Ik heb al wat jaartjes een redelijk snelle PC, maar ik merk de laatste tijd dat de games die ik speel niet meer helemaal optimaal draaien. Tijd voor iets nieuws dus!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen:
Ik speel voornamelijk World of Warcraft en grote Minecraft modpacks (Project Ozone 2, Agrarian Skies, etc). Ik wil WoW graag op 1920x1200 met alle opties voluit kunnen spelen (nu staat het rond de 7 / 10 en heb ik in raids ~20-30 fps). Minecraft loopt zo rond de 30 fps. Beide wil ik minimaal naar 60+ fps hebben.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget dat ik in mijn hoofd heb is rond de € 1.500,-
Als het goedkoper kan
Als het duurder wordt, kan dit wel, maar het moet ook weer geen € 3.000,-worden
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis, speakers.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles dus. Assemblage kan ik zelf
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een lichte voorkeur voor Intel aangezien die een betere single-core snelheid heeft?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een vrij stil systeem en dat mag best iets extra's kosten, maar ik wil niet aan de slag met waterkoeling
Werkt Windows 7 nog met deze nieuwe hardware? Ik ben niet echt een fan van Windows 10, maar als het niet werkt heb ik deze ook nodig
Ga je overklokken?
Nee, geen verstand van.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb de BBGs doorgenomen, maar ik twijfel nog over:
- Intel vs AMD (is Intel inderdaad beter voor WoW & Minecraft?)
- De videokaart: heb nu een 1060 gekozen op basis van de BBG, maar zou dit een 1070 / 1070 Ti moeten zijn om de benodigde performance te behalen?
- Is de voeding voldoende zelfs voor een zwaardere videokaart?
- De kast: is dit een stille kast of kan ik beter een andere kast kiezen die stiller is?
- De cpu koeler: wat is een goede, stille koeler?
- De videokaart: is dit een beetje een stille kaart? (Ik geloof dat ik blij mag zijn dat er nog iets te koop is qua videokaarten door alle coin mining gekte, maar als er iets stillers te vinden is, graag!)
Ik heb op basis van de BBG dit samengesteld qua AMD:
En van Intel:
De hoeveelheid geheugen is bewust gekozen. Ik heb nogal wat geheugen-vretende applicaties open staan en heb op dit moment aan 18GB net voldoende, vandaar dat ik voor 32 GB gegaan ben.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen:
Ik speel voornamelijk World of Warcraft en grote Minecraft modpacks (Project Ozone 2, Agrarian Skies, etc). Ik wil WoW graag op 1920x1200 met alle opties voluit kunnen spelen (nu staat het rond de 7 / 10 en heb ik in raids ~20-30 fps). Minecraft loopt zo rond de 30 fps. Beide wil ik minimaal naar 60+ fps hebben.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget dat ik in mijn hoofd heb is rond de € 1.500,-
Als het goedkoper kan
Als het duurder wordt, kan dit wel, maar het moet ook weer geen € 3.000,-worden
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis, speakers.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles dus. Assemblage kan ik zelf
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een lichte voorkeur voor Intel aangezien die een betere single-core snelheid heeft?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een vrij stil systeem en dat mag best iets extra's kosten, maar ik wil niet aan de slag met waterkoeling
Werkt Windows 7 nog met deze nieuwe hardware? Ik ben niet echt een fan van Windows 10, maar als het niet werkt heb ik deze ook nodig
Ga je overklokken?
Nee, geen verstand van.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb de BBGs doorgenomen, maar ik twijfel nog over:
- Intel vs AMD (is Intel inderdaad beter voor WoW & Minecraft?)
- De videokaart: heb nu een 1060 gekozen op basis van de BBG, maar zou dit een 1070 / 1070 Ti moeten zijn om de benodigde performance te behalen?
- Is de voeding voldoende zelfs voor een zwaardere videokaart?
- De kast: is dit een stille kast of kan ik beter een andere kast kiezen die stiller is?
- De cpu koeler: wat is een goede, stille koeler?
- De videokaart: is dit een beetje een stille kaart? (Ik geloof dat ik blij mag zijn dat er nog iets te koop is qua videokaarten door alle coin mining gekte, maar als er iets stillers te vinden is, graag!)
Ik heb op basis van de BBG dit samengesteld qua AMD:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler | € 202,65 | € 202,65 |
| 1 | MSI B350 PC Mate | € 78,- | € 78,- |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G | € 420,- | € 420,- |
| 1 | BitFenix Neos Zwart/Zwart | € 36,51 | € 36,51 |
| 2 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 190,95 | € 381,90 |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 400W | € 53,95 | € 53,95 |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 125,97 | € 125,97 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.298,98 | |
En van Intel:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8600K Boxed | € 243,17 | € 243,17 |
| 1 | ASRock Z370 Pro4 | € 106,85 | € 106,85 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G | € 420,- | € 420,- |
| 1 | BitFenix Neos Zwart/Zwart | € 36,51 | € 36,51 |
| 2 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 190,95 | € 381,90 |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 400W | € 53,95 | € 53,95 |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 125,97 | € 125,97 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.368,35 | |
De hoeveelheid geheugen is bewust gekozen. Ik heb nogal wat geheugen-vretende applicaties open staan en heb op dit moment aan 18GB net voldoende, vandaar dat ik voor 32 GB gegaan ben.
What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)