Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verhuizen: Beste plan voor netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-11 10:37
Beste Tweakers,

Mijn ouders en ik gaan verhuizen en graag zou ik jullie advies willen hebben over hoe we het netwerk het beste op kunnen zetten en waar welke kabels heen te trekken. Het is gebouwd ergens eind jaren 80 en vrij flink. Het heeft echter "slechts" 1 verdieping boven de begane grond dus geen zolder oid. Het gehele huis dient uiteraard voorzien te zijn van wifi en tevens dient op 1 kamer boven mijn desktop aangesloten te worden via een kabel het liefst. Deze kamer ligt niet echt centraal in het huis.
Het internet van ziggo komt binnen bij de meterkast die nog minder centraal ligt.
Verder is er boven een telefoonaansluiting (maar op een andere kamer dan waar de desktop komt) en 3 kabelaansluitingen. De aannemer kan evt één van de aansluitingen vervangen voor een andere (netwerk). Maar wellicht zeggen jullie dat de tv aansluiting daar ook voor kan dienen.

Ik heb zelf een modem en een router, deze volgen hieronder:

Modem:
Ziggo Ubee EVW 320

Router:
Tp-Link TL-WR1043ND

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe ik het meeste uit mijn internet kan halen.
En dan nog een vervolg vraag. Een vriend van mijn vader raadde ons aan om ook de plek waar de TV komt van een netwerk kabel te voorzien omdat TV kijken via het internet volgens hem de toekomst heeft. Klopt hier iets van of kan ik er net zo goed een chromecast oid aan hangen?

Bedankt alvast

Alle reacties

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-11 08:42
Heel kort door de bocht, ik denk dat we niet veel kunnen zonder bouwtekeningen/schetsen.

Wat de vriend van je vader zegt klopt inderdaad, ik heb onlangs bij mijn ouders die ook zijn verhuisd in elke kamer waar mogelijk een tv op termijn kan komen een internetkabel laten trekken.
Hierdoor kon ik ook meerdere wifi extenders via de kabel aansluiten, nu hebben we overal in het huis (3 etages + kelder) en in het huisje in de tuin een sterke verbinding.

Verwijderd

Dat laatste: Ja, dat klopt. Maar "voorlopig" liever coax naast UTP.

En ja, één UTP kabel is voldoende. Straks gaan mensen roepen "je het er twee of meer nodig". Dat is niet waar. Je kan gewoon een switch bij de TV plaatsen (managed of niet), om meer apparaten aan te sluiten. Ter info: Full HD "trekt" ongeveer 20-40 Mbps. Dus zelfs een goedkope 6 euro kostende 5 poorts TP-Link switch voldoet.

Vraag wel de aannemer om CAT 6A te trekken en op CORRECTE CAT6A keystones (of WCD) af te monteren. Controleer dat ook! Lees de doos van de keystones of de WCD of deze geschikt is voor 6A. LET OP: De meeste zijn wel geschikt voor CAT 6 maar niet voor 6A!

Kabel moet van een merk zijn, Belden, AMP, TE etc.... Geen König of andere "merkloze" kabel. Die enkele extra euro's voor die kabel vallen in het niet in de stabiliteit en betrouwbaarheid.

Als de aannemer zegt: "ik leg altijd type XXX in, NOOIT klachten".... zoek maar een andere installateur. Deze snapt er dus niets van.

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-11 22:47
Het is een redelijk moeilijke maar de modem zou altijd het dichtst bij de aansluiting moeten komen, als dit de meterkast is zo moet het dan maar wezen. Vanaf daar moet je gaan kijken of je modem in bridge staat of niet want bij wel zou ik die router er direct naast hangen.

Dan zou je moeten gaan kijken hoe alles loopt, je kunt acces points kopen voor wifi om het huis te voorzien van wifi. Voor je eigen kamer waar je een draad wilt is misschien die router (indien modem niet in bridge staat) misschien wel leuk om je eigen netwerkje te creëren buiten die van het hele huis om. Staat die wel in bridge dan zou je daar een switch neer kunnen leggen en dan nog zo acces point ophangen in je kamer voor je eigen wifi.

Daarbij zou je rekening moeten gaan houden met waar de draden lopen, lopen ze langs veel kabels zoals stroom en dit interventie op de lijn veroorzaakt dan kun je het beste een shielded cat5e kopen om die interventie tegen te gaan. Eigenlijk raad ik dat altijd aan ook met eventuele toekomstige kabels die problemen gaan veroorzaken. Mocht je het zeker weten dat er geen interventie is en kun je een normale cat5e kopen maar de besparing die je eraan overhoud is vaak zodanig klein dat ik het liever gewoon 1 keer goed aan zou pakken en die 2 extra euro voor een shielded kabel er gewoon bij zou leggen. Mocht je op een strikt budget zitten dan kan je het risico nemen maar ik zou het ten aller tijden afraden als je die 2 extra euro per kabeltje gewoon kan missen.

TV via internet is er al min of meer een beetje met on demand van Ziggo. Ik denk dat er in de loop der jaren wel meer richting internet tv uit gaat werken dus een kabeltje klaar hebben is geen slechte voorbereiding. Ook hier lijkt mij een cat5e (samen met shielded want veel kabels vaak bij een tv) meer dan voldoende voor voorlopig. Misschien dat er ooit met hogere resoluties dat veranders maar ik zou zeggen dat is toekomst werk. De meerprijs van dat soort kabels momenteel zou ik het niet waard vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Kadardar op 19-02-2018 17:08 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Verwijderd

UTP draden bijj stroomdraden en interferentie: Dat is onzin in een huissituatie. Lichtnet is 50 Hz. UTP draait op hondenden Megahertzen...

(heeft jouw radio last van als deze dichtbij het netsnoer zit? Nog beter: Draai het lichtnet snoer een paar keer om de antenne... hoor je verschil?)...

Schielded kabel is voor een huis overkil, het "kan" meer problemen geven (aardstromen indien niet goed gemonteerd) dan dat het oplevert. Alleen in de zware industrie waar veel frequentieregelaars staan, worden deze kabels toegepast.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
ik ben dan weer iemand die eerder praktisch denkt...

wat kan je allemaal voorzien ? is er bv kruipruimte onder het huis
idealiter wil je bekabeling naar zoveel mogeljik datapunten in huis (los van de discussie welke categorie kabel) , liefst zelfs naar elke kamer + zolder + garage+.... maar tenzij je nieuwbouwt+veel budget over hebt is dit vaak dromen :)

minima vind ik : bureel , woonkamer tv , mooi centraal wifi punt beneden, mooi centraal wifi punt boven
praktisch gebeurt het wel is dat je de coax kabel van de woonkamer moet laten hertrekken door coax+ utp
ook als die in de slaapkamer zit is dat een goeie om te laten hertrekken
voor het bureel is het misschien handig om bv de kabel door de kruipkelder te trekken, of is daar bv een oude telefoonleiding aanwezig die vernieuwd kan worden naar datapunt ?

je wil je wifipunt zo dicht mogelijk bij je gebruikers hebben namelijk :-)

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-11 10:37
Bedankt allemaal.
En als je een wifi punt boven hebt en 1 beneden storen die dan niet met elkaar? Of werkt dat juist goed als je het op dezelfde frequentie hebt?

En dus voor de duidelijkheid: Het zou al goed werken met de modem beneden, router boven en van daar een kabel naar desktop. En naar de TV vanaf de modem. Heb ik het zo goed?
En letten op de kabels.

[ Voor 6% gewijzigd door Lennert_S op 19-02-2018 23:18 ]

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:09
Nou, het uiteindelijke doel zou natuurlijk moeten zijn dat die samenwerken.
Simpel gezegd: Je maakt één (of meerdere) netwerken aan (SSID's) en je access points (AP) maken samen onderling uit welk AP welke clients bedient en geven de bediening over aan de andere AP wanneer je door het huis gaat lopen.

Ik zou je sterk willen aanraden om een paar tientjes uit te geven aan iets goed. Zeker nu je toch bezig moet, hang dan meteen iets fatsoenlijks op, bijvoorbeeld:

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

(en dan dus 2, of 3, of 4.. :) )
Pagina: 1