Toon posts:

Is mijn MacBook gehackt door dieven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Afgelopen weekend zijn mijn twee iPhones gestolen. De volgende dag kreeg ik een pop up op mijn MacBook met een update van een nieuwe software die ik kon installeren. Dat heb ik gedaan vervolgens moest ik mijn iPhone toegangscode invoeren.

Een dag later gaat mijn MacBook niet meer aan. Wat is hier aan de hand? Onder zoek mij iPhone kan de locatie ook niet getraceerd worden beiden iPhones zijn offline en mijn MacBook staat bijwerken bij.
Wie weet wat hier gebeurd is? Ik had via zoek mijn iPhone de iPhone gewist.
Kunnen ze bij mijn foto's?

Mijn dank is groot!!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:20
Welkom op tweakers!
Vervelend dat je telefoons gestolen zijn. En dan ook nog eens twee tegelijk. Aangifte gedaan?

Om je vraag te beantwoorden is denk ik meer informatie nodig. Bijvoorbeeld:

Kun je vertellen welke nieuwe software je ging installeren? Hoe zag dat eruit? Wat bedoel je met de toegangscode van de iPhone? Je pin-code of je apple id? En van welke van de twee dan?

Hebben de dieven ook de kans gehad om fysiek aan de macbook te komen?

Je zegt dat de macbook niet meer aangaat. Wat doet de macbook nog wel? Zie je iets op het scherm? Gaat er nog een lichtje aan?

Welk type macbook hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Het klinkt mij in de oren alsof je twee factor authenticatie aan had staan. Dan moet je voor toegang tot je Apple ID inderdaad een iPhone (of iPad) toegangscode invoeren.

Indien de iPhones en je Mac allemaal aan hetzelfde AppleID hangen en je de iPhones niet hebt verwijderd of geblokkeerd, dan kunnen de "dieven" op afstand je Mac versleutelen of wissen met een code die alleen zij weten. Dit kan alleen door hen of door Apple ongedaan gemaakt worden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:15:
Het klinkt mij in de oren alsof je twee factor authenticatie aan had staan. Dan moet je voor toegang tot je Apple ID inderdaad een iPhone (of iPad) toegangscode invoeren.

Indien de iPhones en je Mac allemaal aan hetzelfde AppleID hangen en je de iPhones niet hebt verwijderd of geblokkeerd, dan kunnen de "dieven" op afstand je Mac versleutelen of wissen met een code die alleen zij weten. Dit kan alleen door hen of door Apple ongedaan gemaakt worden.
Ze zegt de iPhone’s gewist te hebben. Daarnaast moeten de dieven dan de toegangscode van de iPhone weten én het iCloud-wachtwoord. Tenzij het bekenden zijn en dat op afstand wissen op magische wijze mislukt is, klinkt het allemaal nogal far fetched dat een stel dieven dit voor elkaar krijgen. Besides, waarom zouden ze dat willen?

“Dat heb ik gedaan vervolgens moest ik mijn iPhone toegangscode invoeren.”
is wel een hele rare opmerking die ik ook niet begrijp en meer over wil weten. Een Mac vraagt nooit om de toegangscode van een iPhone, een Mac kan daar niet eens iets mee.

“De mac gaat niet meer aan” is ook leip. Het OS op afstand mollen is een far stretch maar zou ergens in de verte nog kunnen. De hardware op afstand mollen... Well, dan wil ik die dieven heel graag spreken want dan zijn het of een stel evil geniuses of kunnen ze aan telekinese doen.

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 21-02-2018 06:23 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:49
waarschijnlijk heb je een update gedraaid van macOS en moest je daarna opnieuw koppelen met je icloud middels 2-ways authentication.

Heb je de iphones geblokkeerd op afstand of alleen jouw eigen content gewist? Dan heb je als het goed is de stappen doorlopen zoals die zijn beschreven in: https://support.apple.com...le=nl_NL&viewlocale=nl_NL

Daar staat ook duidelijk vermeld dat: Als je twee-factor-authenticatie gebruikt, wordt het apparaat verwijderd uit je lijst met vertrouwde apparaten.

Als jij je iphones beide hebt gewist dan kan er geen sprake meer zijn van twee-factor-authenticatie. Of heb je nog ergens een ipad liggen? Tevens ontvang je een mail op je icloud mailadres dat beide toestellen zijn gewist. Heb je die mail ontvangen?

Indien geen mail ontvangen dan kan het zomaar zijn dat je iphones niet zijn gewist en bezitters van de iphone een code hebben ontvangen...

Klinkt als een belletje met Apple maken...

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:12
WhatsappHack schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 06:23:
[...]

“Dat heb ik gedaan vervolgens moest ik mijn iPhone toegangscode invoeren.”
is wel een hele rare opmerking die ik ook niet begrijp en meer over wil weten. Een Mac vraagt nooit om de toegangscode van een iPhone, een Mac kan daar niet eens iets mee.
Das niet helemaal waar :) Toegangscode kan worden gevraagd bij het inloggen (of updaten) van de iCloud voorkeuren als Twee Factor aan staat om je iCloud sleutelhanger te authoriseren. Of als je je Apple ID wachtwoord probeert te wijzigen.

Maar verder inderdaad ook niet.

Toch acht ik de kans klein dat ze de Mac hebben 'gehacked'. Het is eerder een toeval dat de update voor opstartproblemen zorgt (of waarschijnlijker: incompatibele extensies of opstartitems van derde partijen).

@Verwijderd Kun je meer vertellen over de schermen die je ziet als de mac probeert op te starten?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Jeroenimoes schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:34:
[...]
Das niet helemaal waar :) Toegangscode kan worden gevraagd bij het inloggen (of updaten) van de iCloud voorkeuren als Twee Factor aan staat om je iCloud sleutelhanger te authoriseren. Of als je je Apple ID wachtwoord probeert te wijzigen.
Op het toestel toch, niet op de Mac zelf? :)
Ik heb inderdaad wel eens gehad dat de Mac vraagt om de 2FA auth-code (die naar alle iDevices wordt gestuurd met die popup) óf vraagt om een prompt op de iPhone/iPad te accepteren (en dan moet je op dat apparaat je code invoeren) voor iCloud-keychain, maar heb echt nog nooit meegemaakt dat op mijn Mac zelf wordt gevraagd om de toegangscode van de iPhone zelf in te voeren direct op de Mac. oO

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:12
Vraag me even niet onder welke exacte omstandigheden dit gebeurd, maar het kan zeker wel dat je je iPhone toegangscode invoert op je Mac :)

voorbeeldjes:
https://apple.stackexchan...r-the-iphone-passcode-why

https://apple.stackexchan...e-passcode-after-i-entere

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1