Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Wrack
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Topicstarter
Via de aannemer van onze nieuwbouwwoning hebben wij de mogelijkheid gekregen om zonnepanelen af te nemen bij een leverancier van hun keuze. Ons werd verteld dat dit de volgende voordelen heeft:

- Loze leiding(en)
- Kabel richting het dak
- Netwerkkabel naar de omvormer (welke ook als Wireless AP te gebruiken is)
- Extra groep in de meterkast
- Installatie voordat de dakpannen vastgeschroefd zijn (worden die geschroefd?)

Het vervelende is dat wij al snel moeten beslissen of we dit willen of niet. Hierdoor krijgen we vrijwel geen tijd om andere offertes op te vragen. Daarnaast zijn we ook niet heel erg op de hoogte van de alternatieven.

Optie 1:
12 Panelen S-Energy (Samsung) 290 All Black SN290M-10
1 Omvormer Solar Edge SE 3500H en 12 optimizers
12 montage materiaal (landscape)
totaal bedrag: 5.496,55 euro exclusief btw

Optie 2:
10 Panelen LG Neon 320 Full Black LG320N1K-A5
1 Omvormer Solar Edge SE 3000H en 10 optimizers
10 montage materiaal (portrait)
totaal bedrag: 5.404,60 euro exclusief btw

Aangezien wij met zijn 2en zijn, lijkt ons ~3200WP vooralsnog meer dan voldoende. Correct us if we're wrong.

De vragen die we jullie willen stellen zijn:

- Zijn dit 'marktconforme' prijzen?
- Hoeveel voordeel heeft het om dit tijdens de bouw te doen?
- Zijn er alternatieven?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Beste antwoord (via Wrack op 20-02-2018 16:56)

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Dat is echter het probleem van het bedrijf wat het aanlegt.
Volgens mij worden de "problemen" van de bedrijven gewoon in uren berekend.

Je kunt prima offertes opvragen met de melding: Dit is hoe het wordt.
De loze leiding zou ik sowieso doen (zelf ook laten doen een paar jaar geleden.)

Bij ons het heeft bedrijf zelf een extra groep aangelegd.
Echter kun je ook werken met een groepenkast op een bestaande groep. Met andere woorden: Het had ook eenvoudig op het stopcontact van de wasmachine aangesloten kunnen worden (en nog steeds de wasmachine kunnen gebruiken.) Dus de extra groep en loze leiding zijn geen vereiste.

De nieuwe NEN 1010 schrijft voor dat onderverdelingen niet zomaar mogen. Officieel moet dan de groep in de meterkast ook verzwaard worden naar 20A. Dus een onderverdeling van 2x16A mag wel mits er niet meer opgewekt wordt dan 3780W maar dat laten we voor het gemak allemaal achterwege ? O-)

Je kunt altijd nog eenvoudig de aanleg achteraf doen.
De onderverdeling bedoel je? en zijn UTP dan? en de pannen die geschroefd zitten etc

Houd je ook rekening met het feit dat als je het tijdens de bouw doet, als onderdeel van de bouw je de BTW niet kunt terugvragen? Dat kan wel als je het los achteraf doet. Dat scheelt ook weer aanzienlijk wat geld.
Hij heeft toch een offerte van een leverancier/installateur? volgens mij ben je in de war met panelen die voor de EPC norm worden geinstalleerd (die 1,2,3 panelen vanaf de bouw) welke hier aan de overkant ook gewoon de BTW zijn terug gevorderd. Met de nota kan je gewoon de BTW terugvragen. Dus dit je niet goed verteld! |:(
Tevens misschien: https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/ even doorlezen?

Dat is de reden dat wij het achteraf gedaan hebben en zonder centje pijn. Verschil is wel dat ze bij ons op een plat dak liggen, maar aangezien de meeste installaties op bestaande huizen worden geplaatst, kan dat toch niet al te veel problemen opleveren.
Blijkbaar zijn jullie toch verkeerd ingelicht (ook over de BTW) had je dan alsnog alles achteraf gedaan?

Vergis je niet: ik denk dat zonnepanelen prima achteraf of vooraf kunnen.
Hetzelfde geld voor badkamers,keukens,dakramen etc.

Je moet jezelf afvragen of je voor dat extra geld de extra voordelen het waard vind.
Wat vraagt het bedrijf er voor om het achteraf te doen?
En dus onderverdelen op de Wasgroep?

Dan kan je meteen zien wat ze moeten betalen aan de aannemer.

[ Voor 5% gewijzigd door ApC_IcE op 20-02-2018 11:27 ]

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb je schaduw? Zo nee, dan kun je optimizers al achterwege laten, maakt de boel flink duurder.

Ik vind je offertes trouwens niet heel scherp, of eerlijk gezegd zelfs duur. Ik zat voor 12x 280Wp op zo'n 3800 euro ex. BTW. Maar als ik je post lees dan lijkt het een in-dak oplossing? Dat maakt het sowieso al duurder lijkt mij.

Is het geen optie om nadat je erin bent getrokken een aantal offertes op te vragen bij lokale installateurs? Ik denk dat het een stuk goedkoper moet kunnen namelijk. Uiteraard niet vergeten om de loze leiding (of eigenlijk twee, eentje voor stroom, andere voor netwerkkabel) te laten plaatsen tijdens de bouw.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2018 21:19 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wrack schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:11:
Via de aannemer van onze nieuwbouwwoning hebben wij de mogelijkheid gekregen om zonnepanelen af te nemen bij een leverancier van hun keuze. Ons werd verteld dat dit de volgende voordelen heeft:

- Loze leiding(en)
- Kabel richting het dak

Het vervelende is dat wij al snel moeten beslissen of we dit willen of niet. Hierdoor krijgen we vrijwel geen tijd om andere offertes op te vragen. Daarnaast zijn we ook niet heel erg op de hoogte van de alternatieven.

Optie 1:
12 Panelen S-Energy (Samsung) 290 All Black SN290M-10
1 Omvormer Solar Edge SE 3500H en 12 optimizers
12 montage materiaal (landscape)
totaal bedrag: 5.496,55 euro exclusief btw

Optie 2:
10 Panelen LG Neon 320 Full Black LG320N1K-A5
1 Omvormer Solar Edge SE 3000H en 10 optimizers
10 montage materiaal (portrait)
totaal bedrag: 5.404,60 euro exclusief btw

Aangezien wij met zijn 2en zijn, lijkt ons ~3200WP vooralsnog meer dan voldoende. Correct us if we're wrong.

De vragen die we jullie willen stellen zijn:

- Zijn dit 'marktconforme' prijzen?
- Hoeveel voordeel heeft het om dit tijdens de bouw te doen?
- Zijn er alternatieven?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Is dit in Heemskerk?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:43

bonzz.netninja

Niente baffi

- Loze leiding(en)
- Kabel richting het dak
Ik zou onder druk niet deze beslissing nemen. Die loze leidingen kan hij sowieso leggen en voor de rest is het allemaal zulk standaard werk dat het prima kan als het huis af is. My2cents.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• RocketKoen
  • Laatst online: 27-11 17:59
bonzz.netninja schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:18:
[...]

Ik zou onder druk niet deze beslissing nemen. Die loze leidingen kan hij sowieso leggen en voor de rest is het allemaal zulk standaard werk dat het prima kan als het huis af is. My2cents.
Reken maar dat je voor zo'n loze leiding en extra groep dan ook de hoofdprijs betaalt.

TheS4ndm4n#1919

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-11 22:42
- Loze leiding(en)
- Kabel richting het dak
Bovenstaande zouden de redenen moeten zijn om het nu te doen volgens de aannemer. Loze leidingen kun je prima al laten aanleggen voor de toekomstige kabels. Extra groep is niet echt een meerwaarde, dus dan zou alleen het deel van vastgeschroefde dakpannen interessant kunnen zijn om het nu te doen, maar als je het vast kunt schroeven, kun je het ook los schroeven.

En als het nou een heel gunstige prijs was geweest zou je kunnen twijfelen, maar dat is echt niet het geval.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:43

bonzz.netninja

Niente baffi

RocketKoen schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:25:
[...]

Reken maar dat je voor zo'n loze leiding en extra groep dan ook de hoofdprijs betaalt.
Mwah die loze leidingen moet je gewoon sowieso laten aanleggen nu. Een extra groep is niet zo veel werk voor een elektricien. Kun je ook prima ff los laten aanleggen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• ApC_IcE

ApC_IcE

- Loze leiding(en)
- Kabel richting het dak
Trekken ze loze leidingen en een kabel naar het dak?
Dus je hebt leidingen met kabels en ook apart nog zonder kabels?

Bij mij kostte 1 loze leiding al € 290 5 jaar geleden.
BOT bouw was dat geloof ik.

En dakpannen worden in nieuwbouwprojecten vaker gehaakt of geschroefd. ;)
celshof schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:25:
[...]

Bovenstaande zouden de redenen moeten zijn om het nu te doen volgens de aannemer. Loze leidingen kun je prima al laten aanleggen voor de toekomstige kabels. Extra groep is niet echt een meerwaarde, dus dan zou alleen het deel van vastgeschroefde dakpannen interessant kunnen zijn om het nu te doen, maar als je het vast kunt schroeven, kun je het ook los schroeven.

En als het nou een heel gunstige prijs was geweest zou je kunnen twijfelen, maar dat is echt niet het geval.
Volgens mij is het juist meer werk om de pannen eraf te halen.
Op nieuwbouw huizen monteren is lastiger met geschroefde pannen etc.
ThinkPadd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:17:
Heb je schaduw? Zo nee, dan kun je optimizers al achterwege laten, maakt de boel flink duurder.

Ik vind je offertes trouwens niet heel scherp, of eerlijk gezegd zelfs duur. Ik zat voor 12x 280Wp op zo'n 3800 euro ex. BTW. Maar als ik je post lees dan lijkt het een in-dak oplossing? Dat maakt het sowieso al duurder lijkt mij.

Is het geen optie om nadat je erin bent getrokken een aantal offertes op te vragen bij lokale installateurs? Ik denk dat het een stuk goedkoper moet kunnen namelijk. Uiteraard niet vergeten om de loze leiding (of eigenlijk twee, eentje voor stroom, andere voor netwerkkabel) te laten plaatsen tijdens de bouw.
Hoe kan je nou een offerte met 290 of 320 panelen van Samsung of LG met Solar Edge vergelijken met iets waar je de panelen niet noemt en met waarschijnlijk een serie omvormer? 8)7

Alles bij elkaar:
Logisch dat je nu wat meer kwijt bent, Alles wordt al voor de oplevering gedaan.

- Mijn badkamer heb ik laten betegelen voor oplevering (ging 8% naar de aannemer)
- Mijn keuken zat er al in voor oplevering (ging 8% naar de aannemer)

En dat zijn even wat hogere bedragen dan dit.
Tevens werken ze alles mooi weg of trekken ze alleen een kabeltje? dat is nogal een verschil!

Lijkt mij dat hier iemand met de aannemer heeft gepraat en die wilt voor zijn extra werk ook gewoon geld.

Hebben de mensen die hier reageren ook ervaring met een nog te bouwen huis?

[ Voor 67% gewijzigd door ApC_IcE op 20-02-2018 10:12 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-11 22:42
ApC_IcE schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:05:
[...]
Volgens mij is het juist meer werk om de pannen eraf te halen.
Op nieuwbouw huizen monteren is lastiger met geschroefde pannen etc.
Ja precies, dus als je bij het leggen van de pannen al de zonnepanelen neemt, is dat makkelijker. Echter, je moet je wel afvragen hoeveel extra werk het is als de pannen eenmaal liggen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met 3200Wp zit je wel aan de lage kant met een warmtepomp.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• ApC_IcE

ApC_IcE

celshof schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:10:
[...]
Ja precies, dus als je bij het leggen van de pannen al de zonnepanelen neemt, is dat makkelijker. Echter, je moet je wel afvragen hoeveel extra werk het is als de pannen eenmaal liggen.
Bij huizen hier aan de overkant zijn ze een hele dag bezig geweest met 16 panelen. :')
Onderste rij pannen moest er helemaal af zo leek het.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 09:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ApC_IcE schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:14:
[...]

Bij huizen hier aan de overkant zijn ze een hele dag bezig geweest met 16 panelen. :')
Onderste rij pannen moest er helemaal af zo leek het.

De loze leiding zou ik sowieso doen (zelf ook laten doen een paar jaar geleden.)

Echter kun je ook werken met een groepenkast op een bestaande groep. Met andere woorden: Het had ook eenvoudig op het stopcontact van de wasmachine aangesloten kunnen worden (en nog steeds de wasmachine kunnen gebruiken.) Dus de extra groep en loze leiding zijn geen vereiste.

Houd je ook rekening met het feit dat als je het tijdens de bouw doet, als onderdeel van de bouw je de BTW niet kunt terugvragen? Dat kan wel als je het los achteraf doet. Dat scheelt ook weer aanzienlijk wat geld.

Dat is de reden dat wij het achteraf gedaan hebben en zonder centje pijn. Verschil is wel dat ze bij ons op een plat dak liggen, maar aangezien de meeste installaties op bestaande huizen worden geplaatst, kan dat toch niet al te veel problemen opleveren.

Mag ik vragen hoe oud je bent? Jullie zijn nu met z'n tweeen, maar is het plan dat dat over 5 jaar nog zo is? Ik kan je vertellen dat je verbruik drastisch stijgt bij uitbreiding :+

[ Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 20-02-2018 10:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• ApC_IcE

ApC_IcE

Volgens mij worden de "problemen" van de bedrijven gewoon in uren berekend.

De nieuwe NEN 1010 schrijft voor dat onderverdelingen niet zomaar mogen. Officieel moet dan de groep in de meterkast ook verzwaard worden naar 20A. Dus een onderverdeling van 2x16A mag wel mits er niet meer opgewekt wordt dan 3780W maar dat laten we voor het gemak allemaal achterwege ? O-)

De onderverdeling bedoel je? en zijn UTP dan? en de pannen die geschroefd zitten etc

Hij heeft toch een offerte van een leverancier/installateur? volgens mij ben je in de war met panelen die voor de EPC norm worden geinstalleerd (die 1,2,3 panelen vanaf de bouw) welke hier aan de overkant ook gewoon de BTW zijn terug gevorderd. Met de nota kan je gewoon de BTW terugvragen. Dus dit je niet goed verteld! |:(
Tevens misschien: https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/ even doorlezen?

Blijkbaar zijn jullie toch verkeerd ingelicht (ook over de BTW) had je dan alsnog alles achteraf gedaan?

Vergis je niet: ik denk dat zonnepanelen prima achteraf of vooraf kunnen.
Hetzelfde geld voor badkamers,keukens,dakramen etc.

Je moet jezelf afvragen of je voor dat extra geld de extra voordelen het waard vind.
Wat vraagt het bedrijf er voor om het achteraf te doen?
En dus onderverdelen op de Wasgroep?

Dan kan je meteen zien wat ze moeten betalen aan de aannemer.

[ Voor 5% gewijzigd door ApC_IcE op 20-02-2018 11:27 ]

• Wrack
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Topicstarter
Thanks voor alle reacties! Dit geeft ons veel meer handvaten, dan alleen een enkele offerte.
Ondertussen hebben we bij een 3 tal bedrijven een offerte aangevraagd met uiteraard het verhaal dat we deze graag voor de 23e willen ontvangen.

Kosten voor het aanleggen van een enkele loze leiding komt uit op 225 euro incl. De kosten van een extra groep komt op 525 euro incl.
(Naar mijn weten ligt er standaard al 1 loze leiding naar de zolder, dus dan zou het 1 extra leiding betreffen tbv netwerk).
ThinkPadd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:17:

Voor zover ik weet betreft het geen in-dak oplossing, de panelen komen gewoon op de dakpannen te liggen.
Enige schaduw die we hebben komt van een schoorsteen/pijpje.

We hebben met ‘spoed’ wat offertes opgevraagd bij een aantal leveranciers.
Klopt inderdaad, zit je ook in hetzelfde plan?
ps. mooie Z in je avatar
ApC_IcE schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:05:
[...]

Alles bij elkaar:
Logisch dat je nu wat meer kwijt bent, Alles wordt al voor de oplevering gedaan.

- Mijn badkamer heb ik laten betegelen voor oplevering (ging 8% naar de aannemer)
- Mijn keuken zat er al in voor oplevering (ging 8% naar de aannemer)

En dat zijn even wat hogere bedragen dan dit.
Tevens werken ze alles mooi weg of trekken ze alleen een kabeltje? dat is nogal een verschil!

Lijkt mij dat hier iemand met de aannemer heeft gepraat en die wilt voor zijn extra werk ook gewoon geld.
Volgens de leverancier van de zonnepanelen hoeven ze alleen een klein deel af te dragen mbt de leidingen en de extra groep. We weten dat dit voor de tegels in de badkamer anders in elkaar zat, want hier wilde de aannemer wel een (fixe) marge voor hebben.

We vinden het overigens geen probleem om ietsjes meer te betalen als het dan ook bij oplevering gelijk werkt, scheelt immers wat moeite. Het grote probleem voor ons is alleen, hoeveel is dit ‘extra’.
Erasmo schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:13:
Met 3200Wp zit je wel aan de lage kant met een warmtepomp.

We houden momenteel geen rekening met een warmtepomp aangezien we voorlopig nog op gas aangesloten zitten. 
Bij de keuken hebben we wel rekening gehouden om dit zonder gas, maar elektrisch te doen btw.
Hann1BaL schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:19:
[...]

.....

Mag ik vragen hoe oud je bent? Jullie zijn nu met z'n tweeen, maar is het plan dat dat over 5 jaar nog zo is? Ik kan je vertellen dat je verbruik drastisch stijgt bij uitbreiding :+
Geldt dat ook als het door een extern bedrijf gedaan word op een aparte rekening?

Goeie vraag, uiteindelijk is wel te verwachten dat een uitbreiding komt. Dit advies was ook inclusief die gedachte (“een nieuwbouwhuis is energie zuiniger” was de beredenering van de leverancier).

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
Zo heel erg duur vind ik die offertes anders ook weer niet. Ja tuurlijk kan het goedkoper maar heb ze ook veel duurder gezien!.

Vergeet niet dat hier ook de aanleg van 2 loze leidingen inzitten (utp en 230v) dat kost ook normaal gesproken 2 tot 300 euro!.

Daarnaast heb je nu alles bij het zelfde bouwbedrijf liggen dus met problemen mogen hun het lekker uitzoeken.

Dus alles bijelkaar vind ik deze prijs geeneens zo heel erg slecht. En je hebt geen gedoe achteraf wanneer blijkt dat iets toch niet klopt en er nog geprutst moet worden als je er al woont.

Wel zou ik vragen direct 4mm2 tussen meterkast en zolder mocht je ooit een zwaardere installatie willen hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Jan-man op 20-02-2018 12:16 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wrack schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 12:13:
Thanks voor alle reacties! Dit geeft ons veel meer handvaten, dan alleen een enkele offerte.
Ondertussen hebben we bij een 3 tal bedrijven een offerte aangevraagd met uiteraard het verhaal dat we deze graag voor de 23e willen ontvangen.

Kosten voor het aanleggen van een enkele loze leiding komt uit op 225 euro incl. De kosten van een extra groep komt op 525 euro incl.
(Naar mijn weten ligt er standaard al 1 loze leiding naar de zolder, dus dan zou het 1 extra leiding betreffen tbv netwerk).

[...]

Voor zover ik weet betreft het geen in-dak oplossing, de panelen komen gewoon op de dakpannen te liggen.
Enige schaduw die we hebben komt van een schoorsteen/pijpje.

We hebben met ‘spoed’ wat offertes opgevraagd bij een aantal leveranciers.

[...]

Klopt inderdaad, zit je ook in hetzelfde plan?
ps. mooie Z in je avatar

[...]

Volgens de leverancier van de zonnepanelen hoeven ze alleen een klein deel af te dragen mbt de leidingen en de extra groep. We weten dat dit voor de tegels in de badkamer anders in elkaar zat, want hier wilde de aannemer wel een (fixe) marge voor hebben.

We vinden het overigens geen probleem om ietsjes meer te betalen als het dan ook bij oplevering gelijk werkt, scheelt immers wat moeite. Het grote probleem voor ons is alleen, hoeveel is dit ‘extra’.

[...]

We houden momenteel geen rekening met een warmtepomp aangezien we voorlopig nog op gas aangesloten zitten. 
Bij de keuken hebben we wel rekening gehouden om dit zonder gas, maar elektrisch te doen btw.

[...]

Geldt dat ook als het door een extern bedrijf gedaan word op een aparte rekening?

Goeie vraag, uiteindelijk is wel te verwachten dat een uitbreiding komt. Dit advies was ook inclusief die gedachte (“een nieuwbouwhuis is energie zuiniger” was de beredenering van de leverancier).
Sorry hoor maar een nieuwbouwhuis met een gasketel in 2018? ;(

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 09:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wrack schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 12:13:

Dat kan ik niet beantwoorden, maar dat wil je wel even uitzoeken en desnoods even navragen. Dat scheelt namelijk wel aanzienlijk.

Ter vergelijking: Wij hebben nu 3200WP (begonnen met z'n 2en, zijn nu met 3) en dat is ongeveer wat we verbruiken.
(We hebben geen gas aansluiting, dus keuken is volledig electrisch.)

Stadverwarming voor warm water en verwarming (helaas)

• Wrack
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 12:17:
[...]
Sorry hoor maar een nieuwbouwhuis met een gasketel in 2018? ;(
Tja, ze vallen net buiten de (nog niet concrete) regelgeving voor nieuwbouwhuizen. Wij hadden liever ook een compleet 0-op-de-meter huis gezien.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Hann1BaL schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 12:49:
[...]

Dat kan ik niet beantwoorden, maar dat wil je wel even uitzoeken en desnoods even navragen. Dat scheelt namelijk wel aanzienlijk.

Ter vergelijking: Wij hebben nu 3200WP (begonnen met z'n 2en, zijn nu met 3) en dat is ongeveer wat we verbruiken.
(We hebben geen gas aansluiting, dus keuken is volledig electrisch.)

Stadverwarming voor warm water en verwarming (helaas)
Kan gewoon.
Zat kennissen hebben het hier gewoon ingedient en ontvangen.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wrack schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:01:
[...]

Tja, ze vallen net buiten de (nog niet concrete) regelgeving voor nieuwbouwhuizen. Wij hadden liever ook een compleet 0-op-de-meter huis gezien.
Schop de aannemer eens onder z'n reet dan, door hun luie bouwpraktijken zit jij zo met een verwarmingssysteem van vorige eeuw. Een nieuwbouwhuis is dusdanig geïsoleerd dat een gasketel complete overkill is, beter doe je het nu gelijk goed.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Erasmo schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:46:
[...]

Schop de aannemer eens onder z'n reet dan, door hun luie bouwpraktijken zit jij zo met een verwarmingssysteem van vorige eeuw. Een nieuwbouwhuis is dusdanig geïsoleerd dat een gasketel complete overkill is, beter doe je het nu gelijk goed.
We gaan hier misschien wat teveel offtopic.
En tevens werkt het niet zo als dat je het beschrijft.
Desalniettemin Wat mij betreft alles zo duurzaam mogelijk.
Pagina: 1