend euvel bij dit type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
rvanpruissen schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:21:
[...]

Nee, strepen is niet het enige symptoom. Wat hier waarschijnlijk gebeurt is dat hij tijdens het opstarten probeert te switchen naar de dGPU en dat mislukt eindeloos... Bekend euvel bij dit type.
Tijdens de initialisatie maakt de pc dus gebruik van de integrated graphics card en tijdens het opstartproces wil die switchen naar de dGPU en dan gaat het mis. De Apple Hardware Diagnostic test geeft echter aan dat er geen problemen zijn, ik weet dan ook niet wat die precies controleert.

Kan ik op een of andere manier de macbook laten doorstarten op de integrated graphics card om te verifiëren dat dit het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Enige opties zijn om de gpu te vervangen of permanent uit te schakelen.

Reparatie loopt niet langer via Apple omdat ze geen onderdelen meer hebben voor dit model, dus dat zal een handige derde partij moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:29:
Enige opties zijn om de gpu te vervangen of permanent uit te schakelen.

Reparatie loopt niet langer via Apple omdat ze geen onderdelen meer hebben voor dit model, dus dat zal een handige derde partij moeten regelen.
De GPU vervangen zal wel een aantal honderd euro's kosten schat ik zo, de vraag is of deze macbook dat nog waard is. Liever schakel ik eerst de GPU permanent uit om te verifiëren of dit daadwerkelijk het probleem is.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

https://realmacmods.com/macbook-2011-radeon-gpu-disable/

Het is geen eenvoudige procedure, maar wel eentje waardoor je hem niet in de kliko hoeft te flikkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:15:

Het is geen eenvoudige procedure, maar wel eentje waardoor je hem niet in de kliko hoeft te flikkeren.
Ik zie echter dat ik weer een bootable USB moet maken. Zal me eens verdiepen in de procedure en kom er nog op terug. Bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-02 17:14

dano_nl

Meh

Lightthunder schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:21:
[...]

Ik zie echter dat ik weer een bootable USB moet maken. Zal me eens verdiepen in de procedure en kom er nog op terug. Bedankt voor het meedenken allemaal.
Bij mij (2011 i7) werkte de onder Windows gemaakte bootusb gebrekkig. Met een onder osx gemaakte USB lukte het wel.

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
dano_nl schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:34:
[...]

Bij mij (2011 i7) werkte de onder Windows gemaakte bootusb gebrekkig. Met een onder osx gemaakte USB lukte het wel.
Ik heb de portable tool 'Rufus' gebruikt om een bootable USB te maken en dit lukte voor de verandering eens meteen.
nelizmastr schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:15:

Het is tot dusver allemaal goed gegaan, nogmaals bedankt! Ik ben dan ook zover dat ik in de safe mode heb kunnen opstarten! Nu ben ik bij het punt dat ik de 'resistor' moet verwijderen, omdat deze evengoed nog wordt gedetecteerd door het OS, stroom vreet en hitte produceert.

Heeft het gevolgen als ik de resistor niet verwijder? Ik heb namelijk geen ervaring met een soldeerbout (heb er ook geen) en heb geen idee hoe ik op een andere manier de resistor kan verwijderen. Is zoiets ook mogelijk met bijv. een kleine schroevendraaier?

[ Voor 20% gewijzigd door Lightthunder op 20-02-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je ook kunt doen, in plaats van een bootable USB stick te maken: doe de interne schijf in een USB behuizing en start daarvan op. Als die het dan wél normaal doet kun je al een aantal zaken uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:53:
Wat je ook kunt doen, in plaats van een bootable USB stick te maken: doe de interne schijf in een USB behuizing en start daarvan op. Als die het dan wél normaal doet kun je al een aantal zaken uitsluiten.
Ik heb de data gered en de schijf is het probleem ook niet. Het is de defecte GPU. Ik moet alleen nog een resistor verwijderen maar heb geen soldeerbout (en geen ervaring) om deze actie uit te voeren. Mijn vraag is daarom ook of een resistor ook met een kleine tang of schroevendraaier kan worden verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
NEEN! Niet met een tang doen.

Je kunt beter een spijker gloeiend heet stoken op je gasfornuis en die gebruiken om het soldeertin te smelten. Op die manier bijven de soldeerpunten op het moederbord in tact en kun je er zo weer iets nieuws op (laten) solderen. Trek je de weerstand er af dan gaan de contactpunten op het moederbord waarschijnlijk ook mee en heb je niks meer om op te solderen.

Uiteraard kun je de tang wél gebruiken om de hete spijker mee vast te pakken of de losgesoldeerde weerstand mee vast te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:46:
NEEN! Niet met een tang doen.

Je kunt beter een spijker gloeiend heet stoken op je gasfornuis en die gebruiken om het soldeertin te smelten. Op die manier bijven de soldeerpunten op het moederbord in tact en kun je er zo weer iets nieuws op (laten) solderen. Trek je de weerstand er af dan gaan de contactpunten op het moederbord waarschijnlijk ook mee en heb je niks meer om op te solderen.

Uiteraard kun je de tang wél gebruiken om de hete spijker mee vast te pakken of de losgesoldeerde weerstand mee vast te pakken.
Ik heb met een soldeerbout het tin gesmolten en vervolgens de weerstand verwijderd.
De laptop start weer op en functioneert naar behoren, dank allemaal!
Pagina: 1