Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10
Mijn woning gaat al een poos mee, bouwjaar 1908. De beglazing is in 2006 van enkel naar dubbel glas gegaan (ik woon er sinds 2015). Nou heb ik veel condens problemen op de ramen, met name langs de randen waar de houten kozijnen en randen van het glas ook steenkoud aanvoelen. Ik overweeg sterk om kozijnen en ramen te vervangen dit jaar om:

- isolatie waarde / comfort niveau te verhogen
- door betere isolatie + ventilatie roosters van condens af te komen

Nou kom ik helaas niet achter het huidige type dubbel glas. Dit is de code
Stolker glas h122 0000073474

Stokkers glas kan het ook niet vertellen. Google ook niet. Iemand een idee wat voor type glas er geleverd werd rond die tijd en wat voor verbetering HR++ glas zou moeten geven? Verder las ik hier nog over warm edge spacers, dat lijkt me ook nog nuttig voor isolatie en condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

waarom zou je zo je best doen om te kijken wat voor glas er nu in zit
dit is grote kans weliswaar al wel HR+ glas echter de 10jr termijn is voorbij dus geen garantie meer

als de kozijnen zelf nog goed zijn hoef je die niet te vervangen.
glas vervangen met isolatieroosters scheelt wel heel veel.

wij hebben hier op 1 kamer soms in de winter ook wel is last van condens op het raam dubbelglas uit 2006 ook
hier zetten we dan de deur van deze ruimte open zodat er net wat meer ventilatie is dan hebben we er geen last meer van .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
@Jag
aansteker truc al geprobeerd?

aansteker vlak bij het glas houden.
krijg je 1x een reflexie vlam te zien in het glas = enkel glas.
krijg je 2x een reflexie vlam te zien in het glas = dubbel glas.
etc.. etc..

verkleurd een reflexie of zelfs meerdere reflexies, dan zit er een dun ijzer laagje(of zelfs een gas vulling) tussen de glas platen.
(vlammetje word wat groenig in plaats van geel.)
en heb je te maken met beter geïsoleerd glas.

een beetje grove test, maar helpt je verder met kiezen. ;)

edit:
condens is meestal geen raam probleem maar een ventilatie probleem.
ventileert het huis genoeg, of is dit nog een huis van voor we dat ontdekte dat dat moest?
(mijn huis had geen ventilatie, die heb ik nu zelf ingebouwd.)

betekend niet dat ik niet wil zeggen dat het glas en kozijn vervangen een dom plan is.
(waarschijnlijk nog niet eens zo een gek plan, want is zeker duidelijk dat je daar warmte verliest.)
maar symptoom bestrijden is niet het vocht probleem op lossen, het vocht blijft dan wel in huis en zal ergens anders gaan condenseren.
dat heb je liever op het glas dan in je muren met schimmel tot gevolg. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door migjes op 20-02-2018 11:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
@migjes Hij heeft het in 2006 laten vervangen, lijkt mij niet dat er toen nog enkelglas is geplaatst ;) Hij geeft ook aan dat er al dubbelglas in zit.

Ventilatie ben ik ook wel benieuwd naar, heb je een ventilatiebox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Anoniem: 239318 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 07:50:
waarom zou je zo je best doen om te kijken wat voor glas er nu in zit
dit is grote kans weliswaar al wel HR+ glas echter de 10jr termijn is voorbij dus geen garantie meer

als de kozijnen zelf nog goed zijn hoef je die niet te vervangen.
glas vervangen met isolatieroosters scheelt wel heel veel.

wij hebben hier op 1 kamer soms in de winter ook wel is last van condens op het raam dubbelglas uit 2006 ook
hier zetten we dan de deur van deze ruimte open zodat er net wat meer ventilatie is dan hebben we er geen last meer van .
Met garantie verlopen doel je op het glas wat niet meer goed functioneert?

Ventilatie is met ventilatie rooster aan 1 zijde. Dat kan zeker beter. Aan de andere kant van de kamer ga ik raamkozijn vervangen voor tuindeuren met HR++ glas en ventilatie roosters. Aan voorzijde overweeg ik dus ook nieuw glas plus ventilatie roosters.

Boven vergelijkbare situatie. Daar heb ik overdag ook altijd klapraampjes open. Duurt vaak de hele dag om verzameld condens vocht van 1nacht af te voeren.
migjes schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:57:
@Jag
aansteker truc al geprobeerd?

aansteker vlak bij het glas houden.
krijg je 1x een reflexie vlam te zien in het glas = enkel glas.
krijg je 2x een reflexie vlam te zien in het glas = dubbel glas.
etc.. etc..

verkleurd een reflexie of zelfs meerdere reflexies, dan zit er een dun ijzer laagje(of zelfs een gas vulling) tussen de glas platen.
(vlammetje word wat groenig in plaats van geel.)
en heb je te maken met beter geïsoleerd glas.

een beetje grove test, maar helpt je verder met kiezen. ;)

edit:
condens is meestal geen raam probleem maar een ventilatie probleem.
ventileert het huis genoeg, of is dit nog een huis van voor we dat ontdekte dat dat moest?
(mijn huis had geen ventilatie, die heb ik nu zelf ingebouwd.)

betekend niet dat ik niet wil zeggen dat het glas en kozijn vervangen een dom plan is.
(waarschijnlijk nog niet eens zo een gek plan, want is zeker duidelijk dat je daar warmte verliest.)
maar symptoom bestrijden is niet het vocht probleem op lossen, het vocht blijft dan wel in huis en zal ergens anders gaan condenseren.
dat heb je liever op het glas dan in je muren met schimmel tot gevolg. ;)
Aansteker proef ga ik proberen. Vocht, ja, dat zal ook wel iets verhoogd aanwezig zijn. Ik heb nog vocht in 1muur van een daklekkage die inmiddels verholpen is (dakbedekking lag los langs rand).

Maar die ramen worden zo rammend koud ook langs de randen. Misschien destijds te strak in de sponning geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

als de ramen zo koud uitstralen dan zullen het geen hr+ ramen zijn.
dan ben je beter af door het glaswerk te vervangen denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ok aansteker proef: dubbele vlam zonder verkleuring. Zal dus wel gewoon standaard dubbel glas zijn. Kortom, vervangen die oude zooi :+. Ik heb een hekel aan slechte isolatie. Gelukkig maar dat ik een huis uit 1908 heb gekocht (iets met een romantisch ingestelde vriendin en wel een huis willen waar we beiden happy waren). Ik heb al vloer geisoleerd, alle plafonds, CV installatie getuned. Nu komt daar nog extra dakisolatie bij + alle ramen vervangen. Dat zal ze leren :+.

Blijft nog wel de lastige kwestie over of ik kozijnen mee vervang of alleen glas. Kozijnen in woonkamer aan voorzijde zijn nog redelijk goed, maar wel redelijk oud. Ouder dan uit 2006 iig. En met name de ramen erin hebben wel te lijden gehad. Maar eens prijzen vergelijken. Kozijnen zijn best prijzig heb ik al gemerkt.

Nog even wat horror:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Sqjc7FStzE5yMZfYrND3PwDf/medium.jpg
Zo erg kan het worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Oh ja, dit probleem had ik ook. Huis gekocht met dubbele beglazing die niet echt goed isoleerde. Raam werd tamelijk koud in de winter en was 's ochtends altijd helemaal nat, met plassen onderin het kozijn. Oude ramen eruitgehaald en Thermobel advanced 0.8.

Omdat er bij de bestelling toen een vergissing gemaakt was en er twee ramen later werden geleverd kon ik het verschil heel goed voelen. De nieuwe ramen waren hooguit een beetje koel om aan te voelen, terwijl de oude ramen echt ijs- en ijskoud waren.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
2 offertes gekregen voor ramen met deze maten voorzien van HR++ glas + ventilatie rooster van 1915mm.
1915x1505mm
1915x520mm
480x400mm
480x1360

Echt enorm verschil. 1270euro of 710euro. Voor ogenschijnlijk hetzelfde. Beiden inclusief isolerende afstandshouders. Bijzonder wel!
Pagina: 1