Vragen over het gebruik van Plex, NAS en Nvidia Shield

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike96
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-12-2024
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw op het forum en vooral lid geworden om vragen te kunnen stellen. Ik weet niet of ik hier in de juiste categorie ben maar zag nergens hoe ik een topic aan kon maken bij andere actieve topics. Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.
Het gaat om het volgende:

Ik ben in het bezit van een Nvidia Shield TV (2017) en een grote verzameling films. Nou heb ik me sinds kort in het fenomeen Plex verdiept.

Ik zit er over na te denken om een NAS te kopen, die vol te gooien met al mn data en op de shield de plex server te installeren. Hierdoor zou de shield als ik t goed heb alle data "transcoderen" naar mijn full HD tv en eventueel mijn mobiel.

Mijn vraag is klopt deze redenering?
En zou ik dit in dit opzicht een normale NAS kunnen kopen i.p.v een die zelf krachtig genoeg is om te transcoderen want dit is nu niet nodig daar zorgt de shield voor toch?

Alvast bedankt!!!!

Beste antwoord (via MightyMike96 op 19-02-2018 22:46)

Palthe

Je redenering klopt. Zo gebruik ik mijn Shield ook. Feitelijk heb je niet eens een NAS nodig, maar al helemaal geen krachtige. Ik heb een WD Cloud met 4TB en dat gaat als een speer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 15:03

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Hoi @MightyMike96, ik schop dit topic even over de schutting naar Mediaspelers en HTPC's, want hier in Lieve Adjes hoort hij niet thuis. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike96
Hoi Dirk bedankt haha
Was me nog allemaal onduidelijk hoe ik topic kon starten en opeens stond het er dus heb maar gelijk ingevuld. Bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Je redenering klopt. Zo gebruik ik mijn Shield ook. Feitelijk heb je niet eens een NAS nodig, maar al helemaal geen krachtige. Ik heb een WD Cloud met 4TB en dat gaat als een speer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik merk wel dat de mediaserver (dus de nas) snel moet zijn om media te kunnen kijken op mijn Shield in hoge resolutie. Of doe ik dan iets fout?

Ik run plex mediaserver dus op mn reguliere pc (i7 16gb) en HP Microserver (intel dual core, 4gb), bij de laatste krijg ik HD niet normaal zichtbaar.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Het gaat er toch juist om dat je de mediaserver op je Shield draait en de NAS als storage gebruikt. Ik begrijp jouw vraag niet helemaal eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike96
Hoi Palthe bedankt voor je reactie! Dan ga ik eens naar zo'n WD kijken. Wou even zeker weten dat ik een standaard NAS kon halen ipv een dure Synology die een kennis me aan wou "smeren". Zou ik plusminus 1000 euro aan kwijt zijn (incl schijven) voor eentje die 720p kan streamen. Maar nu kan mn shield dat dus doen.

Zou het ook een beetje fatsoenlijk werken als ik zowel de NAS en de shield aan laat staan groot gedeelte van de dag en dan bijvoorbeeld on the go in de bus ofzo voor mijn part een 720p aflevering kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:42
Dat werkt prima, zolang je internetverbinding maar een beetje ok is. Desnoods zet je de kwaliteit wat lager zodat je minder bandbreedte nodig hebt. Denk wel aan je data bundel, dat kan hard gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door sig69 op 19-02-2018 22:51 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike96
Wij hebben her inderdaad in dit topic erover de combinatie met Shield (plex media server) en een willekeurige NAS (storage). Uiteraard kan je ook gelijk bam een i7 het werk laten doen maar dan moet je dus een pc 24/7 aan laten staan en dan is een NAS toch wat energiezuiniger. Tenzij een normale WD niet goede kwaliteit streamt maar dit wordt ontkracht in voorafgaande reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 14:35
Hier gebruik ik een NAS met KODI geïnstalleerd op een Sony KD-55XE8599 en zelfs dat is snel genoeg om 3840p X265 te transcoden. Alle is wel met UTP 1 Gbit bedraad aangesloten. Dus een Shield moet dit al helemaal kunnen doen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike96
Thanks sig69! Ja is allemaal bekabeld aangesloten (NAS moet ik nog halen vandaar t topic). En dat on the go kan ook offline heb ik net gezien. Scheelt weer data. Meeste waar ik wat kijk heb ik wifi.

Heb er zelf allemaal enig verstand van (meeste is nieuwsgierigheid haha) en wil zo mn kennis verbrede door straks met Plex te gaan liggen stoeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike96
Jumpman bedankt voor je reactie. Erg interesant! Heb zelf ook al kodi aan de praat gekregen met uiteraard de juiste addons. Wil zelf plex gebruiken doordat ze alles makkelijk indexeren, trailers en info er bij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike96
Welke NAS gebruik je zelf @Jumpman ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Mijn setup is overigens vergelijkbaar, alleen ipv een shield heb ik een servertje met een pentium g4560 draaien. Nas is een oudje: een qnap ts-410 dus dat is zeker geen snelheidsmonster. Meer dan 1080p kijk ik overigens niet en dat werkt allemaal prima.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike96
@palthe hoe en waar maak je een backup van die 4TB. Stel die ene ingebouwde schijf gaat kapot met al films erop. Hoe zorg je ervoor dat je in zo'n geval alle data behoud? Externe HDD eraan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

MightyMike96 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:41:
@palthe hoe en waar maak je een backup van die 4TB. Stel die ene ingebouwde schijf gaat kapot met al films erop. Hoe zorg je ervoor dat je in zo'n geval alle data behoud? Externe HDD eraan hangen?
Correct. Hangt een externe HDD aan van ook WD. Robocopy script ertussen en backup is geregeld. Niet bij brand natuurlijk maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 14:35
Voor deze toepassing moment een ZyXEL NSA 325v2, dit werkt goed! Binnenkort ga ik wel naar een Synology DS214+ migreren.

KODI geeft bij mij ook IMDB informatie en trailers gewoon weer, na het inlezen van de map. Als je elke film in een map zeg met de film naam en het jaartal, dan gaat inlezen bijna altijd goed.

[ Voor 25% gewijzigd door Jumpman op 20-02-2018 09:09 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eironman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik ben ook groot fan van plex, en heb er enige ervaring mee. Misschien vragen stellen ook in plex forum?

Ik gebruik zelf mijn nas i7 2600 8gb(freenas) voor plex en dan draait hierop plex media server en mijn data. Ik heb zelf ondervonden dat plex behoorlijk wat CPU vreet als er trancode moet plaatsvinden.

Dus de shield zal aardig werken bij direct stream/ direct play, maar anders zal het denk best lastig gaan worden voor de shield. En hoeveel is je upload en hoeveel streams ga je versturen?

• sig69
Een shield doet hardware transcoding volgens mij, daarom zijn ze heel leuk hier voor.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151680

Ik heb de ballen verstand van ICT en netwerken etc. Maar een beetje uitdaging en gemak is altijd wel leuk. Ik wil een goedkope NAS kopen en een Nvidia Shield.
De NAS hang ik aan de router en de shield hang ik rechtstreeks aan de NAS met USB? Of hang ik ook aan de router met LAN kabel? En de shield sluit ik vervolgens met HDMI aan mijn receiver?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 151680 op 06-04-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike96
@Anoniem: 151680 Wat ik monteel als setup heb is nvdia shield aan mn tv met HDMI, gekoppeld via internetkabel aan mn router, en mijn nas gekoppeld via internetkabel aan mn router.

Zo kan ik via de Nvidia shield mn nas opzoeken dmv internetkabel en zo al mn media opvragen en afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 17:02
Ik snap de noodzaak van transcoden niet helemaal. Transcoding is iets wat je toch helemaal niet wilt? Waarom een filmbestand, die meestal al gecomprimeerd is, nog verder comprimeren? Als je netwerkverbinding tussen NAS en mediaspeler en/of TV goed is, is dat ook helemaal niet nodig. Je NAS moet eigenlijk ook alleen als netwerkstorage functioneren en de mediaplayer daar het bestand van af trekken en afspelen.

Ik heb ook een nieuwe TV (LG 65C8) gekocht en gebruikte hiervoor een oude Dune HD Smart D1 mediaspeler die echt alles zonder transcoding afspeelde en probleemloos remuxed Blu-Ray films van 20GB inclusief PGS-subs probleemloos weergaf. Ondertussen ontdekt dat de ingebouwde mediaspeler van de TV dat niet doet, net zoals Xplay in combinatie met Plex, die het bestand wel afspeelt zonder subs, maar met subs wil gaan transcoden, wat uiteindelijk ook niet werkt... 8)7

Zit dus te denken aan een nieuwe 4K mediaspeler die m'n oude vertrouwde Dune gaat vervangen. Ik lees veel goede dingen over de Nvidia Shield, maar speelt deze mkv's af met PGS-subs zonder transcoding? En heeft deze een mappenstructuur zoals de Dune? Ik zie ook de Dune HD Solo 4K, maar die heeft helaas maar ondersteuning tot HDMI 1.4, dus 4K met max. 30fps. Ik hoef geen bibliotheken en plaatjes en filmbeschrijvingen bij m'n filmbestanden, maar wil gewoon navigeren naar een map met films en series, het gewenste bestand selecteren en afspelen. Kan de Nvidia Shield dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 17:58

Grudgie

PSN: Grudgie7

Interstellar schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:31:
Ik snap de noodzaak van transcoden niet helemaal. Transcoding is iets wat je toch helemaal niet wilt? Waarom een filmbestand, die meestal al gecomprimeerd is, nog verder comprimeren? Als je netwerkverbinding tussen NAS en mediaspeler en/of TV goed is, is dat ook helemaal niet nodig. Je NAS moet eigenlijk ook alleen als netwerkstorage functioneren en de mediaplayer daar het bestand van af trekken en afspelen.

Ik heb ook een nieuwe TV (LG 65C8) gekocht en gebruikte hiervoor een oude Dune HD Smart D1 mediaspeler die echt alles zonder transcoding afspeelde en probleemloos remuxed Blu-Ray films van 20GB inclusief PGS-subs probleemloos weergaf. Ondertussen ontdekt dat de ingebouwde mediaspeler van de TV dat niet doet, net zoals Xplay in combinatie met Plex, die het bestand wel afspeelt zonder subs, maar met subs wil gaan transcoden, wat uiteindelijk ook niet werkt... 8)7

Zit dus te denken aan een nieuwe 4K mediaspeler die m'n oude vertrouwde Dune gaat vervangen. Ik lees veel goede dingen over de Nvidia Shield, maar speelt deze mkv's af met PGS-subs zonder transcoding? En heeft deze een mappenstructuur zoals de Dune? Ik zie ook de Dune HD Solo 4K, maar die heeft helaas maar ondersteuning tot HDMI 1.4, dus 4K met max. 30fps. Ik hoef geen bibliotheken en plaatjes en filmbeschrijvingen bij m'n filmbestanden, maar wil gewoon navigeren naar een map met films en series, het gewenste bestand selecteren en afspelen. Kan de Nvidia Shield dit?
Dat kan met de Nvidia shield icm Kodi. Zelf gebruik ik Plex en die pakt al mijn films en series die ik heb. Ook gewoon 4k films van 80gb met pgs subs en alle audioformaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyMike96
@Interstellar bedankt voor je bericht. Ik wou me gewoon even oriënteren hoe het allemaal zit. Ben zelf erg nieuwsgierig en wil graag nieuwe dingen leren. Heb veel op internet gekeken en uiteindelijk besloten om toch een NAS, PlexPass en Nvidia Shield te halen voor (in mijn ogen) de ultieme mediabibiliotheek ervaring. Mijn vraag over transcoderen komt omdat ik dat aspect nog moet begrijpen. Tuurlijk zijn al mn films FHD of 720p dus afspelen op onze FHD huistv gaat wel lukken zonder te transcoderen (720p naar 1080p zal wel niet zo veel eisend zijn) maar heb boven ook een 4K tv. Dan zal ik van een 720p opeens een 4K bestand nodig hebben en dan gaat ie transcoderen (neem ik aan). Gezien mijn Synology NAS niet zo'n hele goeie CPU heeft hoopte ik dat de Shield met zijn CPU het werk doet. Vandaar mijn vraag of de Shield het transcoderen doet en niet de NAS dat die gewoon de videofile "levert" zeg maar. Tevens wil ik meerdere streams tegelijk doen bijvoorbeeld HD file naar een smartphone, 4K tv en laptop. Om de HD file zo optimaal mogelijk weertegeven op deze apperaten moet ie transcoderen neem ik aan. Daarom wil ik weten in dit voorbeeld wie de rekenkracht voor zich neemt. De NAS met zijn Intel CPU of de Shield met zijn vele krachtigere CPU als deze de plexserver is? Ik weet het veel vragen maar hey daar zit je op een forum voor haha voor wat op te steken :p Thanks iedereen voor de reacties! Leuk om te horen hoe andere hun setup hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
@MightyMike96,

Als jij een 720p bstand hebt, moet je dat echt niet transcoderen of omzetten naar een hogere resolutie, Van lage naar hoge resolutie omzetten heeft ook helemaal geen zin en maakt het bestand alleen maar groter terwijl de kwaliteit afneemt. Je 4K TV schaalt het gewoon op naar het formaat van de TV. Als je netwerkverbinding maar goed is.

Transcoding is eigenlijk een hele snelle (en botte) manier van comprimeren om minder data te krijgen en dus het bestand "on the fly" te verkleinen zodat het makkelijker via een (trage) verbinding naar de TV getransporteerd kan worden. Je moet het vergelijken als een DVD omzetten met een slechte kwaliteit transcoder als DVDShrink waarbij snelheid belangrijk is en niet de kwaliteit.

Het nadeel van op DLNA gebaseerde streamingsystemen is dat deze niet met een mappenstructuur werk en zelf bepaald hoe de bibliotheek er uit ziet. Zelf heb ik mijn eigen mappenstructuur op m'n Synology staan en die wil ik ook zien als ik die vanaf mijn TV benader. Dat ging uitstekend via mijn Dune HD Smart D1 mediaspeler omdat die niet via DLNA werkt, maar Samba of NFS wat sneller is en zonder transcoding. Je hebt dan geen fancy plaatjes e.d., maar dat boeit mij helemaal niets. Ook heeft DLNA de onhebbelijkheid, zeker in combinatie met Synology, dat content die je er op zet gewoon niet zichtbaar is op je TV. Dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn wat al jaren speelt en nog steeds niet opgelost is. Mijn oude Dune heb ik inmiddels verkocht, maar er moet zo snel mogelijk weer een nieuwe 4K mediaspeler komen die NIET via DLNA werkt, want daar wordt ik gek van.

Het is jammer dat je op de interne mediaplayer van de LG niet gewoon een share kan maken naar je NAS om bij je bestanden te komen maar dit alleen via DLNA kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Grudgie schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:31:

Dat kan met de Nvidia shield icm Kodi. Zelf gebruik ik Plex en die pakt al mijn films en series die ik heb. Ook gewoon 4k films van 80gb met pgs subs en alle audioformaten.
Probleem met Plex is, in mijn geval, dat het gewoon niet goed werkt en niet alles wat ik naar m'n Synology haal laat zien en het ook niet met een mappenstructuur werkt, maar zelf bepaalt waar content zichtbaar is. Dat maakt het voor mij onoverzichtelijk. Dat heeft denk ik ook deels te maken met de gebrekkige indexering van de Synology. Maarja, eigenlijk zou er helemaal niets geindexeeerd moeten worden maar moeten de bestanden gewoon van de NAS worden gehaald. Ik heb het liefst dat ik gewoon de mappen rechtstreeks kan benaderen d.m.v. een share. In feite vind ik het DLNA-systeem achterhaald en veel te beperkt en te afhankelijk van andere factoren zoals indexatie e.d.
Pagina: 1